• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bygga en övernattningsbil av en personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det börjar dra iväg tänkte ju på en övernattningsbil.
I varje fall har jag fått dit 3 ben till så 5 klara. Det kan låta mycket men golvet är väldigt ojämnt och man vill få en vettig spridning av krafterna samtidigt vill jag ha sängen fastsatt i golvet.
Det är den med en bult men skulle gärna få dit en till fast det knappast är nödvändigt den kommer ju vara tom när jag kör.
Ja hur den ska se ut är frågan har funderat på att betsa den mahogny hade en del sånt i caddyn. Men vitt trä ser ganska bra ut men det gulnar, råkar ha klarlack för det ändamålet att skydda utemöbler mot att gulna.
Köpte det för en annan sak och har blivit liggande. Tänker kanske ta det vitt trä är ganska fint men när solen tar det och det går fort är det inte så fint längre.
När madrass och sängkläder är där ser man inte mycket av sängen mest benen som man kunde måla svarta eller mörkgrå.
Viktigast är att allt fungerar. Ska ha en matta på golvet Men det mesta av den kommer inte att synas men blir värmeisolering och ljudisolering.
Ett litet bord jag kan ha datorn på förmodligen nedfällbart finns inte mycket plats och ett skåp för det viktigaste när det gäller mat.
Men det får komma senare sängen och övernattningsmöjlighet är prio 1.
Man förlorar sej lätt i önsketänkande, just nu får man ta en dag i taget och jobba sej igenom konvalesensen efter coreterm och bli helt bra vilket jag räknar med verkar som läkningen går bra vilket det alltid brukar göra - hittills.

Vitt blev fruktansvärt gult förr i tiden och värre på den sidan som inte träffades av ljuset som insidan av en garderobslucka ex.

Dagens vita plastfärger gulnar i princip inte, om inte underlaget missfärgar. Om jag inte missminner mig så missfärgar plywoodskivan så den behöver en bra grund som stoppar genomslag.
Jag hade valt en halvblank färg, matt är ju enklast att måla men för mig känns det som en grundfärg, den blanka färgen avslöjar ALLA missar.

Rött om det ska se lite trevligt/roligt ut och mörkgrått/svart om man vill att det ska se ut som att stommen tillhör den starka originalinredningen.
Och glöm inte kvistlack, den kanske man kan hoppa över om du väljer den mörkgråa/svarta inredningskulören.

Min bättre hälft och jag åkte på en resa som jag hade gjort 40 år tidigare med mina föräldrar, in i Finland upp till Nordkap och sen bitvis ner genom Norge och hem igen fast då med husvagn, nu gjorde vi den resan med en V70 efter det att vi känt varandra i 1 månad å det var tider det. Vi kunde sova i princip vart vi ville och den var snabb och bekväm, friheten blev någonting helt annat. Tyvärr hade vi ingen takbox så det blev väldigt mycket flyttande innan man kunde sova. Nu kommer jag till slutklämmen, satsa på en takbox. ;)

Den lacken jag har är speciellt framtagen för att bevara trä vitt i solen, speciellt uvfilter en liten burk ganska dyr vattenlöslig polyuretanlack helt genomskinlig och högblank.
Benen blir nog mörkgrå kanske svarta men själva stommen trävit det mesta som syns är profilierad golvlist av furu.
Blir ganska mycket utrymme under sängen och jag är ensam. Ska jag ha en takbox så måste jag köpa och montera rails först sen fästen för boxen och sen boxen. Det blir en slant som jag inte hade tänkt att kosta på mej, bilen är 1,60 m hög så takboxen kommer att komma ganska högt upp även för mej som är 193 cm jobbigt att lasta. Sängen blir ju alltid färdigbäddad. Skulle tro att det utrymme som alla säten tog är mer än det utrymme som finns i en box. Det som kan bli svårt är att få med kanoten men jag har blivit lite rädd att ge mig ut med den. min sparkcykel som gjort många mil i spanien ska med oumbärlig att frakta matkassar med får lätt plats sen är det mest kläder. En mindre stol ett bord som blir väldigt litet gjort för vandring och en nödtoalett som är helt hopfällbar. Volymen av en människa och en passagerarstol som i mitt ensamma fall saknas gör stor skillnad.
Men för en enkel övernattning t.ex för ögonundersökning behövs ingenting extra bara en bäddad säng.
När jag byggde caddyn var första övernattningen i danmark hade inte testat ut den utan bara byggt, Tror det är bra att testa först och sen bygga färdigt. Sängen t.ex. byggde jag om tre gånger det misstaget vill jag inte göra igen. Förmodligen kan jag måla idag eller imorgon, varmt ute nu och varmare ska det bli man får se hur mycket man orkar.

Sängen börjar bli färdig alla ben är på plats. Har handlat en matta som kallas för beige förg men mina dålaiga ögon kallar det Guld. Altså måste en fullständig rockad beträffande färger äga rum.
Nu är det Herdins lackbets mahogny som gäller vilket jag använde i caddyn och trivdes bra med.
Benen som sitter på insidan av ramen syns inte mycket så det blir samma färg där också.
Liggskivorna i plywood ska vara obehandlade, målar man ena sidan får man spänningar.
Som kanske framgår av bilderna har jag satt dit ett sk. pianogångjärn på skivorna vilket medger att man lyfter en sida för åtkomst under, därför har jag gjort ett hål på vardera sidan med hålsåg.
Enkelt att vika ena sidan mot den andra och bära iväg om man så vill resten av sängen väger inte mycket så enkelt att ta ut bara en skruv håller den i fixerat läge.
Vill man montera passagerar stolen är det bara 4 skruv så ganska enkelt.
Man måste ha många bollar i luften samtidigt som halvt handikappad med en del bekymmer med kateter osv. har man tid att inte göra misstag och kan tänka några steg framåt.
Nu är det slipning av diverse hörn som gäller tyvärr körde jag sönder slipbandet på bandslipen men den är ganska svår att manöverera med en hand. Måste gå över det mesta med en vibroslip sen ska jag måla på betsen. Finns en del jobb med mattan hål ska tas upp och den ska skäras till har en del ljudisolering som jag inte vet hur jag ska göra med. Sängen kommer ju dämpa en hel del oväsen från bakre hjulen vilket är det som hörs mest. Blir en del gymnastik som är väldigt smärtsam trots alvedon. Hoppas att jag kan få en vettig läkare att skriva ut testosteron som hjälpte fantastiskt bra 2012. Speciellt nu när jag knappast lider av prostataförstoring längre.
Hamnade i sk studentkaos när skolan hade avslutning körer som jag inte sett i lilla Finspång på minst ett år.
Sånt har jag sett säkert 30ggr så man är luttrad inte bara eleverna hade smakat på starka saker utan även en del kollegor. En av dem han har gått bort nu stod lastad med husvagn och var bara inne för att slänga åt eleverna sina betyg och sticka, inte särskilt roligt för eleverna som slutar man vill ju gärna samlas och säja några kloka ord det ska ju vara lite högtidiligt.
Tyvärr hade han tagit ut friheten lite tidigt skedde en olycka med ett själpt traktorsläp så han fick vara kvar, själv åkte jag till akuten och naturligtvis var det den snällaste och trevligaste eleven som blivit skadad men det var inget allvarligt men ont av alla skrapsår.
Inget blir som man hoppas ibland. Inatt är det säkert fylla och må dåligt för en del. Sånt har man aldrig upplevt själv när man var ung renlevnadsmänniska som man var.

20230608_212513.jpg20230608_233751.jpg20230608_234107.jpg

Senast ändrad:
Jaha då var sängen målad, 2 ggr med bets men tänker ta en om gång till.
Har dammsugit lagt in den mattan som ska vara vid resvhjulsfacket limmade fast 4 st ljuddämpningsplattor som jag klippte isär så de täcker en del av reservhjulsbaljan.
Lade dit en skiva som ska vara över nämda plats underligt nog inte rak verkar knäckt, ska inte använda den blir ett öppet utrymme som jag enkelt kan nå utifrån.
Lade dit den nya mattan grovklippte en del direkt på plats men väntar med det sista tills i morgon värker överallt läste antibiotika lappen som följde med kuren om 4 veckor som jag har mindre än två veckor kvar på och där står det som biverkning precis det som jag upplever och då ska man gå till doktorn akut.
Det kommer jag inte göra utan står ut en dryg vecka till.
Bilden är inte riktigt rättvis eftersom mattan bara är grovklippt och en hel del återstår.
Men bra att det går att klippa till den utan att den upplöses i atomer som en del tenderar att göra. När jag är helt klar kan jag ta transparent textillim och säkra kanterna.
Inte så mycket kvar så är själva sängen det viktigaste klart.
Nästa steg blir svårare och kanske inte helt nödvändigt med tanke på målbeskrivningen.
Detta är min nödtoalett som tar väldigt lite plats och verkar fungera.
Blir en plastpåse att slänga i närmsta sopkärl, jag betraktar det som en nödlösning som tar liten plats och inte kostar så mycket 450kr.
Den kommer på måndag tyvärr är det postnord som står för frakten altså fungerar inte postnordappen.
de har lagt ner ett utlämningsställe så jag får lägga på en kostnad på 1 mil.
Tänker skriva och påpeka att alla leveranser inte någonsin ska befraktas med postnord.
I mån av ork så har jag tänkte mej ett litet skåp vid huvudändan där skåpsdörren blir ett bord för datorn eventuell matlagning osv. inte mycket plats men man kan ju bygga dörren så det passar. Har inte mätt och det får byggas efter hand viktigast att bilen är klar för ev. synundersökning 18mil hemifrån blir det problem efter undersökningen kan jag lägga mej en stund och det är ju ljust länge. via motorväg tar det under två timmar hem.
20230610_204414.jpg
d7315798bae14d0d90257b5110eab48c[1].jpg

Idag fick jag nödtoaletten, den har en påse man kan förvara den i, väldigt enkel att fälla upp helt utan anvisningar och fort går det. Följde med en rulle påsar verkar inte vara något speciellt och det går säkert med vanliga soppåsar är man osäker kan man ta två.
Det är en sån sak man skulle velat ha med i bilen tidigare som säkerhet t.o.m. om man har en fungerande toalett som reserv om den strejkar är full utan att man kan hitta tömningsplats. Eftersom den inte tar mycket plats och väger 1,5kg kommer den finnas med i bilen oavsett jag behöver den eller inte.
Mattan jag köpte är lite knepig det är 4mm syntetgummi i mitten som verkar ganska starkt lagom tungt.
På ovansidan har man ytskiktet som sitter helt fast i gummit testade med en tång samma med underskiktet som är svart med prickar i vilket gör att man kan klippa ganska rakt med en bra sax.
Det som kunde vara bättre är ju om den var töjbar för dubbelkrökta ytor. Kom att tänka på det materialet som jag köpte på en båtaffär för att limma på väggarna i caddyn.
Mattan är alltså helt vattentät suger förmodligen inget vatten alls, isolerar både mot oljud och kyla.
Man kan altså med typ kontaktlim vattenlösligt limma den på en vägg, det fanns små mattor 75cm breda i olika längder min som är 130 x 190cm och en som är modellen större.
Finns i lite olika mönster och färger.
Det enda problemet är ju kanterna som ju är svarta inget som repar upp sej och enkelt att klippa men kan behöva en list fast förmodligen går det att måla kanten med lämplig färg.
Dollarstore har dem och jag kommer förmodligen att köpa en matta i lämplig färg att ha på golvet i bilen fram. Har sparat originalgummimattorna vilket jag inte brukar så det är enkelt att malla av dom så blir det lite snyggare i bilen. Sitter fästen som gör att de sitter fast det är ju toyota där man verkar ha tänkt på det mesta.
Synd att man inte kan behålla bilen som den är när man besiktar för då hade jag satsat för fullt, det som håller mej tillbaka är att dels har jag en husbil dels är jag inte i bästa form men hoppas på det och besiktningens krav men det är juli nästa år.
Fast nu känns det som att det kommer att gå bra att hinna bli så färdig att jag kan använda sängen vid synundersökningen om de skickar en kallelse.

20230612_150826.jpg20230612_150921.jpg20230612_151017.jpg20230612_151037.jpg

Snygg toalett.

När jag var resemontör så användes en murarhink med en soppåse om nöden pockade på.
Hände ibland att man var på byggen utan tillgång till wc (förekommer nog inte idag), då stängde man in sig i skåpet på bilen en stund.
Forna tiders plåtis :cool:

Ja en sån hink skulle duga men de tar plats.
Har äntligen skurit till mattan en del och fått in sängen och sängbotten, fattas madrassen och sängkläder.
Allt finns bara att plocka in vid behov. Ska ha en uppsättning saker liggande i bilen som man kan ha nytta av t.ex. kylboxen som väger en del och där man bara kan få kyla när man kör fn. eftersom nyckeln bryter spänningen till eluttaget. Ska köra den på eget batteri när jag står still det kan ligga parallellt med kylboxen och laddas när man kör med bilen.

20230613_215115.jpg
20230613_215158.jpg20230613_215305.jpg20230613_215225.jpg

WOW ... jag tror det betyder ungefär.. jag är imponerad! Mycket större bakdörr än jag trodde... det ska väl funka bra att kravla sig in o ut genom den? Jag trodde att det skulle kunna bli ett problem...

Nått att börja fundera på är någon form av ventilation.
Det kanske går att tillverka någon form av små ramar med myggnät som spänns fast i sidorutorna. Det brukar finnas moment avkänning ( klämskydd) när man stänger rutorna.

I vår husbil fungerar klämskyddet så, att rutan körs nedåt igen när den stöter på motstånd.

Därför blir det "pilligt" att sätta fast ventilationsgallren i sidorutorna.

Pålle

Det är en manuell sidoruta med vev tack och lov så inga problem med ventilation Har en platt 12v fläkt med centrifugal fläkt så man kan lätt få luft växling om man sätter den så det blåser ut luften och då lär det komma in en hel del luft. Det brukar finnas lufthål dolda för att kunna evakuera luften från fläkten, när den går på full fart så märker jag ingen ändring eller tryck om sidorutan är nere eller ej.
Det betyder att det finns betydande hål någonstans men jag har inte sett var. I varje fall är det bra utfört eftersom man inte känner något drag. Caddyn hade hål med en gummiflärp som skulle öppna sej vid övertryck, det var så dåligt gjort att man fick in mängder med smuts där eftersom den låg precis bakom bakhjulet utan skydd som gjort för rost. Det var en spansk kaross. Saab 96 tvåtakt hade en massa hål nedanför bakrutan som gick ner i bagageutrymmet. Skulle ta bort imman på rutan, effekten var den motsatta varm fuktig inneluft strök över bakrutan där den kondenserade och hela vintern var bakrutan immig man torkade hela tiden med imskydstrasa eftersom man inte hade utvändiga backspeglar som original.
Ventilationen verkar helt föredömlig på toyotan med lite eller ingen imma på rutorna som snabbt försvinner.
Om man kunde köra fläkten mycket långsamt skulle man kunna få bra ventilation men förmodligen är det en fläkt motor som drar en massa ström.

Fick hjälp med min madrass har skjutit på jobbet eftersom det brukar vara extremt jobbigt att hantera en tempur madrass. Det gick bra och det känns inte nödvändigt att sy något har lagt ett madrasskydd över i frotte från jysk. Sen blir det underlakan och täcke när jag ska köra någonstans, vill inte köra runt med en bäddad säng och få pollen och damm där.
Gick bra att sitta i sängen enkelt att kliva in och ut något enklare på högersidan där det bara är att sätta sig och fälla upp benen. Har handlat 6mm björkplywood och en furulist som ska sitta i hörnen. Bygger en ram till ett skåp av listen sen ska jag klä den med plywood. I caddyn använde jag bitar från klickgolv blev ganska bra men behöver bara mindre bitar. Bauhaus sålde 2012 när jag byggde caddyn överblivna bitar kanske åker förbi och tittar vad som finns. Annars kan jag limma på lite båt väv som jag använt förut.

20230615_192822.jpg
20230615_193610.jpg

51f7IpaU8kL._SY115_SX115_.jpg

Har beställt detta camping kök att använda i bilen eller kanske utomhus.

Fick mitt kök efter 2 dagar med airmee verkar vara en bra transportfirma man blir länkad till transportbilen och kan se var den befinner sig en helt annan dimension i vårt som det verkar snart avdöda postnord som våra gamla politiker med hög pension sålde ut jag vill inte ta ordet landsförräderi i min mun men det är så jag tänker och man får tänka fritt i sverige.
Hade kört igenom ett antal short test på youtube inna jag handlade. Kommer i en påse man ansluter biltemas billigaste gasflaska men det finns både större med blandgas att handla, snabbkoppling bara att fälla upp benen och stödet för kastrullen vrida på kranen och trycka på spaken som ger en gnista.
Det startar direkt lågan har ganska mycket mera fart än gasköket i husbilen med ny flaska.
Blir väldigt mycket mer stabilt än de sk. spindelbrännarna eftersom gasflaskan är motvikt.
Riktigt bra att ha hemma eller i husbilen om gasen tar slut. Den mäter 11cm i kvadrat så väldigt liten och passar bra att ha i bilen tror den drar väldigt lite gas på lägsta inställningen och kan nog värma bra om man skulle hamna i en långvarig kö på vintern på motorvägen. Tror inte de rekommenderade ljusstumparna gör mycket nytta.
Jag ska ha den i bilen för att fixa nödmat burksoppa nudlar kaffe och te. Kostar 211kr på amazon. Finns förmodligen i ett Eulager i förslagsvis tyskland så den kommer hit fort.

20230616_174215.jpg20230616_174231.jpg20230616_174809.jpg

Handlade en gångmatta 75 x 180 cm på dollarstore. Fanns lite olika färger, valde nästan en som det stod grå på men med lampljus och mina dåliga ögon såg det blått ut och det passar inte så det fick bli rött men mönstret vet jag inte om jag gillar.
Mallade av Gummi mattan lade den ovanpå och ritade runt den med tuchpenna och klippte ut. Gick snabbt och enkelt. Borde väl göra andra sidan också men den kommer man knappast att se.
Ganska nöjd med resultatet. Eftersom det är så lätt att klippa till och rimligt pris så får man lite ideer om husbilen. Men just nu är det mycket tveksamt med längre resor, ska vänta ett tag och utvärdera när kateter och antibiotika kuren är över så man kan vara som folk igen. I princip känns allt jobbigt.
Hittade en gammal stolhistoria som jag skaffade för många år sen för att kunna sitta ute när det var blött eller snö. Vet inte om jag kommer använda den eller kanske ha en kudde mot dörren. Finns lite olika sorter att köpa där ryggstödet är fällbart i olika vinklar men allt tar plats.
Har forskat lite om katalytvärmare med gas coleman slutade tillverka dom eftersom det dog några stycken som inte fattade att dom använde syret i luften däremot avger de inga farliga gaser det enda är vatten som när det är kallt kondenserar på rutorna.
Men det finns tillverkare som säljer kinesiska kopior, sen fanns det några gamla original begagnade på ebay.
Tror att de inte säljs på svenska amazon.se men på amazon.com fanns de för hyfsat pris. Men det finns en hake de verkar vara gjorda för amerikanska marknaden och de har andra typer av gasflaskor. Fick man tag på en och en adapter skulle man kunna fylla men verkar omständligt. Nu är inte behovet så stort det är ju sommar. Men man vill ju gärna sväva ut lite i tanken. En riktig gammaldags värmare har jag och testat men omständligt att starta med öppen låga. Skulle kunna konvertera till gas men man vill ju inte se sin egen dödsannons i tidningen. Ska bli svalare så man kan gå ut och mäta lite och göra en enkel skiss på ett skåp20230617_200803.jpg20230617_200734.jpg

Senast ändrad:
Nja, du har ju gjort det så fint :love: och så lägger du in någonting som liknar en bönematta, nu är ju jag allergisk mot allt vad religion heter så det kanske bara är jag som är störd..

Som värmare hade jag bara använt bilens befintliga värmesystem, en stund på kvällen och sen på morgonen om det behövs. Ingen effektiv lösning rent ekonomiskt men hur många ggr pratar vi om egentligen då övernattningarna förmodligen aldrig kommer ske på vintern. Står man på campingar så kan man ju bara sätta in ett externt elelement.

Jo, en mycket "effektiv" ekonomisk lösning.. för allt finns redan! Men miljömässigt diskutabelt och förmodligen olagligt?
Men sen blir ju allt i livet så mycket mera spännande av " finurliga " lösningar.
Jag menar , varför värma vatten till kaffe på en simpel gasspis när det finns invertrar.
När det gäller religion så tror jag att det är så att just Bengt är en ovanligt erfaren man? Fast jag håller lite med Chippen. Har du konverterat?
Dollarstore säljer bönemattor? Ja ja!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen