• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är just sådana tillfällen det är bra att kunna sova i bilen, av någon anledning så finns det inga bäddbara bilar längre?
Till Saab 96 tvåtakt fanns det en bäddsats att köpa gjord i plywood den var ganska dyr vet att man kunde köpa en ritning som någon försigkommen sålde på postorder.
Saab 95 kombin fanns det också bäddsats till den var ju större och ganska perfekt.
Själv trixade jag lite med stolarna och kunde sova i saaben men man var ung vig vägde 40kg mindre.
Själv har jag inte sett något boende i vanliga bilar utan enbart nödövernattningar.
Att ligga över i en bil beror nog på två saker att det är ganska besvärligt att kunna fixa det numera tidigare var det ett plus i kanten i reklamen om bilen var bäddbar.
Det andra är att de flesta är två och för två är det betydligt jobbigare att få plats sen kan man ha hund och en del är helt enkelt rädda för att sova i en bil ensam och bli överfallna.
Hade inga såna bekymmer när jag bodde i caddyn sov bra läste en stund på kvällen värmde upp bilen en stund med gasolköket trivdes ganska bra. Naturligtvis så är en husbil bättre på nästan alla sätt utom för plånboken och jobbigare att hitta platser att parkera. Men ibland har jag saknat den bilen eftersom man alltid hade sängen med sej och man kunde göra oplanerade saker. Men det var en hantverkarbil med jobbig fjädring och någon komfort hade man aldrig tänkt sej. Provstartade husbilen idag hade ju gått en en månad sen sist, varmt behövde knappt glöda och den startade precis direkt men det var ju 20grader ute och tysk diesel.
 
Verkar som en demo bil som inte är i produktion som tillika är elektrisk.
Det finns ganska många bilar som vi förmodligen aldrig får se på våra vägar på youtube har jag sett väldigt billiga elbilar man privatimporterat från kina tror inte de får användas i trafik egentligen.
Men de som finns i eu borde kunna finnas här snart.
 
Japanske bilprodusenter har en rad modeller kun for det japanske marked. Den i videoen er en bil bygget spesiellt for varelevering i byene som er blitt ombygget til en campingbil. De litt større har vi endel av her i Australia, smale høye og korte biler. Nissan NV300 Camper seriebygges med høyreratt og er godkjent for bruk her nede. My for liten for meg, men de fungerer og har vært på markedet for langt over 10 år. En kan fortsatt finne de også på uthyrings markedet.
 
Ja det är just sådana tillfällen det är bra att kunna sova i bilen, av någon anledning så finns det inga bäddbara bilar längre?
Till Saab 96 tvåtakt fanns det en bäddsats att köpa gjord i plywood den var ganska dyr vet att man kunde köpa en ritning som någon försigkommen sålde på postorder.
Saab 95 kombin fanns det också bäddsats till den var ju större och ganska perfekt.
Själv trixade jag lite med stolarna och kunde sova i saaben men man var ung vig vägde 40kg mindre.
Själv har jag inte sett något boende i vanliga bilar utan enbart nödövernattningar.
Att ligga över i en bil beror nog på två saker att det är ganska besvärligt att kunna fixa det numera tidigare var det ett plus i kanten i reklamen om bilen var bäddbar.
Det andra är att de flesta är två och för två är det betydligt jobbigare att få plats sen kan man ha hund och en del är helt enkelt rädda för att sova i en bil ensam och bli överfallna.
Hade inga såna bekymmer när jag bodde i caddyn sov bra läste en stund på kvällen värmde upp bilen en stund med gasolköket trivdes ganska bra. Naturligtvis så är en husbil bättre på nästan alla sätt utom för plånboken och jobbigare att hitta platser att parkera. Men ibland har jag saknat den bilen eftersom man alltid hade sängen med sej och man kunde göra oplanerade saker. Men det var en hantverkarbil med jobbig fjädring och någon komfort hade man aldrig tänkt sej. Provstartade husbilen idag hade ju gått en en månad sen sist, varmt behövde knappt glöda och den startade precis direkt men det var ju 20grader ute och tysk diesel.
1683747769598.jpeg
 
Har haft Saab 93B 59, 96 1960 sport 96 62/63 96 -67 tvåtakt.
En 99 också.

Har som vanligt inte blivit så mycket gjort städat och dammsugit bilen lyckades montera bort armstödet skruvade loss den lite fel men det gick bra. Man kan nog aldrig överskatta hur lite man minns hur man gjorde när man satt dit något.
Passade på att mäta en del och kom på att det blir en fördel om inte sängen blir exakt rak utan man tjänar några centimeter på att den blir lite snett mot passagerarstolsutrymmet. Det föreslog Burstner ganska tidigt i sina kommentarer!
Det blir en möjlighet att eventuellt gena med sängen över mugghållaren som kom fram när jag tog bort armstödet.
Uppdagade ett problem med säkerhetsbältet fram det sitter fast i stolen och där finns förmodligen bältessträckaren.
Blir nog tvungen att lossa batteri kabeln innan jag lossar "skott kommer kabeln ".
När jag såg det förstod jag att stolen måste sitta mer besvärligt än jag trodde vilket den gör med två svåråtkomliga bult på varje sida.
Väldigt svårt att planera sängen utan att montera bort framsätet och där gäller det att dokumentera eftersom jag måste tillbaka med stolen innan besiktning nästa år den sista juli. Om ryggstödet på framsätet varit ställbart bakåt hade jag kunnat ha sängen över framstolen. Frågan är om det går att manipulera ryggstödsmekanismen tillräckligt vilket jag misstänker inte går.
Har tittat på några mattor att lägga in på golvet enklast och bäst blir att lägga en matta över hela bakdelen på bilen man får bäst ljuddämpning och även värmeisolering. Letat på jysk och dollarstore men ska kolla lite mer eftersom jag vill ha en ganska tjock och följsam matta.
Köpte en isoleringsmatta att ha i framrutan för att slippa solen mekonomen i finspång lägger ned och hade 30% fast jag tycker det var dyrt köpte en liknande till husbilen som jag slängde när jag åkte hem men var mycket billigare och sämre kvalitet.
Rutorna är annars ett litet problem eftersom kyla och värme lätt kommer in sen vill man ju inte ha insyn. Det är ganska bra gjort bak med färgade rutor med liten insyn. Sidorutorna fram är lite problem men jag vill inte göra dom mörka jag vill ju se en del när jag kör det är liksom avsikten.
För natten tänker jag att jag kan göra som jag gjort på husbilen tog en pläd som isolering av lämplig färg och sort satt fast med kardborrband en annan metod är små magneter har 10 st liggande väldigt enkelt att använda problemet är att få dom fast i tyget.
Använde till bakfönstret på caddyn och det gör ganska mycket både för isoleringen och hemkänslan när det är kväll och man vill skärma av sej tända lampan och läsa en stund eventuellt med en sängfösare.
Man kan ta en bit pläd för varje sida av bilen och blir det kallt även för bakfönstret.
När man ser framåt så blir man varse hur mycket jobb det är mycket mer än man tror, min filosofi är den att detta är en terapi för att skingra tankarna på det som inte är så roligt inget som jag måste göra och som måste vara klart på en viss tid. Vill jag åka någonstans har jag husbilen, just nu står jag i kö för undersökning ögonoperation vilket känns väldigt angeläget men lång väntetid sen i kö för undersökning och prostata ingrepp vilket som inträffar först och när vet bara den digitala slumpen.
Egentligen går det ganska fort att bygga en säng har man bara måtten så är det enkelt jobb bara skruva såga och limma. Fast jag gör inte som vanligt folk så det tar längre tid men det måste bli bra till skillnad från min bror vill jag inte fuska även om det bara är jag som ser det.
 
Japaner japaner det är nog endast små japaner som kan använda en sån bil, finns en japan som har gjort flera filmer där han kör runt i en sån. Är man 40cm kortare och väger 50kg kan man bo i ganska små bilar jämfört med mej som alltid haft problem med längden, den enda fördelen jag märkt är att vissa kvinnor är intresserade vilket lika väl kan vara en nackdel. Det har jag och min son debatterat mycket han är längre än mej, vi har aldrig funnit pudelns kärna inte ens ockhams rakkniv har fungerat i forskningen.
 
Jo men en ganska törstig volvo med sannolika rostskador och större utanpå än inuti utan automat och ac är nog ett passerat kapitel.
Jag tog ut passagerarstolen idag när man kom på knepet var det den enklaste att ta ut bara fyra torx och pinnar som guidade vid montering det enda som var jobbigt var att dela två kontakter den ena är till värmesitsen den andra givaren för säkerhetsbältesvarningen.
Bara att lyfta ut säkert 25kg+.
Jag minns sätena på mina bilar i ungdomen som man lyfte ut ibland lossade en spärr och lät dem glida ur spåren på skenan, enda problemet var att få i dom rätt i skenan. vägde knappast mer än hälften inga kablar eller säkerhetsbälten inga inställningar möjligen att fälla sätet.
Nu kom jag åt att mäta och tyvärr verkar det som om en portapotti blir i högsta laget ska försöka mäta lite bättre men sängen ska nog helst inte vara högre än 30cm från golvet för att man ska kunna sitta utan att slå i huvudet i taket. Man kan enkelt placera toaletten i fotändan på sängen men där hade jag tänkt att kylen skulle stå. Tror inte kylen går under sängen. För toalett bestyren finns det andra lösningar som kan fungera i avskildhet. För nattproblemen hittade jag en flaska avsedd för ändamålet på dollarstore liknande det man har på sjukhuset. Förhoppningsvis ska de problemen lösa sig tills bilen är färdig.
Vid besiktning behövs inga säten endast tillgång till säkerhetsbälten i det fall där ett fäste sitter i stolen måste stolen monteras dvs. passagerarstolen som verkar enkel att montera tillbaka. Lyfter bara ut sängen så är det klart.
Inga problem i sikte så långt bara att ta tag i det hela. Fint väder tog trehjulingen och handlade mat körde fram till ingången till restaurangen man slipper ju parkeringen sen ner till centrum de har grävt sönder hela centrum så parkeringshuset står helt öppet körde rakt igenom det vilket ett antal bilar gör. Köpte en smörgås med falukorv två stekta ägg och bacon ovanpå till kvällsmat. Parkerade i ingången eftersom jag är rädd för banditer. Väldigt enkelt att åka och handla behöver inte köra på gator utan det finns cykelbanor, kostar ingenting nästan bara lite el. Ska bli intressant och se om det sprider sig med trehjulingar äldre kör inte gärna elscooter men med tre hjul går det ju bra är ju smidigt eftersom man kan ta med den i bilen enkelt att lyfta in. Har visat upp den för den lokale cykelhandlaren som var intresserad.
 
Inte gjort något idag annat än stängt av passagerar airbagen, men lampan lyser som varning ska kolla om jag kan stänga av via obd apparaten men troligtvis inte utan får se till att den signalen man saknar skickas.
Har fått ett problem med tv de sänder de program jag vill se bara då det är sol bra väder och dagtid.
Ska försöka komma ihåg några foton kan vara bra att se vilka utrymmen man har när sätena är borta. Man blir ganska förvånad. Ska förmodligen till kalmar för undersökning och då vore det bra att slippa ta husbilen för en övernattning. Hinner nog inte klart till dess, måste köra en massa bråte till tippen bl.a. en kyl frys. Den är rejält tung får plocka ut kompressorerna för att lyfta in den. Körde ju hem den i en Opel Agila utan några förberedelser.
Lyfte in den själv 2007 nu 15 år senare fattar man inte hur det gick till.
 
Jag lät koppla ur passagerar airbagen på min saab när jag fick barn.
När jag skulle koppla tillbaka den orkade jag inte lämna in bilen för återställning utan gjorde detta själv.
Enda grejen som monterades av saab var ett motstånd mellan kablarna till airbagen och på detta vis lyste inte varningslampan.
 
Fick ett tips av stefan finspång att det var ett motstånd som man skulle ha mellan stiften i kontakten, möjligen kan det gå med att trycka i trådarna direkt antar att det måste vara lagom lågt för att inte detektera avbrott. Har några stycken i en ask så jag får testa live.
Mycket jobb som inte syns för att planera sker i huvet!!
Jag gör en bild av hur det ser ut och den kan jag ändra fram och tillbaka, går lite trögare än när man var yngre och det tar tid men så småningom vet jag hur det ska bli.
Har fått goda råd av Burstner en man som jag förstått har kunskap om många saker som jag fått djup respekt för.
Har lånat verktyg av en granne och avverkat både euvisionstävlingen och sprint tävlingen i motogp så i morgon har jag bara huvudtävlingen kvar och kanske kan komma till skott och kapa virke skruva och limma.
Blir nog plats för en portapotti 335 som det verkar men lite extra pyssel går det åt för att tjäna ett par centimeter.
Har lagat trasiga glasögon idag. Ganska intressant men pillrigt. Det handlar säkert om mycket pengar när man skadar bågen på ett par titanbågar. Då ska det oftast tas nya undersökningar sen ska man välja båge sen ska det beställas och tusenlapparna flaxar iväg med vår svaga krona eftersom det mesta kommer från kina eller däromkring.
Med superlim kolfiber och kevlar kan man fixa en del så att man kan skjuta upp nya glasögon en tid.
När jag var lärare kom plötsligt en rektor in på kontoret och bad mej fixa hans glasögon, ingen aning varför men jag klarade det. Det har ju sen många år gått mode i glasögon så ofta går det inte bara att flytta glas till en annan båge eftersom inget stämmer, men det är naturligtvis en följd av det planerade resursslöseriet där man inte ska laga bara köpa nytt.
20230514_032652.jpg
Skulle gått att göra bättre men arbetsglasögon i väntan på bättre gångjärn i titan som gått i bitar blev steloperation med kolfiber lindat med kevlartråd och superlim med krympslag. Fungerar men det skulle tagit flera timmar till och inte blivit starkare för att få det snyggt.
 
Lite tips om motstånd

 
Fick motståndet igår ska montera men måste lyfta på kabelskon först enligt anvisningar vilket jag inte tror behövs.
väldigt litet och uppenbart gjort enbart för ändamålet.
Handlade en liten hopfällbar arbetsbänk på jem och fix 249 kr tog en bra stund att få ihop, har haft en likadan tidigare som jag använde när jag byggde caddyn men i dåligt skick hamnade på tippen.
Jag är väldigt noga att allt hamnar i räta vinklar och sitter ihop, det lönar sej hade aldrig problem med inredningen i den bilen. Har handlat ljudisolering eftersom det är mycket oljud från hjulen bak.

Det har blivit litet avbrott i byggandet eftersom jag dels varit på ögonundersökning två där jag fick reda på att om jag ville ha bättre linser inopererade när jag gör starroperationen och är villig att betala en merkostnad på en massa pengar så går inte det om jag befinner mej i östergötland men om jag går över gränsen till örebro eller småland går det alldeles utmärkt. Det är tydligen så att politikerna bestämt att alla ska se lika dåligt, jag tycker att alla ska se lika bra så det borde vara gratis. Eftersom synen för mej är väldigt viktig och det inte finns några fickor i svepningen är jag beredd att fara ända till jönköping och det två gånger och med risk för livet köra hem efter op för att se bättre de år jag har kvar. Ingen mening att glane på naturen å tjejerna om en inte ser nått.
Min tidigare åsikt om politikerna har stärkts ytteligare.
Och sen har det hastigt och lustigt blivit betämt att jag tar husbilen till Kalmar nästa vecka och gör undersökning gällande prostatan och dagen därpå ingreppet CoreTerm. Detta eftersom det inte heller görs i östergötland som verkar vara helt efterblivna man får skämmas som östgöte och det som sjungs i visan där vill jag leva och dö fått en annan innebörd - att dö i ett mer eller mindre eländigt skick och i plågor.
Jag trodde jag bodde i sverige och där är vi alla lika men i östergötland är vi sämre än i örebro kalmar småland jönköping osv, Förmodligen med råge sämst i landet.
Sparar politiker packet pengar? Knappast eftersom det kostar lika mycket och det blir debiterat mitt landsting.
Men det kostar bensin för mej och miljö för landet.
Orsaken att det hastar beror på att medicinen alfuzosin skadar ögonen sköterskan som gjorde undersökningen berättade att det skadar några trådar linsen sitter i . I Fass står det enbart att det är problem och kan bli komplicerat med en ögonoperation som linsbyte eftersom irisen blir mjuk i kanterna.
Genom att jag slipper problemet med förstorad prostata kan jag slippa använda den medicinen och föhoppningsvis kan ögonen rehablitera sig tills det är dags.
Jag har bara använt medicinen sen augusti förra året och jag har en känsla av att mina problem blivit värre sen dess.
Det känns lite som att man blir fångad i en rävsax när det ena problemets tillfälliga lösning skapar ett annat större problem. Det konstiga är att alla jag pratat med förutom sjuksköterskan sett ut som fågelholkar när man berättar det som borde vara allmänt känt.
Nu måste jag förbereda husbilen på en oväntad campingtur söderut, städning, in med nytt täcke och lakan fylla gasol och diesel till värmaren kläder. Det är 28mil så ungefär som det schema jag körde efter när jag körde hem från spanien. Blir att köra dagen före och förmodligen samma när jag ska hem om jag inte stannar till på vägen om det blir jobbigt vilket det troligen blir.
 
Lycka till med behandlingen. Jag gjorde ju den förra torsdagen. Är helt smärtfri nu. Hade lite ont i början. Vänta med att köra hem tills du känner dig ok. Jag körde hemåt på lördagen. Finns många fina gamla hus att gå och glane på i Kalmar.
 
Konstigt det där med ögonen.
Mor i Sörmland fick åka till just Östergötland för att få nya linser.....
 
Inga problem med att få nya linser det är bara det att jag inte vill ha de enklaste när jag ändå byter utan det bästa som finns. Det kan man inte få i norrköping eller hela östergötland.
Känns som om det är lite vänster att man ska inte kunna betala sig till bättre vård utan alla ska få samma och det billigaste är inte bäst har jag lärt mej den hårda vägen.
Men såklart har man starr och ser bra igen blir det ju mycket bättre än förut fast jag vill att det blir bäst så jag kan till fullo njuta av naturupplevelserna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen