• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja Bengt, det finns mycket att hitta på Youtube. Många ombyggda vans och små skåpbilar. Du har säkert sett de flesta. Men här tycker jag att jag har hittat något som ger en hel del att och fundera kring. Detta är ju egentligen en väldigt liten bil. Inget lyxigt och flashigt bygge. I första hand tänker de på att få den användbar... och dessutom för två personer! (Toalett verkar det inte finnas?) Förvånansvärt mycket! Så bred säng som möjligt.


 
Jag tittade för ganska länge sen på de små skåpbilarna som var extra långa 2 m lastutrymme, det fanns en del som hade stolar och rutor också.
Då 2012 var de nya och dyra idag har en del gått som firmabilar med mycket varierande värde och skick.
Mitt råd så lite mil som möjligt strunta i bucklor och liknande mindre skador alltså tvärtom mot vad vanligt folk tittar efter.
Viktigast är det mekaniska skicket, en sån bil påminner lite om min caddy 03 som jag köpte 2012.
Men en stor skillnad det ska vara modell lång det skiljer 40 viktiga cm.
Det gör att man kan bygga längsgående sängar. Det jag har emot detta bygget är att trots folket inte är så stort så sitter den ner en tunn dyna och det verkar dåligt med huvudutrymme.
Att bädda en säng varje kväll är inte bra att ha fler sittplatser än boende i bilen är slöseri med utrymme. Jag har byggt om 4 bilar innan husbilen och är inte imponerad av videon.
Men konceptet är ganska nära en riktig husbil och väldigt billigt och för max två personer ersätter två bilar.
Det är nog den trend som vi kommer få se mer av, och den har egentligen alltid funnits med folkvagnsbussar ock liknande men få tillverkare har utvecklat den.
Det har mest varit hembyggen och fattiga människor köper något för billigt där själva bilen gått sönder fort.
Jag har gjort den resan och min bil började mest som terapi arbete i en jobbig situation där jag nu har kommit ut på andra sidan.
Har gjort ganska lite med skåpet regnandet har bidragit fast en del har blivit gjort. Själva bilen har 4 nya däck som väntar. Hade föredragit sommardäck eftersom det hade passat mej bäst med 99.9% torr till blöt asfalt när det är snö och is stannar jag hemma undviker att köra. Fast reglerna behövs nog. Passerade en olycka på 70-talet när det var fritt att köra på sommardäck.
En mercedes med någon mm sommardäck låg utanför motorvägen en död människa låg mitt på motorvägen under en filt och några andra bilar stod nedkörda på andra sidan.
Själv körde jag väldigt lugnt eftersom jag visste att framhjulen spann loss bara man rörde gasen.
Har hunnit med ett 50 tal bilar och klarat mej genom att använda huvudet och förutvetande.
Skåpet kommer att innehålla en stormlykta som ska ge ljus när bordet är nedfällt och när det är uppfällt på natten ge värme och mindre ljus den kommer att vara placerad i ett lock till en plåtburk som är fastlimmat vid hyllan vattenkranen kommer att vara kopplad till en silikonslang som är kopplad till vattendunken som ligger under sängen fram i bilen.
till vänster i skåpet ska det finnas plats för 20ah batteri med uttag. På höger sidan har jag satt gångjärn till ett fällbart bord som passar precis till datorn jag använder nu, och under det ett eluttag som är gjort att användas för en termostatstyrd fläktkamin 350Watt som man sätter i uttaget.
Det jag inte fått klart med är hur allt ska passa ihop eftersom det kräver att man går ut och mäter men det regnar hela tiden.
Den Lykta jag köpt har baby i namnet liksom den lilla som är en äkta baby lykta made in westgermany står det så den är tillverkad innan Berlinmuren föll. Den tillverkas inte längre.
Den nya kostar 465kr det finns vekar att köpa och en olja som är från samma firma som tillverkar lyktorna Feurerhand, Min lilla är förnicklad det finns inte numera men det finns ett antal olika färger. Kan man ha i förtältet väldigt säker eftersom den justerar lågan till bästa läge själv.
räknade ut att en liter luktfri olja som kostar 85kr räcker för 66tim att den avger både värme och ljus gör att det blir ganska billigt nöje.
När det gäller att bygga en campingbil i en skåpbil med kapacitet för ett längre boende var jag frestad men arbetsinsatsen är inte försumbar och hade jag satsat på en sådan kunde jag lika gärna behållit min husbil. Min tanke har varit några nätters sovplats men med all utrustning på plats kommer det mest att bero på mej själv hur länge jag ska bo i den. En plan som finns är att köra söderut med HasseK och ett par andra bilar i början på november eftersom han ska på MOTOGP tävlingen i valencia som avslutar säsongen.
Har annars en tanke att köra ner i oktober då Medelhavet bör vara badbart och ansluta senare.
Har inget hugget i sten mycket hänger på när jag ska byta lins och hur det lyckas.
Tar 6 veckor innan optikern kan ge mej nya glasögon för läsning och datorn och sen tar det ett tag innan jag får glasögonen. Tror inte det behövs för bilkörning men allt beror ju på om det blir bra är ju alltid ett antal som får problem men det talar man inte om.

20230731_210914.jpg
20230807_215639.jpg
20230807_214653.jpg
20230807_215419.jpg
20230807_215438.jpg
20230808_110437.jpg
 
Jag tittade för ganska länge sen på de små skåpbilarna som var extra långa 2 m lastutrymme, det fanns en del som hade stolar och rutor också.
Då 2012 var de nya och dyra idag har en del gått som firmabilar med mycket varierande värde och skick.
Mitt råd så lite mil som möjligt strunta i bucklor och liknande mindre skador alltså tvärtom mot vad vanligt folk tittar efter.
Viktigast är det mekaniska skicket, en sån bil påminner lite om min caddy 03 som jag köpte 2012.
Men en stor skillnad det ska vara modell lång det skiljer 40 viktiga cm.
Det gör att man kan bygga längsgående sängar. Det jag har emot detta bygget är att trots folket inte är så stort så sitter den ner en tunn dyna och det verkar dåligt med huvudutrymme.
Att bädda en säng varje kväll är inte bra att ha fler sittplatser än boende i bilen är slöseri med utrymme. Jag har byggt om 4 bilar innan husbilen och är inte imponerad av videon.
Men konceptet är ganska nära en riktig husbil och väldigt billigt och för max två personer ersätter två bilar.
Det är nog den trend som vi kommer få se mer av, och den har egentligen alltid funnits med folkvagnsbussar ock liknande men få tillverkare har utvecklat den.
Det har mest varit hembyggen och fattiga människor köper något för billigt där själva bilen gått sönder fort.
Jag har gjort den resan och min bil började mest som terapi arbete i en jobbig situation där jag nu har kommit ut på andra sidan.
Har gjort ganska lite med skåpet regnandet har bidragit fast en del har blivit gjort. Själva bilen har 4 nya däck som väntar. Hade föredragit sommardäck eftersom det hade passat mej bäst med 99.9% torr till blöt asfalt när det är snö och is stannar jag hemma undviker att köra. Fast reglerna behövs nog. Passerade en olycka på 70-talet när det var fritt att köra på sommardäck.
En mercedes med någon mm sommardäck låg utanför motorvägen en död människa låg mitt på motorvägen under en filt och några andra bilar stod nedkörda på andra sidan.
Själv körde jag väldigt lugnt eftersom jag visste att framhjulen spann loss bara man rörde gasen.
Har hunnit med ett 50 tal bilar och klarat mej genom att använda huvudet och förutvetande.
Skåpet kommer att innehålla en stormlykta som ska ge ljus när bordet är nedfällt och när det är uppfällt på natten ge värme och mindre ljus den kommer att vara placerad i ett lock till en plåtburk som är fastlimmat vid hyllan vattenkranen kommer att vara kopplad till en silikonslang som är kopplad till vattendunken som ligger under sängen fram i bilen.
till vänster i skåpet ska det finnas plats för 20ah batteri med uttag. På höger sidan har jag satt gångjärn till ett fällbart bord som passar precis till datorn jag använder nu, och under det ett eluttag som är gjort att användas för en termostatstyrd fläktkamin 350Watt som man sätter i uttaget.
Det jag inte fått klart med är hur allt ska passa ihop eftersom det kräver att man går ut och mäter men det regnar hela tiden.
Den Lykta jag köpt har baby i namnet liksom den lilla som är en äkta baby lykta made in westgermany står det så den är tillverkad innan Berlinmuren föll. Den tillverkas inte längre.
Den nya kostar 465kr det finns vekar att köpa och en olja som är från samma firma som tillverkar lyktorna Feurerhand, Min lilla är förnicklad det finns inte numera men det finns ett antal olika färger. Kan man ha i förtältet väldigt säker eftersom den justerar lågan till bästa läge själv.
räknade ut att en liter luktfri olja som kostar 85kr räcker för 66tim att den avger både värme och ljus gör att det blir ganska billigt nöje.
När det gäller att bygga en campingbil i en skåpbil med kapacitet för ett längre boende var jag frestad men arbetsinsatsen är inte försumbar och hade jag satsat på en sådan kunde jag lika gärna behållit min husbil. Min tanke har varit några nätters sovplats men med all utrustning på plats kommer det mest att bero på mej själv hur länge jag ska bo i den. En plan som finns är att köra söderut med HasseK och ett par andra bilar i början på november eftersom han ska på MOTOGP tävlingen i valencia som avslutar säsongen.
Har annars en tanke att köra ner i oktober då Medelhavet bör vara badbart och ansluta senare.
Har inget hugget i sten mycket hänger på när jag ska byta lins och hur det lyckas.
Tar 6 veckor innan optikern kan ge mej nya glasögon för läsning och datorn och sen tar det ett tag innan jag får glasögonen. Tror inte det behövs för bilkörning men allt beror ju på om det blir bra är ju alltid ett antal som får problem men det talar man inte om.

Visa bilaga 28882
Visa bilaga 28883
Visa bilaga 28884
Visa bilaga 28885
Visa bilaga 28886
Visa bilaga 28887
Ja du Bengt ska du åka med den bilen till st Pola och övervintra blir det inte för trångt jag tycker att du skulle behållt den andra var motorn för trött jag har min kvar ett par år till kanske kommer och hälsar på dig om någon vecka om jag får för tjejen sommaren är kanske slut nu hälsa på Hasse för ett par veckor sedan
 
Det var inget fel på husbilen den gick bra, men jag kände att jag inte orkade köra ner till spanien en gång till.
Jag har inte kört mycket med toyotan men tänkte göra en säng bara för en eller två övernattningar.
Körde tur och retur till jönköping och det gick jättebra var inte trött trots 2 x 18 mil så då tänkte jag att det går nog att åka långt. Sommaren är bäst i sverige trots regnandet det är ju otroligt grönt ute nästan som en djungel.
 
Testade lyktan idag satt dit en tempgivare och ställde in lyktan bakom baksätet på golvet. givaren stod på instrumentbrädan. tempen ökade från 11gr till 14gr.
Inte så mycket som jag hoppats men lågan var inte så högt uppskruvad och givaren stod ju vid vindrutan och inte mycket cirkulation. Luktade eftersom jag inte öppnat något fönster. Fläktkaminen fungerar säkert bättre.
Har tittat en hel del på nätet om Osrams H4 led till strålkastarna och det verkar väldigt bra fast det kostar men när man är äldre behöver man mer ljus och det får man även på halvljuset vilket man inte får med extraljus.
1500kr för två lampor är inte billigt men de håller ju några år så det blir att beställa ett par när jag lyft på motorhuven och ser att det är plats att byta utan att riva hela fronten och använda bågfil. Man sparar 30watt per lampa så 60watt på halvljus. Gissar att många kommer att byta till hösten när det börjar bli mörkt.
Det som var intressant var att man såg att gräset vid sidan om vägen var grönt. Det verkar bli en helt annan färgåtergivning och när det blir mer ljus jobbar ju både tappar och stavar i ögonen. Frågan är hur det blir i tätt snöfall, då brukar man knappt kunna se någonting förr hade man mösskärm som hjälpte en del. Men det var innan design djävlarna hade förstört funktion och satsat på det som tycktes vara högsta mode.
Min bil har det fulaste lyktor man kan hitta kostar massor och sitter utsatt, dålig plast med massor av småsprickor framför lamporna förmodligen beroende på värmen från lamporna.
 
Tittade på mina strålkastare och det verkar vara gott om plats för att byta en lampa. Passade på att beställa från Amazon beställde samtidigt ett laddningsuttag för mobilen och liknande, hade det i husbilen och det var väldigt bra laddade en modern telefon snabbt kände av vilken sort det var. Touch för på och avstängning så kabeln kunde sitta i och man hade en display för spänningen också.
Köpte samtidigt en belysning som också ska monteras på skåpet en slags tunn ledlist.
Blev lite dyrare eftersom kronan med hjälp av riksbanken rasar ytterligare.
Kommer på tisdag och det tar inte lång tid att byta lampor blir intressant att se hur mycket skillnad det blir.
Har tidigare testat så kallade extrastarka h4 halogen på husbilen, min erfarenhet är att de är överspända och går sönder fortare.
Har också testat en reläsats för att få ner spänningsfallet till strålkastaren på husbilen, den stora vinsten var nog att man inte sliter på ljusomkopplaren som har ett vanligt fel att kunna gå sönder.
Köpte 90/ 100 watt lampor men vågade inte sätta dit dom det blir ju mer värme och hade fått byta lamphållarna efter tidigare ägare som lyckats förstöra dom.
Nuförtiden är ju allt eloxerad plast där värmen blir katastrofal väldigt underliga reflektorer, de borde ju vara formade i ett stycke för bästa ljusspridning men man har styrt ljuset från ett antal platta ytor med olika vinklar förmodligen för att kompensera och få ett jämnt ljus över den belysta ytan. Normalt får man ju ett område som är ljust men ganska dåligt ute vid vägkanten som man ofta har som referens i dåligt väder.
Blir intressant hur led lamporna matchar. Hoppas på att jag kan få strålkastarna att hålla länge eftersom de är ruggigt dyra. Belastningen på omkopplare och spänningsfall minskar ju.
 
Möjligtvis kommer lamporna redan i morgon lite spännande och se om det blir lika fint ljus som i videon på Youtube.
Om det är så att halvljuset klipper av ljuset direkt så fort det går utanför den zon det skall hålla sej inom borde man få betydligt bättre ljus i dimma regn och snö, då brukar ju ströljus leta sej fram och belysa nederbörden så att man nästan blir bländad ibland.
Att man lider av gråstarr vilket de flesta enl. statistiken gör mer eller mindre när man är gammal gör inte saken bättre.
Jag betalade 1595kr för två men man måste räkna på att de förmodligen håller minst 4 år och själv brukar jag ofta byta lampor varje höst eftersom det är ganska besvärligt med en trasig lampa, samma med torkarbladen solen brukar ta dom så jag brukar byta innan vintern.
Har haft lite bekymmer med armstödet till skillnad från husbilen gick det inte att justera, köpte därför ett nytt som man skruvar fast i plasten som håller muggar osv.
Det blev ganska vingligt men fungerade, var väldigt varmt i bilen när den stod i solen det kom ut något blått kladd som verkade vara fett och det hela separerade. Limmade med tec3.
Till slut fick jag ta bort armstödet eftersom det inte gick ihop med sängbygget.
Jag hade ju problem med originalet eftersom det sitter fast i ryggstödet och jag lutar det ganska kraftigt med på påföljd att det pekar uppåt.
Jag mätte lite och räknade på hävstången och kom fram till en dryg centimeter förskjutning vid navet skulle ge tillräckligt. det är en metallpinne som går i ett spår i plasten i armstödet. Jag förlängde spåret med en centimeter och skruvade ihop armstödet. Det blev perfekt nu är stödet i dörren och armstödet lika högt så att man kan köra mera avslappat. Kanske jag gör det en aning mera komfortabelt det gjorde jag i caddyn och där satt man ganska länge och körde och det är viktigt att det blir bra.
Tyvärr finns det ingen farthållare tycker det skulle fungera perfekt med CVT lådan men det kom inte förrän senare. Kräver säkert en del programmering och kanske ytterligare en givare. Gissar att det är lätt att systemet kommer i självsvängning med en cykel av gas på och ned växling sen blir det gas av och uppväxling.
Man måste säkert lägga in tidskonstanter i systemet.
Den man som skulle lägga om däcken tog semester lagom var i Luxemburg för några dagar sedan fortsätter till grodätarnas land. Tyvärr har han inte gått med i någon klubb så han vet förmodligen inte några bra ställen att parkera på.
Har en tid för att byta lins som man lätt kommer ihåg den 11 september. det glömmer jag inte satt vid datorn på skolan i kontoret och såg det andra planet flyga in i tvillingtornet. Måste varit nästan live från cnn eller liknande. På den tiden var det inte så vanligt att någon tittade på de kanalerna privat.
Gick ut i klassrummet och berättade för eleverna vad som skett jag förstod att det var stort mycket stort.
 
Jag har ju den billigaste varianten det är bara växellådan som är lyx kostade mycket extra.
Inga aluminiumfälgar tack och lov och inga lågt sittande lampor fram som jag tror skulle vara drl.
Men kanske det räcker med lamporna som sitter i strålkastarna alltså parkerings ljuset men det går inte på automatiskt och jag har inte kollat hur mycket de lyser. Har ju inte haft bilen mer än snart två år så jag har inte hunnit kolla allt. Ja det är onödigt att slita på dom men bara 23watt per styck är ju inte så farligt på halvljuset de jag har nu har ju 55watt styck. Man skulle ju kunna sätta dit någon typ av motstånd så att fullt ljus bara blir när man vrider omkopplaren till nattläge och instrumentbelysningen vaknar till liv. Har ju suttit till halogenlamporna på en del av bilarna jag ägt. Fast när det gäller halogen så skulle det inte vara bra eftersom gasen i lamporna som skulle hindra glödtråden från att brinna upp inte jobbade under en viss temperatur.
Skulle vara intressant att se hur mycket bensin man sparar teoretiskt, 110watt -46 watt = 64 watt 5,3A.
Generatorns verkningsgrad + motorns verkningsgrad blir ju alltid några liter över ett år.
Fick led lamporna idag har inte monterat än plasten på lamporna började bli lite gulaktig tvättade med klorin och det blev bättre men jag hade missat att rengöringssvampen repade så det blev polering också och min polermaskin började ryka när jag använde den så den var körd. Hämtade skruvdragaren och körde en stund tills batterierna var slut.
Tvättade av lamporna med schampo som ger bra glans. De små sprickorna blev lite mindre märkbara men det finns gott om dem, när halvljuset är på så lyser det precis på samma yta som är skadad så det är lätt att förstå var problemet kommer från.
Lär bli bättre med mindre än hälften värmeutveckling.
Försökte ta bort den gamla lampan men lyckades inte man ser ju inget och de har nog hittat på något nytt får forska på nätet. Men lamporna är inte gulaktiga längre, undrar om det inte är så att halogenlamporna avger uv strålning som i sånt fall skadat plasten. Har en skola i närheten med en massa takfönster i plast ett är inte så gammalt och det syns alla andra är gulbruna som om det skulle bo rökare där. Varför måste man använda plast som inte tål solljuset under produktens användbara ålder.Antingen byter man plastsort eller så byter man material till glas.
 
Ok, men de kommer nog att hålla väldigt länge iallafall.
Medelsnittsåldern på bilar i trafik är ju bara 10år i Sverige, i Japan har de kommit upp i 8,5år nu, var lägre tidigare, så dina nya lampor kanske överlever din bil.
Likadant med plaster på en bil, håller de drygt 10år så räcker det.
Bilskrotarna är ju fulla med moderna fordon.
 
Min bil är tillverkad 2011 idag har vi 2023 = 12 år och många är ju äldre än så medelåldern på en bil måste vara högre men kanhända skrotarna har många som skrotas med elektronikfel.
Jag tror faktiskt att många bilar på skroten skulle man ganska lätt fixa till och köra ganska länge. Särskilt som det finns gott om reservdelar. Jag vet att skroten ibland hellre köper in en bil än skrotar den och fixar till den.
 
Om man tror att AI redan nått bilvärlden med någon sorts medvetande blir det ju livslängd om man utgår från att AI har en viss livslängd. I SF-världen är de ofta odödliga.
Redan för många år sedan hade sverige en av de äldsta vagnparkerna i europa handlade om över 12 år uppåt 15.
Många åkte volvo och saab, idag har vi mycket asiatiska bilar med lite eller inget rostskydd och en elektronik som inte är avsedd för regn snö och salt.
Det finns också dålig el-kunskap på verkstäderna och de jobbar som komponentbytare och det man inte tjänar på nypriset tar man ut på eftermarknaden.
 
Har fått dit LED h4 den ena lampan sitter med tec3 eftersom fjäderbygeln inte satt fast ordentligt förmodligen något våld i bilens forntid. Eftersom det är en adapter som sitter istället för lampan tror jag det blir bättre än med en fjäderklämma. Det är bajonettfattning på nya lamporna. Har inte varit ute i mörker och kört än men tände lamporna i skymningen och det är ett väldigt vitt ljus på gränsen till blått.
Ljus mörkergränsen är väldigt distinkt inte som de gamla lamporna ganska suddig. Skulle tro att detta ljus blir bättre än halogen plus extraljus som man oftast inte kan använda särskilt mycket när man möter mycket bilar.
Mitt skåp har gått långsamt framåt har köpt båtmatta och lim som jag klär skåpet med, det ser bra ut och passar bra i bilen.
Blir en del monteringsjobb Ska ha visning av spänningen och 2 st usb uttag för laddning av mobil 230v uttag vattenkran och värmelykta, förmodligen en liten fläkt 12v som jag förmodligen kommer att köra på 5 volt från usb.
Har inte fått på de nya däcken han som skulle göra fick för sej att köra söderut med husbil i värsta regnvädret.
 
Tackar men jag hittade för ett antal år sedan en fläkt som är lågprofil och nästan inte hörs. Annars använder jag en likadan fläkt som ventilation i sovrummet den går på halva spänningen alltid dygnet runt i ett antal år.
Blev en liten paus i byggandet har inte mått så bra några dagar. Inser att det kommer ta ett tag att köra någonstans eftersom linsbyte närmar sig, ihärdiga regnväder med dagsregn tar bort både lusten och möjligheterna att göra något.
Men det har ju fyllt sin uppgift som terapi. Jag inser problemet med värmen i bilen nattetid det är visserligen varmare söderut men det kan bli minusgrader på nätterna i hela Europa när man kommer in i hösten och vintern.
Har tittat mycket på Youtube filmer om folk som bor i bilen när det är minusgrader och en del har gasolvärmare som verkar livsfarliga, vet att det dött folk både i småbåtar och tält med dåliga värmare. En del använder HeatPal som jag haft en gång i tiden men gav inte så mycket värme och eldades med t-sprit, luktade illa också. Det som verkar bäst är att släpa runt på en dieselvärmare som man ställer utanför med en slang in. Tror inte det skulle bli populärt på en parkering. Samma med ett elverk som blir mycket dyrare.
Det enda som fungerar är ju en fläktkamin men då är man bunden till el.
Frysa vill man inte det har jag gjort tillräckligt i ungdomsåren. Sen är det toalettbekymren som gör att man blir lite låst till ställplatser vilket man inser. Från början var tanken att att stanna ett par nätter i Mellansverige men sen blev det något mer som kanske inte fungerar i verkligheten.
I husbilen var inget av det något problem allt fanns och fungerade.
Har ju bott i en bil tidigare men problemet är att man var betydligt yngre senast 30år sen. Man tycker ju att det borde finnas bra lösningar men det gör det inte.
 
Har hittat en bättre lösning än Lyktan att få värme i bilen men den får följa med eftersom den kanske fungerar när det inte är så kallt ute.
Har ju hållit på och testat katalyt värmare som ska ha blyfri bensin körde den på akrylatbensin och det fungerade bra den värmer bra men jag tyckte det luktade en del mycket arbete att starta och det gick inte att reglera värmen. Lämnade den i bilen över natten och det var blött på alla rutorna men ljummet inne fast det var mitt i vintern.
Nu har jag jagat colemans gasdrivna variant den minsta som heter sportcat de slutade sälja den för ca 10 år sedan eller mer det var olyckor med förgiftningar. Nu har jag hittat en ny i kartong i USA den var inte så dyr men det blev den med alla påslag 1200kr. sen är det ett annat problem den använder en flaska med gas som inte är standard i europa och de skickar inte gasflaskor hit. Men man kan köpa en tom flaska som går att fylla men det blev väldigt dyrt med alla pålagor. Hittade en i Danmark i en campingaffär så den har jag beställt och den är full med gas. 107kr i frakt var allt som tillkom.
Har hittat adaptrar som gör att jag enkelt kan fylla från en billig flaska från biltema den ska gå 14 timmar och en halvfyllning från en flaska lär ju räcka en natt i bilen den avger 400watt i värme och det går att skruva ner värmen.
25kr/natt i gas blir inte så dyrt.
De finns att köpa nya vet inte om de kommer från kina eller USA men det mesta brukar ju vara från kina. Lusläst recensionerna och colemans verkade bättre, det är ju platina i värmaren så jag tänkte att kineserna har nog sparat på det, det går att använda andra materiel som koppar är ju en katalytmetall men det är ju platina som finns i avgassystemet. Faktiskt fanns värmaren hos fogas för väldigt länge sen men tyckte den var dyr.
1693955834288.png
Den får stå på golvet den är inte så stor själva flaskan är 19cm hög och 10 cm i diameter så det är en behändig värmare som går nästan helt tyst. Hade länge en tanke att köpa ett elverk finns ett litet på 700watt som skulle kunna driva en fläktkamin skulle om jag räknat rätt gå nästan 8 timmar på två liter bensin.
Var ganska tyst man jämförde med Honda och samma värden, men kostade strax under 3000kr.
Men det blir ju svårt att använda på en parkeringsplats eftersom den stör lite klumpigt att släpa på men bara 9kg. Men nu hoppas jag problemet är löst får väl skaffa ett gaslarm .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen