• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Dag 62 måndag 29 / 1.

På vår morgonpromenad ser vi denna finna, och för oss, ovanliga blomma, som jag tror heter Alou Vera

IMG_20240129_090738.jpg

Även väggmålningen är fin.

IMG_20240129_100152.jpg

När vi kom hem ville Lottie bada. Jag ville inte eftersom solen var bakom molnen.

IMG_20240129_102807.jpg

Efter lunch kör vi till bergsbyn Casares. Stannar på parkeringen vid Turistbyrån.

IMG_20240129_143400.jpg

IMG_20240129_143433.jpg

IMG_20240129_143513.jpg

På bilden ovan kan man se att vattenutkastare är plomberad. Det är vatten ransonering väster om Malaga. Vi har sett ett flertal plomberade strandduchar.

Vi går uppför en lång trappa till utsiktsplatsen.

IMG_20240129_150054.jpg

IMG_20240129_150047.jpg

Där får vi se några stora rovfåglar.

IMG_20240129_150656.jpg

Ett svenskt par kom upp och vi pratade en stund.

På kvällen går jag ut för att se solnedgången, men kom några minuter för sent.

IMG_20240129_184556.jpg

Där träffade jag en tysk man som oxå ville se det. Vi stod en stund och pratade.

Körde 2,4 mil
 
Senast ändrad:
På vår morgonpromenad ser vi denna finna, och för oss, ovanliga blomma, som jag tror heter Alou Vera
Det er ikke Alou Vera, men en slektning. Hadde selv en slik blomsterstand i noen måneder her på farmen.

20230622_130621_HDR.jpg20230810_170037_HDR.jpg20230810_170018_HDR.jpg

Første bilde tatt 22 juni og de to detaljbildene 10 august, fjernet blomsterstanden da den var ferdig med blomstringen en gang i slutten av september. Spissen på blomsterstanden gikk da helt ned til bakken. Har ikke funnet ut hvilken variant av Agave det er, har endel varianter - de fleste av disse lever uten å blomstre i mange år før de blomstrer en gang og dør.
 
Dag 62 måndag 29 / 1.

På vår morgonpromenad ser vi denna finna, och för oss, ovanliga blomma, som jag tror heter Alou Vera

Visa bilaga 36405

Även väggmålningen är fin.

Visa bilaga 36406

När vi kom hem ville Lottie bada. Jag ville inte eftersom solen var bakom molnen.

Visa bilaga 36407

Efter lunch kör vi till bergsbyn Casares. Stannar på parkeringen vid Turistbyrån.

Visa bilaga 36408

Visa bilaga 36409

Visa bilaga 36410

På bilden ovan kan man se att vattenutkastare är plomberad. Det är vatten ransonering väster om Malaga. Vi har sett ett flertal plomberade strandduchar.

Vi går uppför en lång trappa till utsiktsplatsen.

Visa bilaga 36411

Visa bilaga 36413

Där får vi se några stora rovfåglar.

Visa bilaga 36412

Ett svenskt par kom upp och vi pratade en stund.

På kvällen går jag ut för att se solnedgången, men kom några minuter för sent.

Visa bilaga 36414

Där träffade jag en tysk man som oxå ville se det. Vi stod en stund och pratade.

Körde 2,4 mil
Tack för dina trevliga reseberättelser. Måste vara skönt att vara 2 igen.
Exakt var i Estepona är det där ni står på stranden? Ser mycket fint ut!

Mvh
Peter
 
Det er ikke Alou Vera, men en slektning. Hadde selv en slik blomsterstand i noen måneder her på farmen.

Visa bilaga 36425Visa bilaga 36426Visa bilaga 36427

Første bilde tatt 22 juni og de to detaljbildene 10 august, fjernet blomsterstanden da den var ferdig med blomstringen en gang i slutten av september. Spissen på blomsterstanden gikk da helt ned til bakken. Har ikke funnet ut hvilken variant av Agave det er, har endel varianter - de fleste av disse lever uten å blomstre i mange år før de blomstrer en gang og dør.

Tack Knut för den sakkunskap och fina bilder
 
Dag 63 tisdag 30 / 1.

Vid ca 9,30 går vi en promenad med målet den lokala ost-tillverkaren några km bort.

www.quesossierracrestellina.es

På vägen dit såg vi detta berg.

IMG_20240130_095051.jpg

Ost företaget har funnits här sedan 1930.

IMG_20240130_101748.jpg

Använder mjölk från payoyafår som får gå ute i bergen.

IMG_20240130_102500.jpg

Det blev lite smakprovning innan vi handlade. De säljer även annat som de tillverkar.

IMG_20240130_103111.jpg

På kvällen tog vi några foton på solnedgången.

IMG_20240130_183703.jpg

IMG_20240130_183807.jpg

Körde inget idag.
 
Dag 64 onsdag 31 / 1

Idag lämnar vi parkeringen vid turistbyrån i Casares och kör till ett utomhusbad som heter Banos de la Hedionda de Casares.

IMG_20240131_091435.jpg

Där har kejsaren av Rom, Julius Caesar badat för över 2000 år sedan. Det skall vara mycket hälsosamt att bada där, har det sagts sedan dess. Men nu påstår myndigheterna att smeta in sig med leran inte har någon hälsosam effekt.

IMG_20240131_092831.jpg

Men tron kan ju "försätta berg" har jag hört.

IMG_20240131_092941.jpg

IMG_20240131_093459.jpg

Vi ser att det finns en kyrka här ute i naturen och några gamla hus som ser ut som ruiner.

IMG_20240131_095152.jpg

Badet luktar som ruttna ägg, så vi badar ej, trots att vattnet är ljummet, ca 21 grader året runt. För vi skall träffa en bekant till Lottie som har bott i många år i Casares.

Vi har bestämt möte på den lokala restaurangen

IMG_20240131_103849.jpg

Här finns många p platser, även för långa hb.

IMG_20240131_104238.jpg

Det blev ett trevligt möte i ca 2 och en halv timme.

Sen körde vi tillbaka till Estepona.

IMG_20240131_141353.jpg

Körde 4,5 mil.
 
Dag 65 torsdag 1 / 2.

Ny månad och fortfarande lite kyligt.

Vi lämnar fricampen i Estepona efter att ha tömt grå - och svart vattnet.

Kör till Lidl för att handla. Här finns det många p platser under tak men jag parkerar vid infarten utan att hindra trafiken. Står utanför de målade rutorna.

Därefter kör vi till Sacaba Beach. Här träffar vi åter igen grabbarna från Malmö och Per ifrån Blekinge. Det blev en lång pratstund.

Lottie och jag gick en promenad utefter havet.

Det har varit mulet hela dagen fram till ungefär kl 17. Då satte vi oss och solade en timme.

En polisbil körde förbi och chauffören vinkade till oss.

Blev som vanligt en hel del kort - och yatzyspel på kvällen

Körde 8,7 mil
 
Senast ändrad:
Dag 66 fredag 2 / 2

Strax före kl 08 rullar vi sakta iväg från fri campingen. Kör till flygplatsen för Lottie skall flyga hem till Stockholm.
Det har varit en trevlig tid här tillsammans i södra Spanien.

Kör sedan till Carrefour i ett större handelsområde för att tanka vatten. Tog en stund att hitta efter några rundkörningar i kvarteren.
Vattnet rann sakta så det tog en dryg timme att fylla stora tanken och alla dunkar och flaskor.

Så nu har jag så att jag klarar mig en vecka eller två.

Kör sedan tillbaka till "min plats" i Sacaba Beach.

Nu blev det lunch ute igen efter flera dagars mulet väder.

IMG_20240202_111111.jpg

Idag har det varit fullt solsken hela dagen med början kl 09 och håller på till efter 18.
Solen har nu värmt upp inne till 34 sköna grader. Nu är det 15 grader ute.

Körde 1,9 mil.
 
Dag 67 lördag 3/ 2

Idag blåser det och är lite solsken. Men för kallt för att ta fram solstolen.

Denna vecka är det karneval Jag tar en lång promenad in till city Tog nästan två timmar.

Surfarna är glada idag.

IMG_20240203_110203.jpg

En fin väggmålning.

IMG_20240203_111034.jpg

Ser att det är många aktiviteter på stranden, volleyboll, tennis och gymnastik.

IMG_20240203_111452.jpg

IMG_20240203_111459.jpg

Ett konstverk går jag förbi.

IMG_20240203_113804.jpg

En person har klätt sig i tidningar. Många tiggare går jag förbi.

IMG_20240203_123350.jpg

Av karnevalen ser jag ingen aktivitet, så här på f m. Men på en gata sätter de upp kravallstaket. Så det blir väl något där så småningom.

Ser något som påminner om möhippa.

IMG_20240203_131816.jpg

Efter en lunch på stan går jag hem igen.
Det blev ca fyra timmars promenad.

Var helt slut i benen när jag kom hem.

Det blev två apelsiner till min fruktstund.

På sen em blev jag bjuden till grillparty.
Vi blev 13 personer vid bordet.

Det blev en trevlig stund.

Körde inget idag.
 

Bilagor

  • IMG_20240203_182425.jpg
    IMG_20240203_182425.jpg
    4,7 MB · Visningar: 107
Senast ändrad:
Dag 68 söndag 4 / 2.

Idag tog jag bussen in till city, kostar 1,40.
Något varmare idag än igår så jag lämnade jackan hemma.
Gick sista biten fram till Plaza de la Constitution där det skall bli uppträdande kl 12.

IMG_20240204_105930.jpg

Kommer fram en dryg timme för tidigt, vilket var meningen. Vill fika på plats innan eventet.
Kaffe och en smörgås kostade 4,20. I Västerås får jag bara kaffe för det priset.

Har många bilder som jag tänkte publicera - men nu går uppladdningen extremt sakta så jag avstår.

På torget finns det några texter i plattorna

IMG_20240204_111232.jpg

Det var många barn som uppträdde i över två timmar. Två unga kunde tala och sjunga i en halvtimme utantill,vilket imponerade på mig.

IMG_20240204_121746.jpg

IMG_20240204_124429.jpg

IMG_20240204_134135.jpg

IMG_20240204_134746.jpg

Det var jobbigt för fötter och ben att stå stilla i 2,5 timmar. Så jag tog kaffe och ett wienerbröd efteråt, för att få sitta ner. Blev förvånad när jag fick bestick att använda till wienerbrödet, vilket jag ej använde.
Kostade 3,45.

Jag promenerade tillbaka.
 
Senast ändrad:
Dag 69 måndag 5 / 2.

Börjar dagen med att översätta till spanska det som jag vill framföra till Fiat verkstaden som jag skall cykla till

Hade planerat en service i Altea. Men jag har förstått att den är nedlagd, så jag gör servicen här i Malaga istället.

Cyklar fram till verkstan och frågar om de kan ta emot mig. Det skall gå bra.
Fick en tid på fredag morgon, vilket är snabbt i förhållande till Sverige.

För en enkel 2000 mils service vill de ha 480 euro. Jag tyckte att det var mycket för oljebyte och kontroll av övriga vätskor och bromsar.

För några år sedan betalade jag 3200 sek till Caravanhallen i Stav.

Cyklade till en annan Fiat verkstad. De kunde inte ge mig ett pris idag utan skall maila mig i morgon.

På vägen hem stannade jag till på Lidl och handlade. När jag kom ut ur affären ser jag att Kristoffer och Patrik ifrån Malmö står och packar det som de har handlat.

Frågade vad de ansåg om priset på Fiat servicen.
Patrik hade betalat 6000 sek innan han lämnade Malmö i höstas.

Det var en solig cykeltur. Men när min lunch var klar att äta gömde sig solen. Åt ändå ute.

Satt sen och läste en timme innan jag tyckte att det var för kallt, ca 15 grader.

IMG_20240205_144835.jpg

Den här boken fick jag för ett par veckor sedan av en kvinna ifrån Holland som inte förstår svenska.

Innan jag gick in kollade jag gasflaskans innehåll. Den var tom. Men kylskåpets display blinkade inte om gasavbrott. Så jag tänkte att det blir nu helt slut i natt.

Mycket riktigt så när det var dax att koka potatis till middagen ville inte spisen vara med. Så det var bara att ta på sig pannlampan och koppla om till lpg gas.

I morgon skall jag köra till Repsol och byta min spanska flaska.

Körde inget idag men cyklade en timme eller mer.
 
Senast ändrad:
Dag 70 tisdag 6 / 2.

Denna gång räckte min spanska gasflaska i två veckor. Det var endast några morgnar som värmen gick igång. Kylskåp och spis drar tydligen inte så mycket.

När det blev ljust körde jag till Repsol. De hade ingen propanflaska för byte. Körde till ytterligare tre Repsolstationer med samma resultat. På en station fick jag rådet att köra till Torremolinos, vilket jag inte är intresserad av.
Jag har en full lpg flaska så jag klarar mig.

Fixar det på vägen till Estepona i nästa vecka.

Körde tillbaka till min plats i Sacaba Beach.

Idag har det varit mycket sol. 25 grader i skuggan och nästan 30 i solen.

Satt ute i min solstol hela em.

Blev bjuden till grill party av Per.

Vi umgicks till en stund efter mörkrets inbrott.

Nu kl 20,25 är det 17 grader ute och 29 inne. Hade 37 grader på em.

Körde 1,7 mil inne i Malaga när jag försökte få byta min spansk flaska.
 
Dag 71 onsdag 7 / 2.

En stifttand lossnade när jag borstade tänderna. Googlade på tandläkare och fotvård. Hittade båda två några kvarter in från strandpromenaden. Cyklade dit vid niotiden.

Jag hade tanden med mig i en påse med vatten. Visade tanden och bad om en tid. Till min förvåning fick jag en samma dag kl 20.50.

Jag vill inte cykla i mörkret så jag bad om en ny. Fick till i morgon kl 14.00. Vilket passar mig alldeles utmärkt.

Cyklade sen till fotvårds kliniken och fick en tid kl 16.30.

Det är ju fantastiskt att kunna få tid samma dag. Vilket aldrig har hänt i Sverige.

Cyklade sen tillbaka hem. Gjorde lunch och åt ute i solen, som delvis var lite skymd bakom lätta moln. Satt sedan och läste tills det var tid för nästa cykeltur.

Fick sedan en bra behandling här.


IMG_20240207_162829.jpg

Till priset 33 euro. Tyvärr tog de ej emot kreditkort. Så mannen i receptionen sa att jag får komma tillbaka i morgon. Så jag måste till banken och få ut sedlar ur väggen. Använder ej ATM automater p.g.a. deras sämre kurs.

Hittade ingen bank på vägen till Lidl eller resten av vägen hem.
Får fixa det när jag cyklar längre in i stan på vägen till tandläkaren.

Eftersom det är "lillördag" så blev det cava till min fisk middag.

IMG_20240207_190503.jpg

Körde inget idag.
 
Dag 71 onsdag 7 / 2.

En stifttand lossnade när jag borstade tänderna. Googlade på tandläkare och fotvård. Hittade båda två några kvarter in från strandpromenaden. Cyklade dit vid niotiden.

Jag hade tanden med mig i en påse med vatten. Visade tanden och bad om en tid. Till min förvåning fick jag en samma dag kl 20.50.

Jag vill inte cykla i mörkret så jag bad om en ny. Fick till i morgon kl 14.00. Vilket passar mig alldeles utmärkt.

Cyklade sen till fotvårds kliniken och fick en tid kl 16.30.

Det är ju fantastiskt att kunna få tid samma dag. Vilket aldrig har hänt i Sverige.

Cyklade sen tillbaka hem. Gjorde lunch och åt ute i solen, som delvis var lite skymd bakom lätta moln. Satt sedan och läste tills det var tid för nästa cykeltur.

Fick sedan en bra behandling här.


Visa bilaga 36649

Till priset 33 euro. Tyvärr tog de ej emot kreditkort. Så mannen i receptionen sa att jag får komma tillbaka i morgon. Så jag måste till banken och få ut sedlar ur väggen. Använder ej ATM automater p.g.a. deras sämre kurs.

Hittade ingen bank på vägen till Lidl eller resten av vägen hem.
Får fixa det när jag cyklar längre in i stan på vägen till tandläkaren.

Eftersom det är "lillördag" så blev det cava till min fisk middag.

Visa bilaga 36650

Körde inget idag.
Verkar vara en fantastisk sjukvård/tandvård i Spanien.
 
Dag 72 torsdag 8 / 2.

Vid åttatiden går jag ner till stranden och fotar den rödaktiga himmelen, innan själva solskivan syns.

IMG_20240208_075657.jpg

På tillbakavägen ser jag vad som kan hända om man låter en påse sopor stå ute under natten.

IMG_20240208_081004.jpg

Så småningom kommer solen fram och jag går ner till stranden igen.

IMG_20240208_081838.jpg

Det är kyligt ute. En person till står på stranden och fotar den gula solen över havet.
Det visade sig vara en svensk kvinna från Umeå som är för det mesta i bergen här omkring och fotar fåglar.
Jag tipsade om rovfåglarna som håller till i Casares.

Gick hem och gjorde fm fika.
Solen gömde sig bakom moln så jag blev inne på fm.

Efter lunch cyklade jag in till stan för att ta ut euro ur en bankvägg.
Den närmaste banken använder sig av ATM automat med en bank avgift på 3,5 % på uttaget belopp. Vilket jag ej accepterade så jag avbröt transaktionen och cyklade vidare. Även bank nr två och tre hade liknande avgifter även om % talet var på 2,7 och 2,4 %.

Cyklade vidare och kom fram till Deutsch Bank som ej visade någon bank avgift. Men frågan är om de istället tar igen det på växelkursen.
Forex tar även en uttagsavgift på två %.

Nu var mitt batteri slut efter allt Google maps surfande. Hur skall jag nu kunna hitta till tandläkaren som jag har en bokad tid hos kl 14,00.

Har en känsla för i vilken riktning jag skall cykla men är osäker. Måste nog fråga någon.

Efter en stund ser jag några poliser på mc.
Går fram och frågar efter gatan. Polisen visar ut riktningen och att jag efter backen skall svänga höger. Som tur var var det bara ett fåtal kvarter bort innan jag kännde igen mig och kom fram minst en halvtimme för tidigt.

Vid inskrivningen fick jag en påsen med en mask att använda.

Fick vänta en lång stund. Sen fick jag gå in i ett rum för att stående bli röntgad.

Tanden kom snart på plats. Den unga tandläkaren kunde lite engelska så samtalet flöt på.

Till min förvåning kostade besöket endast 30 euro.

Därefter skall jag nu försöka att hitta hem utan telefonens hjälp. Vilket gick bra. Har ju i helgen promenerat hem ifrån Plaza de la Conditsation. ( förmodligen felstavat).

Skulle egentligen cykla till fotvården och betala men ditt hittade jag inte utan google maps hjälp. Så det får anstå till i morgon em.

Sen em kom Elisabeth och Jan ifrån Linköping och hälsade på. Vi pratade en stund bl.a. om Picasso museet och om var vi skall åka härnäst.
Jag sa att jag åker till Estepona och Tarifa i nästa vecka.

Kommer tillbaka hit i början på mars.
För Lottie kommer tillbaka den 4:e. Vi hade en fin vecka tillsammans för en vecka sedan och redan nu längtar vi till varandra igen.

På kvällen nu tittade jag på vad Forex har debiterat mig.
Kursen idag blev 11,327 för tandläkaravgiften och för kontantuttaget 11,765 inklusive Forex avgift på 2% av uttags beloppet.

Körde inget idag.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen