Om ni skall åka mer buss så kan man köpa ett kort på busstationen i hamnen.Dag 98 tisdag 5 / 3
Lottie och jag tar det lugnt på morgonen.
Sen går vi till Lidl för att handla livsmedel för några dagar.
Efter lunch inne i hb:n tar jag fram solstolarna och vi sitter en stund, trots att det blåser en hel del.
Vi talar om att vi förmodligen har varit på denna strand 2019 på vår första gemensamma resa. Tittade i våra fotoböcker och hittade ett foto där hb:n står på stranden.
På em fikade vi. Lottie hade bakat goda bullar fyllda med mandelmassa och choklad hemma och jag vispade jag lite grädde som jag lade på några skivor saffranssockerkaka och toppade med skivade färska jordgubbar.
Till kvällsmål blev det champinjonsstuvade fyllda crustader som jag hade med mig från Västerås.
Visa bilaga 37192
Därefter lite yatzyspel.
Körde inget idag
Dag 99 onsdag 6 / 3.
Frukosten bestod av äggstanning med vispgrädde.
Vid 7.30 tiden går vi ner till stranden för att beskåda soluppgången
Visa bilaga 37194
Vid niotiden påbörjar vi en lång promenad utefter havet in mot gamla stan.
Stannar på ett fik och tar varsin kopp kaffe och en smörgås, till ett pris av 6,80 för oss båda.
Visa bilaga 37195
Vi promenerar i flera timmar. Bl.a. till stadsparken vid hamnen och där får vi se ett flertal fina gröna fåglar av sorten ”Munkparakit”.
Visa bilaga 37196
Vi besöker turistbyrån, där vi får en karta och lite information. Mellan den 1:a och 10:e mars pågår en filmfestival här i Malaga.
Vi går även till Pompidouparken och tittar på det färgglada huset som är en filial till museet som finns i Paris.
Visa bilaga 37197
Till lunch äter vi Paella eftersom det är en av nationalrätterna i Spanien. Men vi blev lika besvikna som för något år sedan. Det är kanske 80 % ris lite räkor, kräftor, bläckfisk och några gröna ärtor. Kostade 30,00. Kyparen sa att han inte tog kreditkort. Så det blev ett problem eftersom jag bara hade 20 i sedlar. Vad skall jag göra? Hade ju förutsatt att alla restauranger tar kreditkort i dessa turistkvarter.
Visa bilaga 37198
Så jag ryckte på axlarna och sade att jag inte hade flera sedlar. Jag vet inte hur vi löser detta och vände på mig för att markera att jag tänkte gå. Då sa han att han skulle skaffa en maskin som tog kreditkort och sa att jag skulle gå ut och vänta.
Jag gick ut till Lottie och sa att det var problem med betalningen. Strax stod kyparen i dörrhålet och vinkade in mig. I smyg skrev han in 10 och jag kunde göra rätt för mig. Han ville inte visa andra gäster att det går att betala med kreditkort. Varför kan man ju bara spekulera i. Jag har mina misstankar, som jag behåller för mig själv.
Vi går även till parken där Pablo Picasso lekte som barn. Det finns två statyer av honom sittandes på en bänk.
Visa bilaga 37199
Visa bilaga 37200
Jag orkade inte gå hem så vi tog bussen, som endast kostar 1,40 / st.
Efter att ha vilat en stund så böt vi om till badkläder och gick ner till stranden för ett snabbt dopp i kanske 16 gradigt vatten.
Visa bilaga 37201
Körde inget inget men vi gick 20 000 steg.
När man betalar med detta kortet så lägger man det bara 1 eller 2 ggr, om man är två som åker, på kortläsaren. Dessa resor kostar då bara ca 0,45 cent.