• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Dag 98 tisdag 5 / 3

Lottie och jag tar det lugnt på morgonen.

Sen går vi till Lidl för att handla livsmedel för några dagar.

Efter lunch inne i hb:n tar jag fram solstolarna och vi sitter en stund, trots att det blåser en hel del.

Vi talar om att vi förmodligen har varit på denna strand 2019 på vår första gemensamma resa. Tittade i våra fotoböcker och hittade ett foto där hb:n står på stranden.

På em fikade vi. Lottie hade bakat goda bullar fyllda med mandelmassa och choklad hemma och jag vispade jag lite grädde som jag lade på några skivor saffranssockerkaka och toppade med skivade färska jordgubbar.

Till kvällsmål blev det champinjonsstuvade fyllda crustader som jag hade med mig från Västerås.

Visa bilaga 37192

Därefter lite yatzyspel.
Körde inget idag




Dag 99 onsdag 6 / 3.

Frukosten bestod av äggstanning med vispgrädde.

Vid 7.30 tiden går vi ner till stranden för att beskåda soluppgången

Visa bilaga 37194

Vid niotiden påbörjar vi en lång promenad utefter havet in mot gamla stan.

Stannar på ett fik och tar varsin kopp kaffe och en smörgås, till ett pris av 6,80 för oss båda.

Visa bilaga 37195

Vi promenerar i flera timmar. Bl.a. till stadsparken vid hamnen och där får vi se ett flertal fina gröna fåglar av sorten ”Munkparakit”.

Visa bilaga 37196

Vi besöker turistbyrån, där vi får en karta och lite information. Mellan den 1:a och 10:e mars pågår en filmfestival här i Malaga.

Vi går även till Pompidouparken och tittar på det färgglada huset som är en filial till museet som finns i Paris.

Visa bilaga 37197

Till lunch äter vi Paella eftersom det är en av nationalrätterna i Spanien. Men vi blev lika besvikna som för något år sedan. Det är kanske 80 % ris lite räkor, kräftor, bläckfisk och några gröna ärtor. Kostade 30,00. Kyparen sa att han inte tog kreditkort. Så det blev ett problem eftersom jag bara hade 20 i sedlar. Vad skall jag göra? Hade ju förutsatt att alla restauranger tar kreditkort i dessa turistkvarter.

Visa bilaga 37198

Så jag ryckte på axlarna och sade att jag inte hade flera sedlar. Jag vet inte hur vi löser detta och vände på mig för att markera att jag tänkte gå. Då sa han att han skulle skaffa en maskin som tog kreditkort och sa att jag skulle gå ut och vänta.

Jag gick ut till Lottie och sa att det var problem med betalningen. Strax stod kyparen i dörrhålet och vinkade in mig. I smyg skrev han in 10 och jag kunde göra rätt för mig. Han ville inte visa andra gäster att det går att betala med kreditkort. Varför kan man ju bara spekulera i. Jag har mina misstankar, som jag behåller för mig själv.

Vi går även till parken där Pablo Picasso lekte som barn. Det finns två statyer av honom sittandes på en bänk.

Visa bilaga 37199

Visa bilaga 37200

Jag orkade inte gå hem så vi tog bussen, som endast kostar 1,40 / st.

Efter att ha vilat en stund så böt vi om till badkläder och gick ner till stranden för ett snabbt dopp i kanske 16 gradigt vatten.

Visa bilaga 37201

Körde inget inget men vi gick 20 000 steg.
Om ni skall åka mer buss så kan man köpa ett kort på busstationen i hamnen.
När man betalar med detta kortet så lägger man det bara 1 eller 2 ggr, om man är två som åker, på kortläsaren. Dessa resor kostar då bara ca 0,45 cent.
 
Om ni skall åka mer buss så kan man köpa ett kort på busstationen i hamnen.
När man betalar med detta kortet så lägger man det bara 1 eller 2 ggr, om man är två som åker, på kortläsaren. Dessa resor kostar då bara ca 0,45 cent.

Tack för info. Men det visste jag redan. För Per sa att det var tio resor på kortet och så många skulle jag eller Lottie och jag göra
 
Dag 100 torsdag 7 / 3.

Idag är det 100 dagarsjubileum för min reseberättelse 2023-24.

Men vi gör inget särskilt, för det utan tar det lugnt här på det vänstra, sett från rondellen, fricampingområdet i Sacaba Beach.

Vi tar med oss några vattenflaskor på vår promenad till strandpromenaden där man kan fylla på med dricksvatten från en dricksfontän.

20240307_084738.jpg

20240307_084822.jpg

Sitter ute i solen en stund på fm och läser våra böcker. Jag läste ut Tage Danielssons bok Paketet.

Till lunch kokade vi Kummel och potatis, som vi åt inne.

På em mulnade det på och sedan började det att regna. Omväxlande duggregn, regn, störtregn och uppehållsväder.

IMG_20240307_160354.jpg

IMG_20240307_160403.jpg

Vi ser att en tysk man plockar skräp, innan han ger sig av med sin hb, vilket gladde oss. Jag trodde att han skulle stanna några dygn ytterligare eftersom han städade lite grand.

Sen em fick vi se en fin regnbåge.

IMG_20240307_183606.jpg


Lottie fotar regnbågen.

IMG_20240307_183721.jpg

Vi får nya grannar. Denna gång är det en personbil på varje sida.

Körde inget idag.



Dag 101 fredag 8 / 3.



Internationella kvinnodagen.

Personbilarna på vår respektive sida har lämnat oss men ”glömde” att ta med sitt skräp vilket är extremt dåligt av landets egna innevånare.

IMG_20240308_081339.jpg

IMG_20240308_081355.jpg

Lottie går ut och städar.

Vi tar en promenad till det stora handelsområdet. Besöker Mercadonna, Carrefour och Maxi Asia. Handlar lite grand. Puzzel till ett barnbarns födelsedagspresent och en bra korkskruv till mig.

Därefter blev det en tur till Lidl för att handla livsmedel inför helgen. För i morgon skall det regna igen och då har vi ingen lust att gå ut någon längre sträcka.

På em får vi besök av en av er läsare. Tack för ett trevligt samtal. Alltid roligt att ni som är i närheten kommer förbi.

Lottie och jag spelar lite kort och yatzy.

Vi har parkerat med vindrutan ut mot stranden och tyvärr ser vi ibland hur hundar med eller utan ägare gör sina behov där utan att ägarna reagerar. En gång var det en person som sparkade över lite grus. Det kan inte vara trevligt att lägga ut en filt där.

Körde inget idag, men gick 7500 steg.
 

Bilagor

  • IMG_20240307_183721.jpg
    IMG_20240307_183721.jpg
    2,1 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Dag 102 lördag 9 / 3.

I natt har det regnat kraftigt och blåst så att hb:n ”vaggade” ibland. Det smattrade ordentligt på taket. Vi har tagit det lugnt inne eftersom det i stort sett har regnat hela dagen ungefär fram till kl 17. Några korta stunder har det varit uppehållsväder så en kort promenad på området blev det.

Vi har spelat lite olika kortspel och yatzy samt läst och lagt patiens.

Det kommer att bli tidigt sänggående eftersom vi skall ställa väckarklockan på 03,15 och 3,20. Lottie skall vara på flygplatsen senast kl 04,30 för flyget skall avgå kl 5,40.

Efter att Lottie har lämnat hb:n skall jag köra till Adra för att tanka vatten och sedan vidare till p – platsen bakom konserthuset i Almeria.


Körde endast en kort bit på området för att slippa att backa i nattens mörker och vända.
 
Dag 103 söndag 10 / 3

Vi äter en enkel frukost på ägg, yogurt och jucie. Sen kör jag till flygplatsen, där Lottie går av för att ta flyget hem till Arlanda och sen flygbussen till Liljeholmen.

Jag kör till Adra för att tanka vatten med hjälp av min egen slang.

Kom fram ca 06,30. Parkerade och gjorde i ordning mitt fm fika, thé och två smörgåsar. Det var 16,6 mil hit från Sacaba Beach via flygplatsen.

IMG_20240310_065455.jpg

Även här har det regnat mycket. Jag har ”sjötomt” till vänster.

IMG_20240310_073918.jpg

Soluppgång

IMG_20240310_073927.jpg

När det har blivit ljust kör jag fram till området där jag kan fylla vatten till stora tanken. Men hela området är en stor sjö. Stannar innan och går ut för att lokalisera var kranen finns. Tar sen fram mina stövlar och kör ut i vattnet.

IMG_20240310_074552.jpg

Konstaterar att vattnet har ett djup på minst 10 cm, när jag vadar fram. Tankningen gick bra.

Kör sedan till Almeria. Här är det ca 65 hb, ingen svenskreggad.

Även här har det regnat, ser jag på marken bredvid p-plasen, dock inga vattensamlingar på asfalten.

IMG_20240310_091239.jpg

Nu skiner solen fint så jag tar fram solstolen. Gör i ordning fm fika nr två vid niotiden. Som jag inmundigar ute i solen, trots att det blåser lite grand.

IMG_20240310_093221.jpg

Tar fram en ny bok, som heter ”Ekoparken” av Gunnar Brusevitz och Henrik Ekman. Boken var WWF:s Pandabok 1996. Ev läste jag den då, men det var ju för en tid sedan och minnet är ju inte det bästa.

IMG_20240310_094851.jpg

Det börjat att blåsa mer så jag åt min lunch inne. Gasen i spanska flaskan var helt slut efter ca 11 dygn så jag fick gå ut och koppla in lpg flaskan.


Efter lunch gick jag till den närmaste Repsolmacken för att se efter om de har propan som jag kan byta till mig. Men nej, liksom i december hade de bara Butan i en annan typ av flaska med blåa handtag. Det vill jag inte ha. Skall ju snart köra norröver.

Gick sedan ner till havet. Här blåste det kraftigt och det gick kraftiga vågor. På vissa ställen slog vattnet ända in till den anlagda strandpromenaden.

IMG_20240310_145044.jpg

Det var ordentligt motsånd att gå i motvind.

Såg att någon hade byggt nya sandskulpturer.

IMG_20240310_145233.jpg

IMG_20240310_145245.jpg

Jag gick in på en restaurang och tog en öl, ca 40 cl tror jag. Kostade 3,70.

Kollade det lokala vädret. Enl telefon blåste det 35 kmh som blir drygt 9,7 m/s.

Lottie ringde på kvällen. Flyget hade tekniska problem före start. De startade 45 min efter planerad tid. Men med hjälp av medvind, förmodar jag, kom flyget till Arlanda endast fem minuter efter planerad tid.

Körde 22,6 mil
 
Senast ändrad:
Dag 104 måndag 11 / 3.

Tar det lugnt här på p platsen.
Bara ca 8 grader ute på morgonen. Men blev varmt och skönt i solen så småningom.

Cyklade till Lidl och handlade. Kl 10 åt jag mitt fm fika ute i solstolen i bara kortbyxor. Satt kvar t.o.m. lunchen.

Därefter började det att "fläckta" men blev ändå kvar till ca 16.

Gick till mitt "favokonditori" Capri i närheten av konserthuset. Här brukar jag fika varje gång som jag står här. Det är ett riktigt konditori med egen tillverkning i samma hus. Ett omfattande gott sortiment av bröd, bakelser, bitar mm.

I morgon börjar jag färden norröver med att besöka en styrelse kompis från tiden i Rädda Barnens lokalavdelning i Tyresö.
Han har en lägenhet i Torrevieja ca 25 mil härifrån.

Körde inget idag.
 
Dag 105 tisdag 12 / 3.

Går upp redan kl 06 och äter min frukost. Startar färden när det blir ljust efter kl 07.
Börjar med att tanka diesel på Plenoil för 1,475 i Almeria. Vilket jag tycker är ett bra pris idag när de stora tar omkring 1,6xx.

Åker till Sectproil för att tanka lpg. Kostade 0,889 per liter. Försöker att byta min spanska flaska på två Repsol men ingen hade Propan idag.

Kör vidare till Torrevieja för att träffa min kompis. Kom fram omkring 12,30. Vi går tillsammans till en liten kineskrog för att äta lunch. Kostade 11,50 för en trerätters inkl en öl eller en halv flaska vin.

Vi umgås hela dagen och kvällen.

Tack CJ för en en trevlig dag och kväll. Jätteroligt att du var hemma.

Körde 28,8 mil. Tog inga foton.
 
Dag 106 onsdag 13 / 3.

Lämnar Torrevieja på fm. Kör mot Guardamar del Segura.
Stannar på två olika Repsolstationer för att försöka byta ut min tomma spanska flaska. Men de hade ingen propan och butan vill jag inte ha idag eftersom det fortfarande är kallt på nätterna och fram till soluppgången.

Det är iofs inget problem eftersom jag har lpg.
Kommer fram för tidigt så jag stannar i utkanten av stan. Lagar en enkel liten lunch.

Sen blev det en promenad runt kvarteret. Lagade papperskorgens lock på bodelsdörren, sopade av golvet från sand och annat.

Körde vidare och kom fram kl 12,30 lyssnade en stund å nyheterna.

Min kusin Ingrid kom och vi gjorde sällskap hem till henne och Janne.

Gick upp på deras fina och stora takterass. De bjöd på cava. Vi satt där hela em i den varma och sköna solen.

Blev även bjuden på en mycket god lasagne.

Vid 17 tiden gick Ingrid och jag ner till stranden.

Det blev en mycket trevlig em.

Tack Ingrid och Janne för god mat och dricka.

Körde 2,6 mil
 
Dag 107 torsdag 14 / 3

Kör vidare norrut. Ser snart en Repsolstation. Kör in och kollar i gasolburarna. Ser att det finns propan så jag går in och beställer och betalar 16,10 för en utbytes P 11:a.
Kör vidare och stannar till vid Lidl vid åttatiden. Får vänta en timme. Fixar till mitt fm fika under tiden.

Kör till Bahia Camping för att se om Bengt ifrån Finspång är kvar. Det var han ej.

Kör vidare till Playa Lisa. Men där fanns ingen möjlighet att stanna.

Blir till att åka till ett ställe som Lottie och jag var på för ett år sedan. Ligger nö om Santa Pola.

Hittar denna fina plats.

IMG_20240314_111505.jpg

Här är det få hb och gott om svängrum. Står så nära havet som det är möjligt.

IMG_20240314_111517.jpg

Tar fram solskyddet till däcken på Solsidan samt naturligtvis min solstol, pall och det lilla bordet.

Därefter fixar jag till min lunch som idag bestod av rotsaksomelett, smörgås och en öl.

IMG_20240314_120613.jpg

Sitter sedan större delen av dagen och läser. I min bok om världens första Nationalstadspark.
Min fina utsikt.

IMG_20240314_133915.jpg

Blir kvar här ett tag om vädret är bra.

Körde hela 3,3 mil
 
Dag 108 fredag 15 / 3

Går ut vid åttatiden och tar fram min solstol med tillbehör. Sitter och läser en timme innan det är hög tid för fm fika som inmundigas ute.
Vid 11 tiden ser jag att min spanska granne tar ett bad. Då var det 21 grader i skuggan och 35 i solen.

Fixar till en lunch som naturligtvis äts ute.

Efter ytterligare ett par timmar blir det

ÄNTLIGEN

resan varmaste dag.

Kvicksilvret passerar tempens högsta gradering på 40 grader, visserligen i solen. Men det är ju där jag är. Det var bara 37 grader i skugga under bordet, bredvid mig.

På em kommer två män med varsin gitarr och sätter sig vid havet. Det blir underhållning, för jag hör de.

IMG_20240315_140015.jpg

Jag tar ett bad i deras närhet. Vet att det är stenstrand och risken finns ju alltid att man ramlar - så det är bra att jag har sällskap i närheten.

Badet gick bra och det var nog 17 - 18 grader. Glömde tempen.

Vid 16 tiden började det att blåsa lite grand. Så efter ytterligere en halvtimme gav jag upp solandet och gick in. Såg att det var 40 grader inne trots att ett takfönster har varit öppet under dagen.

Men jag gillar värmen.

Får duscha kallt ikväll innan sänggåendet. Ligger nog utan täcke de första timmarna. Blir väl kyligt efter midnatt kanske.

Det åker iväg hb och kommer nya hela tiden. Så sällskap finns och det är fortfarande gott om plats för nya intreserade.

Körde inget idag och förmodligen inte i morgon heller.
 
Är det här du står? (Koordinaterna från din kamera pekar fel, Latitud stämmer nog, men inte longitud).

Är platsen okay som Friplats (fricampingplats) på vår karta? Alltså, om nu det är här du står :)
 
Dag 107 torsdag 14 / 3

Kör vidare norrut. Ser snart en Repsolstation. Kör in och kollar i gasolburarna. Ser att det finns propan så jag går in och beställer och betalar 16,10 för en utbytes P 11:a.
Kör vidare och stannar till vid Lidl vid åttatiden. Får vänta en timme. Fixar till mitt fm fika under tiden.

Kör till Bahia Camping för att se om Bengt ifrån Finspång är kvar. Det var han
Men jag var ju där😀
Hälsningar
Peter
 
Är det här du står? (Koordinaterna från din kamera pekar fel, Latitud stämmer nog, men inte longitud).

Är platsen okay som Friplats (fricampingplats) på vår karta? Alltså, om nu det är här du står :)

Nej!

Polisen kom och körde iväg oss ikväll kl 20.

Ok att stå på dagen men ej efter kl 22.00.

Nu är jag i Altea.
 
Dag 107 fredag del 2

Har just lagt två patienser när det knackar på dörren. Öppnar och ser att det är polisen. Blev förvånad. Fick ett papper i handen där jag kunde läsa, på flera olika språk, att det är förbjudet att parkera på stranden på nätter. Jag säger att min två närmaste grannar är spanjorer. Fick till svar att hans kollega är där.

Jag tänkte att spanjorer borde veta vad som gäller. För jag har inte sett någon skylt om förbud.

Polisen svarar att det är ok att parkera fram till kl 22, men inte senare. Med mina begränsade språkkunskaper ger jag mig inte in i någon diskussion.

Det är bara att plocka ihop och åka.

När jag kör hoppar bilen ner – javist ja hade ju kört upp på nivåklossarna. Det hade jag glömt.

Tag på mig mera kläder och pannlampan, för kl var över 20. Hittade den vänstra nivåklossen utan problem. Men fick leta en stund efter den högra. Poliserna kom från grannarna och såg att jag sökte något. Så även de lyste upp under bilen. En polis tog fram batongen och gjorde den länge och drog fram nivåklossen. Jag tackade naturligtvis för hjälpen.

Frågan jag ställer mig är: vad tjänar samhället på detta?

Poliser borde ha viktigare saker att göra. Vi campare flyttar ju bara på oss.

Jag ställer in gps:en på Altea, eftersom jag är på väg norröver. Svänger höger / norrut på denna smala kustväg. Lottie och jag körde här förra året, så jag vet att det fungerar. Men gps:en vill att jag gör en u-sväng.

Jag ville se hur många hb som det finns här. Det var nog minst 50 st som skulle hitta en ny plats.

Närmast hade ju varit att köra tillbaka till Santa Pola och parkera på en gata. Men jag ville inte fickparkera i mörkret. Så jag körde till den gamla marknadsplatsen i Altea. Där har jag sovit många nätter under olika år.

Kom fram omkring 21,30. En del av platsen var blockerad p.g.a. arbete. Så lite trångt att komma in.

Det stod redan tre hb på en rad och jag ställde mig framför de. Det blev en mycket sen dusch denna kväll.

Körde 8,0 mil




Dag 108 lördag 16 / 3.

Natten förflöt lugnt, som vanligt här.

Öppnar bodelsdörren och tar ett foto på soluppgången.

IMG_20240316_072345.jpg

På morgonen / fm kom det flera och flera Pb 1:eek:r. Cyklar togs fram. Skall tydligen bli någon typ av träning eller tävling. Det blir trångt. Vilket inte gör mig något för jag tänker stå kvar ett dygn till.

IMG_20240316_084037.jpg

Efter fm fika går jag ut. Fotar en plåtis som ser ut att vara i två våningar.

IMG_20240316_093012.jpg

Går sedan in till stan. Tänker klippa mig på samma ställe som i december 2023.

Säger att hon skall ta bort allt. Men hon vägrar liksom hon gjorde tidigare. Men det blev ändå ganska kort efter att jag hade sagt till om mera ”avskalning”.

Priset hade höjts med 2 euro till 11. Vilket är ungefär 22 %. Alltså en kraftig höjning men ändå billigt i jämförelse med svenska priser.

Gick sedan ut på strandpromenaden och beställde en stor öl på en servering. Fick 40 eller 50 cl till priset av 3,80. Satt länge och smuttade på ölen.

Calpeklippan i bakgrunden

IMG_20240316_103721.jpg

Gick därefter tillbaka hem. Köpte ett häfte sudoku i en pappershandel.

Efter lunch böt jag om till badbyxor. Packade ner kallingar, morgon- bad-rock, sudoku och en penna.

Att bada här har jag ej gjort förut. Mycket beroende på att det är en stenstrand. Hb:n var ordentligt inklämd – så jag ville inte försöka att komma ut. Därför gick jag istället till stranden.

Det blev en pärs att komma ut i vattnet. Höll på att ramla flera gånger. Det var inte så långgrund så till slut låg jag där och flöt omkring. Förmodligen ca 19 grader. Kände verkligen att det ar varmare än i Malaga och Estepona där jag uppmätte 16 grader i vattnet.

Jag simmade in mot land ända tills jag fastnade på stenarna och kröp sedan upp till min pall.

Det blev bara ett bad. Hade det varit sandstrand hade det blivit flera. Det var jättejobbigt att gå i och ur vattnet.

När jag kom hem igen var alla cyklister och deras bilar borta.

Körde inget idag. I morgon kör jag till Ebrodeltat.
 
Senast ändrad:
Dag 109 söndag 17 / 3.

Snart blir solen synlig över Altea.

IMG_20240317_072334.jpg

Efter frulle gör jag mig i ordning för att köra vidare. Enl gps:en skall det ta 4,5 timmar att köra till Ebrodeltat om man kör så fort som det är tillåtet och inte tar några raster. Men jag skall stanna för en fm fika – så det blir nog mellan 5 och 6 timmar.

Kör på AP 7 som är avgiftsfri. Gillar egentligen inte att köra på motorväg, Men ibland gör jag undantag. Vill gärna sitta i solen på em.

Stannar på en rastplats.
En skylt förmanar oss, på flera språk, att tänka efter innan vi lämnar bilen.

IMG_20240317_085417.jpg

IMG_20240317_085724.jpg

Kommer fram innan en sen lunch. Det är soligt så solstolen kommer fram. Äter ute i bara kortbyxor. Det är lite drygt 20 hb här. Ingen med svenskt nr. Får säkert plats en 10 till om några ställer sig i mitten.

IMG_20240317_132923.jpg

IMG_20240317_132940.jpg

Tar en promenad in till stan, som heter

IMG_20240317_133114.jpg

Tillbaka igen så läser jag ut min bok om världens första nationalstadspark.

Googlar lite på varma källor i norra Spanien.

Hittar en i närheten av Bilbao. Tidigare har jag bestämt att köra till Pamplona och försöka att hitta fram till den som ligger en bit öster om stan. I samhället Yesa.

Körde 32,7 mil
 
Senast ändrad:
Dag 107 fredag del 2

Har just lagt två patienser när det knackar på dörren. Öppnar och ser att det är polisen. Blev förvånad. Fick ett papper i handen där jag kunde läsa, på flera olika språk, att det är förbjudet att parkera på stranden på nätter. Jag säger att min två närmaste grannar är spanjorer. Fick till svar att hans kollega är där.

Jag tänkte att spanjorer borde veta vad som gäller. För jag har inte sett någon skylt om förbud.

Polisen svarar att det är ok att parkera fram till kl 22, men inte senare. Med mina begränsade språkkunskaper ger jag mig inte in i någon diskussion.

Det är bara att plocka ihop och åka.

När jag kör hoppar bilen ner – javist ja hade ju kört upp på nivåklossarna. Det hade jag glömt.

Tag på mig mera kläder och pannlampan, för kl var över 20. Hittade den vänstra nivåklossen utan problem. Men fick leta en stund efter den högra. Poliserna kom från grannarna och såg att jag sökte något. Så även de lyste upp under bilen. En polis tog fram batongen och gjorde den länge och drog fram nivåklossen. Jag tackade naturligtvis för hjälpen.

Frågan jag ställer mig är: vad tjänar samhället på detta?

Poliser borde ha viktigare saker att göra. Vi campare flyttar ju bara på oss.

Jag ställer in gps:en på Altea, eftersom jag är på väg norröver. Svänger höger / norrut på denna smala kustväg. Lottie och jag körde här förra året, så jag vet att det fungerar. Men gps:en vill att jag gör en u-sväng.

Jag ville se hur många hb som det finns här. Det var nog minst 50 st som skulle hitta en ny plats.

Närmast hade ju varit att köra tillbaka till Santa Pola och parkera på en gata. Men jag ville inte fickparkera i mörkret. Så jag körde till den gamla marknadsplatsen i Altea. Där har jag sovit många nätter under olika år.

Kom fram omkring 21,30. En del av platsen var blockerad p.g.a. arbete. Så lite trångt att komma in.

Det stod redan tre hb på en rad och jag ställde mig framför de. Det blev en mycket sen dusch denna kväll.

Körde 8,0 mil




Dag 108 lördag 16 / 3.

Natten förflöt lugnt, som vanligt här.

Öppnar bodelsdörren och tar ett foto på soluppgången.

Visa bilaga 37363

På morgonen / fm kom det flera och flera Pb 1:eek:r. Cyklar togs fram. Skall tydligen bli någon typ av träning eller tävling. Det blir trångt. Vilket inte gör mig något för jag tänker stå kvar ett dygn till.

Visa bilaga 37364

Efter fm fika går jag ut. Fotar en plåtis som ser ut att vara i två våningar.

Visa bilaga 37365

Går sedan in till stan. Tänker klippa mig på samma ställe som i december 2023.

Säger att hon skall ta bort allt. Men hon vägrar liksom hon gjorde tidigare. Men det blev ändå ganska kort efter att jag hade sagt till om mera ”avskalning”.

Priset hade höjts med 2 euro till 11. Vilket är ungefär 22 %. Alltså en kraftig höjning men ändå billigt i jämförelse med svenska priser.

Gick sedan ut på strandpromenaden och beställde en stor öl på en servering. Fick 40 eller 50 cl till priset av 3,80. Satt länge och smuttade på ölen.

Calpeklippan i bakgrunden

Visa bilaga 37366

Gick därefter tillbaka hem. Köpte ett häfte sudoku i en pappershandel.

Efter lunch böt jag om till badbyxor. Packade ner kallingar, morgon- bad-rock, sudoku och en penna.

Att bada här har jag ej gjort förut. Mycket beroende på att det är en stenstrand. Hb:n var ordentligt inklämd – så jag ville inte försöka att komma ut. Därför gick jag istället till stranden.

Det blev en pärs att komma ut i vattnet. Höll på att ramla flera gånger. Det var inte så långgrund så till slut låg jag där och flöt omkring. Förmodligen ca 19 grader. Kände verkligen att det ar varmare än i Malaga och Estepona där jag uppmätte 16 grader i vattnet.

Jag simmade in mot land ända tills jag fastnade på stenarna och kröp sedan upp till min pall.

Det blev bara ett bad. Hade det varit sandstrand hade det blivit flera. Det var jättejobbigt att gå i och ur vattnet.

När jag kom hem igen var alla cyklister och deras bilar borta.

Körde inget idag. I morgon kör jag till Ebrodeltat.
Det var detta jag menade med mitt val av platser att stå på.
Följer man lokalpressen, svenska och norska nyhetsblad går det inte en vecka utan att man kan läsa om lokala reaktioner (folkstorm ) mot alla husbilar som står överallt i månader och på hur hantering av gråvatten, toa och sopor hanteras. Så I många kommuner sätter man nu upp höjdbegränsningar för husbilar, uppdrag till polisen att hålla efter lokal lagstiftning o parkering osv.
 
Det var detta jag menade med mitt val av platser att stå på.
Följer man lokalpressen, svenska och norska nyhetsblad går det inte en vecka utan att man kan läsa om lokala reaktioner (folkstorm ) mot alla husbilar som står överallt i månader och på hur hantering av gråvatten, toa och sopor hanteras. Så I många kommuner sätter man nu upp höjdbegränsningar för husbilar, uppdrag till polisen att hålla efter lokal lagstiftning o parkering osv.

Problemett är var alla ska stå som inte vill ta in på en camping eller ställplats. Jag valde inte att köra in till Santa Pola och fickparkera i mörkret. Men det var det nog många andra som gjorde.

Med en tidsbegränsning på 48 eller 72 timmar kan polisen få undan de som står lång tid.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen