• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Jätte dumt när man inte kan somna, man ligger och funderar....
Nu är ju nya laddaren inställd på att ladda Lifepo4 batteriet, men hur går det med batteriet i bilen för det var ju kopplat att även den laddar.
Det är ju vanligt blybatteri, får den sämre laddning nu eller kommer laddare förstöra blybatteriet??:(
 
Jätte dumt när man inte kan somna, man ligger och funderar....
Nu är ju nya laddaren inställd på att ladda Lifepo4 batteriet, men hur går det med batteriet i bilen för det var ju kopplat att även den laddar.
Det är ju vanligt blybatteri, får den sämre laddning nu eller kommer laddare förstöra blybatteriet??:(
Vill minnas (det var ett tag sedan jag läste instruktionsboken) så är laddningen (1A?) för bilbatteriet anpassad för blybatteri, oavsett inställning för "huvudladdningen". Så du kan lugnt vända på huvudet och somna om. :)
 
Vad tror ni om att ställa laddare på user defind och 14.4 v i laddning istäälet för Lion läget på max 14.2v
Batteriet ska klara Maximum Charge Voltage: 14.6V.

Bra eller dåligt?
 
Vad tror ni om att ställa laddare på user defind och 14.4 v i laddning istäälet för Lion läget på max 14.2v
Batteriet ska klara Maximum Charge Voltage: 14.6V.

Bra eller dåligt?
Prova, det kommer att ladda lite snabbare i CV-fasen, det inbyggda bms'et kommer att bryta laddningen ifall någon cellspänning (i de 4st cellerna) stiger över ett programmerat värde, när sen den cellspänningen sjunkit under ett programmerat värde så startar laddningen igen.
De flesta LFP-laddarna brukar hålla sig mellan 14,4-14,6V i CV-steget.

Det finns inget dåligt med att ladda med 14,6V, bms'et skyddar så överladdning inte uppstår.
Laddar man med för låg spänning i CV-fasen så finns risk för att balanseringen av de 4 cellerna inte startar i ett drop-in LFP, här kan det skilja mellan tillverkare.
 
Tänkte prova lägga både mppt och laddaren på 14.5v .
Nu har jag ingen 230 inkopplad då kommer jag inte åt victron laddaren. Ska det va så, trodde att de tog lite ström från batteriet så man kunde se den via bluetooth utan 230 kabeln
 
Senast ändrad:
Tänkte prova lägga både mot och laddaren på 14.5v .
Nu har jag ingen 230 inkopplad då kommer jag inte åt victron laddaren. Ska det va så, trodde att de tog lite ström från batteriet så man kunde se den via bluetooth utan 230 kabeln
Laddaren behöver vara ansluten till 230V för att kunna kommunicera med den.
Min Victron IP65 fungerar på det sättet. Ställ gärna in ett lösenord för laddaren.
Default lösenordet har jag för mig är ett antal nollor.
 
Tänkte prova lägga både mppt och laddaren på 14.5v .
Nu har jag ingen 230 inkopplad då kommer jag inte åt victron laddaren. Ska det va så, trodde att de tog lite ström från batteriet så man kunde se den via bluetooth utan 230 kabeln
Jag har en 30A versionen av IP22 i garaget, den är stendöd utan 230V, oavsett ifall den är kopplad mot ett batteri,så det ska nog vara så.
 
Då har vi testa lite i helgen, laddat dator, mobiler, platta och slösat med ljus i husbilen, eftersom det var kallt ute så gick ju gasol värmaren hela tiden, fläkten drar väl lite ström oxå!
Ville kört tven oxå men skärmen hade gått sönder av 2 veckors stilla stående! (hur nu det är möjligt)
Batteriet gick aldrig under 13.38 v, varken på vakten eller när jag mätte.
Så tror att vi har dubbla vår chans att stå 2-3 dagar utan el.

Nu har jag bara en uppgift kvar för denna höst, det är den lilla kabeln som går till panelen, nån som har en ide om hur jag kan få veta om jag vågar koppla in den i Nya laddaren. Läste i panelens instruktions bok men står inget om den eller ström styrka den behöver!
 
En fråga, kan det vara så att den lilla kabeln som ska visa när 230 är kopplat och laddar på panelen även gör att laddningen till bil batteriet hoppar igång?

Nu börjar jag tvivla att bilbatteriet inte laddar alls när 230 är inkopplad. Förr visade den fullt när 230 var kopplad.

Nu är den nere i 75% efter 1 dygn in kopplad på 230.
 
En fråga, kan det vara så att den lilla kabeln som ska visa när 230 är kopplat och laddar på panelen även gör att laddningen till bil batteriet hoppar igång?

Nu börjar jag tvivla att bilbatteriet inte laddar alls när 230 är inkopplad. Förr visade den fullt när 230 var kopplad.

Nu är den nere i 75% efter 1 dygn in kopplad på 230.
Låter lite mysko, jag har tidigare stått flera veckor utan laddning på bilbatteriet och då har det gått ner kanske 10%. Jag köpte en Votronic standbyladdare från Sunlux för en 500-hundring så nu har jag alltid bilbatteriet fulladdat.
 
Nu har jag bara en uppgift kvar för denna höst, det är den lilla kabeln som går till panelen, nån som har en ide om hur jag kan få veta om jag vågar koppla in den i Nya laddaren. Läste i panelens instruktions bok men står inget om den eller ström styrka den behöver!
Om du kollar instruktionsboken eller kopplingsschema för "den andra änden", alltså där signalen kom ifrån tidigare så kanske det går att se vad som skickades till panelen förr? Jag känner inte alls till komponenterna i din bil, har själv Schaudt, men signalen kom väl antingen direkt från laddaren eller via elektroblocket antar jag?
 
En fråga, kan det vara så att den lilla kabeln som ska visa när 230 är kopplat och laddar på panelen även gör att laddningen till bil batteriet hoppar igång?

Nu börjar jag tvivla att bilbatteriet inte laddar alls när 230 är inkopplad. Förr visade den fullt när 230 var kopplad.

Nu är den nere i 75% efter 1 dygn in kopplad på 230.
Kolla i appen för din laddare. Laddaren loggar varje laddningscykel. Även spänningen i batteriet när laddningen startar syns i loggen. Du kan se hur mycket ström laddaren har tryckt in i batteriet för varje laddningscykel.

Har du fått till alla inställningar för laddaren. Du kan öppna appen och laborera med inställningarna utan att ansluta till laddaren. Det finns ett demo bibliotek i appen uppe i vänster hörn. Tryck sedan på Blue smart laddare så kommer din laddare upp.
De ändringar du gör i demo läget påverkar inte inställningarna i din laddare.
 
Kolla i appen för din laddare. Laddaren loggar varje laddningscykel. Även spänningen i batteriet när laddningen startar syns i loggen. Du kan se hur mycket ström laddaren har tryckt in i batteriet för varje laddningscykel.

Har du fått till alla inställningar för laddaren. Du kan öppna appen och laborera med inställningarna utan att ansluta till laddaren. Det finns ett demo bibliotek i appen uppe i vänster hörn. Tryck sedan på Blue smart laddare så kommer din laddare upp.
De ändringar du gör i demo läget påverkar inte inställningarna i din laddare.
Trodde att man bara såg bodelend laddning i appen.
 
Började fundera,,, kan det va så att panelen bara visar fel på just bildelens batteri nu när kabeln inte är kopplad.
Ska ta mäta Bildelens batteri med 230 i och utan, då bör jag ju se om den laddar.
 
Senast ändrad:
Nu äntligen hann jag ut till husbilen.
12.6 v mäter jag med och utan 230 inkopplat.
Så bildelens batteri laddar inte när 230 är inkopplat. Det gjorde den innan bytet till nya laddaren. Allt är som förr, förutom den lille kabeln som går till panelen, så måste ju vara den som ger signal på nått sätt att bildelsbatteriet ska laddas när 230 är inkopplat.
Nån som har nån idé?
Kanske bara ska koppla in den lille i en av de tomma + uttagen på vi tron laddaren!
 
Lite svårt att ha idéer utan att se ett kopplingsschema på hur ditt system ser ut (om det finns ett sådant längre upp i tråden har jag missat det). Är den nya laddaren ansluten till alla och exakt samma kablar (förutom den lilla vita) som den gamla laddaren var ansluten till? Och är det inget annat som ändrats i kopplingarna i samband med att nya laddaren kopplades in?
 
Calira og cbe ebl har begge en spennings styrt ladning av bilbatteriet. Når spenningen på bobatteriet kommer over en grenseverdi og bilbatteriet er under en annen så kobles de sammen. Samme logikk jobber og motsatt vei, men kun basert på spenningen over bilbatteriet. Den høye verdien ligger over hva batteriet kan holde uten ladning, i praksis betyr dette at ladning av bilbatteriet ikke kommer i gang før bobatteriet er fullt. Om jeg husker rett så er den høye grensen for cbe 13,8 volt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen