• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu handlar det om däck!
Har haft funderingar om att köpa nya däck två stycken är mycket bra mönster två lite sämre och lite annorlunda mönster, samma fabrikat och till verkningsland Serbien Nu står jag lite i valet och kvalet att byta och ska jag byta blir det 4 nya. Orsaken är att jag gick ut och tog ett foto av däcken lite jobbigt för mej att se vad som står numera.
När jag tagit upp dom på datorn ser jag att det löper som en spricka i gummit på sidan och på ett ställe är det ett antal sprickor vid fälgkanten.
Nu undrar jag lite på om det är något man inte ska köra med? Funderar ju på en liten längre tur när man är färdigreparerad. Annars har jag nästan bara kört kortsträckor på max en mil.
Ska jag köpa nytt så får det bli året runt däck igen av den europeiska sorten det är samma som sitter på. Man är ju tvungen att ha vinterdäck om man kör ner i tyskland på vinterhalvåret för vädret skiftar ju en del i höglänta områden, annars ska man kunna köra hem försiktigt med sommardäck om man stannat över tiden utomlands. Hemma har jag inget behov av vinterdäck bor ju vid en större väg och man kan ju vänta ut tills den är röjd.
Finns en hel del lite billigare däck nu innan säsongen tar fart har köpt mycket på däckonline tidigare men de trixar ganska mycket på sin hemsida och det är flera som gör så man får akta sej ordentligt. Skruvat verkar bra men deras sida ser konstig ut i min dator med win7. Köpte alldeles utmärkta lampor där mycket billigare än gamla ställen som autodoc.
Visa bilaga 28516

Lite svårt att se utan att zooma in ordentligt, försökte trixa lite med fotot men skull tagit ett nytt men det blev mörkt.Visa bilaga 28517
Hej. Jag skulle nog inte åka någon stans annanstans än till en gummiverkstad med dom torrsprickorna för min och andras säkerhet för det kan ju bli punktering.
Mvh Umebo
 
Jag har nu tagit nya foton på alla hjulen och de två bakersta som är äldst med minst mönster (har ju gjort ett antal mil fram också) har också ett mönster av mindre torrsprickor dock utbredda på ett annat vis. Svårt att veta hur djupt de går. Det är en hel del kvar av mönstret men med tanke på att de är gjorda att kunna gå i snö på vintern har de gjort sitt mesta. Trots samma märke och namn skiljer mönstret en hel del, de mer oslitna framdäcken har ett mycket grövre mönster mera gjort för vinterbruk.
Det jag funderar över är hur mycket detta påverkar vägegenskaperna det borde bli ett knepigt uppförande beroende på vädret.
Har räknat på det och kommit fram till att jag kan få en omgång nya däck på bilen för ca 3000kr och det verkar ganska bra om jag ska köra långt, ska jag hålls hemomkring spelar det ingen roll med kortkörningar, men ska jag testa söderut kanske ända till spanien kan det ha en stor betydelse.
Två andra saker som jag funderar på är om jag ska byta olja i växellådan det är inte gjort på 16000 mil, Finns mycket om rasade lådor på andra fabrikat men inte toyota ??
Sen finns det en tydlig kärvning i styrningen kör man långsamt och vrider höger och vänster går det väldigt lätt utom i mitten där det finns en tydlig kärvning precis som om servon slutar fungera inom bara några graders vridning på ratten. Det är elservo. Min egen teori är att det finns en viss dödgång från motor / givare i mittläget. Ska det vara så?
 
Jag har nu tagit nya foton på alla hjulen och de två bakersta som är äldst med minst mönster (har ju gjort ett antal mil fram också) har också ett mönster av mindre torrsprickor dock utbredda på ett annat vis. Svårt att veta hur djupt de går. Det är en hel del kvar av mönstret men med tanke på att de är gjorda att kunna gå i snö på vintern har de gjort sitt mesta. Trots samma märke och namn skiljer mönstret en hel del, de mer oslitna framdäcken har ett mycket grövre mönster mera gjort för vinterbruk.
Det jag funderar över är hur mycket detta påverkar vägegenskaperna det borde bli ett knepigt uppförande beroende på vädret.
Har räknat på det och kommit fram till att jag kan få en omgång nya däck på bilen för ca 3000kr och det verkar ganska bra om jag ska köra långt, ska jag hålls hemomkring spelar det ingen roll med kortkörningar, men ska jag testa söderut kanske ända till spanien kan det ha en stor betydelse.
Två andra saker som jag funderar på är om jag ska byta olja i växellådan det är inte gjort på 16000 mil, Finns mycket om rasade lådor på andra fabrikat men inte toyota ??
Sen finns det en tydlig kärvning i styrningen kör man långsamt och vrider höger och vänster går det väldigt lätt utom i mitten där det finns en tydlig kärvning precis som om servon slutar fungera inom bara några graders vridning på ratten. Det är elservo. Min egen teori är att det finns en viss dödgång från motor / givare i mittläget. Ska det vara så?
Hej. Jag skulle nog byta olja i växellådan det är en billig kostnad i stället för att växellådan skulle börja spöka. Det finns nog en ställskruv på styrningen som kan vara ändrad på.
Mvh Umebo
 
Har googlat men inte lyckats hitta något om ställskruv.
Ska besöka Toyota i Norrköping de har funnits på samma ställe i många år tror ford hade stället tidigare. Enklare att prata med en människa direkt, jag var där angående corolla 74 hade fått lager ljud vid uppstarten och misstänkte ett snart motorras men försäljaren sa att det finns inga dåliga lager på toyota det är oljefiltret. Köpte ett nytt och sen var problemet borta.
Beträffande däck och mycket funderingar präglat av överdriven snålhet har jag beställt 4 däck från Byt hjul.
De verkar ha lägre priser överlag.
Med frakt och svensk miljöavgift strax under 2500kr. De heter westlake sw608 från kina samma företag som säljer goodride som har samma nummer på däcken men kostade mera. Det är europeiska åretrunt däck som man skriver ner som farliga vid mogen ålder kommen har jag insett att det är mycket som är farligt men knappast däck om de är i ordning och man håller avstånd och kör förståndigt. Det handlar som vanligt om pengar och testerna som utförs stämmer ju nästan aldrig med de bokstäver som visar hur bra däcket är.
Största problemet till och från spanien har varit regn på vägen viktigast är ju bra mönster och det nordiska suddgummit kommer ju att prestera väldigt dåligt när det är varmt ute.
Med omläggning och balansering 600kr, men då får jag skruva loss dom själv, nu har jag ju en mutterdragare och en mindre domkraft så det mesta jobbet blir att bära ut och in. Kan hända är lyften ledig och då blir allt enklare.
Snål som jag är känns det lite fel att lämna bort de två bästa men det känns bäst att ha 4 nya däck med samma mönster och fabrikat. Blir det en resa till Spanien med personbil vill man ha en bil som inte krånglar.
Fick ett försäkringserbjudande idag igen nu har tydligen man bytt namn på Falck som har skickat erbjudande om försäkring på framsidan lovar man flera saker på baksidan som är totalt full med text med väldigt små bokstäver tar man tillbaka i stort sett allt man lovar det är en massa undantag från allt. Och om man inte kan komma undan har man satt beloppsgränser på 2000kr så deras erbjudande om hyrbil och hotell är bara en bluff.
Snickrar lite på skåpet, regnar regelbundet så jobbar i vardagsrummet lite på känn.
 
Senast ändrad:
Har googlat men inte lyckats hitta något om ställskruv.
Ska besöka Toyota i Norrköping de har funnits på samma ställe i många år tror ford hade stället tidigare. Enklare att prata med en människa direkt, jag var där angående corolla 74 hade fått lager ljud vid uppstarten och misstänkte ett snart motorras men försäljaren sa att det finns inga dåliga lager på toyota det är oljefiltret. Köpte ett nytt och sen var problemet borta.
Beträffande däck och mycket funderingar präglat av överdriven snålhet har jag beställt 4 däck från Byt hjul.
De verkar ha lägre priser överlag.
Med frakt och svensk miljöavgift strax under 2500kr. De heter westlake sw608 från kina samma företag som säljer goodride som har samma nummer på däcken men kostade mera. Det är europeiska åretrunt däck som man skriver ner som farliga vid mogen ålder kommen har jag insett att det är mycket som är farligt men knappast däck om de är i ordning och man håller avstånd och kör förståndigt. Det handlar som vanligt om pengar och testerna som utförs stämmer ju nästan aldrig med de bokstäver som visar hur bra däcket är.
Största problemet till och från spanien har varit regn på vägen viktigast är ju bra mönster och det nordiska suddgummit kommer ju att prestera väldigt dåligt när det är varmt ute.
Med omläggning och balansering 600kr, men då får jag skruva loss dom själv, nu har jag ju en mutterdragare och en mindre domkraft så det mesta jobbet blir att bära ut och in. Kan hända är lyften ledig och då blir allt enklare.
Snål som jag är känns det lite fel att lämna bort de två bästa men det känns bäst att ha 4 nya däck med samma mönster och fabrikat. Blir det en resa till Spanien med personbil vill man ha en bil som inte krånglar.
Fick ett försäkringserbjudande idag igen nu har tydligen man bytt namn på Falck som har skickat erbjudande om försäkring baksidan lovar man flera saker på baksidan som är totalt full med text med väldigt små bokstäver tar man tillbaka i stort sett allt man lovar det är en massa undantag från allt. Och om man inte kan komma undan har man satt beloppsgränser på 2000kr så deras erbjudande om hyrbil och hotell är bara en bluff.
Snickrar lite på skåpet, regnar regelbundet så jobbar i vardagsrummet lite på känn.
Hej de med däcken var ett bra beslut i alla avseenden 👍🏼
Mvh Umebo
 
Jag har sett den förr finns massor på nätet, Det som för mej är ganska lågprioriterat verkar man lägga mycket krafter på. Då tänker jag på den smala sängen som fått lämna plats åt en knepig anordning som blir ett restaurangkök där man står bakom bilen och lagar mat.
Antar att många förknippar camping med god mat med tillbehör även om man börjar närma sig en kraftig övervikt.
Jag har en helt annan agenda och det är att man ska kunna sova bra och det gör man knappast på 60cm säng som kanske inte ens är fullängd.
Om man inte kan sova bra är det ganska troligt att man inte kan stanna ute mer än en väldigt kort tid.
Ser man på många småbåtar så har man den sängstandarden och när man blir äldre så lämnar de flesta det livet eftersom det är obekvämt. Min prio lista är en säng 80 x 200 cm, någon slags värme för att inte frysa, utrustning för att kunna använda en dator. En enkel anordning för att kunna värma vatten till kaffe en enkel måltid.
Sen ser man hur mycket saker man släpar med sej, men det är ju från USA där man tydligen ska campa med hur mycket utrustning som helst. Men folk blir ju upptagna med att mixtra med sina bra att ha saker.
Bland vissa människor kallas det för att man dyrkar materialismen.
Mycket man har plockat med sej som man inte använder men ibland får man nytta av det fast då har man glömt det och köper nytt....
Finns idag en liknande typ av inredningar att köpa färdigt inte billigt men går fort att bygga ihop en liten campervan, ja nu är de inte så små den vanligaste toyota sienna är 5.20 m vw buss är ju kortare så riktigt små är de inte men en personbil måste ju ofta ha en längre motorhuv så där försvinner en del utrymme. Min bil är strax under 4 m. Skodan tror jag är 4.40 m.
 
Senast ändrad:
Ringde Toyota verkstaden i Norrköping som kollade på datorn att min bil inte behövde byta olja, tydligen är den en enhet som ska hålla bilen ut, fan trot.
Hade en elcykel med bara en kuggkrans och motor vid trampnavet.
Där fanns det en växel med kulor inbyggd i bakhjulet. Det var en tung klump med olja i som inte skulle bytas med speciella egenskaper och styrdes av en vajer på handtaget.
Den var helt steglös man kunde trampa eller köra med motorn och helt utan några steg växlade den när man vred på handtaget. Det fanns en vidareutveckling av det med en givare som kände av kedjespänningen och en servomotor som styrde utväxlingen.
I funktionen alltså väldigt lik en cvt låda. Har en moped som har en liknande funktion med varierande diameter på två remskivor och vikter som förändrade utväxlingen med varvtalet. Den laborerade jag med med olika rullar och gjorde om funktionen en del med hjälp av kopparbitar som slipades till form och löddes fast på original skivan.
Det fungerade väldigt bra men man måste veta funktionen annars gillade man nog inte den.
Verkar vara samma med cvt man måste behandla gasen på ett helt annat sätt, man ger gas sen väntar man bara på att farten stiger utan att göra något motorn går på samma varv men man ser på hastighetsmätaren att man ökar farten.
Man tycker inte det händer något men oftast försvinner bakomvarande bilar. Lätt att kasta sej in i en rondell eftersom man är uppe i fart på nolltid samma när man ska ut på en större väg, motorn går alltid på bästa varv där den orkar mest, den effekten har man bara en kort stund på alla växlar i en manuell bil.
När man är uppe i fart lägger den sej automatiskt på det varv som sparar mest bränsle.
Pumpar man med gaspedalen som man gör med en manuell växel så förstör man hela funktionen och lurar växellådan att växla i onödan. Att det låter från motorn som journalisterna som skriver i motortidningar klagar på beror just på det att man inte behandlar gaspedalen rätt och får motorn att varva onödigt mycket.
Idag känns det inte som om jag någonsin kommer att köra en bil utan cvt växel, man får som jag tror ett väldigt liknande uppförande som en elektrisk bil. Tyvärr har flera tillverkare misslyckats med konstruktionen så det är bara Toyota som går att köpa. Misstänker också att den mest kommer till sin rätt med bensinmotor och möjligen mindre bilar med låga effektuttag eftersom den kompenserar kraften i en större motor.
 
Ringde Toyota verkstaden i Norrköping som kollade på datorn att min bil inte behövde byta olja, tydligen är den en enhet som ska hålla bilen ut, fan trot.
Hade en elcykel med bara en kuggkrans och motor vid trampnavet.
Där fanns det en växel med kulor inbyggd i bakhjulet. Det var en tung klump med olja i som inte skulle bytas med speciella egenskaper och styrdes av en vajer på handtaget.
Den var helt steglös man kunde trampa eller köra med motorn och helt utan några steg växlade den när man vred på handtaget. Det fanns en vidareutveckling av det med en givare som kände av kedjespänningen och en servomotor som styrde utväxlingen.
I funktionen alltså väldigt lik en cvt låda. Har en moped som har en liknande funktion med varierande diameter på två remskivor och vikter som förändrade utväxlingen med varvtalet. Den laborerade jag med med olika rullar och gjorde om funktionen en del med hjälp av kopparbitar som slipades till form och löddes fast på original skivan.
Det fungerade väldigt bra men man måste veta funktionen annars gillade man nog inte den.
Verkar vara samma med cvt man måste behandla gasen på ett helt annat sätt, man ger gas sen väntar man bara på att farten stiger utan att göra något motorn går på samma varv men man ser på hastighetsmätaren att man ökar farten.
Man tycker inte det händer något men oftast försvinner bakomvarande bilar. Lätt att kasta sej in i en rondell eftersom man är uppe i fart på nolltid samma när man ska ut på en större väg, motorn går alltid på bästa varv där den orkar mest, den effekten har man bara en kort stund på alla växlar i en manuell bil.
När man är uppe i fart lägger den sej automatiskt på det varv som sparar mest bränsle.
Pumpar man med gaspedalen som man gör med en manuell växel så förstör man hela funktionen och lurar växellådan att växla i onödan. Att det låter från motorn som journalisterna som skriver i motortidningar klagar på beror just på det att man inte behandlar gaspedalen rätt och får motorn att varva onödigt mycket.
Idag känns det inte som om jag någonsin kommer att köra en bil utan cvt växel, man får som jag tror ett väldigt liknande uppförande som en elektrisk bil. Tyvärr har flera tillverkare misslyckats med konstruktionen så det är bara Toyota som går att köpa. Misstänker också att den mest kommer till sin rätt med bensinmotor och möjligen mindre bilar med låga effektuttag eftersom den kompenserar kraften i en större motor.
Det är därför många Toyota, men även Lexus (samma sak) kallas för "70+bil",
Japp så e de tyvärr 🥴
 
Senast ändrad:
CVT ble i sin tid utviklet av DAF for en liten personbil. Den gangen med tørre remmer. Løsningen med stålbelte i oljebad som benyttes av Toyota og de fleste produsenter av ATV er i praksis nesten uten vedlikehold.

Som en kuriositet så forsøkte de å benytte CVT i Formel 1 biler, men det ble fort ikke lov på samme måte som det er volumgrense på motorene - begge deler for å ikke gjøre bilene for raske og effektive. Også hybrid drift er på forbudslisten.
 
Skillnaden mellan variomatic remdrift och cvt är ju att CVT är elektroniskt styrd istället från variomatick som styrdes enbart av varvet och alltså centrifugalkraften på motorn, samma med snöskoter.
Nu vet jag inte om elektroniken är adaptisk inget som jag märkt i varje fall.
Ja vi 70+ tycker inte det är lika roligt att dra i spaken längre.
Rent tekniskt sätt är ju växellådan till för att anpassa bilmotorns begränsade varvtal och ojämna vridmomentkurva till hjulen. Att sköta detta manuellt var länge nödvändigt speciellt på billigare och enklare bilar.
Hur man under åren kommit att förknippa detta med sportigt är nog mest en reklamgrej.
Att själv utföra detta arbete speciellt som man ska styra samtidigt i stundom höga farter måste anses vara trafikfarligt att jämställa med att prata i telefon.
Ska man dessutom använda blinkers trycka på pedaler och vrida på ratten är man tämligen lättroad om man tycker det är bra.
Vi andra kallar sånt folk för bakåtsträvare vi har sett sånt beteende tidigare i vårt liv och undrat varför man vägrar att anamma ny teknik.
Sen förstår man ju varför många tycker elbilar är så bra eftersom de har en motor och elektronik anpassade att driva bilen på samma sätt som en cvt låda.
Men man behöver inte betala extra för modern teknik och sitta och fika medan bilen laddas man kan ju köpa en toyota med cvt.
 
Om jeg husker rett så har VW og Audi også CVT i endel biler. Prinsippet for den mekaniske styringen som DAF og Volvo 340 brukte kom egentlig fra dampmaskiner. Vekter som svinger ut ved øket turtall, og for Variomaten endret dette diameter for kilremmen på motorsiden mens den andre ble styrt av fjærbelastning. Elektronisk styring bruker sikkert elektriske motorer for begge justeringene. Det åpner for kreativt bruk av turtall på motoren - kan gi bedre følelse, men og risikere tregheter ved plutselige stigninger. Dette er problemer som mange elektronisk styrte veksellådor har slitt med gjennom årene og som i gamle dagers mekanisk hydrauliske systemer krevde ekstra kraft fra motoren.

I mange markeder i dag er Tesla 3 omtrent samme pris før evt tilskudd for elbil enn tilsvarende utstyrt Corolla, og Tesla sitter igjen med over det dobbelte av hva Toyota gjør. Prius er vesentlig dyrere.
 
Risken med cvt är ju att ofta trampa gasen i botten plötsligt, om man kommer i ett läge där metallbältet slirar så skadar man det förmodligen oåterkalleligt. Jo många har eller har haft cvt jag tror det är Mazda som fått problem med den och fått stå för mycket garantiåtaganden några subaru diesel har gått sönder. Min bil har 99hk subarun har nog över 200hk och en diesel har ju ett högt vridmoment. Verso som är sjusitsig har också en mycket större motor men där har det fungerat.
Det mesta går att förstöra om man anstränger sej eller är ovanligt dum i sin hantering av mekanik.
Snöskotrar har ju haft variator med remmar i många år såg en gammal med en spak som man styrde det hela med. Trimmade snöskotrar som man tävlar med lär ha över 200hk.
Så tekniken fungerar men varför vissa människor är barnsligt förtjusta i att sitta och rycka i en spak har jag aldrig förstått om man nu kan välja. Vilket man inte kan i en gammal husbil med rattväxel den sitter ju nära ratten men kärvar den så är det en viss risk att man tar spjärn mot ratten och vinglar.
Att slippa tjuvstopp när man ska köra ut på en större väg är skönt mardrömmen är ju att man halkar på kopplingen vintertid och bilen tar ett skutt ut på vägen och sen stannar.
 
Risken med cvt är ju att ofta trampa gasen i botten plötsligt, om man kommer i ett läge där metallbältet slirar så skadar man det förmodligen oåterkalleligt. Jo många har eller har haft cvt jag tror det är Mazda som fått problem med den och fått stå för mycket garantiåtaganden några subaru diesel har gått sönder. Min bil har 99hk subarun har nog över 200hk och en diesel har ju ett högt vridmoment. Verso som är sjusitsig har också en mycket större motor men där har det fungerat.
Det mesta går att förstöra om man anstränger sej eller är ovanligt dum i sin hantering av mekanik.
Snöskotrar har ju haft variator med remmar i många år såg en gammal med en spak som man styrde det hela med. Trimmade snöskotrar som man tävlar med lär ha över 200hk.
Så tekniken fungerar men varför vissa människor är barnsligt förtjusta i att sitta och rycka i en spak har jag aldrig förstått om man nu kan välja. Vilket man inte kan i en gammal husbil med rattväxel den sitter ju nära ratten men kärvar den så är det en viss risk att man tar spjärn mot ratten och vinglar.
Att slippa tjuvstopp när man ska köra ut på en större väg är skönt mardrömmen är ju att man halkar på kopplingen vintertid och bilen tar ett skutt ut på vägen och sen stannar.
Jag hade en remjohan i min ungdom. En Volvo 66, fransk motor. Den fungerade hur bra som helst. Lågfart och högfart framåt. Tryck och pys teknik som fungerade bra. Snabb vid trafiklysena. Ganska snarlik den elbil jag hade i tjänsten upp till 50-60km/h.
Det var rosten som tog den bilen.
 
Jag hade en remjohan i min ungdom. En Volvo 66, fransk motor. Den fungerade hur bra som helst. Lågfart och högfart framåt. Tryck och pys teknik som fungerade bra. Snabb vid trafiklysena. Ganska snarlik den elbil jag hade i tjänsten upp till 50-60km/h.
Det var rosten som tog den bilen.
Samma här, jag hade en knallgul DAF/Volvo66 (Remjohan) en vinter i slutet på 80-talet, försökte verkligen köra skiten ur den men lyckades inte. Var det -20 på mornarna var det en speciell procedur att komma iväg då remmen var hård som armeringsjärn, men full gas så skuttade man iväg till slut, gapskrattandes.
Den fina viktfördelningen gjorde den trevlig att busköra med och man kunde hålla undan från betydligt snabbare bilar på vintriga skogsvägar ;)
 
Jag har något svagt minne av en sån bil från tv rallycross eller något sånt. Den var snabb iväg fick ju försprång direkt.
Det är det jag upplever också att den sticker direkt vid rödljus och upplevs mycket starkare än den är vid hård acceleration. När man kommer upp i fart märker man att det inte är någon racerbil. Jag har den billigare varianten med plåtfälgar vilket jag är tacksam för eftersom mina erfarenheter av aluminiumfälgar är blandade. En enkel ac där man vet vad man gör. Folk som åker runt i en bättre ac i automatläge lär erfara samma sak som jag med värmepumpen i autoläge det drar bensin / el.
Man får vara glad att man är nöjd med en pensionärsbil och inte faller för en sportbil som gör det till en sport att komma in och ut ur bilen utan att uppsöka ortopeden.
Det roliga med dylika fordon är att de går som bäst när det är förbjudet.
 
Senast ändrad:
Samma här, jag hade en knallgul DAF/Volvo66 (Remjohan) en vinter i slutet på 80-talet, försökte verkligen köra skiten ur den men lyckades inte. Var det -20 på mornarna var det en speciell procedur att komma iväg då remmen var hård som armeringsjärn, men full gas så skuttade man iväg till slut, gapskrattandes.
Den fina viktfördelningen gjorde den trevlig att busköra med och man kunde hålla undan från betydligt snabbare bilar på vintriga skogsvägar ;)
Morsan hade en 343 med tvåliters insprutning och manuell som jag övningskörde med.
Farsan, som kört rally, sa en gång när vi körde grusväg "du kör för sakta, låt bilen jobba, det är grym viktfördelning".
Efter en stund vågade man väl upp i drygt 80-90 med snygga fyrhjusställ.
Dåvarande flickvän (nuvarande fru) satt och ryckte i mitt bälte och tyckte det var otäckt :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen