• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

De fleste løse platter i dag er induksjons som varmer opp kokekaret og ikke seg selv. Effekten som er oppgitt for disse slås av og på - allt eller ingenting. Det en velger med vredet er forholdet mellom av og på tider. Den gamle teknikken med glødetråder i en jernplate har gjerne 2 glødetråder og vredet setter kombinasjonen, her kan en ved å velge en lavere setting holde nede uttaket i watt. Ulempen er at disse plattene bruker tid å å bli varme og i slutt enden bruker mere Wh enn en induksjnsplatte.
 
Teknisk er det ingen hindring for produksjon av en 700W induksjonsplate, men den ville koste minst like mye som en 1500W eller større og være tregere i bruk.

Har faktisk funnet en 500W mini kokeplate på ebay australia, men diameter på platen er kun 95 mm. Kinesisk produkt.

ZVS produserer induksjons varmere fra 12V med effekt for den minste modellen på 150W - neste er på 1000W fortsatt direkte fra 12 til 30 volt DC. En slik og en ring av koppertråd mellom to glassplater og du har en induksjonsplate uten regulering. Koppertråden blir ikke varm - varmen oppstår i bunnen på kjelen.
 
Senast ändrad:
Tyckte att frågan om liten spisplatta med låg effekt var en intressant fundering. Googlade en stund och hittade faktiskt en pytteliten spisplatta…. (Trodde själv att det inte fanns)
De fleste som selger denne sier intet om induksjon eller glødetråd, men minst en selger listet den som induksjon. Fant en annen litt forskjellig design og europeisk kontakt. Er endel tvilende til påstanden om induksjonsvarme på denne, ville trodd de trengte mer enn knapt 2 runder på induksjons spolen.

1705488922217.png
 
Men är inte gasolspisens förbrukning av gasol försumbar jämfört med kyl och värmen? Har sett plåtisar som har kompressorkyl och dieselvärmare med bara plats för en 6 kgs gasolflaska efter som det går åt så lite. Bara inköp av en elplatta borde kosta lika mycket som gasolen för ett antal månaders förbrukning av gasol.
 
Men är inte gasolspisens förbrukning av gasol försumbar jämfört med kyl och värmen? Har sett plåtisar som har kompressorkyl och dieselvärmare med bara plats för en 6 kgs gasolflaska efter som det går åt så lite. Bara inköp av en elplatta borde kosta lika mycket som gasolen för ett antal månaders förbrukning av gasol.
Jag tror också gasolförbrukningen för spisen är försumbar. Vi har sex-lågig gasspis hemma i köket med en P11 stående utanför. Två personer i hushållet som ibland har gäster. Lagar vanligtvis middag när vi är hemma. Vi använder 2-3 flaskor per år.
 
Senast ändrad:
Dag 50 17 / 1.

I natt och på morgonen har det regnat en hel del. Blev ganska stora sjöar på marken.

IMG_20240117_094919.jpg

Några böt plats andra blev kvar

IMG_20240117_094943.jpg

Kl 10 upphörde regnandet och jag cyklade till Lidl för att handla.

På em gick jag en sväng till stranden och såg en kvinna i havet. Hon var i ganska länge.

IMG_20240117_120026.jpg

På den em kunde jag njuta av solen i min solstol, visserligen fullt påklädd.

Körde inget i dag
 
Lite statistik om kostnaden att köra från Västerås till Malaga 1: dec 2023 till 12 jan 2024.

Innan jag lämnade Västerås fyllde jag upp med diesel och gas, 1 P11:a och lpg.

Diesel 9629,68, gas 1533,68 och färja Malmö - Travemynde 1586,43 = 12 749,79

Jag har räkna med en kurs på 11:30. (Forex har tagit mellan 11,13 och 11,36)

I Sverige kostade dieseln 23:12, Fylla en P:11 45:-- per kg, lpg 14, 62.
I Lübeck diesel 1,749 och lpg 1,049 Euro
I Luxemburg diesel 1,504 och lpg 0,745
I Frankrike diesel mellan 1,597 och 1,829 köpte ingen gas
i Spanien diesel mellan 1,298 och 1,597 Byta en spansk gasflaska propan mellan 13,32 och 14,07, en butanflaska 15,00, lpg 0,978 .
 
Dag 51 torsdag 18 / 1.

10 grader och uppehållsväder kl 06.
I stort sett mulet hela dagen med endast korta stunders undantag då jag kunde sitta i solstolen.
Pratade lite spanska med en granne och engelska med finskan och några holländare samt svenska. Gick några få promenader på området. Omkring 17 grader på em.
Som vanligt lite sudoku, patiens och läsning.
Nu strax före kl 20 är det 15 grader.

Körde eller fotade inget.
 
Dag 51 torsdag 18 / 1.

10 grader och uppehållsväder kl 06.
I stort sett mulet hela dagen med endast korta stunders undantag då jag kunde sitta i solstolen.
Pratade lite spanska med en granne och engelska med finskan och några holländare samt svenska. Gick några få promenader på området. Omkring 17 grader på em.
Som vanligt lite sudoku, patiens och läsning.
Nu strax före kl 20 är det 15 grader.

Körde eller fotade inget.
Gösta; låter som om det vore lite sämre väder och lite kallare än vanligt, eller hur upplever du det mot andra resor som du gjort i detta område?
 
Dag 52 fredag 19 / 1.
Idag 12 grader på morgonen och mulet. Kl 07 började det att regna.
Hela dagen omväxlande regn mulet och duggregn. Nu kl 17,45 är det åter igen 12 grader. Några grader varmare mitt på dagen.

Korta promenader på området när det var uppehållsväder. Pratade en stund med Per.

Körde och fotade inget
 
Dag 52 fredag 19 / 1.
Idag 12 grader på morgonen och mulet. Kl 07 började det att regna.
Hela dagen omväxlande regn mulet och duggregn. Nu kl 17,45 är det åter igen 12 grader. Några grader varmare mitt på dagen.

Korta promenader på området när det var uppehållsväder. Pratade en stund med Per.

Körde och fotade inget
Vädret låter helt ok.
Var i Västerås igår kväll, där var det -24.....
 
Dag 53 lördag 20 / 1.

Idag skall det vara sol mellan kl 09 och 18 enligt vädertjänst en.
Mycket riktigt så klev solen fram redan kl 08,45.
Jag cyklade till Lidl och handlade bananer.,färska champinjoner och rivost som de hade annonserat om i sitt blad. Bra priser.
Köpte även ett paket med höns -eller kycklingbullar. Lite lös konsistens innan stekning. De smakade bra, kunde vara lite mera kryddade.
Satt ute och läste en stund i solen på fm. Började blåsa så lunchen åt jag inne.
Satt ytterligare en stund ute och läste. Men kl 14,30 blev det igenmulet. Ställde in solstolen och gick in.
Tur var det för strax började det att regna och sedan uppehåll men mulet.
Väder tjänsten hade bara rätt på fm .

Körde eller fotade inget.
 
Verkar som om regnet är efterlängtat för många ändå :)
 
Dag 54 söndag 21 / 1.

Vid tiotiden tar jag fram min cykel och cyklar in mot stan. Skall försöka att hitta fram till Picasso museet. Skall ta drygt 20 min.enl Google maps. Vägen verkar enkel. Bara att cykler utefter havet fram till hamnen och sen några kvarter till vänster.
Det finns fina blomsterarrangemang här.

IMG_20240121_101210.jpg

IMG_20240121_104030.jpg

Kommer fram till en amfiberteater.

IMG_20240121_101937.jpg

Kom fram till slut. Det är lite jobbigt att cykla och att följa vägvisare på telefon samtidigt. Så lätt att cykla några kvarter för mycket. För jag håller inte i telefon under tiden som jag cyklar.

IMG_20240121_102642.jpg

Cyklar förbi en katedral.

IMG_20240121_103232.jpg

Här är det bara en massa bilfria gator. Förmodligen skall de även vara cykelfria, fast det såg jag ingen skylt om.

Såg även många sådana här torn.

IMG_20240121_103551.jpg

Det blev en tur på 1 timme och 40 min.
Skönt att slå sig ner på soffan hemma efteråt.
Idag kunde jag äta min lunch ute i solen.
Satt sedan hela em ute och läste.
Det var 29 grader i solen. Det uppskattades efter ett par dagar med regn.
Gick ner till havet.

IMG_20240121_112402.jpg

Körde inget idag.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen