Jag tittade för ganska länge sen på de små skåpbilarna som var extra långa 2 m lastutrymme, det fanns en del som hade stolar och rutor också.
Då 2012 var de nya och dyra idag har en del gått som firmabilar med mycket varierande värde och skick.
Mitt råd så lite mil som möjligt strunta i bucklor och liknande mindre skador alltså tvärtom mot vad vanligt folk tittar efter.
Viktigast är det mekaniska skicket, en sån bil påminner lite om min caddy 03 som jag köpte 2012.
Men en stor skillnad det ska vara modell lång det skiljer 40 viktiga cm.
Det gör att man kan bygga längsgående sängar. Det jag har emot detta bygget är att trots folket inte är så stort så sitter den ner en tunn dyna och det verkar dåligt med huvudutrymme.
Att bädda en säng varje kväll är inte bra att ha fler sittplatser än boende i bilen är slöseri med utrymme. Jag har byggt om 4 bilar innan husbilen och är inte imponerad av videon.
Men konceptet är ganska nära en riktig husbil och väldigt billigt och för max två personer ersätter två bilar.
Det är nog den trend som vi kommer få se mer av, och den har egentligen alltid funnits med folkvagnsbussar ock liknande men få tillverkare har utvecklat den.
Det har mest varit hembyggen och fattiga människor köper något för billigt där själva bilen gått sönder fort.
Jag har gjort den resan och min bil började mest som terapi arbete i en jobbig situation där jag nu har kommit ut på andra sidan.
Har gjort ganska lite med skåpet regnandet har bidragit fast en del har blivit gjort. Själva bilen har 4 nya däck som väntar. Hade föredragit sommardäck eftersom det hade passat mej bäst med 99.9% torr till blöt asfalt när det är snö och is stannar jag hemma undviker att köra. Fast reglerna behövs nog. Passerade en olycka på 70-talet när det var fritt att köra på sommardäck.
En mercedes med någon mm sommardäck låg utanför motorvägen en död människa låg mitt på motorvägen under en filt och några andra bilar stod nedkörda på andra sidan.
Själv körde jag väldigt lugnt eftersom jag visste att framhjulen spann loss bara man rörde gasen.
Har hunnit med ett 50 tal bilar och klarat mej genom att använda huvudet och förutvetande.
Skåpet kommer att innehålla en stormlykta som ska ge ljus när bordet är nedfällt och när det är uppfällt på natten ge värme och mindre ljus den kommer att vara placerad i ett lock till en plåtburk som är fastlimmat vid hyllan vattenkranen kommer att vara kopplad till en silikonslang som är kopplad till vattendunken som ligger under sängen fram i bilen.
till vänster i skåpet ska det finnas plats för 20ah batteri med uttag. På höger sidan har jag satt gångjärn till ett fällbart bord som passar precis till datorn jag använder nu, och under det ett eluttag som är gjort att användas för en termostatstyrd fläktkamin 350Watt som man sätter i uttaget.
Det jag inte fått klart med är hur allt ska passa ihop eftersom det kräver att man går ut och mäter men det regnar hela tiden.
Den Lykta jag köpt har baby i namnet liksom den lilla som är en äkta baby lykta made in westgermany står det så den är tillverkad innan Berlinmuren föll. Den tillverkas inte längre.
Den nya kostar 465kr det finns vekar att köpa och en olja som är från samma firma som tillverkar lyktorna Feurerhand, Min lilla är förnicklad det finns inte numera men det finns ett antal olika färger. Kan man ha i förtältet väldigt säker eftersom den justerar lågan till bästa läge själv.
räknade ut att en liter luktfri olja som kostar 85kr räcker för 66tim att den avger både värme och ljus gör att det blir ganska billigt nöje.
När det gäller att bygga en campingbil i en skåpbil med kapacitet för ett längre boende var jag frestad men arbetsinsatsen är inte försumbar och hade jag satsat på en sådan kunde jag lika gärna behållit min husbil. Min tanke har varit några nätters sovplats men med all utrustning på plats kommer det mest att bero på mej själv hur länge jag ska bo i den. En plan som finns är att köra söderut med HasseK och ett par andra bilar i början på november eftersom han ska på MOTOGP tävlingen i valencia som avslutar säsongen.
Har annars en tanke att köra ner i oktober då Medelhavet bör vara badbart och ansluta senare.
Har inget hugget i sten mycket hänger på när jag ska byta lins och hur det lyckas.
Tar 6 veckor innan optikern kan ge mej nya glasögon för läsning och datorn och sen tar det ett tag innan jag får glasögonen. Tror inte det behövs för bilkörning men allt beror ju på om det blir bra är ju alltid ett antal som får problem men det talar man inte om.
Visa bilaga 28882
Visa bilaga 28883
Visa bilaga 28884
Visa bilaga 28885
Visa bilaga 28886
Visa bilaga 28887