• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
 
Ja jag tror också att " det bästa understället " i kombination med den "bästa sovsäcken" är rätt väg att gå. Kör man har man ju värme från bilen.
Mera värt att lägga pengar på... fast det har ju ingen betydelse om man är multimiljonär eller ständigt vinner på börsspekulation !


 
Jag har redan en bra sovsäck som följt med i husbilen i flera år för säkerhets skull.
Har man ett bra duntäcke och en madrass som är isolerad undertill så blir det nog varmare och betydligt bekvämare.
Jag har ju använt en dieselvärmare en stor del av vintern hela nätterna, de ger alldeles för mycket värme skulle tro att jag kan värma hela huset med en sån.
Jag är nästan säker på att man kan köra värmarna på bensin också.
Förmodligen skulle de gå med e85.
Allt utom el värmer ju med låga katalytvärmare med gas måste ju vara bland det renaste som finns de renar ju avgaserna i bilar då borde ju avgaserna från värmarna vara rena.
Man får inte glömma att katalytvärmarna förr i tiden som gick på bensin hade rykte om sej att vara rena den omständliga och farliga starten gjorde nog att de inte blev så populära har ju en sån men går inte reglera ner värmen och den ger nog bortåt 800watt vilket är för mycket.
På Bahia hade man tidigare en stor värmare med en gasflaska invändigt där framsidan glödde den var ju lite farlig när den stod i en miljö där det ofta fanns mycket berusade människor som flyttade omkring borden.
Den var utbytt mot en katalyt dito som inte glödde men strålade ganska mycket värme. Det bästa hade ju varit elvärme men gasen är ju halva priset, hade jag kommit över gas så billigt hade jag också haft en katalytvärmare hemma.
Vet man vad man gör och har god ventilation tror jag att det inte är någon fara funderar på en gasdetektor.
Har tittat mycket på youtube där man mätt koloxiden och i de flesta fall har det varit noll eller nästan noll med buddy heater varit betydligt sämre och de jobbar med betydligt högre arbetstemperaturer.
Jag kommer att testa hur det fungerar innan jag använder den. Jägare som använde den i jaktkojor tyckte den var bra speciellt eftersom den var nästan ljudlös. Det största problemet är att det inte finns något tippskydd eller andra inbyggda skydd.
 
Det viktigaste är god ventilation, tänkte du ha öppen springa i 2 fönster, eller ventilation i taket?
Har ju de bakre fönstren med vev så jag ska ha en springa i det fönstret som befinner sej rakt ovanför värmaren sen är ju friskluftintaget öppet fram.
På sidorna bak finns avluftningen genom stora hål ganska nära huvudet när jag sover, antar att dessa har en ventil i form av en lucka som öppnas vid övertryck, tror att man enkelt kan öppna en så lucka och få lite frisk luft den vägen. Taket vill jag inte göra hål i vet ju inte hur förstärkningarna ligger, skulle vara enklare att byta en liten bakruta mot en plastdito som man kan ha fläkt i, de tjänar inget syfte bara design. Har ett tunt nät tyg som jag köpte på amazon man trär det över dörren man kan se ut men svårt åt andra hållet, syns knappast om en ruta är öppen, körde runt med en ruta lite öppen och hörde att det lät men det dröjde ett tag innan jag kom på det.
Eftersom det blir lite fukt vid förbränningen så är det viktigt att vädra en del, känns ju mycket kallare annars.
 
Det är ju det senaste miljöpartiet :) vill komma åt, diesel och bensinvärmare.
Är tydligen riktiga lortgrisar eftersom de släpper avgaserna orenade rakt ut.
Bl.a. Volvo beslutade för något år sedan att alla nordiska bilar skulle ha elvärmare.
Sedan blev det brist på delar så nu är bränslevärmarna tillbaka....
 
MP ligger just nu under spärren och de skulle behöva lämna ankdammen och göra en studieresa till Ryssland eller liknande ligger bara 80 mil från Arlanda så skulle de få se på miljö - eller brist på.
Det är en väldigt effektiv förbränning enligt tester Nox och liknande som uppträder i en motor numera sen man införde direkt insprutning finns inte.
Elvärmare är ju bara för dom som har eluttag vilket underligt nog inte alla volvoägare har.
Beställde igår en adapter som gör att man kan använda en massa olika gasflaskor och fylla fram och tillbaka de billigaste 220 g med bajonettfattning 25kr på Biltema kan man med adapter använda på helt andra apparater som använder dyra primus flaskor. Man kan använda direkt eller enkelt fylla flaskor fram och tillbaka som man vill. Kostade 190kr vilket man kan spara in.
Själv ska jag ha den till värmarens flaska som är ganska stor på 450 gram. Det är också väldigt dyr gas 281 kr.
Men går enkelt att fylla från de billiga flaskorna två st 50kr fyller flaskan på några minuter. Har man en vanlig flaska i husbilen går det att fylla från den blir mycket billigare, speciellt från en spansk flaska 16 Euro för 11kg.
De små flaskorna finns ju överallt och går ju lätt att fylla ifrån men det går med de vanliga med skruvgänga.

51x7Vgo+qzL._AC_UL348_SR348,348_.jpg
 
Den lilla är ju överst och enligt tyngdlagen så rinner det neråt till den stora om man inte vänder på dom.
Man kan väga dom om man vet hur mycket de väger men då får man skruva isär dom. En del lägger den mottagande flaskan i frysen men det är knappast nödvändigt. Det finns en viss risk att man fyller i för mycket så att flaskan blir helt fylld med vätska och när flaskan då blir uppvärmd oftast kall under fyllning så expanderar den flytande gasen.
Eftersom gas i vätskefas inte kan komprimeras så kommer den att ha sönder behållaren och gasen kan läcka ut precis samma med stora flaskor där kan även komma som vätska till förbrukarna vilket kan orsaka brand.
Om man inte kyler värmer flaskorna kommer bägge flaskorna att utjämna trycket och det kommer inte gå i särskilt mycket. Det finns en knapp på sidan av kranen som ska vara vänd så att den understa mottagande flaskan blir ansluten och när man trycker där kommer den luft som fanns där i en tomflaska att blåsa ut och man kan fylla utan problem det blir ett ljud när gasen strömmar över och när det tystnar ska flaskan vara full och då kan man väga den. Om man trycker på knappen och fyller så kan man till slut få gas som vätska ut och då har man fyllt för mycket. Brukar stå hur mycket en flaska ska väga butan väger något mer jämfört med propan och har ett något högre energi innehåll.
Jag har en lite våg och kommer väga när jag bedömer att flaskan är full är det för mycket kan jag byta plats med flaskorna så att gasen rinner åt andra hållet. Finns flaskor som är gjorda att fyllas dyra speciellt med frakt från usa de har ett hål med en skruv man öppnar lite när man fyller och när det kommer flytande gas är den ca 80% full.
Jag tror man lär sej ganska fort och man behöver ju inte fylla på så mycket utan vara på den säkra sidan. Såg på youtube att man skruvade av och på kranen hela tiden för att väga men det ska inte behövas. När jag fyller lödkolven så brukar jag skaka på den och då hör jag hur mycket det är. samma med en flaska men en sak känns viktig att hålls utomhus och långt borta från något som kan antändas. Sen skyddglasögon är viktigt kommer en droppe gas i vätskeform in i ögat så fryser den ju ögat till is ner den förångas och tar med sej en massa värme. så man kan skada ögat för livet. samma med handskar har man vantar av tyg och får flytande gas på så dunstar den och det blir fruktansvärt kallt och blodet fryser till is så man kan få otäcka skador.
Man tänker mest på att det kan brinna men frostskador tänker inte alla på.
 
Butan har et par egenskaper som gjør den velegnet for små gassdrevne saker. Forgassing av flytende butan skjer ved -5 grader ved normalt lufttrykk. Flytende gass har nesten ingen utvidelse fra koketemperatur og oppover, dette gjør at en kan fylle flasken eller boksen helt full uten fare for sprenging. Biltema sine blikkbokser er i praksis nesten helt fulle, samme gjelder butanflaskene i Spania - de inneholder 13 kg butan i 26 liter. Forskjellen i egenvekt på butan og propan er veldig liten så 11 kg propan i samme flaske er 80% fylling.
 
Svarar här, Romahome tycks ha väldigt kort säng! O beg priser blir orimligt höga! Din Toyota ger basbehoven till en bråkdel av det priset. (.dessutom en bättre bil .) är man ändå inte nöjd! Komplettera med ett yttre tält och på med en takbox...( men helst inte...)
 
Ja tält har jag ju så kör jag ner till Bahia kan jag stå där med tältet som förgård med stol och bord och toalett vilket förmodligen inte behövs numera.
Det går enkelt att koppla loss och kan stå för sej själv.
Har kollat upp den bilen och det var lite problem med den och man såg att den varit avställd mycket sen blev den påställd besiktad och ombesiktad sen kom annonsen ut. En bil som den är byggd på kostar runt 15000kr. de andra 134000 skulle alltså påbyggnaden vara värd vilket jag inte tror däcken behövde bytas eftersom de vara gamla och kopplingen ingen toalett och gasvärme som förmodligen går på en 5kg flaska som sitter bakom en lucka. Man kan inte se var den värmaren skulle sitta så man har förmodligen haft en lös värmare utan skorsten.
Takbox kommer jag knappast sätta på men det är ett litet problem om jag skulle vilja ha med trehjulingen så måste jag lyfta ut den när jag använder sängen vilket inte är svårt eftersom den tar liten plats och väger mindre än en elcykel. Men med en personbil behöver man ju knappast den man kan ju köra och parkera överallt. Har alla saker inköpta som behövs för att bli färdig, har blivit en hel del om man skulle räkna pengar men det undviker jag helst.
Jag sätter stort värde på dina råd du brukar ha rätt, jag ska sätta igång och bygga färdigt när jag har varit och bytt lins i morgon får ta det lugnt några dagar undvika allt som gör att man få en infektion, såga och slipa är förbjudet. Höger öga behöver förmodligen bara ett par billiga läsglasögon det blir väldigt spännande. Färger och kontrast lär bli bättre - mycket bättre. Man vänjer sig vid det mesta så jag har fått andra värderingar vad bra syn är, det är förmodligen det som gör att man inte gör något åt det i tid har frågat många och de brukar säja att jag skulle gjort det tidigare, vilket jag har gjort!
 
Imorgon ska jag till Ängelholm för att kolla ev bråck på vänster sida... operation på höger sida tog ju bara ett o ett halvt år väntan! Och lite ont .. resten av livet. Men vänster är mest bara som kontroll och för att jag inte ska hamna sist i kön igen! Jag har egentligen mycket större problem med vänster öra! Men där går det väldigt sakta... väntar på tre remisser.. två med väntetid 3 månader och en med väntetid 6 månader.
Sur gubbe vill inte skriva här vad han tycker om systemet ( sjukvård) .

Lycka till imorgon!

PS..nej jag tror inte att du ska räkna för mycket på vad grejer som du köpt har kostat. Det som är viktigt är att du köper bra och " rätt " grejer... helst bra kvalitet.
Och att det blir maximalt praktiskt. Utrymme och funktion är jätteviktigt när utrymmet är mycket begränsat.
Det är kostnader som du förhoppningsvis ska kunna fördela på 4.. 5 års användning! Med lite tur kanske några år till!
 
Har idag gjort ett linsbyte jag är ganska förvånad hur det hela fungerar, det är snabba puckar. Hade tid till 11.30 men eftersom jag skulle ha något lugnande innan så blev det 11.00.
Kom dit kl 10 eftersom det är långt att åka, fick betala i förskott vilket man sällan gör i det normala livet.
sen fick jag sitta och vänta ett par minuter en äldre dam som var lite nervös skulle in, fick en 1cl snaps som skulle lugna mej smakade lite som cointreau. Gjorde inte mycket nytta, fick komma in ganska fort ögondroppar i omgångar som sved ligga på en typ tandläkarstol som inte passade mitt huvud kudde för att jag inte skulle ha huvudet rakt ut i luften. Anade en viss irritation sen satte man igång mer ögondroppar som sved lampor lyste vet inte vad man gjorde alls bara att man spolade med vätska som sved,
Pinan gick fort över mycket snabbare än jag förväntat, sen fick jag hjälp upp och ut i korridoren fick papper på ögondroppar tänkte att det kunde de fixat innan.
Min ledsagare gick till apoteket och fixade det hela jag satte mej i bilen som stod i parkeringshuset några meter från dörren.
Väldigt bra ordnat, använde mina rayban solglasögon ganska heltäckande som skydd. När vi kom ut med bilen i solen var allt vitt som snö i sol, men solglasögonen kom väl till pass.
När jag såg mej själv i spegeln såg ena ögat ut som efter en häftig festnatt, pupillen var väldigt stor fick ju ögondroppar som vidgat den. Allt var suddigt det var jag beredd på, ikväll precis innan jag började skriva här släppte medicinen och jag började se mer klart, Jag har ju suttit i mörkret från två lysrör som med sitt gulaktiga sken lyst dåligt, men nu lyser de skarpt vitt allt är väldigt ljust, datorskärmen är på min ljus men lyser för mycket mer än tidigare på max. Färgerna är helt annorlunda högra ögat har tvättat allt vitt i surf så det är blåvitt, vänstra ögat som enligt min optiker har lite gråstarr men enligt capio ögon inte har det ser allt gulaktigt ut. Jag litar nog mer på min optiker det stämmer med vad jag upplever.
Summan sumarium det är ett otroligt lyft och det innan jag läkt osv. Nu gjorde jag ju det här så tidigt man kunde utan att betala en förmögenhet så jag kan ju inte säja som de flesta att de skulle gjort det tidigare eftersom det är just det jag gjort. Hittills väldigt nöjd, och jag delar med mej av min erfarenhet eftersom jag tror att många skjuter problemet framför sej, ungefär som när man inte vill byta däck på bilen.
 
Jag hade efter jag sålde husbilen tittat mycket efter ett garagetält att sätta upp på den platsen att använda som carport, hittade ett som skulle passa på en finsk firma. De hade valbart svenska och sålde till Sverige. 699kr för frakten det är ju otympligt och tungt, nu var jag mest ute efter kvalitet inte pris då kunde jag gått till Jula.
Det är 2,8m x 5,3m det blir gott om plats att öppna dörren och motorhuven, Tanken är att kunna stänga det helt och meka om det behövs med en fläktkamin.
Har aldrig satt upp ett sånt tält verkar vara minst ett tvåpiporsproblem.
 
Har noe tilsvarende som vi har i noen paddocker for hestene våre, ett på 6m x 6x og 2 stk 4m x 4x med stor takhøyde. Det som må byttes etter noen år et tauverket, PVC duken holder selv på billige China produserte.
 
Ja det var just kvaliteten som gjorde att jag valde det finska företaget, satt i ett antal timmar och letade Dancover amazon.se jula biltema och en massa andra. Det är gjort för att klara vintern.
Nu förstod jag inte tauverket googlade och det skulle vara tullverket. antar att det var ställningen som speciellt kan rosta om det har med hästar och surt piss att göra.
Hemma är det ju risken med salt på vägen, nu ska det stå på grus så det kommer att rinna ner i marken så jag tror inte problemet är stort, kommer stå bredvid befintligt garage så det blir en del skydd för vädret. Räknar med att det kommer stå länge, förmodligen kommer jag vilja ha ett större längre fram men jag har måttat att det ska bli enkelt att montera det här.
Kommer bli en del jobb dock får ta det försiktigt med mitt öga men det är ju ingen brådska. Får försöka lura min äldste son att göra grovjobbet.
På tal om linsen nu efter ett par dagar ser jag betydligt bättre använder bara glasögon vid datorn och det är mest för det vänstra ögat. Tv bilden är knivskarp så redan nu är det riktigt bra och normalt är 1 månad för full läkning och bästa syn.
Det visar sej än en gång att jag läker både fortare och bättre än de flesta, man får skicka ett postumt tack till föräldrarna för att man fått bra arvsanlag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen