• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Dag 83 måndag 19 / 2.

Med endast en
lampa tänd under kvällen igår så sjönk batteriet till 41% kl 22.
Under natten sjönk det ytterligare 4% enheter till 37% kl 6,45.
Sen sjönk det ytterligare under morgonen fram til kl 08. Då det blev ljust.
Då gick ut och tog fram min stege från garaget och tvättade av solcellerna.
Pratade en stund med min grannes granne, en tysk ung man från Sturtgattstrakten.

Sen blev det fm fika innan cykelturen in till stan för att komma fram till en tandläkarmottagning, som annonserade på nätet att de talar engelska.

Det gick bra att hitta till gatan, men såg ingen skylt. Frågade en man som kom ut från en port. Han sa att det är denna port. När jag gick in en bit såg jag en skylt med rätt företag.

Gick in i receptionen och fick en tid till nästa måndag. Jag frågade om det inte fanns en tidigare tid. Ni skall ju bara limma fast tanden, det tar inte så lång tid.
Men nej hon vägrade att klämma in mig någonstans.
Ok, jag tog tiden och gick ut.

Cyklade en knapp km, stannade och googlade på tandläkare och fick upp två nya alternativ.

Vände cykel och cyklade tillbaka. På vägen till den tänkta mottagningen såg jag en skylt. Stannade och gick in. Fick en tid på onsdag denna vecka. Tackade och accepterade tiden.

Cyklade sedan till Lidl för att handla.

Tillbaka lagom till lunch som jag åt ute. Var sedan ute hela dagen i det vackra solskenet. Förmodligen ca 23 grader i skuggan.

Sen eftermiddag tog jag med mig en termometer och badade. Lite kyligt i början men känndes varmt i luften.

Det var 16 grader i havet, 17 i luften och 31 grader inne vid 17 tiden.

IMG_20240219_194106.jpg

Eza displayen krånglar nu på kvällen. Kan inte få ut 220 V.
Är det inte bättre i morgon får jag ringa till Lindorme och prata med Niklas eller Mikael

Körde inget idag.
 
Dag 84 tisdag 20 / 2.

På morgonen googlade jag på bokhandel. Hittade två stycken. Den första har öppet mellan kl 19 och 23 och ligger utefter strandpromenaden. Men så sent är inte jag ute. Det finns nämligen ingen gatubelysning här på fricampingen. Risken att snava är för stor.

Mitt problem med eza kvarstod från igår. Ringde därför till Mikael på JR Trading i Lindome. Fick hjälp. Jag skulle starta om själva batteriet genom att sätta in en tändsticka i ett hål längst nere till vänster.
Det har jag gjort även för ett år sedan men totalt glömt bort. Ja ja närminnet sträcker sig inte så långt.

Så nu är allt frid och fröjd igen. Skall låta solen ladda upp ordentligt innan jag använder el plattan igen.

Vid niotiden cyklade jag in till bokhandel. Den som skulle vara öppen på dagen var stängd. Lokalen var helt tömd. Cyklade till den som öppnar kl 19 för att se om det stämmer med tiden. Men hittade inte lokalen.

Men i morse såg jag att det finns en stor bokhandel i Fungerola som drivs av en svensk kvinna. Skall försöka att hitta den i nästa vecka.

Två av mina tre barnbarn läser spanska i skolan och jag tänker att jag skall hitta några böcker här på spanska som de förhoppningsvis kommer att gilla.

Efter cykelturen har jag suttit i min solstol resten av dagen.
Såg att en man satte upp en hög mast i sanden som han förankrade med många linor i snedställning.

IMG_20240220_141752.jpg

Hoppas att ni kan se alla lino.

Det är förmodligen en antenn till kortvågsradio. Har inte frågat.

IMG_20240220_142054.jpg

Badade en gång vid 16 tiden.

Körde inget idag.
 
Dag 85 onsdag 21 / 2.

Efter fm fikat tar jag fram cykeln ur garaget och cyklar in till stan. Skall till tandläkaren för att sätta tillbaka min stifttand.
Läkaren var inte nöjd, för tanden är gjord som en fyllning och inte som en krona. Så han tyckte att jag skall ta den tanden och låta göra en krona som stifttand. När jag är tillbaka i Sverige.

Dessutom hade de två skruvarna ändrat läge från rakt parallella till lite v formade.

När jag kom hem igen ringde jag och bokade en tid hos tandläkaren i Västerås till den 2 / 4.

Nu hoppas jag att tanden sitter kvar på sin plats tills jag kommer till Sverige.

Skall vara hemma hos Lottie i Liljeholmen under påsken innan jag kör till Västerås.

Har lagat all mat och vatten på gasspisen idag så att batteriet blir fulladdat med solenergi.

Värmde färdigköpt lasagne i ugnen till lunch och senare ikväll även till middag ( spansk tid).
För nu är det en fika, som jag normalt brukar ta vid 15 tiden.
Badade vid 16 tiden.

Körde inget idag. I morgon går färden till Tarifa.
 
Dag 86 torsdag 22 / 2.

När det blev ljust vid åttatiden lämnar jag Estepona och påbörjar färden till Tarifa.

Stannar halvvägs på en Repsolstation och byter ut min toma spanska gasflaska mot en full, till ett pris av 13,98. Vilket blir 0,6355 per liter. Lgp kostar drygt 1 euro per liter. Så det blir ca 66 sek billigare.
I dec och januari var det ca 75 sek billigare att använda flaska än lpg.

Vid en "tapp" vid västra infarten till Tarifa fyller jag min svenska toma P 11:a med 20 liter lpg efter att ha lånat en adapter. Fyller även min lgpflaska med drygt åtta liter. Har för brukat en liter lpg per dygn. Endast någon morgon har Aldevärmaren startat upp.
Mesta maten har lagats på gas.

Parkerar på den vanliga platsen bakom Lidl vid östra infarten. Här finns gått om plats.

IMG_20240222_110531.jpg

IMG_20240222_110538.jpg

IMG_20240222_110713.jpg

Jag går till "tappen" och tvättar två maskiner kläder mm. Kostade 4,95 per maskin och torktumlaren 3,45. Kostade 4,0 före pandemin så inte så hög prishöjning.

Eftersom det blåser en hel del, omkring 35 km, så äter jag inne.

Såg att någon hade lagt ut saker för att reservera "sin" plats vid tillfällig frånvaro.

IMG_20240222_111347.jpg


Ser en intressant baksida.

IMG_20240222_111704.jpg

Går runt lite på området och konstaterar att det är ca 35 ekipage här nu på em.

Stannar ett par dygn här.
Körde 7,3 mil.
 
Enl vädertjänsten på min tel blåser det 35 km per timme.

I Sverige talar vi om meter per sekund.

Jag får det till att det blir 9,72222 meter per sekund.

Har jag räknat rätt?

Tacksam för svar
35 km är 35×1000 meter
1 timme är 3600 sekunder
Så 35 km/h blir 35×1000/3600=9,72 m/s

Man skall alltså dividera km/h med 3,6 för att få m/s. Du har räknat rätt.
 
Senast ändrad:
Dag 87 fredag 23 / 2

Det har blåst kraftigt igår, i natt, idag.

Jag tog en lång promenad ner till stan på fm.
Såg en demonstration, som hade polis avspärrningar, av elever.

IMG_20240223_105927.jpg

Efter lunch kollade jag på vädertjänst en. Skall blåsa även i morgon. Bestämde mig för att tidigarelägga återresan till Estepona.

Tarifa är den sydligaste staden på spanska fastlandet. Uppe vid den östra infarten här vid Lidl blåser det för det mesta även om det inte brukar vara så här hårt som nu.

Jag vänder alltså mitt resande österut till Almeria och sedan norrut.

Det blir många stopp på vägen och Lottie kommer en vecka i början av mars.

Nu är jag tillbaka vid playan i Estepona för ytterligare några dygn, innan färden går till Malaga och Sacaba Beach.


IMG_20240223_161908.jpg

Körde 6,9 mil
 
Det er ingen historikk på dine to iste innlegg. Det tyder på at det har vært problemer med forbindelsen slik at bakgrunns overføringen under skrivning ikke har fungert. En kan sikre denne mellomlagringen ved hjelp av ikonet for Utkast, velger en lagre utkast blir det en har lagret og forsvinner ikke før en enten velger ta bort utkast eller skicka svar. En god sikring om forbindelsen er dårlig.
 
Det er ingen historikk på dine to iste innlegg. Det tyder på at det har vært problemer med forbindelsen slik at bakgrunns overføringen under skrivning ikke har fungert. En kan sikre denne mellomlagringen ved hjelp av ikonet for Utkast, velger en lagre utkast blir det en har lagret og forsvinner ikke før en enten velger ta bort utkast eller skicka svar. En god sikring om forbindelsen er dårlig.

Tack Knut för info.
 
Dag 88 lördag 24 / 2.

Idag för två år sedan inledde Ryssland sitt fullskaliga krig mot Ukraina. 2014 inleddes kriget med att ockupera östra delen och annekteringen av Krim.

Idag intervjuvades (S):s toppnamn på EU valslistan i radion, P 1. Finns på play som lördagsintervju.

Hon menar att vi måste producera mera vapen mm inom EU för att skänka till Ukrainas försvar.

Försvarsindustrin i Sverige behöver anställa mera folk, så här finns det möjligheter för arbetslösa att få egen försörjning.

Vid niotiden tog jag en lång promenad, österut, utefter havet på den anlagda strandpromenaden in mot stan. Den är bred och fin. Finns utegym och lekparker för barn, samt naturligtvis möjligheter för förfriskningar på många olika restauranger och barer till varierande turistpriset. En maträtt kan kosta allt mellan 10 och 27 euro. Man lär ju få betala lite för havsutsikten.
Gick fram till denna rondell innan jag tog av från strandpromenaden. En hög och fin skulptur i mitten.

IMG_20240224_120350.jpg

Jag gick in några kvarter och såg denna väggmålning.

IMG_20240224_121148.jpg

Jag gick in på en liten marockansk restaurang strax efter kl 12. Då var det inga andra gäster där så det var tyst, lugnt och skönt. Hade tänkt mig en liten spansk men såg ingen lämplig.

IMG_20240224_121645.jpg

Beställde couscous med kyckling och grönsaker samt en öl. Fanns bara utan alkohol. Allt smakade bra. Kostade 9,50 + 1,50.

IMG_20240224_123326.jpg

Det var en stor portion. All couscous orkade jag inte att äta upp. Fick be om en ”doggy bag”. Vilket jag fick utan problem. Vill ju tänka lite på klimatet och att man inte skall kasta något ätbart.

Kom tillbaka hem vid 14 tiden. Idag blåser det lite – så bra promenadväder men inget att sitta ute i solen. Blev alltså inne vid mitt sudoku och kortlapparna.


I morse såg jag en kvinna som badade och på em en man. Trots att det var lite solsken bakom slöjmoln var stranden nästa helt tom. Några spelade lite boll och ett par ”pingpong” utan bord.

Jag badar inte i denna blåst och svaga sol.

Här finns det många träd med fina små blommor.

IMG_20240224_144720.jpg

Tog en sen em promenad åt andra hållet, västerut, på stranden, nu nära vattenbrynet.

IMG_20240224_145449.jpg

Tog några bilder över badplatsen med hb i bakgrunden.

IMG_20240224_170418.jpg

Längst ut till höger i bild står vi. Om man zoomar syns alla hb.

Det blev couscous ock korv till middag med cava som dryck, eftersom det är lördag.

Körde inget idag.
 
Senast ändrad:
Dag 89 söndag 25 / 2.

Min närmaste granne på vänster sida bor i en personbil. Han spelade hög musik hela natten. Stängde av när det blev ljust. Då sitter han och sover i flera omgångar på dagen. Funderar på att gå och säga till honom om nattens musik. Men avstår, han verkar ”ragla” när han går omkring.

Igår kväll och natt har det varit fullmåne, liksom nu på morgonen. Bilden är tagen genom ett sidofönster.

IMG_20240225_070825.jpg

Vid halvniotiden dyker solen upp.

IMG_20240225_083534.jpg

Den här spanska manne brukar komma sent på kvällen och sätter upp sitt tält. Jag förstår inte varför han gör det bredvid bilen och inte framför. Han får ju då bättre ljus med hjälp av strålkastarna.

IMG_20240225_083615.jpg

Efter fm fikat går jag till marknaden som ligger i närheten. Skall inte köpa något men det är trevligt att ha ett mål för promenaden. Här är det som på många andra ställen en massa krimskrams, kläder, skor, väskor mm mm.

Men även ett stånd med fina porslinsaker

IMG_20240225_104327.jpg

Liksom träarbeten

IMG_20240225_104734.jpg

Tittar lite på några tavlor.

IMG_20240225_105607.jpg

IMG_20240225_105650.jpg


Går tillbaka hem i den kraftiga blåsten.

Lagar och äter lunch inne.

Eftersom det inte är läge att ta fram solstolen så börjar jag att städa i stället och sen bakar jag en saffranssockerkaka.

IMG_20240225_161748.jpg

På em tar jag en promenad och pratar med några andra hb campare.

Ser att en hb har lämnat sin plats. Jag går tillbaka och flyttar min hb till denna och hoppas att mina nya grannar inte spelar hög musik i natt.

Min tidigare grannes granne som jag har trott var en engelsman och jag har pratat engelska med honom kom till min nya plats och frågade om han fick ladda sin telefon hos mig. Vilket han fick. Det visade sig att han är svensk – så nu pratade vi svenska med varandra.

Kändes märkligt att jag har missförstått hans nationalitet. Jag brukar ju alltid kolla reggskyltarna men har tydligen missa det denna gång.

Körde endast ca 50 meter idag.
 
Senast ändrad:
Dag 90 måndag 26 / 2.

Det har fortsatt att blåsa. Enl vädertjänsten ca 32 km / h vilket blir ca 8,89 meter / sekund.

HB:n vaggade lite under natten och morgonen.

Det går lite kraftiga vågor på badplatsen, där det annars inte är mer än en krusning.

IMG_20240226_075733.jpg

Mitt på dagen slutade det att regna och solen kom fram. Fick in 9 Ah till batteriet via solcellerna. Vilket behövdes för på morgonen hade jag bara 47 % batterikapacitet. Så idag liksom igår blev det matlagning på gasspisen så att batteriet förhoppningsvis blir fulladdat.

Passade på att städa lite på fm. För att sedan kunna gå ut en sväng i blåsten när regnet hade upphört.

Efter min sena lunch, eller om det är normaltid i Spanien, gick jag en ny sväng. Denna gång till en svenska som har bott länge här. Jag har nästa slut på vatten i stora tanken så jag ville fråga om var hon hämtar sitt. Hon hänvisade mig till sin engelska granne som sa att det finns gott vatten ca 25 min bort i bergen, i närheten av stan / orten Jubrique.

De skulle gå bort till strandrestaurangen för att ta ett glas och frågade om jag vill göra de sällskap,
vilket jag naturligtvis ville.

På restaurangen så fick jag en länk på Whats Upp till vattenstället. Vilket naturligtvis är bättre för mig än att försöka förstå hur jag skall köra dit, vid ett muntligt framförande på engelska och komma ihåg det om någon dag när det kan bli aktuellt att köra dit.

Det blev en trevlig stund på restaurangen, även om jag inte hängde med alltid i pratet på engelska.

Om exakt en vecka skall jag hämta Lottie på Malagas flygplats. Det kommer att bli en trevlig vecka i Sacaba Beach på den andra stora p-området som är närmare staden.

När jag nu kollade länken som jag fick, visar det sig vara den vägen som Lottie och jag körde 2019 när vi hade varit i Ronda. Vägen har nr MA 8301. Vägen norr om floden Arroyo del Infierno var då väldigt smal och kurvig. Men nu skall jag ju inte passera den floden så det skall nog gå bra att köra från Estepona dit. Det gäller sen bara att kunna vända bilen. För jag vill inte fortsätta på andra sidan floden.

Får se om jag över huvud taget kör dit. Fast vattnet i Malaga smaker inget vidare. Så kanske.

Vid 18 tiden var det hög tid att koka thevatten och skära upp två saffranssockerkaksskivor som jag lade vispad grädde och avsköljda blåbär på.

IMG_20240226_181229.jpg

När och vad det eventuellt blir till middag någon gång sent har jag inte bestämt. Kanske så enkelt som kex och delikatessost.

Körde inget idag.
 

Bilagor

  • IMG_20240226_084231.jpg
    IMG_20240226_084231.jpg
    2,3 MB · Visningar: 52
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen