• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Ort
Finspång
Har en del planer på att modifiera min bil en Toyota Verso-S med en säng och något mer för att enkelt och snabbt kunna stanna enstaka nätter i sommartemperatur på resa.
Jag har ju redan en riktig husbil som har allt som behövs men den är inte så smidig i stan lite svår att parkera drar betydligt mer bränsle och ganska osnabb.
Jag tror att många som har en lämplig bil att förändra eller mera exakt skaffa en sats med utrustning som på kort tid kan monteras i personbilen skulle ha intresse av denna tråd.
Har man en husbil så kanske den står långt bort är avställd osv. och man kanske bara vill besöka en marknad eller uppträdande eller folk man känner men inte vill våldgästa, men avståndet är så pass långt att det inte är lämpligt att köra hem samma dag, då kan det vara bra att kunna på ett enkelt sätt sova fixa lite frukost och kaffe.
Har ju en del erfarenheter Har byggt om en folkabuss haft en annan folkabuss men de är ju inga bilar man normalt använder som personbil. Jag har också haft en televerksbil en opel kadett kombi -79 som jag gjorde ett seriöst bygge på och där jag åkte på modellflygträffar och var på stockholms vattenfestival parkerad på en gata i närheten av evenmangen. Har även övernattat några nätter i en saab 93B -59.
Byggde ju en campingbil på en wv Caddy-03 den lämpade sig för längre utflykter förutom värmen. För att bo en längre tid bekvämt skaffade jag ju min husbil Peugeot Alpha Jet -89.
Men tänkte några steg tillbaka till något liknande kadetten som hade full väggfast inredning med skåp rinnande vatten osv. Men det ska vara en inredning man kan plocka ut innan besiktning eftersom jag avser ta bort stolar vilket jag tror man inte kan vara utan när man besiktar sen kan det vara bra att ta ut en mindre del av inredningen om man vill ha en passagerarstol om jag inte kan undvika att ta bort den.
Vilka bilar kan komma ifråga? Ja nästan alla bilar har jag sett under mina strövtåg på YouTube. Från renault clio till bilar som citroen Berlingo och liknande men då börjar man komma nära en bobil vilket jag inte tänkte Utan jag tar vad jag har och inte lägger så mycket arbete eller slantar på det. Hittade en bra bilbyggare som har en lite större bil en mej så bara en del av hans ideer kan jag använda "Eric enjoys Earth" kan man söka på det är den som jag tycker ha vettigast åsikter och skulle gärna kopiera men hans bil är nog 1m längre sen har jag ett handikapp av 193cm längd vilket ställer till det.
1346586340187.jpg
Caddyn i kroatien som kunde fungera som långfärdsbil, hade kunnat fungera som resebil till och från spanien om man haft något boende där, många kör ju en massa mil på en dag och tar in på billiga och ofta sämre motell att kunna stanna i bilen över natten.
En bekväm personbil där man kan sova på natten skulle göra resan lättare att slippa alla ställplatser som vill ha betalt och kunna stanna lite vart man vill skulle fungera om det inte är för kallt då måste man ha el till en fläktkamin eller dieselvärmare som jag tror blir för kraftig men den korta tiden går det säkert termostatstyra den. Själv har jag funderat på en fotogenlampa som håller fukten borta.
Men bara planer än så länge först ska jag besikta nästa månad har bara kört under 300mil sen förra besiktningen väntat tills de 14 månaderna gått så att jag får nya 14 mån, besiktar man för tidigt kommer ju nästa besiktning tidigare. Först därefter kan jag skruva loss baksätena vilka jag inte använder de bara väger och tar plats. Allt måste sparas och plockas in igen före nästa besiktning. En del bilar är så gjorda att det är enkelt att plocka ut sätena och det är meningen att man ska göra det om man vill ha last istället för säten då slipper man ha dom i monterade men annars blir det problem. Men det är ju ofta lite större bilar med flera stolsrader som har den möjligheten vad jag vet inga vanliga personbilar. All inredning behöver ju säkras också för eget välbefinnande. Man undrar ju om det är tillåtet att ha en säng istället för stolar i bilen men har svårt att tro att det skulle vara förbud, man vistas ju inte där under färd vore ju skillnad om man hade en obältad sittplats vilket jag hade i soffan i caddyn men där tittade man inte den var ju lastbil och allt där var ju last. Det verkade vara samma med televerksbilen för där var inget baksäte och det stod att det fanns inredning i den i instrumentet.
Ska fråga när jag besiktar nästa vecka till dess kommer inget mer att hända med projektet. Man måste ju ha något projekt på G.
 
Senast ändrad:
Ja det där med toalett är ganska individuellt men det finns ett antal portapottikonstruktioner i olika storlek och varierande pris Jula har även en enkel historia. Har sett att när man tagit bort framstolen och har sängen där blir det oftast plats för en sån lösning .
Jag ser det som man får arbeta i steg och tänka på ändamålet där man inte ska använda den som boende utan mera som en sovplats, finns ett antal som inte använder toaletten i sina husbilar utan den på campingar. Bodde ju flera gånger på campingar till lågpris med caddyn och använde dusch och toalett. Även mackar när jag tankade.
Friheten att bestämma själv vad man behöver och hur man ska använda ett övernattningsfordon är en del av moroten att göra något eget. Själv skulle jag gärna ha en sittplats med en litet bord där man kunde sitta med datorn men även fixa enkel mat typ konserver viss färdigmat kaffe och smörgås till frukost.
Här finns en del matnyttigt https://www.youtube.com/channel/UC419EVHTZkNsRuLpoN_wnpA
Skulle vara roligt om fler skulle vilja haka på projektet, den bil som används i videon är ganska stor en toyota verso dvs den som är byggd på corolla istället för min som är byggd på yaris. Den är 50cm längre än min bil vilket gör att man slipper ta bort passagerarstolen sen är skribenten betydligt kortare vilket gör att den mera får karaktären av Camper istället för övernattningsbil. Den resan har jag gjort redan och det är inte ändamålet att dubblera ägandet av en husbil utan en smart lösning de gånger man behöver övernatta en eller två nätter och pga kostnad och besvär inte vill köra iväg med husbilen och att man vill ha en gratis och smidig parkering.
Men det finns en del tips som Eric fransmannen kan ge hans lösningar skiljer ut sej från den gängse.
 
Absolut Bengt, bara sätt igång och börja planera, varför inte! Min mor och hennes man började med en SAAB som man kunde sova i. Man fällde ner säten och vips blev det sovrum. Jag går inte in på detaljer, det är din avdelning, men kan bara berätta att jag blev förälskad i en MB Viano för 12-15 år sen. Där hängde man ett nät ovanför säten som blev säng, kanon bil för fiske i Norge (fiskade lax i ca 14 år). Precis som du är ute efter, att vara rörlig och ändå kunna övernatta. Toa är inga problem, man parkerar utanför COOP, går upp på fiket, nyttjar toan, fixar tandborstning/tvättning och sen avrundar med en kopp kaffe. Perfekt äventyr för ensamstående…
 
Jag satsar på en säng som är 80 x 200cm vilket är en standardstorlek på madrasser och sängkläder.
Har gjort lite mätningar på min bil och ska det bli en bra lösning som är hållbar måste baksäten och passagerarstol lyftas ur, borde inte vara svårt bultar som ska lossas inifrån bilen och sen bara att lyfta ut efter att kontakter lossats.
Problemet är ju då att bilen blir ensitsig men tanken är att sängen blir hopfällbar och dagtid kan bli en stol där man kan sitta och äta laga enkel mat och sitta med datorn.
Säkerhetsbälten finns ju kvar och borde kunna användas. Mätte den viktiga takhöjden från golv till tak blir den 130cm vilket gör att man borde kunna sitta där och när man går upp ska man kunna sitta i sängen och ta på sej kläder sittande. Sängen kommer att bli nära högra bakre sidodörren bara att kliva ut således och vika upp sängen till en bekväm stol.
Skulle ju vara roligt att använda aluminiumprofiler för att få ett lätt bygge men lär bli trä där jag hoppas kunna hitta kvistfritt trä och bra plywoodskivor. Golvet är ett problem. Den lösning jag gillar bäst är ganska jobbig och svår att få bra ett plywoodgolv med klinkers. Får bli en enklare lösning blir inte så mycket golvyta så man kan kanske använda någon matt lösning där man enkelt kan städa undan skräpet man drar in.
Var till biltema idag och de säljer fortfarande små sk äkta mattor att ha i bilen, men det är fejk de liknar ju små bönemattor men en äkta sån kan man slänga upp i luften och den kommer alltid att ramla ned i riktning mot Mecca. Det gör inte biltemas förmodligen producerade i kina där det är helt andra gudar.
Jag grovplanerar en del sen får man se om konceptet håller viktigast är sängen allt hänger på den.
Var till ögonläkare idag en läkare med svårigheter både att prata svenska och förstå tillika var hon frusen om huvudet. Det kokade ner till att jag behöver byta lins/linser vilket remiss skulle skickas, en del problem berodde på att glaskroppen inte var klar vilket inte är reparabelt. Jag avvaktar att få komma till doktorerna som kan det här i skarpt läge så jag hänger inte upp så mycket på denna undersökningen eftersom de som opererar borde veta allt om det här.
3 månader är väntetiden får se om det gäller i praktiken, kanske finns det en snabbare lösning i en annan region? Just nu går bilkörningen bra men man måste titta framåt ska man bli sittande hemma beroende på att vården är dålig.
Man är ju i reparationsåldern och därför är det viktigt att fel som går att göra något åt åtgärdas det handlar ju om livskvalitet den sista tiden i livet.
 
Bilder:

20230416_182340.jpg20230416_182550.jpg

Karossformen ser ut som en Renault Twingo - det är nog den bil med de minsta yttermåtten och största innermåtten jag haft, där kunde man skjuta baksätet fram och tillbaka och luta ryggdelen så att man kunde sitta bekvämt i baksätet och vila.

  • Kaross Crossover
  • Längd 3990 mm
  • Bredd 1695 mm
  • Höjd 1595 mm
 
Har gjennom årene hatt et par biler som fabrikk egnet seg for overnattinger. Den første var en Simca Ariane (samme som Ford Vedette) en 6 seter med benk foran som jeg hadde på slutten av 1960 tallet. Ryggen på forsetet kunne felles ned og med setet i fremre posisjon ble det en bra dobbeltseng.

Den andre var en Chevrolet G30 Starliner hvor baksetet alene, ble til en dobbeltseng - denne byttet jeg bort til en Hymer Hymerliner 644 i 1996 og fikk penger i tillegg.

I de to bilene ble det veldig mange overnattinger på merkelige steder rundt i Norge og Europa.
 
Har gjennom årene hatt et par biler som fabrikk egnet seg for overnattinger. Den første var en Simca Ariane (samme som Ford Vedette) en 6 seter med benk foran som jeg hadde på slutten av 1960 tallet. Ryggen på forsetet kunne felles ned og med setet i fremre posisjon ble det en bra dobbeltseng.

Den andre var en Chevrolet G30 Starliner hvor baksetet alene, ble til en dobbeltseng - denne byttet jeg bort til en Hymer Hymerliner 644 i 1996 og fikk penger i tillegg.

I de to bilene ble det veldig mange overnattinger på merkelige steder rundt i Norge og Europa.
Fanns en Simca Vedette om mitt minne är ok den hade den minsta och förmodligen klenaste V8 som fanns.
Ja när en har den möjligheten lär den utnyttjas mycket mer än man förmodligen tänker sej när man skuvar ihop den. Verkar mycket vanligt i USA där tydligen en del med liten kassa bor långtid i bilarna.
Var mycket intresserad av en chevabuss en kompis hade en men han körde ganska långsamt klagade på bränsleförbrukningen som tydligen lätt kom upp i 1,5l och då svalnade intresset blir för dyrt om man hela tiden ska räkna på förbrukningen.
 
Ett alternativ är en camper på pickup, så körde vi några år efter att campat i en Cheva van med automatisk dubbelsäng i baksoffan. Det var ett stort kliv i själva boendet till en camper, sen blev det stor husbil, Campern funkade bra på vanliga parkeringar, men så klart inte lika smidig som en liten pb.
 
Brukar sägas ”det är inte storleken…” osv… Vi har verkligen mött ”compact living” på våra resor och beundrat deras entusiasm till ett spartanskt leverne. Vi har sett ombyggda ”skåpbilar” från alla fabrikat, Fiat-Renault-VW-citroeng m.fl. och beundrar människans önskan om att röra på sig och utforska sin omgivning. Ty, sådana är vi egentligen själva när vi tänker efter…
Lycka till Bengt, du tillhör den ”evigt” unga skaran på forumet :love:
 
Fanns en Simca Vedette om mitt minne är ok den hade den minsta och förmodligen klenaste V8 som fanns.
Ja, Simca overtok Ford sin fabrikk utenfor Paris og fortsatte produksjonen av Vedette. De fant at de kunne putte sin egen 1300 cc Rush motor inn sammen med en 4 trinns manuell låda og døpte denne utgaven Ariane. Det ble fortsatt ingen racerbil, men den 5 lagrede 4 cylindrede motoren var veldig driftsikker så bilen ble mye brukt som taxi. Det var 70 hp i den lille motoren og 75 i V8, men V8 hadde 3 trinns låda så bilen ble faktisk litt raskere med 1300 motoren (egentlig 1290 cc).
 
Ska bli kul att läsa om ditt projekt.
Vi med längd över medelsvensson har det inte alltid lätt ens i fabriksbyggda bilar :-(

Själv börjar jag tröttna på knöligheten med husbilen i stan (vår bil är drygt 7,6m) men vill samtidigt ha full ståhöjd och tillräckligt långa sängar vilket väldigt få plåtisar har om man är närmare 2m.
Vi är lite inne på att köpa en pickis med camper när ungarna inte vill följa med längre.
Bruksbil i veckorna och campingbil på helgerna.
 
Fiat sine ekstra høye kassebiler og tilsvarende Iveco har indre høyde over 2 meter selv fra fabrikk, men de er litt for tunge til å kunne bli husbil under 3500 kg, selv i kort utgave. Mener det ble bygget en svensk plåtis i Iveco daily med krypbar kjeller og fortsatt ståhøyde for lange personer.
 
Jag har fått en del tips av Burstner som ju själv har en specialinredd toyota previa som han gjort ganska långa resor med.
Eftersom jag ska plocka ur sätena har jag beställt besiktning till den 2/5 bilen har bara rullat ca. 275 mil sen förra besiktningen så det bör inte bli några problem, men den känns lite tröttare än jag minns innan spanienresan.
Har konsulterat experter innan jag börjar skruva och koppla ur krockkuddar så att det blir gjort på ett bra sätt.
Har ingen skiss på hur jag ska göra bara en i huvudet men måste tänka till ordentligt med den fällbara britsen skulle kunna lösa det matematiskt men det känns enklare att göra en modell.
Ska se om jag kan hitta några bilder på bilen sprängskisser eller liknande som man rita i och få till proportionerna bra. Får nog flytta om bilarna blir ju lite svårt att använda bilen medans man jobbar med den så det får bli husbilen att handla med. Börjar samla på mej saker som behövs 1stege?? en tempurmadrass 90x200 betald hämtas måndag i norrköping -blocket fynd de är ju asdyra normalt. 2 plywoodskivor 8mm 80x120 efter att sätena är ur ska jag beställa 2 teleskopskenor som klarar stor vikt förmodligen via amazon från tyskland.
Ska handla en del tyg men det blir längre fram. Min duktiga sömmerska har tyvärr slutat sy så där får jag problem. Det är madrass överdraget som ska sys på ett knepigt sätt. Sökes för specialuppdrag en sömmerska intelligent som kan tänka i 3 dimensioner att vara med i projekt där testning och noggrann mätning ingår liksom anskaffande av lämpligt material. Utseendet har betydelse.
 
Du känner ju till Eric... klart mest bäst och genomtänkt. Hans soffa bädd är så klart bäst. Men en hel del jobb! Dessutom måste du på något sätt " förlänga" fram emot höger framsäte. Jag såg en sådan bil Toyota ( faktiskt två) som din igår. Den mest perfekta lilla bil att försöka bygga något i! Tyvärr lite kort.... men det är ju det som är " sporten " att få till något smart på väldigt liten golvyta. Eric är ju också ganska lång o hans bil är ju lite längre... men för övrigt ungefär som din.
Förmodligen har du sett hans video om att bygga en soffa bädd. Jag tror mera på en fast säng som alltid är klar och färdig. Vill man sitta och är själv... så finns en sittplats vid ratten... det gäller att komma på något riktigt smart... framför sig eller till höger att ha som bord...


Tror att Eric är från Canada.

 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen