• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så ska det göras! Så ska det se ut. Enkelt men praktiskt.. min enda invändning är att det behövs minst en eller två madrasser till.. för att bli riktigt bekvämt...... om nu inte svärfar är i 20 års åldern.. fast det är han väl förmodligen inte?
Med den bilen gör han lätt en tur ner till Spanien.
Om du frågar pappa så skulle han nog säga att han känner sig mer som 20 än som sin faktiska ålder 😅
 
Väntar just nu på co mätaren och rökdetektorn som ska installeras i bilen. Ska provköra inne för att se om det finns någon co i värmaren och likaså lyktan där är jag mer orolig för både rökdetektorn och co. Blir det utslag får den stanna hemma.
 
Väntar just nu på co mätaren och rökdetektorn som ska installeras i bilen. Ska provköra inne för att se om det finns någon co i värmaren och likaså lyktan där är jag mer orolig för både rökdetektorn och co. Blir det utslag får den stanna hemma.
Det är en helt annan luftvolym hemma än i bilen. CO halten stiger mycket fortare i bilen om något går snett. Tänk på det när du ska provköra hemma.
 
Så ska det göras! Så ska det se ut. Enkelt men praktiskt.. min enda invändning är att det behövs minst en eller två madrasser till.. för att bli riktigt bekvämt...... om nu inte svärfar är i 20 års åldern.. fast det är han väl förmodligen inte?
Med den bilen gör han lätt en tur ner till Spanien.
Detta rusta-liggunderlag är 5cm... Ja, sneglar på ett från Jysk som är 7,5. Tycker nog att det borde räcka.
 
Väntar just nu på co mätaren och rökdetektorn som ska installeras i bilen. Ska provköra inne för att se om det finns någon co i värmaren och likaså lyktan där är jag mer orolig för både rökdetektorn och co. Blir det utslag får den stanna hemma.
Har faktiskt haft en systerbil till suzukin -opel agila.
Något vindkänslig på motorväg, men gott om plats att lasta körde en kyl/frys i den.
Ja sängen har bara 60cm bred min är 80cm den självuppblåsta madrassen är väl 3cm min tempur/skumgummi är 10cm. Det är ju lite bekvämare men minsta romahome har lika bred säng så det är bara en bättre madrass som behövs för att man ska köra en längre bit.
Detta rusta-liggunderlag är 5cm... Ja, sneglar på ett från Jysk som är 7,5. Tycker nog att det borde räcka. Har tältat på hård backe med 3,8 Thermarest, Det är för tunt tycker jag, med 7,5 cm borde väl.... Har du bäddat i en Aglia Bengt?
 
Äntligen äntligen... jag hade tänkt föreslå att uffepuffe behövs som medlem här....
Ett riktigt bra bygge! Suzukin! En mycket bra grund för att kanske lägga till något mera eller någon liten detalj.
När man ser bilen ( Suzukin) så ser man direkt att bakom finns en kreativ 20 åring som går sina egna vägar! Såna behövs här. En som ser möjligheterna och som utmanas av ... Hur ska jag få till det här på bästa sätt?
Vad är Suzukin tänkt för? Enstaka övernattningar eller för att kunna ta en tupplur? Ut i skogen ?
Jag tror att man kan använda flera uppblåsbara madrasser på varandra. Underst skulle det nog funka bra med ett " vanligt liggunderlag " ett sånt som man inte blåser upp.
 
Nej jag bäddade aldrig i Agilan den är något för liten sen fick jag ett skumt ljud i opelmotorn som gjorde att jag sålde den. Är lite större innerutrymmen i toyotan, även om suzukin är snål så är verson både snålare och starkare och går bättre på vägen. Har ju också lite större planer för den numera än att köra runt i närområdet vilket var tanken från början.
Den här var jag inne på ett tag men den är förutom takhöjden med taket uppfällt i samma storlek som min bil.
Problemet är sängen som jag valt att prioritera. Sen saknar jag remautomaten den är helt fantastisk och låter mej slappna av och ägna mej åt körningen istället för att sitta och rycka i en spak vilket av bakåtsträvare anses vara "sportigt".
Lite för liten för mej finns en till salu i Göteborg 120000 kr 2013 11000 mil verkar vara i gott skick. Men för mycket pengar för en så liten bil. Jag har varit inne på modellen större från romahome skulle passa mej bra.
Att köra lastbil var något som min far avrådde ifrån och han hade rätt så Tommys bil går bort.
 
Äntligen äntligen... jag hade tänkt föreslå att uffepuffe behövs som medlem här....
Ett riktigt bra bygge! Suzukin! En mycket bra grund för att kanske lägga till något mera eller någon liten detalj.
När man ser bilen ( Suzukin) så ser man direkt att bakom finns en kreativ 20 åring som går sina egna vägar! Såna behövs här. En som ser möjligheterna och som utmanas av ... Hur ska jag få till det här på bästa sätt?
Vad är Suzukin tänkt för? Enstaka övernattningar eller för att kunna ta en tupplur? Ut i skogen ?
Jag tror att man kan använda flera uppblåsbara madrasser på varandra. Underst skulle det nog funka bra med ett " vanligt liggunderlag " ett sånt som man inte blåser upp.
Jo Burstner. Du prickar mitt tänkta användningsområde. Möjlighet till övernattning till lågbudget. Både att skapa möjligheten och att nyttja den. En kökslåda med Trangia och kanske en iten kylbox blir det plats till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen