• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det blev ett uppehåll som berodde på två saker den ena som jag rår över var att jag inte mådde bra efter att ha fått infektion med åtföljande antibiotika i 17 dagar.
Mår nu bra och nästan helt botad från prostataförstoring. Fortsatte med reparationerna körde till jönköping för en second opinion eller från mitt håll att se det en riktig opinion.
Capio ögon imponerade med kunnigt folk och moderna apparater som snabbt gav ett riktigt svar på mina problem. I Norrköping var det gamla saker osäker personal och gav ett allmänt oroligt intryck.
Det kunde jag köpt om det var problem med en tumme men nu handlar det om det viktigaste sinnet synen.
Det är nu bestämt att jag kommer att bli kallad för operation så snart de jävla semestrarna tagit slut, jag har ingen som helst nytta av att folk envisas med att ha semester, när jag själv är pensionär och urless på semester.
Man hade på remissen skrivit att jag ville ha multifokala linser eftersom man inte förstått vad jag talade om en av de mest kända EDOF linserna som finns.
EDOF har inte de multifokala linsernas problem som i mitt fall gör att jag avstår från att ha fullständig glasögonfrihet eftersom sämre nattsyn och blänk från lampor inte är något jag vill ha.
Istället får jag eyhance som är en ganska ny lins som jag redan innan undersökning blivit en favorit med tanke på att den ska passa ihop med mitt andra öga och hade ett utvidgat fokusområde.
Jag visste ingenting om dessa saker men ganska lätt att förstå med mina underliggande kunskaper vilket gjort att jag kan ta kontroll över saker och ting.
Väntar nu på en kallelse till operation med nämnda lins.
För att återgå till bilen jag hade ju planerat att kunna sitta på tvären bakom förarstolen där det finns fotutrymme, men sängen är ju 80cm bred vilket gör att man halvligger inget bekvämt, letade efter en stor kudde men de som fanns på jysk var inte passande och alla de andra jag hittade kostade runt 1000kr eller mer.
Kom av en händelse förbi bra begagnat där fanns en stor fåtölj helt osliten rödrandig provsatt och den var väldigt bekväm särskilt ryggdynan.
Köpte fåtöljen men avstod att ta hem själva fåtöljen utan bara ryggdynan och sittdynan som jag egentligen inte behöver. Betalade fullt pris 456kr prutar aldrig på bra begagnat av princip lämnar heller aldrig tillbaka något trasigt.
Ryggdynan var perfekt eller närapå kanske stoppar i lite skumgummi för att den ska vara helt perfekt.
Så nu kan man sitta bekvämt på tvären och när jag får till ett skåp och ett bord blir det helt perfekt att sitta där med datorn.
Det jag hade mest nytta av i husbilen var j20230506_144435.jpgust det att kunna ligga och läsa och att sitta med datorn.
Det har jag tagit vara på att kunna koka vatten till kaffe och te är ju redan löst, toalett bekymret då ja i mitt fall är det inte lika akut längre. Men har ju köpt en hopfällbar toalett och nyligen beställt något pulver som gör att lukten försvinner och att det ska gå enkelt att använda den några dagar och sedan använda vanlig soptunna.
Vatten frågan är löst, en 12l dunk med en koppling som man lätt kan koppla ifrån när man fyller blir helt perfekt med en vattenkran som har både pump och batteri inuti, ett knapptryck så kommer det vatten även om det måste sugas upp.
När det gäller toabestyren så får man se till att klara det på någon mack, står man så som jag tänker några dagar så slår man upp ett tält som ligger i pipelinen kommer 5 /8.
Sen fäller man upp toan med en plastpåse och strör en knapp tesked pulver och då slipper man lukt och kan använda den utan problem i förtältet.
Jo kylen står i sängens fotända så där kan man utan vidare ha ganska kallt i botten om man vill.
Har nog betat av de flesta argumenten mot att använda en toyotavan för boende.
Har ju erfarenhet från att bo i en kadettcaravan -79 och en caddy 03 min toyota befinner sig någonstans i mitten och de två andra fungerade men då var man yngre och smidigare.
20230716_192002.jpg20230716_192002.jpg

I Finspång har jag inte sett några tiggare på länge en såg jag som var och handlade så kanske fått flytta hit. Det jag var förvånad över var hur en ung snygg kvinna på några år blev tjock och ful av att sitta och tigga.
Ska såga lite ikväll om jag hittar ett sågblad.

Jag har handlat en ganska platt vattendunk från Biltema finns ett litet lock som jag gjort hål i och limmat fast en skarv för 7mm slang jag köpte 6mm silicongummi slang som passar perfekt den delen av slangen som ligger i dunken hålls nere av en bit mässing den andra sitter ju i inner delen av kopplingen.
Den yttre delen 2,3m slang går väldigt lätt att koppla bort när jag behöver fylla vatten i andra änden sitter en pump som laddas med mobilladdaren och utan vidare suger upp vatten en meter upp. Den ska stå i skåpet som jag bygger. Har inte gjort så mycket idag säljer husbilen vilket tar sin tid.
Har beställt ett tält gjort för liknande bilar som min passar bakluckan men även sidodörren, så det blir ett förtält
Där jag kan ha stol och bord, bordet hade jag tidigare men stolen är ny.
Även min ihopfällbara toalett kan stå där har köpt ett pulver som gör att det inte luktar.
Som ni ser så blir bilen till något mer än jag tänkte från början, fick inspiration när jag mycket enkelt körde t o r jönköping.
31S-zgwgC-L._SY115_SX115_[1].jpg51T4YJoezZL._SY115_SX115_[1].jpg

Verkar som tältet kommer redan i morgon direkt till min dörr 10 dagar för tidigt. Blir intressant!
Snickrat lite på skåpet men det händer att det regnar så jag får nog flytta in grejorna och jobba i vardagsrummet som jag gjorde regnsommaren 2012 då jag byggde caddyn.
Då blev jag inte färdig förrän i slutet av augusti då jag körde till kroatien.
Har mycket planer för det skåpet det ska finnas plats för en lykta från feurerhand med originalbränsle som inte luktar. Det blir lite värme i ett väl ventilerat skåp så det inte blir någon brandrisk och både ljus och värme.
Allt är inte färdigtänkt än men kanske det blir förändringar under resans gång.
Elen blir en viktig sak Tänker inte ta el från startbatteriet när motorn är avstängd utan förlita mej på ett mindre.
Det som behövs är ju 5v för laddning av mobil och 12 för laddning av dator en mindre fläkt ska förmodligen användas också och naturligtvis belysning. Inga stora förbrukare så det ska inte vara några problem.
Nu när husbilen är såld kan jag tänka mej att kosta på nya däck som inte är helt nödvändigt egentligen men ska man köra långt vill man ha det bästa.
Hur långt och vart man kan / vågar köra får man se.
Min yngste son
1674138094814.jpg
Lik mej i den åldern. Han ska tillsammans med flera andra i en ny myndighet plocka ihop ppmfonder som håller måttet i pensionssystemet. Ett antal fonder som nu finns kommer avvecklas från ppm är ca 850 nu och kommer förmodligen halveras.
20230724_140643.jpg

Jo tältet kom i en ganska mörbultad kartong från kina till min dörr. Var lite fundersam kom ju 10dagar för tidigt och inte ett ljud om vart det befann sig under tiden, förmodligen via något sätt att undvika tull och moms.
Har inte öppnat upp det ännu eftersom det brukar bli svårt att få ihop. Jag tog ett grönt eftersom jag tyckte det blir bättre än svart vilket brukar bli väldigt varmt i solen. inuti är det silverfärgat vilket jag tycker skulle vara på utsidan. Men det kan faktiskt bidra till att det känns varmare inne när man stänger till
Fanns lite andra besläktade modeller som hade vitt men det här var det minsta kändes tungt men det måste stämma med 6 kg eftersom det stod 6,27 på fraktsedeln på kartongen ungefär en halvmeter och drygt 20cm i diameter. Borde gå in under sängen tillsammans med toaletten och stolen.
Idag regnade det och åskade så det blev inget gjort, inte ens plockat ut täcke och kudde.
Mitt regbevis kom äntligen så var iväg och skickade det till den nya ägaren så att han äntligen skulle kunna bli lagfaren ägare till husbilen och teckna försäkring. Det är ju lite nervöst om något skulle hända när den står på mej.
Meningen var att köra till valdemarsvik och testa min bil men vädret verkar inte bra, smhi hade förutspått lite regn idag och det blev mycket men i morgon skulle det bli fint men man verkar ha fel där också.
Vill inte gärna starta med att försöka sova i kyla och regn eftersom jag inte ordnat allt som det ska vara. Gjorde ju samma test midsommarafton 2012 med caddyn då jag hade en tältsäng och sovsäck och 11 år yngre. Nåväl man har lärt sej en del och vet lite mer hur man ska göra men hade en hel del roligt med den bilen. Den gav mej en annan frihet än husbil.
Har botaniserat en hel del på nätet och det finns många tips och lösningar på ombyggda personbilar.
Ett tips är att försöka hitta en lastbilsreggad bil eftersom man slipper en del problem med säten man inte behöver, mindre skåpbilar hantverksbilar brukar ju vara reggade på det sättet.
Nu måste jag ju bygga inredningen så att den enkelt kan plockas ut till nästa besiktning men det finns en fördel med det.
Om något händer bilen kan jag enkelt plocka ut inredningen till en annan bil sängen går lätt att modifiera t.ex så slipper man börja om från början.
Det är ju bra mycket enklare att börja med en personbil än med en skåpbil som är helt naken invändigt.
Min heter ju Toyota Verso S finns en bil Toyota Verso som är en 40cm längre sjusitsig och då den är längre behöver man inte plocka ut framstolarna för att få plats och då borde det fungera att bygga den för två personer. Finns med samma fenomenala växellåda som är steglös.
Ja varför Toyota? Eftersom jag haft minst problem med det märket finns säkert andra bilar också man kan göra som jag gjort efter uppmaningen "Gräv där du står" Ta den bil man råkar ha om den är vettig modell.
Kostnaden är låg både att bygga och köra och friheten finns bakom hörnet och roligt är det. Från färjan i tyskland travemunde är det 150 mil till medelhavskusten där vädret är hyfsat varmt om man vill köra ner under vinterhalvåret. Inga problem att köra 150mil på två dagar beroende på var man bor i Sverige. Om det är kyligt på natten kan man ha en liten fläktkamin och koppla in sej på en ställplats eller som jag planerar ha en lykta i bilen men det får man testa, Hade ingen värme i caddyn men det var lite kyligt i mitten av september när jag kom hem till sverige. Ett varmt täcke räcker långt när man ligger bekvämt utan markkyla och fukt.
Jag tror att det finns en framtid i moderniserade personbilar. Varför ska man åka runt med ett vardagsrum med en massa sittplatser som man inte behöver då är det väl bättre med en säng och ett bord osv. Att besöka släkt och vänner blir ju lätt bara att lasta in lite i bilen och köra inget krångel med att boka rum det enda man behöver är att låna lite ström till värmen. Men det finns ju andra lösningar där också.

Om bilen kan klassas som fordonsklass 1 blir parkeringar enklare. Nu sätter myndigheterna allt oftare upp tilläggsskyltar kl 2 Dvs förbjudet att parkera personbilar.
Vad säger besiktningen om en ombyggd bil?

Som fd ellärare tar jag mej vissa friheter har 25m ojordad lampsladd 2 x 0,75 kvadrat mm.
Den går lätt att klämma i dörren, i varje ände sitter jordad stickkontakt hane , hona. Har en övergång till den kontakten som sitter på alla uttag på ställplatser.
Allt helt i överenstämmelse med de nya EU bestämmelserna. Vi i branchen brukar kalla dom "friskt kopplat hälften brunnet". Fläktkaminen som är den huvudsakliga strömförbrukaren är på 350watt.
Det är omregistrering som gäller alltså plockar man ut inredningen när man besiktar går fort eftersom man räknar med det. Sen sätter man ditt passagerarstolen 4 skruv sen kan man besikta. Ca en timmes arbete. Är bilen lastbilsreggad med ett mindre skåp bryr man sej inte om lasten, om inredning inte sitter fast kan man behöva ett lastförskjutningskydd som kan se ut hur som helst eftersom det inte behöver provas eller vara standard tack vare EU.
Inte tänker jag ändra klassningen det är ju bara en personbil fast stolarna är utbytta mot en säng.

Om bilen kan klassas som fordonsklass 1 blir parkeringar enklare. Nu sätter myndigheterna allt oftare upp tilläggsskyltar kl 2 Dvs förbjudet att parkera personbilar.
Vad säger besiktningen om en ombyggd bil?
Det gäller att inte registrera om fordonet till PB2, skulle man fastna i en poliskontroll så kan man åka på en ombesiktning och måste då återställa den till original inför ombes.

Som fd ellärare tar jag mej vissa friheter har 25m ojordad lampsladd 2 x 0,75 kvadrat mm.
Den går lätt att klämma i dörren, i varje ände sitter jordad stickkontakt hane , hona. Har en övergång till den kontakten som sitter på alla uttag på ställplatser.
Allt helt i överenstämmelse med de nya EU bestämmelserna. Vi i branchen brukar kalla dom "friskt kopplat hälften brunnet". Fläktkaminen som är den huvudsakliga strömförbrukaren är på 350watt.
Det är omregistrering som gäller alltså plockar man ut inredningen när man besiktar går fort eftersom man räknar med det. Sen sätter man ditt passagerarstolen 4 skruv sen kan man besikta. Ca en timmes arbete. Är bilen lastbilsreggad med ett mindre skåp bryr man sej inte om lasten, om inredning inte sitter fast kan man behöva ett lastförskjutningskydd som kan se ut hur som helst eftersom det inte behöver provas eller vara standard tack vare EU.
Inte tänker jag ändra klassningen det är ju bara en personbil fast stolarna är utbytta mot en säng.
Jag förstår hur du tänker Bengt, min svärfar tänker likadant (fd. elingenjör). Han skulle promt använda sin hembyggda elkabel när vi stod i Motala för många år sedan, jag försökte få han att förstå att det inte var ok. Senare på kvällen kom en regnskur och svärfars kabel släckte halva ställplatsen 🤪
Så för varje genväg man tar med elektrisk utrustning så lägger man till minst en risk, men det känner du ju så klart till ;)
Tänk även på att använda en godkänd värmefläkt för personbil, typ kupevärmare utan värmetrådar ska vara värmeblock.
Jag tänker bara på din egen säkerhet :)

När jag hade en sovbil (eller snarare var resemontör med möjlighet att sova i bilen om jag inte orkade ta hotell) så kopplade jag ur motorvärmaren på bilen.
Sedan två 40m skarvsladdar på rull som gjorde att man kunde stå på byggets parkering med ström och färdigt uttag i bilen.
Känns bättre än en lampsladd....

Ska man vara noga så är det väl jorden du tänker på?
För även om du har 1,5 kvadrat mm area i kabeln blir det totalt 160m kabel och antar att du hade en kamin på bortåt 2000watt. Jämför det med 350watt 50 m 0,75 kvadrat mm. Enkelt att räkna på!
Jag har kört en kamin på 500w med en bra bit telefontråd det var inte koppar i den tråden utan järn eftersom den skulle spikas i snygga böjar till telefonen. Slog man på kaminen dog rörradion vi pratar 60-tal.

Ska man vara noga så är det väl jorden du tänker på?
För även om du har 1,5 kvadrat mm area i kabeln blir det totalt 160m kabel och antar att du hade en kamin på bortåt 2000watt. Jämför det med 350watt 50 m 0,75 kvadrat mm. Enkelt att räkna på!
Jag har kört en kamin på 500w med en bra bit telefontråd det var inte koppar i den tråden utan järn eftersom den skulle spikas i snygga böjar till telefonen. Slog man på kaminen dog rörradion vi pratar 60-tal.
Om du lägger telefontråden i en rulle behöver du inte köpa något element ;)

Nu handlar det om däck!
Har haft funderingar om att köpa nya däck två stycken är mycket bra mönster två lite sämre och lite annorlunda mönster, samma fabrikat och till verkningsland Serbien Nu står jag lite i valet och kvalet att byta och ska jag byta blir det 4 nya. Orsaken är att jag gick ut och tog ett foto av däcken lite jobbigt för mej att se vad som står numera.
När jag tagit upp dom på datorn ser jag att det löper som en spricka i gummit på sidan och på ett ställe är det ett antal sprickor vid fälgkanten.
Nu undrar jag lite på om det är något man inte ska köra med? Funderar ju på en liten längre tur när man är färdigreparerad. Annars har jag nästan bara kört kortsträckor på max en mil.
Ska jag köpa nytt så får det bli året runt däck igen av den europeiska sorten det är samma som sitter på. Man är ju tvungen att ha vinterdäck om man kör ner i tyskland på vinterhalvåret för vädret skiftar ju en del i höglänta områden, annars ska man kunna köra hem försiktigt med sommardäck om man stannat över tiden utomlands. Hemma har jag inget behov av vinterdäck bor ju vid en större väg och man kan ju vänta ut tills den är röjd.
Finns en hel del lite billigare däck nu innan säsongen tar fart har köpt mycket på däckonline tidigare men de trixar ganska mycket på sin hemsida och det är flera som gör så man får akta sej ordentligt. Skruvat verkar bra men deras sida ser konstig ut i min dator med win7. Köpte alldeles utmärkta lampor där mycket billigare än gamla ställen som autodoc.
Untitled.png

Lite svårt att se utan att zooma in ordentligt, försökte trixa lite med fotot men skull tagit ett nytt men det blev mörkt.däcket.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen