• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan vara att Eric är franskkanadensare, jo jag har tittat ganska mycket på hans lösning men inte förrän jag rivit ut baksätet kan man till fullo förstå vad som är bäst. Jag är lite vankelmodig när det gäller sittplats - säng iden.
fattas ju 30-40cm för att nå till en säng 2 m så jag tänker mej att den delen som kommer att hamna där framstolen är och vid nedfällning till säng kommer bli ihopskarvad som fotänden på sängen.
Ja det blir komplicerat jag är ju annars för de enkla lösningarna eftersom de fungerar. Handlade 8mm björkplywood i kryssfaner vilket blir både starkt och vridstyvt lite tyngre än furu / granplywood men starkare och spricker inte lätt. Letade på både byggmax och xlbygg men ingen hade det jag sökte, byggmax var rent bedrövlig de hade en massa saker men på allt man behövde stod det finns inte i lager. Varför lägga upp det man inte har och aldrig haft på nätet??
Jag har en aluminiumstege som jag lånade ut och inte fick tillbaka, hittade den skadad och lyckades rädda den förkortad genom att kapa den trasiga delen, har en tanke att istället för trälister där Eric använder bastanta doningar ser ut som 2 tum 4 så tänkte jag använda aluminium från stegen eller kanske använda den som den är liggande på golvet som underlag till sängen med teleskopskenor.
Hans lösning är frestande och går förmodlingen att modifiera, bara tanken att ha sittplats på tvären som de normala sätena gjorde att det snurrade runt lite i hjärnkontoret.
Tänkte ju för mycket på caddyns lösningar. Såklart bäst om man kan använda bilen som det är tänkt med ett säte som går att fälla till en bekväm säng. En ganska enkel sak att ordna om man har en halvmeter till att tillgå och tillika inte måste tänka på, att sängen blir smal i fotändan ställer till problem som ska lösas.
Tack Burstner för ditt engagemang du har ju en stor erfarenhet av att bo på samma sätt som jag tänkt. Kanske det finns andra därute känns lite grand som oprövad mark där ett nytänk är välkommet.
Vänta inte med råden och ideerna tills jag målat in mej i ett hörn och inte kan ändra.
Har svårt numera att tänka i tre dimensioner vilket krävs, blir nog att sitta vid bilen och fundera och måtta en massa. Under tiden kanske jag inte kan köra och måste göra en lång rockad med husbilen som är påställd och tankad om jag måste använda den.
Jag är sån att jag mår bättre av att vara sysselsatt med något intressant projekt som man får fundera på istället för de dagliga problemen, det är lite terapi att man sen ganska enkelt till en rimlig kostnad kan fara iväg ganska långt blir ju faktiskt väldigt trevligt.
Om man räknar med 0,5l/mil bensin och hyfsat billigt att komma till tyskland och polen med färja stanna lite där man vill och som det var med caddyn bara betala en mindre avgift på camping blir det plötsligt inte så dyrt och kräver inte så mycket av planerande.
Känns lite som man plötsligt blir lite friare att köra och göra lite mer som man vill och kanske egentligen tänkte en gång i tiden.
Har utökat min domän som jag haft i många år och som det äntligen ska bli lite nytta med har även skaffat en ny email som kommer enbart att användas till kontakter med särskilt trevligt folk, min gamla som använts överallt i många år vill man inte använda till personliga och reklamfria kontakter.
 
Bäste Bengt.
Du är gediget erfaren både i tanken och i hantverket.
Så nedanstående rader är mer att betrakta
som en redovisning av mina egna funderingar om ditt kommande bygge.
Skulle det förkomma inslag av humor,
satir, ironi, ja då är det, isf, bara i läsarens eget öga och huvud...

Bengt, du gillar bilar som går billigt,
så därför funderar du på att lägga tungt stengolv, klinkers.
Köper du klinkers på Vikt Väktarna då?
Bengt, du gillar inte att frysa,
stengolv är kalla som is, dessutom ackumulerande!
Bengt, du gillar lätthanterade moduler i bilen.
stengolv är tunga som berget själv!

En kunnig modell-flygare borde välja en beprövad lättbyggnads-teknik.
Sandwich av 2 lager tunn plywood med Styrofoam eller Divinycell emellan.
Nej, inte Frigolit, det suger och håller för mycket fukt!
Slut-limmas med expanderande PU-lim.
Fixeras, under pågående arbete, med dubbelhäftande tejp eller smält-lim.

Fästpunkter i båda riktningarna fixas med, Islags-mutter och evt infälld träklots.
Bygg Bengt, först alla moduler, som attrapper, i wellpapp, VP-rör, smältlim mm.

Det är som att jobba i 3D-CAD, fast mera "hands on",
som det heter på, ny, god Svenska.
Prototyp-rundan kommer att göra ditt slutresultat avsevärt mycket bättre, jag lovar!

Tänk om bilen blev lättare efter din modifiering?
Och snabbare och snålare och varmare... :)
 
Detta är det viktiga...
1. En superbra säng. Tempur perfekt. Man måste kunna sova bra. Inte få ont i ryggen... inte för smal vid överkroppen vid armarna. Gärna 90 cm bred eller mer. Sen kan den vara smalare vid fötterna. Sängen ska va så lång som möjligt. Minst 5 cm längre än kroppslängden, gärna lite till.
2. Hur kommer jag in och ut. Genom vilken dörr? En 70 åring är oftast inte supersmidig.... så man måste prova sig fram till bästa sättet. Prova sig fram i en vanlig säng... och tänka sig var dörrarna finns och ta hänsyn till den låga takhöjden. Hur man lättast tar sig in och ut bestämmer var huvudända och fotända ska vara.
3. Någon form av toalett behövs. I varje fall som en reservlösning. Detta ser jag som en knepig punkt. Att lösa detta så att man kan använda den inne i bilen kan va svårt.. men kanske inte helt omöjligt? Problemet är takhöjden. Men något behöver du ha med i den här åldern.

Det var allt! Allt annat är inte viktigt! Det löser man sen. Om det behövs. Att bygga in skåp o små vaskar o spisar i små bilar blir bara smått o inte praktiskt.
Eventuell matlagning får bli campingstil! Ute i det fria vid bra väder. Där finns ståhöjd. Bilen är till för att sova i.
Det går inte att trolla. En liten bil är alltid liten! Man kan inte bygga en husbil av en liten skåpbil!
Jag ser att du också börjar tänka lite längre turer än några dagar! Det är bra tänkt tror jag. Det är säkert möjligt att göra resor på flera veckor under maj till september. Bra med en bil som drar lite bränsle och som är lättkörd och smidig. Vill man sen med ålderns rätt lyxa till det med campingplatser så blir det ju ännu bekvämare.
Slutord... detta blir inte en husbil! Kommer aldrig att bli det! Detta blir en microcamper.
Ett bekvämare sätt att campa på än att hålla på att greja med tält. Särskilt vid regn. Det kan också va bra att alltid ha en färdig säng att lägga sig i.. för lite vila.. en tupplur... och när man är trött. Ligga med mobilen i handen o bläddra.
Det är därför jag tror mest på en färdig säng som alltid är klar att användas.
Så man slipper hålla på att greja med saker..fälla ut o dra fram.. Nej du öppnar en dörr och vet hur du kravlar dig in... o ut. O vips så ligger du på en skön tempurmadrass...o skulle det komma en skur så ligger du torrt med tak över huvudet.
Fast " övervintra " flera månader söderöver? Nej knappast!
Det finns massor av McDonald's.. Kinarestauranger Kebabställen o varenda bensinmack med betjäning säljer en varm korv... det är kanske inte det nyttigaste... men överlever några veckor det gör du...
 
Jag hamnade på Amazon det tog flera hundra tält innan jag kom därifrån.
Ja iden är inte dum med ett tält kan man säkert klara sig bra på en längre vistelse på en camping om man skulle få för sej att stanna länge men ska det vara någon vits måste det förmodligen bli på en camping och med stolar och bord liggande i sängen under färd. Det var ju inte syftet för mej men andra som inte liksom jag har en husbil standby på tomten kan det vara en bra lösning, man borde ju faktiskt kunna komma in på en tältplats eftersom man tältar!
Burstner du har några viktiga punkter som jag ska följa, en bra säng inte något som man måste fälla ned och bädda om flera gånger om dagen.
Ja det gjorde man ju när jag växte upp och man bodde i bäddsoffan men det är ju lite skillnad att krypa omkring i en bil och lägga på lakan. Orsaken var mest att det skulle finnas en sittplats ifall någon skulle vilja åka med, men jag har ju husbilen och rör sej det om en längre sträcka så får man väl skruva dit stolen.
En säng som man enkelt kan använda direkt utan andra problem än att täcka fönstren vid sängdags är nog det bästa.
Ja det finns ju två sidodörrar man kan använda men använder man den högra så måste man ju ha suttit vänd åt andra hållet för att sittande klä på sej, den lär nog bara användas om man har ett bord utdraget som spärrar den vänstra eller om man dagtid vill vila en stund då kan man ju enkelt sätta sig ner och fälla in benen.
Något krypande medelst ålning som det var i kadetten tänker jag inte ägna mej åt.
I caddyn hade jag en toalett typ porta porti eller rättare sagt jag köpte en på Jula som stod på garderoben i hallen i flera år oanvänd ouppackad, när jag sålde bilen skickade jag med den.
Något måste jag nog skaffa men efter coretherm behandling hoppas jag klara mej delvis utan.
Har varit till Norrköping och hämtat en originaltempur madrass i gott skick för en bråkdel av det den kostat.
Viktigt att sova bra hemma har jag både Tempur som jag använder på sommaren och fusktempur från jysk som jag använder på vintern.
Det har med densiteten att göra när det är kallt bli tempur lite som en bräda som man måste värma upp med kroppen då man sjunker ned i den.
Så är inte fallet med jysk madrasser de är nästan för mjuka på sommaren med värme och det är lätt att sjunka igenom och möta något hårdare underlag, i Husbilen använde jag en sån madrass men vis av erfarenheten så köpte jag en 3cm bäddmadrass av skumgummi som fick ligga underst. Det fungerade bra men när det är lite för mjukt så får man lite svårare att vända sej och med endast 80cm så får man vända sej ofta. Hade planer på att använda den madrassen men avstod verkar inte som den inte har en homogen kärna utan lite olika skikt och den verkar beroende av sitt fordral för att fungera.
Jag blir tvungen att göra en mall för att skära till madrassen eftersom det måste bli en elegant avsmalning i fotändan där stolen nu finns från 90cm ned till 60cm vilket är ganska vettigt och jag kanske kan ha den lite snett i bilen.
Det finns 230cm att tillgå och madrassen är 200cm fast ska man vara ärlig så brukar de inte vara det både jysk och ikea ljuger om det och säjer att de blir längre när den kommit ut från förpackningen men som vanligt stämmer det inte eftersom jag har kontrollmätt eftersom det är på marginalen.
Var till Biltema och tittade på fyrkantrör i aluminium i 2m längd 30x30mm skulle passa förträffligt som stöd under plywooden till sängen lite dyrare än furu men lätt starkt och rakt med självborrande skruv blir det lätt att få till det, kan säkert få lite hjälp med ett par svetsar att fixa formen om det behövs.
Hade jag haft en typ toyota sienna som förekommer i videon är den en hel meter längre och nästan 2 meter bred hade jag kunnat planera annorlunda men då är man faktiskt uppe i minibuss storlek som är lite förklädd till personbil. stor motor som drar dubbelt mot min bil. Då tycker jag nog att man börjar närma sej en större bil för längre resor som det finns ganska mycket att läsa om, verrkar som toyotan är populär på youtube.
Efter besiktning i morgon skruvar jag ut sätena om det inte blir så att besiktningsgubbarna avråder å det bestämdaste. När jag fått ut det bakre så blir det mycket lättare att få en uppfattning om vilket utrymme som finns att tillgå, man använder torsionsaxel för fjädringen bak vilket brukar vara en bra lösning för att få ner bygghöjden.
Kanhända att jag behöver åtgärda en del naken plåt och samtidigt få bort lite oljud så det blir intressant att se, vägljudet är ju den stora delen med grovt mönster och bedrövlig asfalt.
På onsdag blir det kanske inte så mycket gjort blir 75 då och måste förmodligen ta något lugnande för att dränka sorgen och inte tänka på att en stor del av befolkningen redan gått före till den stora glömskan innan de uppnått min ålder. Varje år ser man med skräckblandad förtjusning på hur många som dött som jag får arvsvinst efter i PPM -systemet. Mina Tankar går till stackars Putin som är några år yngre än mej har allvarlig cancer verkar lida av psykisk sjukdom och om han inte dör av sjukdom blir det av sina"vänner" som jag tror alla vill att han får ett långt plågsamt slut. Jag har en tanke om det så fruktansvärd att jag inte vill dela med mej.
 
Jag fick frisedel av svensk bilprovning i 14 månader till, nästan 15 om jag manipulerar systemet så mycket som går.
Två glödlampor i skyltbelysningen har gett upp, finns att köpa nya med led för billigt pris så kan man glömma det problemet och spara lite el. Finns det någon som räknat på hur mycket man kan tjäna på att ha varseljus med led och avstängda bakljus. Säkert minst 60 watt den effekten ska genereras i en generator med förluster och en bilmotor med massor av förluster. Sätter man dit en led med hög effekt som parkeringsljus borde det fungera.
Under ett år blir det en hel del sparad bensin. och eftersom den ska betalas med skattade pengar blir det 25% till.
Tänkte ganska mycket på det när man hade 160w generator i en saab tvåtakt och det lilla 33 ah batteriet fick nästan ingen laddning på vintern när värmefläkten var igång. Värmefläktarna vet jag inte hur de är gjorda idag förmodligen med samma teknik som förr med kolborstar och drar mycket ström och slits mycket. En trefas motor som enkelt kan frekvensstyras med billig elektronik helt steglöst sparar el inga brunna förkopplingsmotstånd eller sliten motor. ingen omkopplare bara en ratt att vrida på hur mycket eller lite man vill. Samma med vindrutetorkaren steglös hastighet och en enkel fram back omkoppling.
Sparar en hel del el det med högre driftsäkerhet och och en förväntad livstid som bilen i övrigt. Hade inte kina med billiga arbetare kunnat jobba vidare med gammal teknik så skulle den inte finnas eftersom man knappast sparar utan tvärtom.
Förhörde mej om huruvida man kunde plocka ut bilstolarna och det gick bra man testar bara säkerhetsbälten som Burstner påpekat insatt som han är. Eftersom de sitter fast i golvet så är det inga problem, däremot om jag plockar in inredning så är det en annan sak.
Slipper man skruva dit stolarna är mycket vunnet att ta bort inredningen kan bli enkelt om man tar höjd för det redan på konstruktions stadiet. Det kan bli ett 10minutersjobb till nästa besiktning och det kan jag leva med.
Försökte googla fram hur jag kan skruva bort sätena man är ju inte så vig längre -brukar använda en liten trebent stol ihopfällbar av aluminium för att kunna sitta ner när jag jobbar. Tycker det verkar vara en hel del vikt där att spara. Reservhjulet ska också bort, normalt finns det en lagningsutrustning som jag tror utgörs av en sprayburk med punkteringstätning en liten kompressor och möjligen en lagningsats för hål orsakade av skruvar och liknande dom sakerna har jag redan och haft med i husbilen där jag behållit däcket som buffert vid en krock.
Vissa varianter verkar ha haft ett reservhjul vilket jag hade till min subaru som var en toyota.
Jag tänker så här att det är ytterst sällan man får punktering och då är det livsfarligt att göra något på vägen, då är det bättre att ta en bärgare och fixa det själv eller om det är riktigt illa köpa ett däck med omläggning på en verkstad.
Det är ju rena standard däck det handlar om så inte alls samma problem som husbilar med c-däck har.
Såg att det verkar som att jag ska få plats med kompressorkylboxen som blev lite använd i spanien men den blev testad med en glasskartong och det fungerade bra, surrar lite vid drift men när den har nått inställd kyla och inte behöver jobba så mycket hörs det inte så mycket och ganska sällan.
Den kan ju få gå när jag kör och då drivs den av bilgeneratorn och startbatteriet samtidigt ska mobilen med gps laddas och sen ska jag förmodligen ha ett litet buffertbatteri som ska laddas för att kunna ladda elcykeln vilken måste med. När jag stannar för natten kan jag lägga min hopfällbara solpanel på 50 watt över vindrutan vilken har en bra vinkel. Skarvar i en platt kabel som jag kan klämma i dörren eller dra genom ett fönster som jag bör ha öppet för ventilationens skull.
Har läst att de flesta har en liten låda med ett batteri med usb portar spänningsomvandlare laddare och så vidare. De verkar vara gjorda att användas med en solpanel eller 230 laddare i de fall den inte redan är innbyggd. De är ganska dyra och med växlande kapacitet inte särskilt vanliga häromkring men desto mer i usa där man har 110v och platta stift i kontakterna.
Jag gör min egen lösning som jag tänkt länge på hade det mesta redan sen förut och fördelen med min lösning är att jag enkelt kan få med mej den på elcykeln för en förlängd räckvidd. När det gäller el är jag lite på min mammas gata även om jag inte följt med i de nyaste landvinningarna och inte heller tyckt jag haft råd med alla saker.
Det är som jag ser det egentligen bara två saker som jag skulle vilja ha och det är tillräckligt med el för att driva en fläktkamin och att driva en microvågsugn. Ugnen kan man klara men det kostar en kamin kan man inte klara till rimliga pengar och sen måste man ju fylla på batterierna någon stans så det blir lite som att köra elbil mellan elstolparna.
Man får ha andra lösningar värmen får komma från gas eller fotogen eller diesel eller något annat kemiskt bränsle, likaså maten får lagas med en stekpanna och kastrull. Batterier är ju bara behållare för kemisk energi egentligen i stora mängder blir det väldigt dyrt för utrustningen och faktiskt besvärligt att ständigt fylla på det lagret från en elstolpe eller generatorn när man kör vilket kostar bensin inget är gratis. Jo solen när man nu har den.
Jag ska ju inte bo länge i min bil men jag vill gärna ha möjligheten att inte vara begränsad.
Eftersom det som händer i USA kommer till sverige efter några år så kommer vi säkert att se ganska enkla lösningar för människor som vill resa, förr handlade det om tält för gemene man sen husvagn och nu husbil. Det är som om vi har hoppat över ett steg som passar folk med inte så mycket pengar jag tror därför att hempulare med typ skåpbilar kommer bli en mer vanlig syn förmodligen kommer det att bli det nästan billigaste alternativet som vem som helst kan göra en period av sitt liv.
Jag känner mej trygg med att jag inte behvöver snegla på en husbil för ett längre boende utan ett komplement för enklare turer och ett utnyttjande av befintligt utrymme i bilen som egentligen inte används.
 
Man måste ta sig ur sin bekvämlighetszon! Det är du på god väg att göra!
Stort GRATTIS! ( Dagen till ära)
Det gäller att hålla sig ung i tänkande och attityder inför framtiden. ( och fundera kring vad som är viktigt).
Kolla bilden...

Tore, 70: Så fick jag min superkropp

 
Senast ändrad:
Angående värmen kan du väl köpa en kinasprakare för bensin. De kostar ungefär som en dieseldito. Alternativt en diesel med liten tank.

Sedan tänkte jag på eventuell extra sittplats. Det är inte delbart baksäte så du kan spara halva eller 1/3 av baksätet?
 
skulle han klippa sej och raka sej skulle han se riktigt skaplig ut men orken räckte väl inte hela vägen?
Jag har känt två kvinnor som skulle slå de flesta 25 åringar den ena långt äver 50 det var skolans idrottslärarinna, tyvärr hon dog i cancer tidigt. Den andra hade jobbat som fotomodell mest hela livet och 70+ höll kurser i Yoga.
Bor mest i Tyskland numera.
Problemet med en kinavärmare är mest att de ger för mycket värme, Men man kan köpa en allt i ett och dra en en slang typ AC och låta den stå ute och ha ett spjäll på slangen om man inte vill köra den i onoff läge via termostat. Sommartid räcker det med en Feurhand tysk lykta ger nog ett par hunda watt.
Jo det är 1/3 säte och skulle fungera bra om det vore tvärtom går knappast att göra om, annars skulle jag få ta ut förarstolen och sitta i sängen och köra.
Har firat dagen med mat öl och glass försökt döda en syrenbuske med sax och gift det är ett fortgående ställningkrig med med osäker seger. Körsbärträdet och tujan blev likaledes illa behandlade av saxen. Provade med gift på rabarber trädet? Där får jag förmodligen ge upp. IMG_20200614_122611.jpg
 
Lite OT:
Det finns en äventyrare som har löst övernattningsproblematik utan Kina värmare, tält och andra hjälpmedel, dessutom mitt under vinterperioden... Tyvärr inga program just nu men finns massor av gamla klipp.

Visa bilaga 24892
Det ser ut som han är ett par år yngre och så är han norrman och de är ju uppfödda med att gå på tur. Ja så mycket OT.
 
skulle han klippa sej och raka sej skulle han se riktigt skaplig ut men orken räckte väl inte hela vägen?
Jag har känt två kvinnor som skulle slå de flesta 25 åringar den ena långt äver 50 det var skolans idrottslärarinna, tyvärr hon dog i cancer tidigt. Den andra hade jobbat som fotomodell mest hela livet och 70+ höll kurser i Yoga.
Bor mest i Tyskland numera.
Problemet med en kinavärmare är mest att de ger för mycket värme, Men man kan köpa en allt i ett och dra en en slang typ AC och låta den stå ute och ha ett spjäll på slangen om man inte vill köra den i onoff läge via termostat. Sommartid räcker det med en Feurhand tysk lykta ger nog ett par hunda watt.
Jo det är 1/3 säte och skulle fungera bra om det vore tvärtom går knappast att göra om, annars skulle jag få ta ut förarstolen och sitta i sängen och köra.
Har firat dagen med mat öl och glass försökt döda en syrenbuske med sax och gift det är ett fortgående ställningkrig med med osäker seger. Körsbärträdet och tujan blev likaledes illa behandlade av saxen. Provade med gift på rabarber trädet? Där får jag förmodligen ge upp. Visa bilaga 24884
Är din rabarber redan så stor eller är det en gammal bild?
 
Ja det är en gammal bild men den visar hur det blir ifall jag inte gör något sprutade lite roundup men verkar inte göra någon nytta får väl ta spaden och kapa vartefter det kommer upp. Eller så får det vara kvar ser ju lite exotiskt ut för att vara sverige.
Började jobbet att ta ut baksätet tog bort golvet bak reservhjulet som jag tror inte är standard då ska det vara ett nöddäck eller som det står en liten väska med repgrejor. Fanns en lös matta och därunder en hel del naken plåt.
Ett ganska stort utrymme där reservhjulet legat som går ned ganska långt i höjdled. Där kan man ha mycket saker eller en dieselvärmare vilket jag funderat på inför vintern. Eftersom det inte finns någon ljuddämpning så har jag haft ganska mycket vägljud bakifrån vilket jag märkte när busschaufören körde (Hasse K).
Tog loss två plastbitar som satt på varsin sida sen en stor plasthistoria som gick rakt över bilen bakom sätena.
Hittade fyra skruvar fick loss dom i mitten men de i änden var riktigt jobbiga förmodligen är gängorna smutsiga eftersom de kommer ut under bilen avbröt jobbet pga tilltagande kyla och mörker och innan jag fick hjärtsnörp.
ska spraya på lite 556 och ge mej på det igen. Misstänker att två skruv till där bak ska bort eventuellt sitter de i ena änden av säkerhetsbältet vilket måste vara kvar. Kommer ut en kabel från varje ryggdel och går in på sidan av väggen bak. Vet inte vad det är kopplingen är så stor och klumpig så man undrar vad den går till. Fick en varning av bilprovaren om exploderande bältessträckare.
Under sätet ligger en hoprullad kabel?
finns ju givare som känner av om det sitter någon därbak som inte är bältade. Har tydligen enligt elektroniken skjutsat runt på en massa folk som suttit obältade jag lyckades stänga av pipet men inte lamporna som varnar det har kommit och gått har satt ihop bältena och det fungerade ett tag.
Har fler bultar att ta bort och efter det kan jag lyfta ut baksätet.
Blir en hel del vikt som försvinner vilket kompenserar för den säng jag ska ha istället. Blir också en hel del utrymme mer än jag trodde. Kan få med både mat och kläder en del mat går ner i kylboxen.
Kommer som jag hoppas få utrymme att sitta på sängen med ett litet fällbart bord där jag kan äta och ha datorn. Eftersom den delen som är för fötterna i baksätet och ganska nedsänkt lär det gå att sitta där vilket är viktigt för att ta på kläderna. Kliva ut går egentligen genom bägge bakdörrarna men har man ett bord nedfällt så blir den vänstra dörren blockerad men borde gå att vända sej 180 grader och sätta ner fötterna på marken och bara kliva ut. Bakdörrarna har vev till sidorutorna vilket är bra och enkelt att vädra.
Planerat är ett skåp på den vänstra väggen för kläder och viss mat samt den elektronik som vi alla släpar med oss, tittade på möjligheten att byta lampa till en urstark led där bak då ett ciggtändar uttag dök upp blir perfekt för att ladda saker och belysning som jag inte vill koppla in fast utan ska enkelt kopplas bort när jag
lyfter ut skåpet.
Återkommer med lite foton gör väldigt lite i taget dels för orken och dels för att tänka ut hur det ska bli.
De tips som jag får tar jag tillvara och begrundar Burstner har fått mej att tänka om en del, vilket är bra.
Ska två gånger till örebro för prostatabesvären och ytterligare några gånger till norrköping för ögonen varav ett blir sämre hela tiden.
 
Man hittar allt på Internet. Här är en synnerligen komplett genomgång av alla tänkbara sätt att fixa en bädd på i en camper! Verkar vara väldigt komplett! I första hand för lite mindre bilar.
Jag vill dock varna för att texten kan framstå som lite tråkig.. då den enbart tar upp ämnet, dvs handlar endast om olika sätt att kunna sova på ( plus några andra produkter kopplade till campers ). Orättvisa pensioner, fordonsskatter, anekdoter från min ungdom och liknande nämns överhuvudtaget inte så det kan kännas lite ovant i början. Men man vänjer sig. Håll till godo!

 
Senast ändrad:
Ska forska i länken sen, har ju inte kommit så långt det är tredje dagen jag kämpar med bultar och knepiga konstruktioner.
Har fått använda en förlängare från en dammsugare för att få loss två bultar det ser ut som fingängad M10.
De var en aning rostiga eftersom nederdelen suttit utomhus.
Jag måste erkänna att jag kände mej nära att ge upp ett tag och lägga ned allting.
Körde till Norrköping för här finns inte mycket mekonomen lade ner häromdagen så nu är det en bilresa för att få enkla saker.
Köpte en mutterdragare på Jula efter halva nattens botaniserande på nätet.
En youtubefilm stärkte mej där man testade biltemas och julas verktyg. Biltemas framstod mer som en trimmad skruvdragare var där och kände på demoexet.
Julas däremot var tyngre starkt batteri och skruvarna vilket var ett antal bara for upp oavsett rost.
spam" köpa julas maskin om ni ska byta hjul och funderar på en mutterdragare 799 med batteri och laddare och stark.
Fick bägge sätena helt lösa sladden jag hittade under var från givarna som varnar om inte säkerhetsbältet är kopplat när givarna är påverkade. verkar fungera dåligt fick ofta varningar och det kunde hända närsomhelst men jag såg aldrig någon i baksätet.
Enda problem för att lyfta ut eländet och gå vidare är en koppling till vajrar som går till ett handtag som gär att man kan fälla sätena. Skickar med ett foto.
Förvånande vilka utrymmen man släpar runt på i onödan och då kallar man det småbil!.
Volymen är inte så väldigt mycket mindre än min gamla caddy som ju var en skåpbil.
Jag känner mej inte orolig för att det blir svårt att få plats. Däremot känner jag mej trygg med att jag ska kunna stanna i händelse att man mår dåligt. Eller känner att man inte har lust eller orkar köra hem. Det finns ju en sovplats nära.
Tänker såhär inga ställplatsavgifter halva bränsleförbrukningen mycket snabbare - fler mil på en dag.
Kan inte bli mycket billigare egentligen. Får se hur det fungerar om det är fler förutom Burstner och mej som tänker i såna banor.
20230506_195632.jpg20230506_195719.jpg20230506_195649.jpg20230506_195747.jpg
 
Synd det där med vajern. Alltid ska det va något problem, men du får försöka fixa det också på något sätt. Vänta tills du tagit bort höger framsäte! Då ser det ännu större ut. , det finns betydligt mera utrymme än man normalt tänker på. O det är ju bra! Men ändå så är det så klart ganska litet. Och lågt upp till taket. Så mät hela tiden noga... ibland handlar det bara om några enstaka centimeter om det funkar eller funkar dåligt. Mät särskilt noga hur hög du kan göra sängen och helst kunna sitta i den utan att slå huvudet i taket.
Tänker du dig en säng med någon sorts ställning under som du lägger din plywoodskiva på? Eller bygga, allt i ett, en säng med ben fästa i? Ok, behövs förmodligen mer än 4 ben! Du behöver kunna ha lite grejer under sängen.
Tyvärr drar min lilla bil.. minst 0.9 liter per mil. Men man sover bra i den och praktisk är den.
 
Jag tänker mej nog att limma skruva reglar under mina plywoodskivor med lämpliga ben, det som är väldigt intressant är att om sängen inte hamnar högre än sitsen på baksätet har jag gott om plats att kunna sitta upprätt i sängen vilken är en förutsättning för att kunna sitta där med ett litet fällbart bord och datorn även att klä sig sittande som hemma nu för tiden.
Man använder ganska grova dimensioner på virket 2tum fyra som man sa förr. nu heter det 50x 100mm jag tänker mej 50x50mm ska räcka. Kommer att bygga utanför bilen och bara lägga in sängen som den är det blir en del tillpassning där fotänden blir parallell med vänsterstolen och betydligt smalare än huvudändan.
svårt att mäta i förväg.20230430_140226.jpg20230506_144435.jpg
Jag kan inte låta bli att lägga in en bild på min gode vän Hasse karlsson i hans nya bil samtalandes med min son it-tekniker som är väldigt bra på hemsidor. En sida som ni kan besöka för att se vad det är för tvprogram lättanvänd https://tv-tab.la/

Vi brydde oss inte om skylten och det går visst att sitta i den - tror jag......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen