• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

En annan enkel lösning kan vara att ta t.ex. Victrons minsta MPPT laddare och bara koppla den på startbatteriet. Då får du full koll på laddningen av startbatteriet och kan även ställa in laddkurvan för det batteriet separat. Startbatteriet behöver ju oftast bara toppas upp lite så man snor heller inget nämnvärt från solcellsladdningen av bodelsbatteriet.
Som bonus får man ju alltid startbatteriet fulladdat även när man fricampar.

Ingen fara, den tunna vita kabeln är bara en styrsignal till kretsen i elcentralen (inringad i rött i bilden i mitt tidigare inlägg) och matning till signallampan i panelen. Den leder inte någon stor ström.
Vad händer när du stänger av laddaren, lyser signallampan fortfarande eller slocknar den? Om den slocknar är det nog bingo, annars läge att fundera över ett relä (eller manuell brytare) för att undvika att elcentralen vill ladda startbatteriet från bodelsbatteriet när laddaren inte är påkopplad.
Stänger jag av laddaren så släcks panelens lampor för 230 och laddning 👍

Har du en euro6 klassad husbil så har du garanterat ett AGM-batteri som startbatteri.
AGM behöver 14,7 vid ca.+20C,
på vintern, beroende på kyla över 15V.
Men en euro6 laddar sällan startbatteriet högre än 80% SOC, då den bara laddar med hög spänning under vissa förutsättningar.

Så Roger's ide med en separat laddare till startbatteriet vid 230V ansluten är inte så tokig, den behöver inte vara kraftig, bara avsedd för AGM, ifall det nu är det du har som startbatteri.

En annan enkel lösning kan vara att ta t.ex. Victrons minsta MPPT laddare och bara koppla den på startbatteriet. Då får du full koll på laddningen av startbatteriet och kan även ställa in laddkurvan för det batteriet separat. Startbatteriet behöver ju oftast bara toppas upp lite så man snor heller inget nämnvärt från solcellsladdningen av bodelsbatteriet.
Som bonus får man ju alltid startbatteriet fulladdat även när man fricampar.
En nackdel kan vara om man har eller sätter in en DC-DC omvandlare som enbart går på spänningsnivån från startbatteriet och inte använder D+ signal för att gå igång.
DC-DC omvandlaren går ju då igång när spänningsnivå på startbatteriet stigit och börjar då dra ut ström från startbatteriet till bodelsbatteriet.

En annan metod är att se till så inga förbrukare typ stereon eller annat från bodelen kan belasta startbatteriet, det var det första jag fixade på min för 10år sedan, då den var seg att starta efter ett par veckors stillestånd utan 230V.
När jag sedan byggde om och monterade en kombinerad dc/dc-mppt laddare + litiumbatteri så har jag alltid laddning på alla batterier ifall solen tittar fram, har ingen och behöver ingen 230V laddning, husbilen har stått ute i 2 månader nu oanvänd med wifi o router och kamera igång, tittade till den för ett par veckor sedan och kollar bobatteriet som var nere på 45% SOC, märkligt, visade sig att jag glömt invertern och mikron påslagna 🥴

Så att bygga ett system som kräver 230V har sina nackdelar, jag tycker det är bättre att lägga surt förvärvade pengar på att bygga bort beroendet av extern 230V, det är frihet, tycker jag.

Lika här, på förra bilen kopplade jag bort originalladdaren helt och kopplade om förbrukare som stereo och dom extra USB uttagen i instrumentbrädan till bodelsbatteriet. Startbatteriet toppades bara upp med en liten extra MPPT laddare. Alltid fullt. Enda gången jag laddade startbatteriet med 230v var precis innan bortkoppling före vinteruppställningen.

Sen hade jag fortfarande en Victron 230V laddare till bodelbatteriet. Skönt att veta att bodelsbatteriet alltid kan fyllas upp helt snabbt oavsett väder.

Lika här, på förra bilen kopplade jag bort originalladdaren helt och kopplade om förbrukare som stereo och dom extra USB uttagen i instrumentbrädan till bodelsbatteriet. Startbatteriet toppades bara upp med en liten extra MPPT laddare. Alltid fullt. Enda gången jag laddade startbatteriet med 230v var precis innan bortkoppling före vinteruppställningen.

Sen hade jag fortfarande en Victron 230V laddare till bodelbatteriet. Skönt att veta att bodelsbatteriet alltid kan fyllas upp helt snabbt oavsett väder.
Jag har också en Victron IP22 30A liggandes i husbilen, men den används inte, är mer som en reserv, utifall.

Jag gjorde liknande, men med hjälp av Votronics standbyladdare som drivs av Load-utgången på min Victron MPPT. Load-utgången har jag konfigurerat så att den bara är aktiv när bobatteriet har laddningsspänning.

Kanske skulle avluta denna tråd då jag själv har utökat den med allt möjligt.... eller kanske kan det bli en samlingstråd för mig som jag kan hitta svaren om ett tag igen... när minnet sviker :confused: 🤣.
Nu börjar det snart bli dax för vinter förvaring.
Då jag har en setup i HB nu som jag aldrig haft så är frågan är detta rätt väg att vinter avställa:
Börjar med täcka husbilen med vinter skydd som andas.
Koppla bort solcells kablarna från Regulatorn,
sedanplocka bort - och + polen på Lifepo4 batteriet som förvaras inom hus.
Ladda Bilddelsbatteriet fullt sedan koppla bort - polen,
stänga av panel och huvudbrytare för batterierna.

Kommer kännas lite tomt i 4-5 månader nu.....

Börjar med täcka husbilen med vinter skydd som andas.
Koppla bort solcells kablarna från Regulatorn,
sedanplocka bort - och + polen på Lifepo4 batteriet som förvaras inom hus.
Ladda Bilddelsbatteriet fullt sedan koppla bort - polen,
stänga av panel och huvudbrytare för batterierna.
Så skulle jag gjort (läs gör) också.

EDIT: Jag täcker dock inget, utan kopplar bara ur solcellen :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen