• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Lite svårt att ha idéer utan att se ett kopplingsschema på hur ditt system ser ut (om det finns ett sådant längre upp i tråden har jag missat det). Är den nya laddaren ansluten till alla och exakt samma kablar (förutom den lilla vita) som den gamla laddaren var ansluten till? Och är det inget annat som ändrats i kopplingarna i samband med att nya laddaren kopplades in?
Jo så är det, har inte ändrat nått, förutom att den lilla kabeln inte har kopplats på Victron laddaren.
Ska gå igenom alla säkringar en gång till, men tror inte att nån är trasig.
.Hittade detta på nätet:
.
Den vita signaltråden på CBE CB516 har två funktioner.



1. För att manövrera nätladdningsreläet för B1 (fordonsbatteri). Detta relä finns i det nedre högra hörnet av DS520 PCB. Den omvända blockeringsdioden och den strömbegränsande (2A) termistorn (en blå skiva) ligger intill.



2. För att ge "Mains ON"-signalen till PCxxx-displayenheten. Ikonen på min DS520 är en symbol med 2 stift.



Utan den vita signalkabeln kommer du att förlora nätladdningen av startbatteriet och indikeringen nätström PÅ. Ett intressant arbete runt som jag har sett nyligen var att använda en liten plugg typ 12V PSU för att mata in i DS520 eller DS300. Nätströmmen ON-utgången på CB516-laddaren är bara klassad till 50mA, så en 500mA PSU skulle vara mer än tillräcklig. Det uttag som nätaggregatet är anslutet till ska naturligtvis inte kunna försörjas via en växelriktare.


Finns ju så många CBE cb 516 modeller.
.
 

Bilagor

  • IMG_3659.JPG
    IMG_3659.JPG
    604,9 KB · Visningar: 10
  • IMG_3658.JPG
    IMG_3658.JPG
    492,8 KB · Visningar: 10
Du kanske är på rätt spår där. Om den vita signaltråden är ansluten till stiftet som kallas Net signal i första bilden så står det ju i klartext där att det är en +12 V signal. Och en sådan kanske går att få ut den nya laddaren också. Om inte annat finns ju dess utgående laddningsspänning, som iofs är en bit över 12 V.
 
Du kanske är på rätt spår där. Om den vita signaltråden är ansluten till stiftet som kallas Net signal i första bilden så står det ju i klartext där att det är en +12 V signal. Och en sådan kanske går att få ut den nya laddaren också. Om inte annat finns ju dess utgående laddningsspänning, som iofs är en bit över 12 V.
JO är nästan säker nu på att den ska in i +, hittade även hur det är kopplat fram till min panel och där står det att från laddaren till Säkrings box vidare till panelen.
På sidan 15 kan an se detta
 

Bilagor

  • panel.pdf
    1,7 MB · Visningar: 9
Jag får nog ta tillbaks förslaget om att ev. ansluta vita tråden till utgången för laddningsspänningen på nya laddaren. För den är väl kopplad direkt till bodelsbatteriet dvs där är spänning hela tiden? Det du skall ha till vita tråden är ju en 12 V spänning bara när laddaren är inkopplad till 230, om vi förstått rätt. Finns det någon separat sådan ”signalutgång” på den nya laddaren?
 
Jag får nog ta tillbaks förslaget om att ev. ansluta vita tråden till utgången för laddningsspänningen på nya laddaren. För den är väl kopplad direkt till bodelsbatteriet dvs där är spänning hela tiden? Det du skall ha till vita tråden är ju en 12 V spänning bara när laddaren är inkopplad till 230, om vi förstått rätt. Finns det någon separat sådan ”signalutgång” på den nya laddaren?
Har 3 st + utgångar och 1 minus, finns ingen separat ingång.
Plåtis Tobbe har gjort en video som jag länkade till och han kopplade rakt in.
Den laddare har väl bara spänning när 230 är kopplad annars är den död
 
Senast ändrad:
Nå som jeg vet det er en cbe elblock så vet jeg at alle ladere kan lade bilbatteriet når bobatteriet er nesten fullt. Jeg beskrev mekanismen som finnes inne i elblocken i innlegg #280 i denne tråden. Det eneste som kreves av ladere er at de kommer over 13,8V ved bobatteriet og spenningen på bilbatteriet er under 12,8V om jeg fortsatt husker de rette verdiene etter over 10 år. Ladningen av bilbatteriet blir uten annen begrensning enn det som kommer av spenningsfall gjennom kablingen da ebl kobler direkte uten egen strømbegrensning.
 
Er ikke denne hvite kabelen kun et signal til panelet om å vise at 230V er tilkoblet? Om laderen ikke har en slik utgang så er det mulig å simulere dette signalet. Men det har ingen annen funksjon enn å slå på en lampe i displayet. Jeg ville glemme denne lampen om det ikke finnes lett tilbjengelig.
 
Är inte denna vita kabel bara en signal till panelen för att visa att 230V är ansluten? Om laddaren inte har en sådan utgång är det möjligt att simulera denna signal. Men den har ingen annan funktion än att tända en lampa i displayen. Jag skulle glömma den här lampan om den inte är lättillgänglig.
Nu när jag vet att det är ett cbe elblock vet jag att alla laddare kan ladda bilbatteriet när hembatteriet är nästan fullt. Jag beskrev mekanismen inuti elblocket i inlägg #280 i denna tråd. Det enda som krävs av laddare är att de kommer över 13,8V vid husbatteriet och spänningen på bilbatteriet är under 12,8V om jag fortfarande kommer ihåg rätt värden efter över 10 år. Laddningen av bilbatteriet är utan annan begränsning än den som kommer av spänningsfall genom kablaget då ebl ansluter direkt utan egen strömbegränsning.

Är inte denna vita kabel bara en signal till panelen för att visa att 230V är ansluten? Om laddaren inte har en sådan utgång är det möjligt att simulera denna signal. Men den har ingen annan funktion än att tända en lampa i displayen. Jag skulle glömma den här lampan om den inte är lättillgänglig.
Bodelsbatteriet hade 14.6 när jag mätte, bildelsbatteriet hade 12.6 v igår.
.
.Vet ej men tror att detta stämmer:
.
Den vita signaltråden på CBE CB516 har två funktioner.


1. För att manövrera nätladdningsreläet för B1 (fordonsbatteri). Detta relä finns i det nedre högra hörnet av DS520 PCB. Den omvända blockeringsdioden och den strömbegränsande (2A) termistorn (en blå skiva) ligger intill
 
Oj där blev det överkurs får googla 🤣
Googlade lite också - tolkar det som att detta relät skulle fungera.
230V spole med kontaktorer för Max 10A vid 24VDC - Och potentialfritt vad jag kan förstå.


1729157597388.png
 
Googlade lite också - tolkar det som att detta relät skulle fungera.
230V spole med kontaktorer för Max 10A vid 24VDC - Och potentialfritt vad jag kan förstå.


Visa bilaga 42611
Men ska jag sätta den mellan batteri laddarens + pol och kabeln som går till El centralen och vidare till manöverpanelen.
Nu blev det snurrigt i min lilla ärta!
 
Bodelsbatteriet hade 14.6 när jag mätte, bildelsbatteriet hade 12.6 v igår.
.
.Vet ej men tror att detta stämmer:
.
Den vita signaltråden på CBE CB516 har två funktioner.


1. För att manövrera nätladdningsreläet för B1 (fordonsbatteri). Detta relä finns i det nedre högra hörnet av DS520 PCB. Den omvända blockeringsdioden och den strömbegränsande (2A) termistorn (en blå skiva) ligger intill

Jag tror också det stämmer. Dina spänningsmätningar + texten du hittat (1. För att manövrera... osv) + den del av ett kretsschema för en CBE elcentral jag kopierat nedan bekräftar varandra.

Min tolkning: B2 = bodelsbatteri, B1 = startbatteri, Carica batterie = laddare. När laddaren är på och styrsignalen Net signal (S), som är ansluten från vänster till den krets som jag ringat in med rött, är aktiv så släpps en begränsad ström genom kretsen från laddaren till B1.



1729163609767.png
 

Bilagor

  • 1729162629395.png
    1729162629395.png
    39,9 KB · Visningar: 3
  • 1729163140255.png
    1729163140255.png
    39,9 KB · Visningar: 3
Jag tror också det stämmer. Dina spänningsmätningar + texten du hittat (1. För att manövrera... osv) + den del av ett kretsschema för en CBE elcentral jag kopierat nedan bekräftar varandra.

Min tolkning: B2 = bodelsbatteri, B1 = startbatteri, Carica batterie = laddare. När laddaren är på och styrsignalen Net signal (S), som är ansluten från vänster till den krets som jag ringat in med rött, är aktiv så släpps en begränsad ström genom kretsen från laddaren till B1.



Visa bilaga 42616
Ska ta och prova i helgen, vad kan bli fel? säkringen går sönder, då är det bara byta säkringen.
Vi får se!! TAck!
 
Men ska jag sätta den mellan batteri laddarens + pol och kabeln som går till El centralen och vidare till manöverpanelen.
Nu blev det snurrigt i min lilla ärta!
Vet inte om du blir nå klokare, men försökte kladda ner mina tankar.
Då borde du bara få indikering på panelen, samt laddning på "motorbatteriet" när 230V är anslutet..
(Den gula i skissen, är din vita kabel)
1729249057790.png
 
Nu var jag ute, ryckte all ström, kapade den vita kabeln och skruvade fast den i ett av + hålen på victron laddare. Innan jag satte på strömmen mätte jag bildels batteriet till 12.6 v.
Kopplade in 230 kabeln satte igång panelen, nu lyser det att 230 är i kopplad och nu lyser även att bägge batterierna laddas😀
Mätte nu på bildelsbatteriet 14.4 v. Så den tar laddning nu, men är 14.4 v för mycket för ett bly batteri/startbatteri.

Ska bli kul att se om några timmar om allt fungerar 👍 Tack för all hjälp !

Kul även att batteri övervakare jag köpte till lifepo4 batteriet visar samma som när jag mäter själv 😀🙏
 
Det är "standard"-spänning på många EBL, vår ger 14.3V.
Så det ska vara lugnt.
Bra att plintarna inte var ihopkopplade, så det gick "bakspänning" genom laddaren.
Fick du din relästyrning gratis, grattis!!! (y)
 
Det är "standard"-spänning på många EBL, vår ger 14.3V.
Så det ska vara lugnt.
Bra att plintarna inte var ihopkopplade, så det gick "bakspänning" genom laddaren.
Fick du din relästyrning gratis, grattis!!! (y)
Tänkte i morse på det du skrev, kanske fattade jag fel igår. Jag köpte aldrig ett relä, kopplade den vita tunna kabel rakt in i victron laddaren. Då började allt fungera. Nu i morse började min lilla hjärna att fundera, eftersom det var 12v i kontakten i gamla laddaren från flatstiftet och nu är spänningen från victron satt till 14.5 v under laddning, kan kabeln vara för tunn? Den är ju Max 3-4 mm tjock. IMG_3659.jpeg
 
Ingen fara, den tunna vita kabeln är bara en styrsignal till kretsen i elcentralen (inringad i rött i bilden i mitt tidigare inlägg) och matning till signallampan i panelen. Den leder inte någon stor ström.
Vad händer när du stänger av laddaren, lyser signallampan fortfarande eller slocknar den? Om den slocknar är det nog bingo, annars läge att fundera över ett relä (eller manuell brytare) för att undvika att elcentralen vill ladda startbatteriet från bodelsbatteriet när laddaren inte är påkopplad.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen