• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Hej Gösta, ifall du inte redan har appen Google Lens, så använd gärna den när du ser något du funderar över vad det kan vara, otroligt smidigt och träffsäker.
På din bild med de gula blommorna så säger min Google Lens att den är en Hartsakacia, ifall detta nu stämmer kan dock inte jag bekräfta.

Lycka till :cool:
 
Google lens i all ära... men det tycks finnas.. typ 1300 olika arter! Flest i Australien. Att google lens prickar in exakt vilken art? Men förmodligen någon acacia.... jag frågade runt och det som gör att det " nog inte är Mimosa" är bladen!
Sen om man googlar runt så används också ordet Mimosa rätt ofta?

 
Dag 91 tisdag 27 / 2.

I natt var det ca 7 grader fram till morgonen.
Aldevärmaren gick igång vid tretiden.

Efter fm fikat tog jag en cykeltur in till stan.

Satt en stund på fm i min solstol, dock med långbyxor och tjocktröja.

Mella kl 11 och 12,30 var det många svenskar som spelade boule här på stranden på fyra olika banor.

Åt min lunch inne p g.a. blåsten.

Efter lunch åter igen i solstolen med min bok som nu heter "Paket" av Tage Danielsson.

Tog inga foton idag.

Körde inget.
 
Dag 92 onsdag 28 / 2.

I natt var det återigen kallt.
Efter fm fikat cyklade jag till Lidl. Som ligger ganska långt ifrån stranden och efter en lång uppförsbacke. Tog hjälp av elbatteriet.
Lidl var stängt trots att klocka var ca 9,30.
Så det var bara att vända. Handlade i stället på Supermarket Cor utefter stranden.

Har handlat här för något år sedan. Affären är inte lika välsorterad som Lidl.

Såg att de hade sexpack Corona för 1,5 på extrapris, 21 % rabatt. Lade ner en förpackning i kundvagnen. Köpte även frukt och matbröd.
Efter att ha betalat kollade jag som alltid på kvittot. Såg att ölen kosta 9,00. Var tvungen att gå tillbaka till hyllan. Studerade prisskylten noga och konstaterade att det var 1,5 per styck. I regel får man inte på Lidl dela en sexpack. Så det är en del av orsaken till mitt misstag. Olika butiker har ju olika regler.

Ok, den mexikanska ölen är ju god. Så jag får se det som en lärdom att läsa info tydligare nästa gång.

Vid 11 tiden tog jag fram fotoboken från 2019 för att visa en bild på en rastplats på vägen mellan Estepona och Ronda, för engelsmannen som jag fick en länk av i måndags.

Jag trodde att det var denna p plats som han menade att jag skulle stå på för att hämta vatten.

Men det var det inte utan jag skulle köra förbi den en bit. Vilket jag helst inte vill. Men han skulle följa med och fylla sin vattendunk. Så då tänkte jag att det är ok att åka.

Han satt och åt brunch med sin svenska granne.
Han skulle göra färdigt ett bord som var påbörjat innan han vill åka. Jag sa att jag äter lunch vid 13 tiden och att det skulle passa att åka vid 14 eller 15.

Tänkte att det kan ju inte ta så många timmar att göra klart bordet som stod inom synhåll.

Jag gick hem och satte mig i solstolen och läste.
När jag skulle laga mat på elplattan så blev den inte varm. Invertern gav ut 1Ah och kontrollampa på el plattan lyste. Så nu är nog även den stora plattan trasig.

Åt lunch ute och fortsatte att läsa.

Engelsmannen har fortfarande inte kommit trotts att kl nu är snart 19. Så det blev inget vatten idag.

Även nu ikväll fungera inte elplattan.

Lämnar denna strand i morgon för att åka till Sacaba B. Fyller vatten vid Merrcadonnas tankställen. Fast det inte smakar gott men duger ju till dusch och disk. Här kan man fylla med deras slang.

Körde inget idag.
 
Dag 93 torsdag 29 / 2.

När det blev ljust lämnade jag Estepona för färd till Malaga.
Körde först in till den stora hb parkeringen vid marknaden i Caja de Mijas.
Vattnet var fortfarande avstängt. Parkerade och kokade thevatten. Under tiden som det "drog" gick jag ut en sväng. Hittade en svensk man som hade varit där sedan i julas. Han köper åtta liter vatten på Alde för 0,89 euro och häller i din stora tank.

En gång kom polisen och körde bort alla. De som inte var där fick sina hb bortforslade med bärgare. En som hade en stor släpvagn fick vara kvar.

Jag körde vidare in i Fuengirolas centrum för jag ville besöka en bokhandel som drivs av en svenska med sin spanska man.

Men jag hittade inte någon lämplig p plats i närheten så jag drog vidare till Malaga.

Körde först till Benamaldena. Konstaterade att service platsen fortfarande var avstängd.

Tankade vatten hos Carrefour, i Malagas utkant, innan jag körde till Sacaba B.
Denna gång till den norra stora hb ytan. Här är det omkring 75 hb varav vi är två ifrån Sverige. Här finns det gått om plats. Även om många vill vara "nära".

IMG_20240229_141838.jpg

Längst upp till vänster i bilden är det högst en meter mellan de stora och långa hb:arna.

Flest är det från D, F och NL. Som vanligt alltså.

Åt lunch ute i solstolen trots blåsten.

Satt sen och läste, även det som vanligt.
Nu skall jag vara här en dryg vecka. För Lottie kommer hit på måndag.

Såg en fin baksida

IMG_20240229_143526.jpg

Körde exakt 10,0 mil.
 
Senast ändrad:
Dag 94 fredag 1 / 3.

Ny månad och dessutom sista vintermånaden.
Nu är det tänkt att det skall bli ljusare och varmare.
Här i Malaga kommer solen fram vid åttatiden.

På fm cyklade jag till Lidl i kraftig motvind. Ångrade mig att jag tog ut elbatteriet. Men marken är ganska platt. Var bara att kämpa på.
På tillbakavägen såg jag att vattenspridare var på i parken.

IMG_20240301_103812.jpg

IMG_20240301_103826.jpg

Det gick lättare att cykla hem.

Var ganska mycket inne idag. Men gick ner till stranden.

IMG_20240301_110529.jpg

IMG_20240301_110651.jpg


Gick en sväng på området på em.

Det har kommit fem nya hb och ställt sig bredvid mig.

Körde inget idag.
 
Dag 95 lördag 2 / 3

Ringde min bror på morgonen eftersom det är hans födelsedag idag.
Grattis igen bror.

Det var soligt på fm så jag tog ut min solstol och satte mig att läsa, fullt påklädd för någon värme att tala om var det icke. Kanske 9 grader. Men solen värmer skönt.

Kunde även inmundiga min lunch därute. Sedan blev det mulet så då åkte solstolen in i garaget igen.

Tog en promenad till den andra p platsen.
Kom några droppar så det blev " långa benet först" tillbaka. Men det blev inget regn.

Sen en en ny promenad. Denna gång in till ett kondis som ligger ungefär mitt emellan p platsen och Lidl.

Stannade där och tog en fika.

IMG_20240302_170339.jpg

Här är det meningen att man skall använda kniv och gaffel när man skall äta wienerbröd. Vilket jag för första gången i mitt liv gjorde. Gick bra. Men mycket märkligt.
Men man skall ju ta seden dit man kommer.
Det är ett större konditori med egen tillverkning. De har även ett konditori på Plaza de la Constitution. Där fikade jag för någon vecka sedan.

När jag går ut för att ficka går jag i första hand på ett konditori med egen tillverkning.

Efter en stund tände de infravärmare och lysrör under taket på uteserveringen fast solen fortfarande lyste och alla gäster hade jackor på sig.

IMG_20240302_174145.jpg

På vägen hem igen ser jag detta märkliga.

IMG_20240302_175900.jpg

Såg att busschauffören satt bakom ratten så jag ställde mig framför framdörren så att han skulle öppna.
Gick in och visade bilden. Frågade vad det var.
Förstår ju inte så mycket spanska men orden "kontroll" och "konstant". Han visade mig även att han hade en liten bildskärm kopplade till vajern. Någonting med jämvikt.

Jag har aldrig sett något liknande. Han talade om att det kommer ifrån Argentina.

Om det är någon här som vet något är jag tacksam om ni skriver i min tråd.

Tack på förhand.

Uppladdningen av dessa tre bilder gick långsamt så jag publicerar detta nu och fortsätter sen.

När jag kom tillbaka såg jag två polisbilar som stod stilla en bit ifrån min hb. En på väg in och en på väg ut.
Det är bra att de kommer och tittar till oss trots att det är förbjudet att stå här på nätterna. Men de är väl aldrig här mell kl 00,00 och kl 06,00 då det är p förbud. Så de ser väl oss inte och kan därför ej ge oss böter eller köra iväg oss.
För vart skall vi ca 75 hb ta vägen?

IMG_20240302_180725.jpg

När jag går runt på området tycker jag att det är kul och ibland intressant att fota andras hb.

IMG_20240302_181249.jpg

IMG_20240302_182816.jpg

IMG_20240302_183014.jpg

På en vägg på ett lite hus i utkanten finns denna utsmyckning.

IMG_20240302_182934.jpg

På kvällen ser jag att batteriet är fulladdat med solens energi.

Körde inget idag.
 
Senast ändrad:
Dag 95 lördag 2 / 3

Ringde min bror på morgonen eftersom det är hans födelsedag idag.
Grattis igen bror.

Det var soligt på fm så jag tog ut min solstol och satte mig att läsa, fullt påklädd för någon värme att tala om var det icke. Kanske 9 grader. Men solen värmer skönt.

Kunde även inmundiga min lunch därute. Sedan blev det mulet så då åkte solstolen in i garaget igen.

Tog en promenad till den andra p platsen.
Kom några droppar så det blev " långa benet först" tillbaka. Men det blev inget regn.

Sen en en ny promenad. Denna gång in till ett kondis som ligger ungefär mitt emellan p platsen och Lidl.

Stannade där och tog en fika.

Visa bilaga 37083

Här är det meningen att man skall använda kniv och gaffel när man skall äta wienerbröd. Vilket jag för första gången i mitt liv gjorde. Gick bra. Men mycket märkligt.
Men man skall ju ta seden dit man kommer.

Efter en stund tände de infravärmare och lysrör under taket på uteserveringen fast solen fortfarande lyste och alla gäster hade jackor på sig.

Visa bilaga 37084

På vägen hem igen ser jag detta märkliga.

Visa bilaga 37085

Såg att busschauffören satt bakom ratten så jag ställde mig framför framdörren så att han skulle öppna.
Gick in och visade bilden. Frågade vad det var.
Förstår ju inte så mycket spanska men orden "kontroll" och "konstant". Han visade mig även att han hade en liten bildskärm kopplade till vajern. Någonting med jämvikt.

Jag har aldrig sett något liknande. Han talade om att det kommer ifrån Argentina.

Om det är någon här som vet något är jag tacksam om ni skriver i min tråd.

Tack på förhand.

Uppladdningen av dessa tre bilder gick långsamt så jag publicerar detta nu och fortsätter sen.
Ser ut att var kontroll/påfyllning av lufttrycket i däcket
 
Dag 96 söndag 3 / 3.

Igår kväll kom jag på att i Västerås spelar jag kortspelet Canasta. Skulle vara kul att ta med sig en kaffekopp som det står ordet Canasta på.

Så jag är tvungen att gå dit och fika i em igen.

Igår kväll vid 23 tiden började det att regna hörde jag på smattret mot taket.
Pågick ungefär en timme.

Idag blåser det ordentligt igen. Så det blev inget sittande i solstolen. Utan jag gick ut på en promenad istället.

Såg att några av mina grannar hade kört iväg.

IMG_20240303_090715.jpg

IMG_20240303_104919.jpg

Gick ut på en pir.

IMG_20240303_111217.jpg

IMG_20240303_111734.jpg

Såg att fransmannen som har hb:n med följande fina baksida var ute. Så jag gick fram och hälsade på min knaggliga franska.

IMG_20240229_143526.jpg

Han sa att han hade gjort en skiss som han vidarebefordrade till någon som kunde skriva ut ovanstående bild.

På vägen hem såg jag denna protest.

IMG_20240303_114719.jpg

Kunde ju vara skrivet med större bokstäver.

På em gick jag till konditoriet La Canasta och fikade.

IMG_20240303_152537.jpg

Tog ett wienerbröd med en annans skiva på.

När jag skulle betala sa jag att jag spelar Canasta i Sverige och att jag vill köpa koppen.

Sa med hjälp av min översättnings app.

Koppen kostade 6,50 och fanns med på kvittot i klartext. Så jag var nog inte den första som ville köpa servicen.

Servistjejen slog in både kopp och fat och kom ut med de liggandes i en plastkasse.

Kaffet kostade 1,75 vilket är ungefär halva priset mot i Västerås, wienerbrödet 2,45 vilket också är ungefär halva priset mot hemma.

I morgon em kommer Lottie hit med flyg.
Så nästa vecka är det inte säkert att jag skriver varje dag.

Körde inget idag.
 
Dag 97 måndag 4 / 3.

På morgonen går jag ner till stranden o fotar först månen som en liten prick

IMG_20240304_072930.jpg

Därefter med inzoomning

IMG_20240304_072949.jpg

Sen blir det några bilder på soluppgången.

IMG_20240304_073108.jpg

Ser att ett fartyg "närmar" sig solen

IMG_20240304_074524.jpg

Kör förbi

IMG_20240304_074649.jpg

Pratade en stund med en kvinna från Holland som också var på stranden och förevigade soluppgången.

Satt sen i solstolen och läste fram till lunch som inmundigades ute.

På em körde jag till Carrefour och tankade vatten innan jag fortsatte till flygplatsen för att äntligen hämta Lottie.

Vi tog en promenad på stranden. Nu var det mulet och lite blåsigt.

På kvällen blev det ett partie Yatzy.

Körde 1,2 mil.
 
Senast ändrad:
Dag 98 tisdag 5 / 3

Lottie och jag tar det lugnt på morgonen.

Sen går vi till Lidl för att handla livsmedel för några dagar.

Efter lunch inne i hb:n tar jag fram solstolarna och vi sitter en stund, trots att det blåser en hel del.

Vi talar om att vi förmodligen har varit på denna strand 2019 på vår första gemensamma resa. Tittade i våra fotoböcker och hittade ett foto där hb:n står på stranden.

På em fikade vi. Lottie hade bakat goda bullar fyllda med mandelmassa och choklad hemma och jag vispade jag lite grädde som jag lade på några skivor saffranssockerkaka och toppade med skivade färska jordgubbar.

Till kvällsmål blev det champinjonsstuvade fyllda crustader som jag hade med mig från Västerås.

IMG_20240305_193752.jpg

Därefter lite yatzyspel.
Körde inget idag




Dag 99 onsdag 6 / 3.

Frukosten bestod av äggstanning med vispgrädde.

Vid 7.30 tiden går vi ner till stranden för att beskåda soluppgången

IMG_20240306_074722.jpg

Vid niotiden påbörjar vi en lång promenad utefter havet in mot gamla stan.

Stannar på ett fik och tar varsin kopp kaffe och en smörgås, till ett pris av 6,80 för oss båda.

IMG_20240306_094656.jpg

Vi promenerar i flera timmar. Bl.a. till stadsparken vid hamnen och där får vi se ett flertal fina gröna fåglar av sorten ”Munkparakit”.

IMG_20240306_124203.jpg

Vi besöker turistbyrån, där vi får en karta och lite information. Mellan den 1:a och 10:e mars pågår en filmfestival här i Malaga.

Vi går även till Pompidouparken och tittar på det färgglada huset som är en filial till museet som finns i Paris.

IMG_20240306_130245.jpg

Till lunch äter vi Paella eftersom det är en av nationalrätterna i Spanien. Men vi blev lika besvikna som för något år sedan. Det är kanske 80 % ris lite räkor, kräftor, bläckfisk och några gröna ärtor. Kostade 30,00. Kyparen sa att han inte tog kreditkort. Så det blev ett problem eftersom jag bara hade 20 i sedlar. Vad skall jag göra? Hade ju förutsatt att alla restauranger tar kreditkort i dessa turistkvarter.

IMG_20240306_140852.jpg

Så jag ryckte på axlarna och sade att jag inte hade flera sedlar. Jag vet inte hur vi löser detta och vände på mig för att markera att jag tänkte gå. Då sa han att han skulle skaffa en maskin som tog kreditkort och sa att jag skulle gå ut och vänta.

Jag gick ut till Lottie och sa att det var problem med betalningen. Strax stod kyparen i dörrhålet och vinkade in mig. I smyg skrev han in 10 och jag kunde göra rätt för mig. Han ville inte visa andra gäster att det går att betala med kreditkort. Varför kan man ju bara spekulera i. Jag har mina misstankar, som jag behåller för mig själv.

Vi går även till parken där Pablo Picasso lekte som barn. Det finns två statyer av honom sittandes på en bänk.

IMG_20240306_145706.jpg

IMG_20240306_145722.jpg

Jag orkade inte gå hem så vi tog bussen, som endast kostar 1,40 / st.

Efter att ha vilat en stund så böt vi om till badkläder och gick ner till stranden för ett snabbt dopp i kanske 16 gradigt vatten.

IMG_20240306_174427.jpg

Körde inget inget men vi gick 20 000 steg.
 

Bilagor

  • IMG_20240305_195143.jpg
    IMG_20240305_195143.jpg
    4,4 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen