• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Dag 110 måndag 18 / 3


Efter frukost kör jag till serviceplatsen på parkeringen och utför de tre vattenjobben.

Lämnar vid 7,30 tiden och kör västerut mot Ampostea. Därefter vag C 12, C 45, C45. Kör mot och förbi Huesca mot Zaragoza. A2, A 132, N240,A21 fram till staden / orten / byn Yesa.

Såg att många mandelträd stod i blom.

IMG_20240318_105030.jpg

Enl tel googel maps skulle det ta 4,5 timmar. Men jag kör inte max tillåten hastighet hela tiden, dessutom var det en del vägarbeten och smala, kurviga berg och dalbane förhållanden. Några skarpa hårnålskurvor där man absolut inte skall köra i 80 km.


Såg vid två tillfällen snö på bergstopparna

IMG_20240318_153433.jpg

Gjorde även några stopp, fm fika, tanka diesel för 1,399 per liter på stationen ”Tamoil” i Tortosa, lunch och handlade på Lidl.

Fin / vacker utsikt på många ställen. Var tvungen att stanna hb:n för att kunna fota.

IMG_20240318_163621.jpg

Kom fram omkring 16,30. ca 9 timmar inkl raster. Kör igenom Yesa för att se om jag kan hitta någon vägskylt till den varma källan. Men egentligen är det en vattenresaovar.


IMG_20240318_163628.jpg

Blir tveksam och vänder. Parkerar bredvid en kyrka på huvudgatan.

IMG_20240318_165925.jpg

Går in på ett hotell för att fråga.


Jag var tydligen på rätt ställe. Kör dit igen i morgon, eftersom det nu är sent. Bättre att ha hela morgondagen för utforskningen och ev bad. Enl hotellmannen är det högvatten och ej så lämpligt att bada. På googel står det att sep och okt är bästa månaderna. Men jag är nyfiken så vi får se vad som kan hända i morgon.

Tog en promenad i centrum och hittade detta vattenutflöde.

IMG_20240318_170342.jpg

Det står att vattnet inte är behandlat. Vilket borde betyda att det kommer direkt ifrån underjorden. Alltså inga tillsatta kemikalier. Jag drack av vatten och smaken var bra.

Samt en info tavla om et besök av författaren Ernst Hemingway.

IMG_20240318_170950.jpg

IMG_20240318_170933.jpg

IMG_20240318_170933.jpg

Körde 40,4 mil

Fungerar inte att bifoga bilder just nu.
 

Bilagor

  • IMG_20240318_170938.jpg
    IMG_20240318_170938.jpg
    3,2 MB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Dag 111 tisdag 19 / 3.

Soluppgång i Yesa

IMG_20240319_074305.jpg

På fm åker jag vidare och försöker att hitta den varma källan.
Stannar på en stor grusplan och går till vattnet.

IMG_20240319_102025.jpg

Det vita längst bort är fördämning en.

Det är märkligt att det skall kunna vara en varm källa i en resaovar.

Här finns i gen möjlighet att enkelt ta sig ner och bada. Så jag kör vidare.
Ser många små ytor på sidan av vägen som kunde var bra p platser men som har skylta med stoppförbud.

IMG_20240319_111615.jpg

Hittar vid 11 tiden en stor och bra plats vid vattnet.

IMG_20240319_112518.jpg

Här stannade jag hela em.

En trevlig utsikt vid lunchen.
IMG_20240319_115239.jpg

Började att läsa en ny bok som handlar om en konstnär.

IMG_20240319_133031.jpg

På em blev det omkring 25 grader i skuggan och 35 i solen. Så ytterligare en fin och varm dag.
Efter kl 17 kör jag vidare till Jaca.

Där jag parkerar på en lokal gata under en lampa.

IMG_20240319_183500.jpg

Tar en promenad och ser snö på bergen.

IMG_20240319_184458.jpg

Körde 6,1 mil
 

Bilagor

  • IMG_20240319_102042.jpg
    IMG_20240319_102042.jpg
    2,5 MB · Visningar: 35
Dag 112 onsdag 20 / 3

Sitter och skriver och surfar efter frukost. Skall finnas en Dia butik här i stan. Skall försöka att köra dit efter kl 09. Jag hittade till den uppgivna adressen och lyckades även att kör fram på alla smala och trånga gator mellan de parkerade bilarna utan att skrapa i någonstans. Parkeringsförhållandena har mycket övrigt att önska, speciellt i gatukorsningar. 10 metersregeln finns inte här.

Nåväl jag hittade inte till butiken eller någon p plats för att kunna promenera och leta. Så handla får bli någon annanstans.

Efter att ha lämnat Altea bakom mig så har gräset blivit grönare och böndernas jordar lika så.

Säden har kommit upp ca 10 cm på många ställen och mandelträden står i full blom, vilket är jättevackert.

Sånt här är svårt att hinna att uppleva om man kör på motorväg i 100 knyck. En viktig anledning för mig att välja landsväg även om det bara är tillåtigt att köra i 30 i bergen och små städer / byar.

Kör vidare mot Pau i Frankrike, rakt norrut från Jaca räknat. I min stora kartbok som är ca fem år så står det att tunneln vid gränsen har avgift. Men jag såg ingenstans att betala denna. Så den är kanske borttagen såvida de inte har fotat bilen och skickar en faktura till bostaden. Får återkomma i höst.

IMG_20240320_101657.jpg

Hittar en fin rastplats för mitt fm fika.

IMG_20240320_101736.jpg

Ser snöklädda bergstoppar.

IMG_20240320_102218.jpg

Rastplatsen har en staty.

I Frankrike är vägen smal, kurvig och backig. Ibland sticker berg ut så att jag måste väja så att markisen inte skalas av. Måste vara uppmärksam och sackna ner vid möte med lastbilar. Några gånger stannade jag, vid lastbilsmöte, innan berget stack ut.

På många ställen är hastigheten nedsatt för tyngre fordon.

IMG_20240320_111233.jpg

Men behållningen är det vackra landskapet, vattenfall och floderna.

Hittade en p-plats.

IMG_20240320_111311.jpg

Tar en promenad utmed vägen. Ser något som liknar ett militärfäste / ruin.

IMG_20240320_111318.jpg

IMG_20240320_111455.jpg

Går längre bort och ser denna skylt


IMG_20240320_112115.jpg

Själva fortet är påbergssidan och högst uppe på berget.

På tillbakavägen ser jag dessa gullvivor i full blom.

IMG_20240320_112541.jpg

Kom fram till Agen vid 17 tiden. Den första stora p platsen har en ”höjdhoppsribba” så det var bara att glömma. Men hittade så småningom en gatuparkering. Visserligen med målade rutor. Men hoppas att ev parkeringsvakter har översyn med att jag upptar två rutor.

IMG_20240320_170101.jpg

Ser på gatan att det kostar en slant att parkera här. Så nu är frågan hur gör jag?


Skriver ner en fråga på mobilens översättningsapp. Frågar en man. Han förstår ej och pratar bara ryska. !!! Men han pekar på en franskreggad personbil. Jag går dit och mannen kan lite engelska. Han visar på en p automat hur jag skall göra. Första halvtimmen är avgiftsfri och efter kl 18 är det heller ingen avgift. Så kl 17,34 knappar jag in mina siffror och trycker ut en biljett med summan 0 euro och tiden kl 18,04.

Det är första dagen i Frankrike så nu känns det som att jag är på väg till Sverige.

Körde 29,1 mil.
 
Senast ändrad:
Dag 112 onsdag 20 / 3

Sitter och skriver och surfar efter frukost. Skall finnas en Dia butik här i stan. Skall försöka att köra dit efter kl 09. Jag hittade till den uppgivna adressen och lyckades även att kör fram på alla smala och trånga gator mellan de parkerade bilarna utan att skrapa i någonstans. Parkeringsförhållandena har mycket övrigt att önska, speciellt i gatukorsningar. 10 metersregeln finns inte här.

Nåväl jag hittade inte till butiken eller någon p plats för att kunna promenera och leta. Så handla får bli någon annanstans.

Efter att ha lämnat Altea bakom mig så har gräset blivit grönare och böndernas jordar lika så.

Säden har kommit upp ca 10 cm på många ställen och mandelträden står i full blom, vilket är jättevackert.

Sånt här är svårt att hinna att uppleva om man kör på motorväg i 100 knyck. En viktig anledning för mig att välja landsväg även om det bara är tillåtigt att köra i 30 i bergen och små städer / byar.

Kör vidare mot Pau i Frankrike, rakt norrut från Jaca räknat. I min stora kartbok som är ca fem år så står det att tunneln vid gränsen har avgift. Men jag såg ingenstans att betala denna. Så den är kanske borttagen såvida de inte har fotat bilen och skickar en faktura till bostaden. Får återkomma i höst.



Hittar en fin rastplats för mitt fm fika.

Bilder kommer



Ser snöklädda bergstoppar.

Bild



Rastplatsen har en staty.



I Frankrike är vägen smal, kurvig och backig. Ibland sticker berg ut så att jag måste väja så att markisen inte skalas av. Måste vara uppmärksam och sackna ner vid möte med lastbilar. Några gånger stannade jag, vid lastbilsmöte, innan berget stack ut.

På många ställen är hastigheten nedsatt för tyngre fordon.

Bild



Men behållningen är det vackra landskapet, vattenfall och floderna.



Hittade en p-plats.



Bild

Tar en promenad utmed vägen. Ser något som liknar ett militärfäste / ruin.



Bild

Går längre bort och ser denna skylt

bild



Själva fortet är till vänster i bild. På bergssidan och högst uppe på berget.



På tillbakavägen ser jag dessa gullvivor i full blom.

Bild



Kom fram till Agen vid 17 tiden. Den första stora p platsen har en ”höjdhoppsribba” så det var bara att glömma. Men hittade så småningom en gatuparkering. Visserligen med målade rutor. Men hoppas att ev parkeringsvakter har översyn med att jag upptar två rutor.



Bild.

Ser på gatan att det kostar en slant att parkera här. Så nu är frågan hur gör jag?


Skriver ner en fråga på mobilens översättningsapp. Frågar en man. Han förstår ej och pratar bara ryska. !!! Men han pekar på en franskreggad personbil. Jag går dit och mannen kan lite engelska. Han visar på en p automat hur jag skall göra. Första halvtimmen är avgiftsfri och efter kl 18 är det heller ingen avgift. Så kl 17,34 knappar jag in mina siffror och trycker ut en biljett med summan 0 euro och tiden kl 18,04.



Bild.

Det är första dagen i Frankrike så nu känns det som att jag är på väg till Sverige.

Körde 29,1 mil.
Hej Gösta! Kul att läsa som vanligt men jag får inte upp några bilder?
 
Nu ser jag dem med de hade troligen inte laddats upp när jag tittade.
Det er med stor sannsynlighet rett, fra selve teksten var lastet opp til du skrev ditt innlegg er det kun 11 minutter. Avhengig av hastigheten på opplasting kan det ta mange minutter å få opp så mange bilder som det er i innlegget. Det er stor forskjell på nedlasting og opplasting hastigheter i de fleste mobile nettverk, og dessverre også hos mange ISP rundt i verden. Eksempel på dette er min oppkopling med 138 Mbps ned og 7 Mbps opp (dette er gjennomsnitt for sist uke da jeg har en "best effort" avtale). Om det var jeg som lastet opp innlegget ville det tatt omlag 5 minutter før alle bilder var på plass.
 
Det er med stor sannsynlighet rett, fra selve teksten var lastet opp til du skrev ditt innlegg er det kun 11 minutter. Avhengig av hastigheten på opplasting kan det ta mange minutter å få opp så mange bilder som det er i innlegget. Det er stor forskjell på nedlasting og opplasting hastigheter i de fleste mobile nettverk, og dessverre også hos mange ISP rundt i verden. Eksempel på dette er min oppkopling med 138 Mbps ned og 7 Mbps opp (dette er gjennomsnitt for sist uke da jeg har en "best effort" avtale). Om det var jeg som lastet opp innlegget ville det tatt omlag 5 minutter før alle bilder var på plass.

Tack Knut för din info.
 
Dag 113 torsdag 21 / 3.


I går kväll försökte jag två gånger att komma in på denna sida utan att lyckas. Det blir nu två dagar på raken i stället.

Gick upp redan kl 06 för jag ville starta körningen när det blir ljust någon gång efter kl 07. Kör både på landsväg och avgiftsfri motorväg.

Ser att oljeväxterna har vuxit upp till ca en halv meter och står i full blom här i södra Frankrike.

Bränslemätaren går mot kvarts tank så jag börjar att spana in en ”tapp”.

När jag hittade en och använder mitt MasterCard stannar utflödet när jag har tankat för 120 euro. 1,779 per lit. Tanken kom upp i tre kvarts. Högsta priset som jag såg var 1,939.

Jaha ja vill de inte sälja mer så får jag väl utnyttja en annan station. Det var första gången för mig som jag inte fick full tank.

Å andra sidan kanske det räcker fram till Luxemburg. Får se i morgon hur långt det räcker.

Tänkte gå in på ett riktigt konditori och fika. Men tyvärr såg jag inget på de två dagar som jag var i Frankrike. Får ta igen det i Tyskland.

Stannar på en lokalgata i Montargris kl 17. Behövde en rast och vill inte leta nattplats när det blir mörkt.

IMG_20240321_180336.jpg

Gick ut på en kort promenad och såg dessa två fina väggmålningar på båda gavlarna till ett lägenhetshus.

IMG_20240321_180054.jpg

IMG_20240321_181747.jpg

Körde 56,7 mil vilket är längsta dagsetappen på denna resa. Dag 8 körde jag 47, 3 mil.



Dag 114 fredag 22 / 3.

Gick upp vid 5,30 tiden. Åt frukost plockade i ordning den torra disken och körde iväg.

Siktet är nu att komma fram till Luxemburg på em och sedan in en bit i Tyskland.

Här i norra Frankrike har oljeväxterna inte kommit lika långt. Endast några enstaka blommade.

Körde en lång stund på motorvägen A 31. Mitt på dagen letade jag efter en rastplats för att äta lunch. Hittade ingen – så jag körde av in i ett samhälle.

Efter lunch ledde gps:en in mig på en mycket smal landsordtsväg. Förmodligen bara 2,50 bred så inga möten gick att ordna. Fick dock ett möte vid en bro och som tur var fanns det en grusplan före bron som jag körde in på.

IMG_20240322_130502.jpg

Men såg fina blommor vid sidan av vägen.

IMG_20240322_130832.jpg

I Luxemburg tankade jag fullt till ett pris av 1,574 per lit. Ungefär 17,79 sek. Det gick bra att köra i Luxemburg trots att det var fredag em vid 15 tiden.

Detta var enda köpet i Luxemburg. Såg inget riktigt konditori, trots att jag körde runt lite i stan. Dessutom var det svårt att hitta en lång p -plats. Men i Lübeck hittar jag till ett fint konditori. Blir ett besök i helgen.

När jag kom in i Tyskland blev det kö på motorvägen för två filer blev till en. P.g.a. vägarbete.

IMG_20240322_162219.jpg

Kör av motorvägen och nattparkerar på en avgiftsfri ställplats i Trier. Här finns en svenskreggad plåtis med stor och hög släpvgn.

IMG_20240322_171011.jpg

Körde 52,0 mil.
 
Senast ändrad:
Dag 113 torsdag 21 / 3.


I går kväll försökte jag två gånger att komma in på denna sida utan att lyckas. Det blir nu två dagar på raken i stället.

Gick upp redan kl 06 för jag ville starta körningen när det blir ljust någon gång efter kl 07. Kör både på landsväg och avgiftsfri motorväg.

Ser att oljeväxterna har vuxit upp till ca en halv meter och står i full blom här i södra Frankrike.

Bränslemätaren går mot kvarts tank så jag börjar att spana in en ”tapp”.

När jag hittade en och använder mitt MasterCard stannar utflödet när jag har tankat för 120 euro. 1,779 per lit. Tanken kom upp i tre kvarts. Högsta priset som jag såg var 1,939.

Jaha ja vill de inte sälja mer så får jag väl utnyttja en annan station. Det var första gången för mig som jag inte fick full tank.

Å andra sidan kanske det räcker fram till Luxemburg. Får se i morgon hur långt det räcker.

Tänkte gå in på ett riktigt konditori och fika. Men tyvärr såg jag inget på de två dagar som jag var i Frankrike. Får ta igen det i Tyskland.

Stannar på en lokalgata i Montargris kl 17. Behövde en rast och vill inte leta nattplats när det blir mörkt.

Visa bilaga 37542

Gick ut på en kort promenad och såg dessa två fina väggmålningar på båda gavlarna till ett lägenhetshus.

Visa bilaga 37541

Visa bilaga 37543

Körde 56,7 mil vilket är längsta dagsetappen på denna resa. Dag 8 körde jag 47, 3 mil.



Dag 114 fredag 22 / 3.

Gick upp vid 5,30 tiden. Åt frukost plockade i ordning den torra disken och körde iväg.

Siktet är nu att komma fram till Luxemburg på em och sedan in en bit i Tyskland.

Här i norra Frankrike har oljeväxterna inte kommit lika långt. Endast några enstaka blommade.

Körde en lång stund på motorvägen A 31. Mitt på dagen letade jag efter en rastplats för att äta lunch. Hittade ingen – så jag körde av in i ett samhälle.

Efter lunch ledde gps:en in mig på en mycket smal landsordtsväg. Förmodligen bara 2,50 bred så inga möten gick att ordna. Fick dock ett möte vid en bro och som tur var fanns det en grusplan före bron som jag körde in på.

Visa bilaga 37545

Men såg fina blommor vid sidan av vägen.

Visa bilaga 37544

I Luxemburg tankade jag fullt till ett pris av 1,574 per lit. Ungefär 17,79 sek. Det gick bra att köra i Luxemburg trots att det var fredag em vid 15 tiden.

Detta var enda köpet i Luxemburg. Såg inget riktigt konditori, trots att jag körde runt lite i stan. Dessutom var det svårt att hitta en lång p -plats. Men i Lübeck hittar jag till ett fint konditori. Blir ett besök i helgen.

När jag kom in i Tyskland blev det kö på motorvägen för två filer blev till en. P.g.a. vägarbete.

Visa bilaga 37548

Kör av motorvägen och nattparkerar på en avgiftsfri ställplats i Trier. Här finns en svenskreggad plåtis med stor och hög släpvgn.

Visa bilaga 37550

Körde 52,0 mil.
Då är diesel billigare på SÅIFA 17.48. Som medlem.
 
Dag 115 lördag 23 / 3.


Låg lite längre idag, ända fram till 6,30. Strax för kl 07 knackade det på dörren. Det var Kjell som stod framför mig. Alltså både fysiskt och med sin hb. Kjell hade just läst gårdagens inlägg och förstod att jag var på samma plats som han.

Tack Kjell för att du kom fram och pratade. Det uppskattade jag verkligen. Kjell sa att det var bara 5 grader i morse. Så jag tog fram min tjocka vinterjacka när jag gick ner till floden Mosel, efter frukost.

IMG_20240323_075227.jpg

Kom dock ej ända ner till vattnet p.g.a. alla träd och buskar.

IMG_20240323_075309.jpg

IMG_20240323_075534.jpg

Såg några fina bilder som var målade på bropelarna.

IMG_20240323_075436.jpg

IMG_20240323_075528.jpg

Gick sen till ställplatsen bakom bommar. Kostar 14 per 24 timmar för endast parkeringen. Dusch, el mm kostade extra.

IMG_20240323_075851.jpg

Där Kjell och jag stod var det avgiftsfritt. Visserligen hade vi ej tillgång till extern el. Men det behöver vi ju inte när bilens generator och solen producerar tillräckligt.

Igår ringde jag en däckverkstad i Västerås för att få ett pris på nya däck. För Continental vinterdäck utan dubbar blev priset 11.200 sek för 4 st. 2822:50 st ca 250 euro st utan montering.

Körde till en däckverkstad här i Trier och fick följande priser: Michelin 320 euro, Continental 295 euro. Så det blir inga däckköp i Tyskland. Hade tänkt att köpa däck här och montera de i Västerås innan nästa besiktning. Det är fortfarande godkänt mönsterdjup idag men kanske inte i höst.

Körde till Lidl och handlade innan jag lämnade Trier.

Kör både på landsväg och motorväg, även sk B vägar blir ibland motorväg.

Vädret har idag varit mycket omväxlande. Regn, uppehåll, sol och snöblandat regn. Såg att det låg snö utanför körbanan.

IMG_20240323_124346.jpg

Nu står jag på en offentlig p-plats vid en fotbollsplan i en liten ort som heter

IMG_20240323_171541.jpg

IMG_20240323_171659.jpg

Just nu kl 20 är det bara minus 1 grad ute. Det var ca 5 grader när jag parkerade kl 17,00.

Enl telefonens vädertjänst skall det vara plus 4 grader nu. I natt skall det bli plus 2 grader.

I morgon högst 7 grader.

Körde 30,5 mil
 
Senast ändrad:
Dag 116 söndag 24 / 3


Går upp tidigt för att köra resten av färden till Lübeck. Vill komma fram på em.

I går kväll var det ganska kallt så jag gick ut till gasskåpet för att kontrollera hur mycket gas det fanns i den spanska flaskan. Bedömde att det skulle räcka hela natten.

Aldevärmaren gick igång redan på kvällen och fortsatte naturligtvis hela natten. Gasen räckte och har räckt till all matlagning idag.

Även idag har det varit omväxlande väder med bl.a. snöblandat regn.

Kom fram till Cittis parkering / ställplats kl 14,30.

IMG_20240324_143813.jpg

Tog ett päron innan jag promenerade in till city för att besöka ”Die Lübecher Marsipan - Speicher” Konditori för em fika.

IMG_20240324_162804.jpg

Som ligger bakom de välkända Holsstener tornen.

IMG_20240324_162230.jpg

Beställde en stor kopp Cappuccino och en marsipantårtbit, som kostade 5,95 och 4,50. Ungefär som i Västerås.

IMG_20240324_163213.jpg

Enl googel map skulle det ta 1 h 5 min att gå. Vilket jag naturligtvis inte klarade. Det blev 1 h 15 min. Gick på trottoaren till vanliga gator. Hittade i början men minnet svek mig så jag var tvungen att använda googel maps.

På tillbakavägen gick jag genom en park där jag såg detta fina träd.

IMG_20240324_180527.jpg

Samt ett jättestort koloniområde. Förmodligen dubbelt så stort som om man lägger ihop Tanto, Skarpnäck och Orhem i Stockholm. Där jag såg denna fina tomt. Julen varar ju ända till påska sägs det.

IMG_20240324_181840.jpg

IMG_20240324_181851.jpg

Kom hem strax före kl 18, efter ca 2,5 h promenad i ganska kallt väder. Hade min tjocka vinterjacka på mig, men glömde handskar.

Nu vid 19 tiden är det ca fem plusgrader – så lite varmare än i går kväll.

Körde 45,9 mil
 
Senast ändrad:
Dag 117 måndag 25 / 3.

I natt har det åter igen varit så kallt att värmesystemet har varit igång. Går upp vid sextiden.
Kl 08 ringer jag till Finnlaines för att boka om min färgebiljett från torsdag till tisdag.
Först fick jag till svar att jag hade köpt en ej om bokningsbar biljett. Men efter lite snack så gick det om jag betalade ytterligare drygt 600 sek. Vilket jag accepterade. För vad skall jag annars göra härunder tisdag och onsdag.

Tog ju en lång promenad till city igår och har idag handlat godsaker på Citti market och ett par skor hos Deishman.

På em tog jag en fika på kondiset vid entren.

Har skrivit dagordningen till onsdagens styrelsemöte i vår lokala hyresrättsförening.
Så imorgon är det incheckning i Travemynde mellan kl 08 och kl 09. Färjan skall avgå kl 10 och komma till Malmö kl 19.

Sover i Skåne till onsdag och kör till Gammalkil sen. Där sover jag en natt. På torsdag kör jag till Lottie i Liljeholmen för att fira Påsk.

På tisdag efter Påsk bär det av till Västerås på morgonen. Har ett tandläkarbesök inbokat till kl 10.

Sen är denna resa slut.

Har inte bestämt när nästa börjar. Men hoppas att jag kan tillbringa första kvartalet nästa år i Marocko.

Körde inget idag.
 
Ser på google maps att det är 30 mil att köra om man tar färjan från Puttgarden till Danmark och sen Öresundsbron till Malmö.

Har inte räknat på kostnaden men tror att det är dyrare än att färja från Travemynde.

Min hb vil ha 1,3 lit per mil så 39 liter a 20 sek som priset är i Tyskland ungefär. Ca 780 sek plus färja och Öresundsbron.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen