Känns som att de flesta knutar löst sej med att bo i toyotan. Häromdagen kom värmaren från USA i nyskick i originalkartong bara provkörd. Den hade skickats från ett ställe till en man som bodde i Nebraska som tydligen bara provat den och sen hade den blivit liggande, misstänker att han hade känt lukten som kommer när man startar den och sen lagt den i kartongen och glömt bort den.
Den startar direkt när man tänder den och värmen kommer ökande under ett par minuter, endast ett svagt väsande hörs ingen lukt alls och ganska mycket värme ska ge 1500btu eller 400watt.
Går att reglera ner en del men inte så mycket eftersom när man reglerat ner en bit så stänger ventilen ner helt via en fjäder i ratten.
Antar att det är en säkerhet som gör att man inte har för låg gasmängd för att den ska brinna bra.
Det verkar lite magiskt man ser ingen eld möjligen finns det någon glöd i mörker kommer mycket värme man kan precis hålla kvar handen 40cm ovanför den , den är 30cm hög så det är en bra bit till taket. Stadigt ställ som man kan fälla ut ytterligare stöd från.
Måste ju fungera bra när det blir kallt, flaskan räcker i 14 tim 32gram / timme och sen går det åt två mindre flaskor gas för att fylla fullt så ca 25 kr gas per natt. Lyktan kommer att värma när det inte är så kallt.
När det finns tillgång till el kommer den att användas.
Bild på värmaren och fyll apparaten och flaskan med sin påklistrade varningsettikett på en massa språk.
Flaskan är riktigt rejäl och kraftig jämfört med de primusflaskor vi köper hemma, finns en ventil på den som jag förmodar löser ut vid högt tryck så den verkar väldigt säker.
Ska försöka komma iväg med bilen i oktober, Själva bilen ska jag bara byta däck på annars finns det inget fel som jag känner till. Egentligen bara skåpet kvar plus gardiner mot kylan insyns skydd har jag redan. Köpte ett gäng magneter på Clas Ohlson de ska sys in i lämpligt tyg förmodligen fleece som isolerar, det ska gå snabbt att sätta upp och ta ner.
Ska till doktorn på onsdag hoppas få medicin mot tröttheten och värken i alla muskler, det är ganska jobbigt ibland och minskar lusten att resa.
Har i stort sett allt som behövs hemma nu för att göra bilen färdig, när det gäller mej själv är ju numera prostatabesvären ett minne blott jag ser också väldigt bra utan glasögon kan sitta länge vid datorn utan glasögon, kan säkert klara mej med bara ett par glasögon, det enda är att jag måste använda ögondroppar annars får jag efter ett antal timmar irritation och ont i det opererade ögat, kommer förmodligen att försvinna. Mina dyra progressiva glasögon är ganska oanvändbara eftersom de inte fungerar eller behövs på ena ögat.
Det jag själv och många med mej funderar på om det är vettigt/normalt att ge sej ut på en längre resa i en liten bil? Antar att man måste testa och se, bilen har ju en bra säng och man kan sitta ganska bekvämt därbak datorn har sitt utfällbara bord, det finns vattenkran med 12 liter vatten ett bord att värma enkel mat på och äta. Har en campingstol och tält litet bord kyl/frys hopfällbar solpanel 50watt bobatteri. Frågan är om jag ska ta med den trehjuliga elcykeln, den måste ju tas ut under natten väger inte så mycket kan laddas direkt på 12 volt. men är den verkligen nödvändig jag kan ju köra och parkera var jag vill.
Tältet är så gjort att det kan stå för sej själv och tar ett par minuter att koppla ifrån. Men hade stor nytta av elcykeln i Spanien under upptäcktsfärder. Så man blir lätt efterklok vad som är bäst, finns en annan lösning min enkla sparkcykel jag använt mycket lätt att fälla ihop och bara 4,5 kg men väldigt bra att köra med matkassar. Det går förmodligen att ha den inne kan ju stå på golvet framför framsätet. Underlättar korta transporter.
Ja boendet är en svår fråga vad behöver man egentligen för att må bra? Är smidigheten en ersättning för bekvämligheten i en fullstor husbil? Hade egentligen helst haft en något större bil men man tager vad man haver. Jag kan ju ganska enkelt återställa bilen till ursprungligt skick och byta upp mej. Kommer förmodligen att göra om sängen till två delar så att passagerarstolen kan sitta i den när jag är hemma, det har varit en del nackdelar att bara ha en stol.
Problemet är inte så stort eftersom det bara är att göra en gångjärnsskarv. Stolen sitter med bara 4 lättåtkomliga skruvar.