• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Gösta, ifall du nu har ett blybatteri som bobatteri (oavsett storlek) så tar det väldigt lång tid att ladda det fullt. Har du tömt det ner till 50% (ca.12,3V i vila) så räkna med 12h laddning för att nå 100%, upp till 80% går relativt fort med en skaplig laddström 3-4h. Men då har du bara 30% att utnyttja ner till 50% som du inte bör understiga.
Blybatteri som bobatteri fungerar mycket dåligt ifall man bor i husbilen mer än en weekend, Litiumbatteri är mångfalt bättre, använd bara ditt blybatteri till det absolut nödvändigaste typ värme, lyse, m
m.
Försök stå på en plats med 230V över natten.

Lycka till :cool:

Här kan du se ett mycket tydligt test på skillnaden mellan bly vs. Litium när man pressar batteriet lite hårdare, som du brukar göra.


Tack Peter!

Jag vet inte om det är ett bly - eller agm batteri. Kostade drygt 100 euro i Spanien förra året.
 
Ja, på tal om spisbrödet från Pyramidbageriet, självklart kommer jag ihåg att du berättat om dem förut.

Sedan dess favorit en hemma hos oss, men vi köper det skadade brödet, som passar bäst till pensionärens ekonomi.

Visa bilaga 34751

39.98 kr för 1.2 kg spisbröd från Pyramidbageriet.

Tommy


Hej Tommy!

Roligt att ni har testat och gillat brödet

Skadat bröd har inte jag sett varken på Willys eller Maxi. Handlar ni det direkt i fabriksbutik en?
Jag brukar få betala 46 sek för 550 gr.
 
Hej Kjelle!

Forex har dragit 219,57 sek

19,13 euro med kursen 11,50 blir 219,995

219,57 sek : med 20 eoru blir en kurs på 10,9785

För det som jag handlade på Finnlines och Citti hade Forex använt en kurs på 11,478.

Jag vet inte vad som är rätt.
Hej Gösta!

I dag, onsdag, har banken/kortet Revolut eurokursen 11,269 kronor. Eller det växlar minut för minut, men kursen håller sig runt 11,27. Jag jämförde med Forex för några veckor sedan och då skilde det nästan trettio öre mellan deras kurs och Revoluts. Inga växlingsavgifter och rätt många uttag per månad i automat utan avgift. Och nej, jag är inte sponsrad av Revolut ;-) Men är väldigt nöjd med kortet som jag använder i Frankrike (där jag bor) hela tiden.
 
Hej Gösta!

I dag, onsdag, har banken/kortet Revolut eurokursen 11,269 kronor. Eller det växlar minut för minut, men kursen håller sig runt 11,27. Jag jämförde med Forex för några veckor sedan och då skilde det nästan trettio öre mellan deras kurs och Revoluts. Inga växlingsavgifter och rätt många uttag per månad i automat utan avgift. Och nej, jag är inte sponsrad av Revolut ;-) Men är väldigt nöjd med kortet som jag använder i Frankrike (där jag bor) hela tiden.

Tack Margareta för info
 
Dag 8 onsdag 6 / 12 2023

Går upp vid 5 tiden. För jag vill komma fram till EZA batteriverkstaden i em.

Rullar iväg kl 5,45 efter en enkel frulle. Det är becksvart ute. Men nu är det fint att köra på en motorväg. Så att man slipper gående och cyklister, som kan vara svåra att upptäcka i mörkret.

Kör i ca två timmar innan jag stannar på en rastplats för fm thé och två smörgåsar på biologisk fullkornsråg med leberkäse som pålägg med stark senap.

Under tiden som jag tar rast så passar jag på att ladda laptopen med konverterad 12 V till 220 V. Eftersom jag tillverkar ny el under körningen. Batteriet kommer att vara fullladdat innan jag parkerar för natten. Då är det skönt att ha en fulladdad laptop till kvällssurfen. Både här och till svt och tv 4 play.

När jag startar så ställer jag om min gps från Lyon till EZA batteriverkstadens adress i Entrelacs, som ligger mellan Lyon och Geneve.

Jag litar på att gps:en väljer den bästa vägen.

Mellan kl 10.00 och 10.15 snöade det lätt, till min stora förvåning. Jag hade trott att det idag skulle bli varmare väder. Vilket det blev på em.

Det började gå uppför och jag ser mycket snö på markerna bredvid vägen, men inget på själva körbanan. Jag känner igen många ortsnamn men inte själva omgivningarna. Har nog kört här förut något år.

Efter lunch kommer jag fram till gränsen mellan Frankrike och Schweiz!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vadnu då???????????

Jag skall ju till Lyon och sedan österut, trodde jag.

Men det kan ju vara så att det EZA ligger nära Geneve och det är bättre att köra genom Schweiz. Vad vet jag.

Nåväl!

Blir stoppad vid tullen. Mannen sa något som jag tolkade som Att han ville se mitt pass. Så jag gick och hämtade passet.

Men det vilee han inte se. Nu sa han på engelska ”tax”!!

Vadå skatt? Skall han ha skatt? Ja tydligen skall alla som väger mer än 3,5 ton betala ”slitageavgift”.

Jag var tvungen att betala 25 CHF som blev sek 301,49 för ett dygn i landet. Jag försökte med att säga att jag skall ju bara vara här i max två timmar. Men det hjälpte inte. Minsta avgift är 25 CHF.

Körde 9,7 mil i Schweiz det blev 31,08 sek per mil.

När jag kom tillbaka till Frankrike så var landsvägen smal, kurvig och backig. Vid några tillfällen även med ”hårnålskurvor”.

Så jag håller inte med gps:en om att detta var bästa vägen. Gps:en är inställd på at ej köra på betalväg. Men denna landsavgift kännede den inte till. Liksom att jag inte heller kände til det. För jag körde här år 2022 utan att behöva betala dygnsavgift. Så ett nytt påfund!!

Kl 14,15 kom jag äntligen fram till EZA. Gps:en hittade inte sista biten utan jag behövde ”knacka dörr”, tre gånger innan jag äntligen var framme.

Personalen tog väl hand om mig. Tog ut batteriet och testade det. Under tide nblev jag bjuden på kaffe och några bitar av den fina Vahlronachokladen.

Om jag har förstått allt rätt så består batteriet av fyra celler. Två var skadade. Det skall repareras imorgon och installeras hos mig av personalen. De frågade även om jag ville ha extern el 220V vilket jag tacka ja till. Även om batteriet är fulladdat nu när jag parkerar. Men då kan jag använda laptopen till att surfa med ikväll och stänga av gasen till värmepaketet. Så skall jag se i morgon om elen räcker för värmen i natt när det inte är minusgrader. För i Gammaklkil funkade det inte med el till värmen.

De tar betalt med 900 euro för en cell den andra debiterar de ej, enligt förfakturan. En timmes arbete är 117 euro. Totalt skall jag betala 1017 euro. Vilket är fruktansvärt mycket pengar. Men 2018 betalade jag till Caravanhallen omkring 30 000 sek inkl montering för eza batteriet. Jag vill ha det lagat – så då är det bara att betala eller vända sig någon annanstans och köpa ett annat litiumbatteri.

För några år sedan läste jag här att man kan hitta ett litiumbatteri gör 8 000. sek.

Som jag skrev ovan så kunde jag inte ens koka mina frukostägg på elplattan med mitt reservbatteri. Så det är litium som gäller.

Tyvärr så kan jag inte betala med Mastercard eller annat plastkort. Banköverföring eller kontant är det som gäller.

Bankbetalning tar flera dagar och kontanter har jag inte tillräckligt. Så jag ber en kontorist att köra mig in till city för att ta ut sedlar ur ”väggen”. Vilket hon gjorde. Så det blev en kort åktur i en Pb1.

Sover över på deras mark.

Körde 47,3 mil
 
..... Två var skadade...
Hej Gösta.
Riktigt trevligt att få följa med på din resa denna vinter också. Jag har ju följt med dina batteribekymmet ganska länge och hoppas verkligen att de löser det åt dig speciellt när de tar så bra betalt.
Jag tycker att de bör specifiera varför cellerna var skadade, deras BMS bör ju skydda dem vilket uppenbarligen inte funkat. Dessutom har du ju via din leverantör påpekat felet i flera år nu så detta bör vara garanti fullt ut. Men som sagt det viktiga är stt få veta orsaken så att du inte står der mrd ett nytt cellhaveri senare under säsongen. Be dem specificera orsak, om det är svårt med språket gå via din Svenska leverantör.

Hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:
Fra 2018 til i dag har prisen på Lithium celler fallt med nesten 50% i store kvanta. Ikke like synlig på forbruker kvantiteter og på veldig spesielle celler som Winstone LiFeYPO4 som PeterK og jeg satset på for mange år siden. Gjennomsnitt prisen for LIIon på markedt har fallt med 90% siden 2010, men mye av dette kommer og fra overgangen fra celler med magnesium og kobolt til jern og fosfat. Det er kun i markeder hvor vekt og volum er viktig at en fortsatt benytter annet enn LFP. I husbiler er det i praksis ingen bruk av annet enn LFP.
 
De tar betalt med 900 euro för en cell den andra debiterar de ej, enligt förfakturan. En timmes arbete är 117 euro. Totalt skall jag betala 1017 euro. Vilket är fruktansvärt mycket pengar.
Hej Gösta jag följer också din resa i år med, mycket trevligt.
Om cellerna är skadade och ingen garanti gäller, borde väl maskinförsäkringen träda in och ersätta det över självrisken, eller är din bil för gammal ser ju inte så gammal ut på bilderna.

Önskar dig en underbar vintertripp/Gösta
 
Ifall nu 2st av dina 4 celler har skadads så känns det även som det inbyggda BMS'et har brister, eller också är skadat, jag tycker verkligen att garantin skulle täcka detta med tanke på hur hutlöst dyrt ett EZA är!

Jag undrar vilket fabrikat samt storlek dina celler har i din EZA, för det cell-priset?
Kanske du tog bilder eller fick med de utbytta cellerna?

För runt 900€ får man en mycket stor cell av högsta kvalitet.

t.ex.
https://shop.gwl.eu/LiFePO4-Single-...TSWB-LYP700AHA-LiFeYPO4-3-3V-700Ah.html?cur=1

Ifall du har den större EZA130 så är den bara på 130Ah
En Winston-cell på 130Ah kostar långt under 200€

https://shop.gwl.eu/LiFePO4-Single-...TSWB-LYP130AHA-LiFeYPO4-3-3V-130Ah.html?cur=1


Lycka till nu med ditt reparerade EZA, och tänk på att inte använda det som du gjorde förra säsongen, nu vet du att det inte klarar av din behandling.
 
Senast ändrad:
Ifall nu 2st av dina 4 celler har skadads så känns det även som det inbyggda BMS'et har brister, eller också är skadat, jag tycker verkligen att garantin skulle täcka detta med tanke på hur hutlöst dyrt ett EZA är!

Jag undrar vilket fabrikat samt storlek dina celler har i din EZA, för det cell-priset?
Kanske du tog bilder eller fick med de utbytta cellerna?

För runt 900€ får man en mycket stor cell av högsta kvalitet.

t.ex.
https://shop.gwl.eu/LiFePO4-Single-...TSWB-LYP700AHA-LiFeYPO4-3-3V-700Ah.html?cur=1

Ifall du har den större EZA130 så är den bara på 130Ah
En Winston-cell på 130Ah kostar långt under 200€

https://shop.gwl.eu/LiFePO4-Single-...TSWB-LYP130AHA-LiFeYPO4-3-3V-130Ah.html?cur=1


Lycka till nu med ditt reparerade EZA, och tänk på att inte använda det som du gjorde förra säsongen, nu vet du att det inte klarar av din behandling.
Jag missförstod igår. Alla fyra cellerna är utbytta för 900 euro. Garanti i två år.
De tyckte att batteriet var mycket gammalt
Frågan är hur länge det hade stått på lagerhyllan innan det kom in i min hb.
 
Jag missförstod igår. Alla fyra cellerna är utbytta för 900 euro. Garanti i två år.
De tyckte att batteriet var mycket gammalt
Frågan är hur länge det hade stått på lagerhyllan innan det kom in i min hb.

Ok, ja då är priset mer realistiskt.
Ja detta med ålder på batterier är svårt, men rätt lagrade ska de hålla längre.
Hoppas det klarar din behandling bättre nu :)

Lycka till och kör försiktigt.
 
Ok, ja då är priset mer realistiskt.
Ja detta med ålder på batterier är svårt, men rätt lagrade ska de hålla längre.
Hoppas det klarar din behandling bättre nu :)

Lycka till och kör försiktigt.
Tack Peter!

Jag skall försöka att inte dra ur för mycke stöm mellan körningarna. Nu koimmer jag att köra varje dag, åtminstånde fram till Sant Pola.
 
Dag 9 torsdag 7 / 12

Igår hoppades jag att extern el skull kunna användas för Aldepannan och ge inställd värme. Men det funkade inte, trots att det var tre plusgrader ute enl min temp. Så jag kopplade på gasen för att kunna ha 20 grader inne i rummet och 19 i sovrummet.

Vid halv tiotiden kom mekaniker till mig med det nyrenoverade batteriet. Som han istallerade och även fick igång den lilla paddan som jag ser in – och utgående ström samt omkopplingen från 12 V till 220 V.

När jag skulle betala så frågade jag hur många celler som de hade bytt ut. Det fanns två trasiga två fungerande. De har bytt ut alla fyra cellerna. Jag har skrivit fel i tidigare inlägg. Alltså fyra celler för 900 euro. Skriftlig garanti i två år.

En ev orsak kan vara att batteriet är gammalt. Jag protesterade för jag har bara haft det i fyra år innan det gick sönder. Men jag vet ju inte hur länge det har stått på en lagerhylla innan mitt köp.

Får åka till Lindorme i mars / april på vägen hem.

Jag frågade även om jag kunde få ta 40 liter vatten till min stora tank, vilket jag fick. Skamm hade det ju varit annars.

Nån gång mellan kl 11 och 12 rullade jag ut igen.

Ställde in gps:en på Chambery. Efter några mil ser jag skyltar på höger sida som talar om att vägen är avstängd längre fram. Jag tänker att det måste ju finnas en väg till vänster eller höger vid avstängningen. De kan väl inte bara stänga av och att man får backa tillbaka någon mil.

Mycket riktigt så kunde jag svänga av till vänster. Vägen gick nu upp i bergen, den var smal, kurvig och ibland branta backar på 10 % lutning. Vid några ”hårnålskurvor” var jag tvungen att titta ut genom sidofönstren för att se om jag ev hade något möte.

Här uppe i bergen är det fantastiskt vackert och milsvid utsikt i horisontalläge och förmodligen 100 meter i lodrätt läge.

Jag upplevde att mötande bilar kom i hög fart, trots dålig eller obefintlig sikt. I bland var vägen förmodligen bara tre / fyra meter bred. Som tur var så mötte jag inga stora lastbilar eller bussar. Vägen påminde stundtals om vägen mellan Ronda och Estepona, som jag har beskrivit i tidigare reseberättelse. Smal väg med berg på ena sidan och stup utan vägräcke på den andra.

Det blev ca två timmars sakta resa i dessa berg. Sen blev det väg D 45 och D 1090.

Det kändes bra att parkera i staden Lumbin nedanför bergen och fixa lunch i lugn och ro.

På em körde jag vidare i riktning mot Valence. Nu övernattar jag, utefter väg D 1532, på en grusplan i närheten av en korsning. Här finns det många gatulampor och livlig trafik just nu.

Körde 14,8 mil
 
Senast ändrad:
Synd att du inte svängde vänster vid Grenoble och rullade den otroligt vackra Route Napolen mot medelhavet när du ändå var i faggorna🙂
Hoppas nu att ditt nya batteri håller måttet, det var förväl att de bytte alla celler.
Hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:
Synd att du inte svängde vänster vid Grenoble och rullade den otroligt vackra Route Napolen mot medelhavet när du ändå var i faggorna🙂
Hoppas nu att ditt nya batteri håller måttet, det var förväl att de bytte alla celler.
Hälsningar
Peter

Ja, jag såg namnet "Route Napoleon" men viste inte om det var en bra och vacker väg.

Tack för tipset ! Det får bli en annan gång.
 
Dag 10 fredag 8 / 12

An eza batteriet.

När jag parkerade igår kväll vid 17 tiden så hade batteriet 100 % kvar, vilket är som det ska efter att ha kört några timmar.

Tog fram min elplatta, ( skrev fel i ett tidigare inlägg, plattan vill ha 1000 W och 50-60 Hz) och värmde lite mat. Fortfarande 100 % kvar – ok det tog ju inte så många minuter. Hade sedan de fyra taklamporna tända under kvällen. Förmodligen är de av ”ledtyp” och drar därför inte så mycket el.

Mekanikern kopplade även in den speciella paddan för eza displayen. Så nu är det tre displayer som lyser dygnet runt. Vilket borde ”kosta” en del ström. Åtminstone minst 1 % tycker jag. Kylskåpet drivs ju med gas men har något / några kretskort som kräver el.

I morse var det fortfarande 100 % kvar . Hur kan det komma sig?

Det har varit plusgrader hela natten och kl 05 var det 5 grader plus. Det regnade i natt och på morgonen. Har upphört nu efter kl 07. Men det började igen efter ca en halvtimme.

Såg på Rapport från igår kl 19,30 på svt play,

Nu har de kriminella bedragarna gett sig på barn under 10 år. Det är ju fruktansvärt.

Fick ett tips om att ta kontakt med mitt försäkringsbolag an batterilagningen. Så jag ringde och fick könummer 43 med i tjänst 134 handläggare. Så redan efter ca 4 min var det min tur. Men jag kom fel och blev omplacerad, med en ny kötid. När jag kom fram fick jag en mailadress att skicka in ett foto på fakturan.

Sen em fick jag ett svar att de inte kunde ta emot mitt foto och redogörelse eftersom jag inte hade angett något skadenummer. Jag svarade att jag inte hade fått något. Så jag ringde igen strax efter kl 08 idag. Talade en lång stund med en handläggare som skulle maila mig nu på fm.

Svaret fick jag redan kl 8.32. Fantastiskt snabbt och bra.

Men

Verkstaden skall kontakta Folksam och förklara skadan innan reparation. Vilket jag inte har gjort.

”Ersätter vi reparationen, betalar du självrisken 2000 kr till verkstaden. Självrisken är 5000 om fordonet har körts mer än 6 mil. Har fordonet körts mer än 10000 mil eller blivit äldre än 8 år ersätter vi inte skada.”

Gränsen på 6 mil är ju löjligt. HB:n hade gått 5 mil innan jag fick nycklar till den. Här får ju Folksam tänka om!!!

Jag har kört mer än 10 000 mil – inga pengar är att vänta.

Vid niotiden rullar jag iväg. Det blir ljust vid åttatiden. Kör till kl 11 sen lunch.

Lite batteristatistik:

Kl 06 13 V, 8,30 12,9 V helt naturligt eftersom några lampor var tända och kokning av thrvatten.

Efter körning

Kl 11,16 14,0 V 100 %, kokade makaroner i 4 min, 12,9 V 100%

Efter lunch 13,0 V 100 %.

Jag tyckte att det var märkligt ända fram till att jag tittade på EZA displayen och såg att solen ger 1 Ah. Trots att det var mulet. Där är ju förklaringen. Det bådar ju gott eftersom jag förmodar att jag kommer att få sol i södra Frankrike och i Spanien. Behöver nog inte köpa extern el om jag bara står stilla i högst två dygn.

När jag körde på väg D 1532 mellan Grenoble och Valence såg jag två skyltar som sa att det finns grottor här. Men eftersom det regnade och att jag ville komma fram innan mörkret så körde jag bara förbi. Men det är ju bra att notera det här, utifall någon av er läsare är intresserad.

Målet för dagens etapp är en hb parkering, utan avgift på landtungan söder om Sëte.

Kom fram vid 17 tiden. Men hittar inte den plats som Lottie och jag stod på för ett halvår sedan.

Körde in i AGDE för att kolla om jag hittar en bra p – plats. Men nej. Fortsätter mot Beziers.

Hittar en bra plats på en bostadsgata i förorten Cers.

Efter många sittande timmar så går jag ut på en promenad. Ringer till Lottie och vi kom fram till att vi hade stått på en avgiftsparkering bakom en bom. För det hade jag skrivit här i min berättelse, som Lottie snabbt kunde leta upp. Men igår var Lottie övertygad om avgiftsfritt.

Kokade en stor kastrull ägg. Inga problem med batteriet. Startade på 13,1 V efter 3 min 12,5 V, 87 %. Efter ytterligare 5 min 12.9 V 100 % trots att solen sover. Hur kan det vara 100 % efter åtta min på el? Jag fattar inget! Men behöver ju inte förstå heller. ” Tray and error” gäller för mig.

Just nu är jag glad att EZA batteriet funkar som det skall.

Körde 38,1 mil
 
Det ser ut til at EZA benytter spenningen på batteriet som indikator og har satt 12,8V som 100%. Om en ser på spenningskurven så stiger spenningen fort over denne hvilespenningen, fra 12,8 og nedover er spenningsfallet linjært ned til 11 volt som bør tas som 0%. Om det er 130Ah mellom 12,8V og avstenging er en annen sak, men normalt stemmer det da det ikke er uvanlig med overkapasitet på LFP celler og batterier. Sammenlignings videoen mellom 2 blybatterier og ett LFP batteri viste dette ved å ta ut mer Wh enn batteriet var specifisert med.

Det er enklere å benytte en slik linjær skala. Alternativet er å holde rede på ladestrøm og forbruk - dette er i utgangspunkt et mareritt å kalibrere om en ikke automatisk rekalibrer til 100% ved toppladet batteri som en kan trigge på null ladestrøm ved maks ladespenning. Endel nyere BMS og batteriovervåkninger ser ut til å benytte en slik strategi.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen