• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Normalt så ersätter man en privat aktör som är godkänd för själva starroperationen men man får betala för de bättre linserna som kostar minst lika mycket. De som gör operationen för att endast slippa glasögon får betala allt.
Men i östergötland är det så bestämt att man vägrar att tillåta att man delar på kostnaden och då blir det väldigt dyrt resultatet blir ju att nästan alla tar gratisalternativet med billiga linser. Men inte jag så jag räknar med att få resa till ev. Jönköping och det blir nog två gånger dvs 72 mil. Det är väl det som kallas demokrati av vissa som har glömt vad ordet betyder.

Bra fråga hittar du ett bra svar är jag tacksam som ska köra 28 mil på tisdag för att få vård som östergötland inte kan erbjuda. Egendomligt ingen glesbyggd direkt två stora städer som E4 passerar inte långt från huvudstaden ett stort universitetsjukhus som man ständigt bygger ut.
Kort sagt i centrala sverige där man inte kan få adekvat vård- märkligt!

Nu släpper vi det, monterade ett motstånd för att stänga den röda varningen att airbagen inte fungerar och det fungerade perfekt lossade minus kabelskon strömlöst och det var bara att trycka i stiften. Fungerade perfekt-
Vi har loppis här i centralorten på torsdagar en kompis mopedexpert och med en lista på gamla veteranare att sälja stod där och sålde en cirkelsåg med inställningar för olika vinklar. Köpte den 100kr!
Det sitter ett sågblad på som det på varje tand är en hårdmetall bit fastsvetsad.
Kan man såga värre saker än trä med ett sånt blad?
Höll på och mätte bilen igen jagar en matta att lägga in i bilen, inte mycket kommer att synas resten hamnar under sängen men man vill ju det ska bli fint.
Råkar ha en matta som passar hemma men gillar inte färgen.
Det blir tydligen så att man från början tänkte sej sova en natt på sin höjd slutar med en campingbil att fara utomlands med, lätt att det spårar ut.
Huvudsaken att det är roligt!

Denna gamla Talbot hade varit en perfekt bil att bygga på, men finns nog inte så många kvar.
(Mina föräldrar hade en för många år sedan, dock helt original)
IMG_2427.jpeg

Jo jag har sett en sån, det var en modellflygare som hade den.
Den har mycket glasytor men inte särskilt mycket utrymme annat än att den var ganska hög.
Finns många skåpbilar som passar att bygga på men det kostar ju och inte en personbil.
Vitsen är att utgå från det man har "gräv där du står".
Men det kan ju vara omöjligt eftersom det är helt fel bil, men idag är ju många bilar lite kombiaktiga.
Ska man ändå byta bil så kan man ju tänka på sov/bo möjligheterna som en bonus, Skaffa inget som kräver en massa jobb för att få allt att fungera det har jag gjort och man kroknar nästan innan man äntligen kan göra det man från början tänkte sej göra bygga.
Verkar som Toyota är de bästa bilarna idag men det vet ju alla så andrahandsvärdet är högt.
Den som vill ut och se sig om och inte har så mycket pengar tror jag kan på ett enkelt sätt få till en campingbil. Man kapar 90% av alla boendekostnader vilket oftast är den stora kostnaden.

Inför min resa har jag idag fyllt på gas, man vill att jag ska duscha inför ingreppet så jag ska se om jag kan få igång vatten värmaren.
Köpte ett duschhandtag istället för det sönderfrusna. Gick bra att få dit med hjälp av en trevlig man på lokala comfortbutiken som plockade ihop en adapter så att jag kunde använda min plastslang som är ganska lång eftersom jag tänkt att man kan duscha utan för bilen.
Inför min kommande ögonoperation så hoppas jag att jag får min bil färdig eftersom det är sällsynt med ställplatser dit jag förmodligen hamnar behöver nog en natt innan jag ska köra hem.20230518_183909.jpg20230518_184033.jpg

Senast ändrad:
Jo men en ganska törstig volvo med sannolika rostskador och större utanpå än inuti utan automat och ac är nog ett passerat kapitel.
Jag tog ut passagerarstolen idag när man kom på knepet var det den enklaste att ta ut bara fyra torx och pinnar som guidade vid montering det enda som var jobbigt var att dela två kontakter den ena är till värmesitsen den andra givaren för säkerhetsbältesvarningen.
Bara att lyfta ut säkert 25kg+.
Jag minns sätena på mina bilar i ungdomen som man lyfte ut ibland lossade en spärr och lät dem glida ur spåren på skenan, enda problemet var att få i dom rätt i skenan. vägde knappast mer än hälften inga kablar eller säkerhetsbälten inga inställningar möjligen att fälla sätet.
Nu kom jag åt att mäta och tyvärr verkar det som om en portapotti blir i högsta laget ska försöka mäta lite bättre men sängen ska nog helst inte vara högre än 30cm från golvet för att man ska kunna sitta utan att slå i huvudet i taket. Man kan enkelt placera toaletten i fotändan på sängen men där hade jag tänkt att kylen skulle stå. Tror inte kylen går under sängen. För toalett bestyren finns det andra lösningar som kan fungera i avskildhet. För nattproblemen hittade jag en flaska avsedd för ändamålet på dollarstore liknande det man har på sjukhuset. Förhoppningsvis ska de problemen lösa sig tills bilen är färdig.
Vid besiktning behövs inga säten endast tillgång till säkerhetsbälten i det fall där ett fäste sitter i stolen måste stolen monteras dvs. passagerarstolen som verkar enkel att montera tillbaka. Lyfter bara ut sängen så är det klart.
Inga problem i sikte så långt bara att ta tag i det hela. Fint väder tog trehjulingen och handlade mat körde fram till ingången till restaurangen man slipper ju parkeringen sen ner till centrum de har grävt sönder hela centrum så parkeringshuset står helt öppet körde rakt igenom det vilket ett antal bilar gör. Köpte en smörgås med falukorv två stekta ägg och bacon ovanpå till kvällsmat. Parkerade i ingången eftersom jag är rädd för banditer. Väldigt enkelt att åka och handla behöver inte köra på gator utan det finns cykelbanor, kostar ingenting nästan bara lite el. Ska bli intressant och se om det sprider sig med trehjulingar äldre kör inte gärna elscooter men med tre hjul går det ju bra är ju smidigt eftersom man kan ta med den i bilen enkelt att lyfta in. Har visat upp den för den lokale cykelhandlaren som var intresserad.
Vad har du för trehjuling? Kanske en bild eller länk?

Fint väder idag började bygga lite på sängen, började med att ställa in en såg jag köpt på loppis 100kr Den var lite sne gick inte att ställa in efter märkena fast jag måttade med en kloss mot klingan och efter 3 försök blev det bra.
Sågade på en kraftig bit och det fungerade när jag mätte.
Kapade en bit fyrkant trä lika bred som sängen ska vara och plywoodskivorna är breda, standard 80cm.
Madrassen är ju 90cm men jag tänkte lägga en 5cm skumgummi i samma överdrag så där behöver jag inte kapa på bredden.
Gick ut till bilen med lite virke och ett par snabbtvingar och ett måttband, måttade in och fixerade virket som det var tänkt och flyttade stolen i det bakersta läget som jag kommer använda för att sitta bra mätte och ritade på, sågade till en bit.
Sen limmade jag ihop två bitar med skruv de var fixerade i en bänk och med en tving förborrade hålen och skruvade ihop. Skulle kunna ha använt vinkeljärn enklare att få rakt med det ser lite trist ut. Detta är ju bara ramen det som styvar up och håller formen är ju 8mm björkplywood.
När det hörnet var klart blev det fortsättning inne på golvet som inte är så plant egentligen. Fick ihop det men det blev snett och lade lite grejor som vikter när limmet torkar.
En vän av ordning undrar varför jag gör så här? Den enkla anledningen är att golvet i bilen är väldigt ojämnt så inget av benen kommer att vara lika långa.
Med en ram kan jag köra ut på ett plant ställe och med vattenpass fixera att det blir den höjden jag bestämt 34cm och skruva dit benen inuti ramen tillfälligt och märka var jag ska såga.
Sen blir det bara att lossa ett i taget kapa på med lim och skruv så kommer ramen att vara i våg när bilen står plant och när en matta ligger över hela golvutrymmet.
Sen kommer plywooden att skruvas dit en skiva ska passa direkt men i fotändan kommer det att behövas lite tillsågning. På sidorna av sängen är tänkt att skuva fast en golvlist som är lite vågig och den kommer att gå upp en bit så att madrassen har en kant som den inte kan kana utanför. Blir en bit vid fotändan där jag inte kommer att ha någon list eftersom det blir en krökt yta.
Funderar på att fixera sängen i golvet i någon av de skruvhål som finns där och använda ett gångjärn så att man kan lyfta lite på ena sidan för att dels få in en portapotti och även lättare att få fram det som man har under sängen.
Det hinner rinna en del vatten under broarna innan dess men känner att det är lite bråttom eftersom jag vet inte när jag blir tvungen att köra till jönköping för starroperation. Skulle vara bra att ha bilen färdig då annars blir det husbilen, fast jag kan ju få vänta flera dagar mellan undersökning och åtgärd.
Jag kommer behöva vila efter både ingrepp och undersökning så bra med personbilen med säng det blir enklare med att parkera där och enklare att köra fram och tillbaka som kan bli flera gånger 18 mil enkel resa.
Så redan långt innan jag är klar finns det ett behov av bilen ett behov som jag haft tidigare men antingen tagit husbilen eller som oftast struntat i det.
Känns lite som att en ny frihet närmar sig. När jag körde till gotland på en scooter och tält kände jag också den friheten nästan mera än jag känt med husbilen eftersom man är mer kringgärdad av regelverket. Med caddyn var jag också fri att stanna vart jag ville. Lite av den känslan man vill ska komma tillbaka bara att köra och stanna var man vill.
20230530_235353.jpg

Att köra bil efter starroperationen nog inget bra. Jag hade lyxen att kunna opereras i närområdet, gångavstånd. Att köra bil inom närtid var inte att tänka på för min del.

Ett tips är att ta med sig solglasögon både till undersökningen och operationen.
Dom kommer att behövas. Även att få ögondroppar på recept i god tid innan operationen.

Scrollade igenom trådarna efter nyheter och tyckte rubriken var "bygga övernattningsbil av en permobil" 🤪

Har redan gjort en undersökning och det blev ganska ljust efteråt tog mej till biltema då och var där några timmar. Ska till en undersökning till eftersom jag vill ha bättre linser efter den undersökningen har man semester så inte förrän augusti kan det bli av.
Verkar som det blir en jobbig sommar skulle ju kunna ha en enkel lins ganska snart men då ska jag ju ha nya glasögon. Kanske bäst att inhandla en vit käpp eller spraymåla den jag har.
Undersökningen tar ju inte mycket tid kanske kan ta med chaufför, till operationen kan jag stanna med husbilen.

Var ute och mätte och sågade till en bit till som jag limmat och skruvat satt dit ett par små vinkeljärn för att det inte ska bli skevt. Två bitar till så är jag klar med underredet. Dags att skära sönder tempur madrassen planen är att göra sammanledes med en bäddmadrass från husbilen och få in den i samma överdrag som nu är 90cm.
Där den smalnar av vid fotändan får jag måtta en del och sy den smalare ca 20cm.
Mycket som måste göras i rätt ordning alltså först en matta som ska gå över hela golvet för ljuddämpningen där måste hål tas för skruvhålen som ska hålla sängen först därefter kan man mäta in sängbenen och efter det plywooden jag ska ligga på och sen kanten på sängen.
Behöver slipa allt med en vibroslip loppisfynd. Innan den ska in i bilen ska den ytbehandlas och eventuellt ta upp ventilations hål med hålsågen så att botten på madrassen blir ventilerad.
Mycket pyssel men som terapi är det bra. Känner mej ganska hämmad av kateter så det känns ganska bra att vara hemma och pyssla lite, sol och camping har jag redan fått så det blir över detta året.

Nu har jag kapat skruvat och limmat, en del. Tyvärr hade en burk felsågningsöl slunkit med men det löste sig.
Nu är ramen färdig sånär som på benen vilket blir lite kinkigt.
Halva arbetet minst är att mäta så det passar in, plywoodskivan ligger bara löst för att se hur det ser ut.
Fick till skarven precis vid regeln, går att stå på skivan så det behöver inte förstärkas.
Går långsamt framåt var på loppis köpte en fiskars sax för 10kr blir bra till att klippa lite tyg med. Funderar på gardiner.20230601_223556.jpg20230601_223904.jpg

Sen sist har satt på golvlister med profil på ramen limmat och skruvat blir mycket stadigare inte mycket mer vikt. Den går upp en bit så att madrassen ligger still och inte vandrar iväg ser lite snyggare ut.
Skar ut madrassen från tempur 200x90 cm fick ta till en förskärare eftersom Biltemas nyinköpta kniv slutade fungera inte nog med det bladen var slöa redan från början så omöjliga att använda - ränderna går aldrig ur feltema.
Skar även ut en likadan bit ur en 3 cm bäddmadrass från jysk som jag använt i vinter i spanien.
Det blir totalt 10cm, borde räcka till ska ha in bägge i överdraget från tempurmadrassen om det går vilket det borde.
Måttade in höjden på sängen för att få den i våg körde till en plan yta och använde en app i telefonen vilken kanske behövde konfigueras eftersom det med kontroll av vattenpass visade fel kontrollerade med ett par libeller att vattenpasset stämde. Var så mycket reklam så det blev att radera.
Den sitter tillfälligt i rätt läge ska fixera den ordentligt med ben ett ben har jag en bra plats till med ett 10mm bulthål där jag sätter dit ett vinkeljärn som skruvas i benet så den sitter stadigt. Har experimenterat med vitsåpa med olja på en testbit funderar på det eller på oljebets mahogny vilket jag använde i caddyn. Är fundersam på om jag ska göra en huvudända på sängen eftersom kudden kan ramla ut på marken när man öppnar bakluckan. Fast det förstör möjligheten att sitta i sängen när luckan är öppen tror det är vettig höjd.
Det kan vara bra om man vill sitta ute under tak när det regnar.
Har en strålningskamin med gasflaskor från biltema köpte förra året som reserv till husbilen eller om man vill sitta ute när det är kyligt hade tänkt använda den till bilen när luckan är öppen.
Såg att man skulle lämna in den eftersom den kunde vara farlig så det blir det jag gör. Pengarna tillbaka.
Köper en feurerhand fotogenlykta istället tänker ha den som extravärme i bilen ger ca 200w vilket borde räcka för att driva ut fukten brukar ha en springa öppen på sidorutan så det blir ventilation. Har redan en sån äldre modell men den heter baby och är lite mindre mindre veke och tank. Det som är bra med dom är att lågan är tämligen konstant och drar sej inte uppåt när det blir varmt vilket händer med min fotogenlykta med knapp ett loppisfynd. Å andra sidan ger den mycket värme men känns inte helt säker i en bil den ska ju hänga i en kedja i taket.

20230602_213104.jpg

20230602_223425.jpg20230604_214016.jpg

Vad säger du om att göra en lucka i plyfan vid fotänden för att lättare komma åt förvaringen under sängen? Är väl ingen större belastning på skivan där.
Ja det är redan uttänkt av min gode vän Burstner ska bli ett gångjärn på mitten så att både fot ändan kan fällas upp och även huvudändan ifall jag vill ta ut sängen kan jag ta skivorna först och sängen sen. Man kommer åt det mesta genom att vika upp madrassen.
Hade från början tänkt att limma och skruva ihop skivorna med under redet, efter belastningsprov där jag kunde stå på en skiva 106 kg utan att det sviktade nämvärt så insåg jag att hållfastheteh knappast var äventyrad.
Kommer ihåg mina problem med caddyn att komma åt rätt påse under sängen här kan jag ställa ner en plastlåda att ha kläder i. vid fotändan lär det bli en dunk vatten med pump och slang så ganska enkelt att fylla på. Ja projektet har börjat gå från en övernattningsbil till något mera!
Kanske ett enkelt och relativt enkelt och billigt sätt att ta sig till spanien med sina grejor till ett mer ordnat boende. Är ju lite skillnad på att köra bekvämt i 110km än i 85km och kunna stanna lite mer som man vill utan att leta ställplatser. Speciellt som det börjar bli fullt, hade planeringen att alltid vara tidig på ställplatserna. De som kom vid kl 16 fick åka vidare. Behovet av ett extra fordon blir minimalt eftersom man har bilen med sig.
Frågan är dock hur roligt det blir, har dock ett löfte om bra pris på Bahia på en stuga. Men jag tror ett tält över bakluckan blir bättre om man ska stanna längre tid någonstans.

Har räknat lite 300mil 21 kr mil 6300kr 8 övernattningar 200kr 1600kr vägavgifter 1200kr plus lite annat 10000kr plus färja.
Landade i snitt på 12000kr enkel resa sist det begav sig hade det inte varit så att man sparade pengar på att vara hemma från coronan så är frågan om det blivit någon resa alls.

300mil 10kr 3000kr undviker man vägavgifterna och ställplats avgifterna kör runt betalvägen vilket blir enkelt.
Så 3000kr enkel resa plus färja som blir betydligt billigare.
50 - 60 mil /dag borde vara enkelt att nå så 5-6 dagar istället för 10 som det var sist.
Ja det blir förmodligen inte så stora utflykter några dagar kanske. Man är ju inte ung längre, behovet av en dieselvärmare lär bli akut när det blir kallt ute.

Jag vet att det finns folk som kör ner på 3 dagar men det är inte klokt och beror väl mest på att övernattningarna blir dyra och vad jag sett från youtube inte särskilt trevliga. Kronan har ju skräpstatus idag 11,63 och det blir värre efter växling. Har vi råd med att vara med i EU och har vi verkligen råd med att vara med i NATO finns kanske en dold agenda att alla vill ha oss in där för att dela en ruskigt stor nota som bara växer i närtid.

Först! Kul projekt du dragit igång... kommer på mig själv med att gå och fundera kring ditt sängbygge.. o fundera kring hur man kan göra saker bättre....o bättre... så här kommer lite tankar o funderingar kring bilderna på din sängstomme...så här långt... man ändrar sig hela tiden..o kommer på nytt.. det är detta som jag gillar med ditt projekt... det behöver inte va så stort o dyrt.. utan en till synes enkel sak.. som kan framstå som " omöjlig" kan hålla igång tankarna.
Jag tror på sängen..jag har skrivit det innan... det här är absolut inget som ska jämföras med husbil... men det får heller inte bara bli en typ av camping. Den viktigaste funktionen är att sova bra och bekvämt...och lite skyddat.. o fortsätter du sängbygget på det här sättet så kommer du ha det bekvämt.
Men! Det blir mycket säng! Mycket mycket säng. O så får det vara.. tills vidare. Du måste komma så långt att du kan lägga in madrassen o provligga, helst provsova. Först då vet du säkert. Du behöver få prova på hur det fungerar att krypa in o ut ur bilen... Du behöver prova dig fram flera gånger för att komma på de rätta rörelserna.
Jag är inte helt säker på det här om gångjärn? Jag tror att du ska vänta med att såga i plywoodskivan så länge som möjligt! Först måste du va helt säker på vad du ska förvara under sängen och var. Därefter provar man o experimenterar med hur lätt eller svårt det är att komma åt sakerna , så vänta. Men det ser ut som att det kommer att finnas ganska mycket plats under sängen.
När det gäller att behandla sängstommen så tycker jag så här. Egentligen behövs det inte det är nog mest en smaksak.
Men för mycket trä stör i en lackad bil. Väldigt raka linjer står emot böjda. Svårt att trolla! Nu blir det ju så att när madrassen ligger på..så kommer man att se betydligt mindre av träbygget. Man ser mest av madrassen. Men jag tror ändå att rent estetiskt är det bra med så lite rå träyta som möjligt. Min idé blir... en lackfärg lämplig för trä. Blank eller matt är en smaksak. Jag skulle välja blank. Men behöver säkert strykas minst två gånger. Så en del jobb. Vilken kulör?
Vitt eller ljusgrå funkar till det mesta.
Men varför inte rött i samma nyans som bilen? På sikt tycker jag att du bör få ett snyggt madrass fodral sytt. I något tyg som matchar sängstommen.
Jag tror att det kanske kommer fram någon o pratar med dig o vill veta mer om hur bor i din bil på resa.. då kan det ju va kul att kunna visa upp saker.. och att det ser snyggt ut också under madrassen! Men för funktionen spelar det ingen roll..det är mera en känsla.. ger lite stolthet.. det här gjorde jag själv med mina egna händer!
Ett annat sätt är att klä med antingen tyg eller galon eller allra helst riktigt läder... det ger ett mjukt intryck och trollar bort träkänslan.. men visst lite jobb! Spraylim..kanske en bra häftpistol! Allt går att få till.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen