• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, var det inte en HB kollega som byggde en låg grund av Lecablock till sitt väderskydd?
Borde göra underverk i sammanhanget antar jag.
Rysligt mycket lättare att hålla efter växtligheten mot ett Lecablock jfr presennings-mtrl.
Finns säkert fler fördelar, som andra kan fylla på med?
 
Senast ändrad:
Ja det var just kvaliteten som gjorde att jag valde det finska företaget, satt i ett antal timmar och letade Dancover amazon.se jula biltema och en massa andra. Det är gjort för att klara vintern.
Nu förstod jag inte tauverket googlade och det skulle vara tullverket. antar att det var ställningen som speciellt kan rosta om det har med hästar och surt piss att göra.
Hemma är det ju risken med salt på vägen, nu ska det stå på grus så det kommer att rinna ner i marken så jag tror inte problemet är stort, kommer stå bredvid befintligt garage så det blir en del skydd för vädret. Räknar med att det kommer stå länge, förmodligen kommer jag vilja ha ett större längre fram men jag har måttat att det ska bli enkelt att montera det här.
Kommer bli en del jobb dock får ta det försiktigt med mitt öga men det är ju ingen brådska. Får försöka lura min äldste son att göra grovjobbet.
På tal om linsen nu efter ett par dagar ser jag betydligt bättre använder bara glasögon vid datorn och det är mest för det vänstra ögat. Tv bilden är knivskarp så redan nu är det riktigt bra och normalt är 1 månad för full läkning och bästa syn.
Det visar sej än en gång att jag läker både fortare och bättre än de flesta, man får skicka ett postumt tack till föräldrarna för att man fått bra arvsanlag.
Tauverk är nog rep....repen.
 
Jag har funderat på att köpa ett par långa brädor att lägga utmed långsidorna.
Eftersom jag tar det lungnt pga ögonen så har jag tid att fundera sen har man problemet med att frakta allt över 2,5 meter.
Ska det bli bättre så får man köpa skarvbleck och såga isär brädorna. Jag tänker att jag har gott om tid.
Jo det har blivit ännu bättre med skärpan på mitt opererade öga, satt och tittade på min väderstation och kunde på 2,5m avstånd se hur siffrorna var byggda av mindre sektioner vilket jag vet men aldrig sett på det avståndet Trots att jag haft den i flera år.
Läste microtexten på asken till ögondropparna med bara dataglasögonen, tidigare har jag använt två glasögon för att klara det! Hälsade på min optiker idag kollade på hans tavla klarade understa raden någorlunda utan glasögon. Berättade för grannfrun att jag fått röntgenlinser sista skriket så att jag kunde se underkläderna.
Bokstäverna är svarta på vit botten på datorn och väldigt skarpa tidigare var det olika nyanser av grått och ganska suddigt.
 
Jag hade ett sådant garagetält tidigare (innan jag fick in min Impala i garaget).
En kväll kom en stormby och hälsade på....
Morgonen efter fick jag masa mig upp i skogen och demontera tältet ur ett träd där det stod upp på högkant.
De flesta pinnarna i stativet hade vikt sig och mina kraftiga surrningar i lättbetongblock och markpinnar var helt sönderslitna.
Tur i oturen hade mitt garage blivit färdigt några dagar innan så det fanns ingen bil i tältet.....
 
Lär inte bli några problem med vinden det är ganska skyddat, jag är inte rädd för att något ska kunna hända, mer för att det blir extra jobb men jag är rädd om bilen det är den bästa bil jag haft.
Finns en löslig planering att jag tillsammans med Hasse K och några bilar till ska dra söderut mot Spanien.
Jag har ju sagt att jag kan lämna walkover men jag vill ju inte bli kvar i kylan, däremot finns det en risk att jag drar hem om jag inte trivs med boendet.
Kan bli trevligt vi kan sitta och prata på kvällarna över en öl och lite mat på resan ner. Jag har ju min säng i bilen där jag kan som vanligt ligga och läsa innan jag sover. Precis som hemma, viktigt att ha lite samma saker man gör.
Med toyotan kan jag avverka ganska långa sträckor utan att bli trött viktigast på nervägen är ju att komma ner till medelhavskusten där är det varmt. Jag har ju en helt annan frihet när det gäller att stanna över natt.
Kan ju stanna lite överallt. Funderar på en logo som visar att jag gör viktigt arbete. Internetservice borde vara gångbart. Sen kan jag ju enkelt köra ganska fort men även köra vägar jag undvikit tidigare A75 i frankrike t.ex.
Var ju inte det jag byggde bilen till från början men så verkar det bli. Kanhända blir det en liten resetråd om det fungerar.
 
Lär inte bli några problem med vinden det är ganska skyddat, jag är inte rädd för att något ska kunna hända, mer för att det blir extra jobb men jag är rädd om bilen det är den bästa bil jag haft.
Finns en löslig planering att jag tillsammans med Hasse K och några bilar till ska dra söderut mot Spanien.
Jag har ju sagt att jag kan lämna walkover men jag vill ju inte bli kvar i kylan, däremot finns det en risk att jag drar hem om jag inte trivs med boendet.
Kan bli trevligt vi kan sitta och prata på kvällarna över en öl och lite mat på resan ner. Jag har ju min säng i bilen där jag kan som vanligt ligga och läsa innan jag sover. Precis som hemma, viktigt att ha lite samma saker man gör.
Med toyotan kan jag avverka ganska långa sträckor utan att bli trött viktigast på nervägen är ju att komma ner till medelhavskusten där är det varmt. Jag har ju en helt annan frihet när det gäller att stanna över natt.
Kan ju stanna lite överallt. Funderar på en logo som visar att jag gör viktigt arbete. Internetservice borde vara gångbart. Sen kan jag ju enkelt köra ganska fort men även köra vägar jag undvikit tidigare A75 i frankrike t.ex.
Var ju inte det jag byggde bilen till från början men så verkar det bli. Kanhända blir det en liten resetråd om det fungerar.
Väntar spänt på att följa med på din resa, kul!
 
Har forskat lite om romahome, det finns inte så många och de flesta går ju högerstyrda i england. Hittade en på KVD som inte blev såld det var ju den lilla R10 byggd på citroen för en person.
Hittade priser för två år sedan på samma bil i england i svenska pengar 210 000 kr det var 2013 modell Hade det varit en vanlig citroen så hade det knappast varit över 50 000 kr.
På kvd blev budet inte mer än 68 000 vilket verkar vettigt, men det kom inte upp över minsta försäljningspris.
Gissar att det ligger på en bra bit över 100k. Den är lite liten och det jag inte gillar är att varje kväll bädda och var gör man av lakan och täcke dagtid sen såg sängen ut att vara max 60cm bred och bestod av ett antal dynor. Men trots litenheten hade man en tvålågig spis och diskbänk.
Har märkt att många husbilar oavsett storlek har oproportionerligt stora köks avdelningar.
Däremot inte säkert att man har vettiga toaletter, man tycker att det borde finnas en balans där.
R10 har dieselvärmare och portapotti trots sin litenhet. Men utan en bra säng tröttnar man i längden.
Men intressant att se andra lösningar. Har studerat ett antal mindre bilar och nästan alla har samma problem att när kvällen kommer ska man pigga upp sej med diverse gymnastiska övningar och flytta dynor hit och dit och täcken och lakan ska det trasslas med. Även är det andra problem att viktiga saker blir blockerade så det är ingen enkel sak att använda toalett och tvättställ. Att man har ett skåp invändigt med en 5 kilos gasolflaska i enbart för att försörja en liten tvålågig spis verkar konstigt. Men inte konstigare än en del byggsatser till Vans som har ett fullständigt kök i utdragslådor. En liten bil hade 4 gaslågor på spisen helt obegripligt. Man åker ut till en ställplats och sen sätter man genast igång att laga mat. I många video på tuben som handlar om moddade personbilar kör man ut i skogen på vintern sen skottar man snö och lagar mat inne i bilen, det kunde man väl lika gärna gjort hemma. Hur man sköter toalettbestyren vågar jag inte tänka på.
 
Känns som att de flesta knutar löst sej med att bo i toyotan. Häromdagen kom värmaren från USA i nyskick i originalkartong bara provkörd. Den hade skickats från ett ställe till en man som bodde i Nebraska som tydligen bara provat den och sen hade den blivit liggande, misstänker att han hade känt lukten som kommer när man startar den och sen lagt den i kartongen och glömt bort den.
Den startar direkt när man tänder den och värmen kommer ökande under ett par minuter, endast ett svagt väsande hörs ingen lukt alls och ganska mycket värme ska ge 1500btu eller 400watt.
Går att reglera ner en del men inte så mycket eftersom när man reglerat ner en bit så stänger ventilen ner helt via en fjäder i ratten.
Antar att det är en säkerhet som gör att man inte har för låg gasmängd för att den ska brinna bra.
Det verkar lite magiskt man ser ingen eld möjligen finns det någon glöd i mörker kommer mycket värme man kan precis hålla kvar handen 40cm ovanför den , den är 30cm hög så det är en bra bit till taket. Stadigt ställ som man kan fälla ut ytterligare stöd från.
Måste ju fungera bra när det blir kallt, flaskan räcker i 14 tim 32gram / timme och sen går det åt två mindre flaskor gas för att fylla fullt så ca 25 kr gas per natt. Lyktan kommer att värma när det inte är så kallt.
När det finns tillgång till el kommer den att användas.
Bild på värmaren och fyll apparaten och flaskan med sin påklistrade varningsettikett på en massa språk.
Flaskan är riktigt rejäl och kraftig jämfört med de primusflaskor vi köper hemma, finns en ventil på den som jag förmodar löser ut vid högt tryck så den verkar väldigt säker.
Ska försöka komma iväg med bilen i oktober, Själva bilen ska jag bara byta däck på annars finns det inget fel som jag känner till. Egentligen bara skåpet kvar plus gardiner mot kylan insyns skydd har jag redan. Köpte ett gäng magneter på Clas Ohlson de ska sys in i lämpligt tyg förmodligen fleece som isolerar, det ska gå snabbt att sätta upp och ta ner.
Ska till doktorn på onsdag hoppas få medicin mot tröttheten och värken i alla muskler, det är ganska jobbigt ibland och minskar lusten att resa.
Har i stort sett allt som behövs hemma nu för att göra bilen färdig, när det gäller mej själv är ju numera prostatabesvären ett minne blott jag ser också väldigt bra utan glasögon kan sitta länge vid datorn utan glasögon, kan säkert klara mej med bara ett par glasögon, det enda är att jag måste använda ögondroppar annars får jag efter ett antal timmar irritation och ont i det opererade ögat, kommer förmodligen att försvinna. Mina dyra progressiva glasögon är ganska oanvändbara eftersom de inte fungerar eller behövs på ena ögat.
Det jag själv och många med mej funderar på om det är vettigt/normalt att ge sej ut på en längre resa i en liten bil? Antar att man måste testa och se, bilen har ju en bra säng och man kan sitta ganska bekvämt därbak datorn har sitt utfällbara bord, det finns vattenkran med 12 liter vatten ett bord att värma enkel mat på och äta. Har en campingstol och tält litet bord kyl/frys hopfällbar solpanel 50watt bobatteri. Frågan är om jag ska ta med den trehjuliga elcykeln, den måste ju tas ut under natten väger inte så mycket kan laddas direkt på 12 volt. men är den verkligen nödvändig jag kan ju köra och parkera var jag vill.
Tältet är så gjort att det kan stå för sej själv och tar ett par minuter att koppla ifrån. Men hade stor nytta av elcykeln i Spanien under upptäcktsfärder. Så man blir lätt efterklok vad som är bäst, finns en annan lösning min enkla sparkcykel jag använt mycket lätt att fälla ihop och bara 4,5 kg men väldigt bra att köra med matkassar. Det går förmodligen att ha den inne kan ju stå på golvet framför framsätet. Underlättar korta transporter.
Ja boendet är en svår fråga vad behöver man egentligen för att må bra? Är smidigheten en ersättning för bekvämligheten i en fullstor husbil? Hade egentligen helst haft en något större bil men man tager vad man haver. Jag kan ju ganska enkelt återställa bilen till ursprungligt skick och byta upp mej. Kommer förmodligen att göra om sängen till två delar så att passagerarstolen kan sitta i den när jag är hemma, det har varit en del nackdelar att bara ha en stol.
Problemet är inte så stort eftersom det bara är att göra en gångjärnsskarv. Stolen sitter med bara 4 lättåtkomliga skruvar.
 
Senast ändrad:
Först två kommentarer ( jag måste ha fått starr ? ).
På gasbehållaren skriver de på fyra olika språk..återfyll inte. Jag försökte googla lite..men hittade inte vad det betyder? Konstigt.
På din översta bild står det på foten , till höger Operation.. på punkt 5.. tolkar jag det som att..värmaren är inte justerbar ..
Kan ju betyda att det går inte att justera värmen... jag tror att den har bara ett läge! Fullt.
......................
Jag håller med PeterK...i inlägg # 212! ! !
Men ok, för att värma upp på kvällen är den kanske ok.. men kräver ju syre! Så länge man är vaken.. men att sova med den på... ja du anar vad jag tycker!
..............
Det där med cykel? Trehjuling blir bara ett helt onödigt problem. Sparkcykel, möjligtvis! Om du kan packa in den på ett ställe så att den säkert inte inkräktar på något viktigare att ta med. Du har ju extremt begränsat med plats! Du måste prioritera.. o då tycker inte jag att den är särskilt prioriterad. Tänk på vilken årstid du kommer att åka på! Du kanske ska åka hemåt i november eller december. Jag tror inte att du kommer ha nytta av cykel. Möjligtvis den tid om du är längre söderut? Men! Nej!
Sen är det så att både du och jag och en massa andra i den här åldern borde röra på ben och armar mycket mer än vi gör.
Det sitts för mycket. Fällbara campingstolar, det grillas och det är " skönt att slappa ". Passa på att gå istället. Passa på att kravla och krypa o böja dig när du ska in och ut. Det är väldigt bra och nyttigt för kroppen ju äldre vi blir. Hoppas att dina ögon läker snabbt o bra... sen är det dags att i lugn och ro packa ut grejer i bilen. Och vara hård. Prioritera. Jag har skrivit det förr.. varma kläder i reserv o varma täcken och filtar. Bra elkabel och värmefläkt. Det är dags att börja göra en planeringslista på vad som ska fixas o vad som ska med.
 
Hade den bara haft ett on off reglage så hade jag trott att det inte fanns ett mellanläge men det verkar finnas ett lägre gasflöde när man skruvar väldigt nära avstängt.
Naturligtvis kommer jag ha ett eller två fönster lite öppna de är ju mekaniska med vev.
Jag hoppas ingen tror jag är dum i huvudet eller liknande, jag har respekt för dylika saker men man måste också veta vilket jag tror mej göra hur saker fungerar.
Fick av min mor redan i 6 årsåldern en förklaring varför folk dog av kolos förgiftning när de sköt spjället till kakelugnen. Hon måste ha varit pedagogisk eftersom jag kommer ihåg det det fortfarande 70 år senare.
Burstner du är ganska fantastisk att pinpointa mina problem och ge adekvata och bra lösningar uppskattas väldigt mycket.
Har lite svårt att att släppa den lilla romahome r10 men inser att den egentligen inte tillför särskilt mycket om man inte är lagd åt hållet att laga mat. Tittade på en youtube om små vans där de hade ett ordentligt kök som tog väsentligt utrymme och hade 4?? lågor spis.
Man kan se att man inriktat sej på överviktiga människor som ska åka ett par kilometer ut i naturen för att bli ännu fetare.
Går vidare med mitt projekt och dyker det upp något bättre till rimligt pris typ romahome lite större så nappar jag på det. R10 är för lite om man inte vill åka och fiska eller liknande några dagar. Jag vill ha ett längre boende. Fast om man skulle ha en hyrd bostad söderut är den perfekt för att kunna transportera en utan att skaffa boende under vägen. Har börjat fundera i dom banorna att bo i hyrd lägenhet till rimligt pris billigare än camping ha bil och kunna köra till och från när man vill.
FRIHET stavas det och det finns ju ett antal som tillämpar det på den campingen jag bodde på men jag upplever det som ett dyrt alternativ, har sett priserna på åretruntuppställning och entrepriset för att köpa en husvagn uppställd där.
En hyrd lägenhet eller rum kan man ju enkelt säga upp och flytta ifrån hyra för en eller två månader under lågsäsong köra fram och tillbaka med eget boende räknar man på det kan det bli ganska överkomligt.
När jag skriver här känns det ganska ofta som fel forum eftersom nästan alla är inlåsta med sina vanor och husbilar som mestadels går i sverige på sommaren sällan utnyttjas söderut på vintern - då sitter man och lider och kurar skymning tills våren kommer. Livet är för kort för att bara leva på sommaren när den finns 300 mil söderut.
 
Ja är man spanjor liten och smal så går det mesta. Problemet uppstår när man vill övervintra i spanien, det kommer jag inte att göra men förkorta den svenska vintern till en del. Skulle ju kunna flyga ner och bo på hotell men det blir ganska trist och ensamt, bättre att köra runt lite, bensinpriset är ju också något lägre och vid lugn körning 0,5l/milen så inte så dyrt heller det som skiljer mycket är ju dieselpriset som är mycket lägre. Det är ju boendet som kostar överallt. På ett par dagar kommer man lätt ner till varmare väder än hemma 200 mil till franska atlantkusten från södra Sverige och då är det redan beroende på vädret ganska fint. 7timmar om dagen att köra i tre dagar så är man där bensin 2000kr, +ev färja.
 
Vi har just varit och hälsat på svärmor och svärfar, som sedan sist sålt sitt senaste mobila boende, en fin GMC-van, folkabussen såldes för några år sedan. Erbjöd därför att de självklart kunde låna vår husbil, om längtan efter en tur blev stor.

Svärfar som är en friluftsmänniska, som älskar att ta sin kanot och utforska vår vackra natur, hade något att visa mig.

IMG_1916.jpeg
Det finns som bekant större och mindre bobilar.

Han tog med mig till den lilla Suzuki’n WagonR som stod ute på gården, för att visa produktutvecklingen bilen genomgått. Den hade blivit 2-sitsig som en Ferrari och husbil som en Morelo på en och samma gång!

IMG_1911.jpeg
2-sitsig, säten bakom varandra som i ett jaktplan och en säng 2 m lång 60 cm bred.

IMG_1912.jpeg
Vid punktering fäller man upp nedre delen av sängen för att komma åt reservhjulet.

IMG_1914.jpeg
Själva ”garaget” representerar ett nytänkande. Det har placerats längst fram i bilen och där finner man köket nerpackat i lådan och annat som är nödvändigt på en tur i vår fria natur.

Vet inte riktigt varför jag kom att tänka på Bengtic och den här tråden samtidigt som Uffe berättade om sin nya bobil och modernt vanlifeliv?

Tommy 75 år
 
Senast ändrad:
Så ska det göras! Så ska det se ut. Enkelt men praktiskt.. min enda invändning är att det behövs minst en eller två madrasser till.. för att bli riktigt bekvämt...... om nu inte svärfar är i 20 års åldern.. fast det är han väl förmodligen inte?
Med den bilen gör han lätt en tur ner till Spanien.
 
Har faktiskt haft en systerbil till suzukin -opel agila.
Något vindkänslig på motorväg, men gott om plats att lasta körde en kyl/frys i den.
Ja sängen har bara 60cm bred min är 80cm den självuppblåsta madrassen är väl 3cm min tempur/skumgummi är 10cm. Det är ju lite bekvämare men minsta romahome har lika bred säng så det är bara en bättre madrass som behövs för att man ska köra en längre bit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen