• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Kontaktade Sunwind och frågade vad de skulle rekommendera om jag byter ut min gamla bc 516, detta svarade de:

"Hej Lasse,

Du kan byta dem rakt av förutsatt att batterikabeln är av rätt grovlek, men du behöver nog inte (3) modellen med 3 utgångar.

Föreslår gärna denna på 25A istället som dessutom levereras inkl kabel för batteri: förslagen var nr 2 eller nr 3"

Tänkte på att min gamla laddare är 16 A, är kabeln ok för 20 A eller 25 A då?
Vilken dimission gäller upp till 25 amp.

Då ska jag välja mellan dessa vilken hade ni valt?

1. https://www.amazon.se/dp/B0D1K9792N

2. https://www.amazon.se/Victron-Energ...+victron+blue+smart+ip22+12/20,aps,196&sr=8-2

3. https://www.sunwind.se/alla-produkt...dare-victron-blue-smart-ip67-12-25(1)230v-7-7
 
Jag hade valt nr 2. Den är beprövad, har bra recensioner och ger fler laddningsalternativ. Dessutom ger den bra övervakning och historik genom Victrons app. Tror inte att du behöver en laddare med ip67 och den har bara en laddutgång.
 
Senast ändrad:
Jag hade valt nr 2. Den är beprövad, har bra recensioner och ger fler laddningsalternativ. Dessutom ger den bra övervakning och historik genom Victrons app. Tror inte att du behöver en laddare med ip67 och den har bara en laddutgång.
Det är den jag tänkt oxå på, men priset är nästan 3 gånger så mycket som den DC house erbjöd mig.
Får kolla i helgen på kabel tjockleken jag har nu vad som passar så jag slipper byta kablar oxå.
 
Men innan du går vidare och köper någon laddare tycker jag att du skall göra det som Peter skrev om i ett tidigare inlägg dvs uppskatta hur din elanvändning ser ut.
Vad är det som konsumerar el i bilen och hur mycket per dygn
- kyl
- värmare
- tv
- laddning av telefoner mm
- inverter
-
I mitt fall var det enkelt. Jag visste efter flera års användning att jag konsumerade ca 30Ah/dygn.

Sen bedömer du hur du vill använda husbilen i form av fricamping/stå på ställplats/camping med tillgång till 230V. Jag kom fram till att jag ville kunna fricampa i 5-6 dygn. Jag behövde således tillgång till 150-180Ah i batterikapacitet.

Nästa steg är att bedöma vad som krävs för att fylla på dessa förbrukade Ah. Solcell kan ge en del. Laddning under körning en del liksom 230V-laddning vid stolpe. Här får man också ta hänsyn till hur långa sträckor man brukar köra husbilen per dag. Det är ju bra om batterierna är fulladdade när man kommer fram till den nya destinationen. Med min förbrukning valde jag att installera 3 lithiumbatterier på 98Ah vardera, en dc/dc- laddare på 30A och en ny solcellsregulator. Om vi bortser från solcellerna så innebar det att jag var tvungen att köra bilen 1 timme för varje dag som jag fricampat.

En viktig faktor att ta hänsyn till är ju under vilken del av året du avser att använda bilen. Under vintern ger ju inte solcellerna så mycket tillskott.

Genom att bedöma din elanvändning liksom hur du skall fylla på med ny el så får du en uppfattning om vilka olika komponenter i form av olika laddare och annan utrustning som du behöver. Om du behöver köpa flera komponenter tror jag att det är en fördel om de är av samma fabrikat. Det kan underlätta om de vill ”prata” med varandra.

Om du har gjort ”läxan” ovan tror jag att det är rätt lätt att få hjälp att välja lämpliga produkter som du skall komplettera med.
 
Men innan du går vidare och köper någon laddare tycker jag att du skall göra det som Peter skrev om i ett tidigare inlägg dvs uppskatta hur din elanvändning ser ut.
Vad är det som konsumerar el i bilen och hur mycket per dygn
- kyl
- värmare
- tv
- laddning av telefoner mm
- inverter
-
I mitt fall var det enkelt. Jag visste efter flera års användning att jag konsumerade ca 30Ah/dygn.

Sen bedömer du hur du vill använda husbilen i form av fricamping/stå på ställplats/camping med tillgång till 230V. Jag kom fram till att jag ville kunna fricampa i 5-6 dygn. Jag behövde således tillgång till 150-180Ah i batterikapacitet.

Nästa steg är att bedöma vad som krävs för att fylla på dessa förbrukade Ah. Solcell kan ge en del. Laddning under körning en del liksom 230V-laddning vid stolpe. Här får man också ta hänsyn till hur långa sträckor man brukar köra husbilen per dag. Det är ju bra om batterierna är fulladdade när man kommer fram till den nya destinationen. Med min förbrukning valde jag att installera 3 lithiumbatterier på 98Ah vardera, en dc/dc- laddare på 30A och en ny solcellsregulator. Om vi bortser från solcellerna så innebar det att jag var tvungen att köra bilen 1 timme för varje dag som jag fricampat.

En viktig faktor att ta hänsyn till är ju under vilken del av året du avser att använda bilen. Under vintern ger ju inte solcellerna så mycket tillskott.

Genom att bedöma din elanvändning liksom hur du skall fylla på med ny el så får du en uppfattning om vilka olika komponenter i form av olika laddare och annan utrustning som du behöver. Om du behöver köpa flera komponenter tror jag att det är en fördel om de är av samma fabrikat. Det kan underlätta om de vill ”prata” med varandra.

Om du har gjort ”läxan” ovan tror jag att det är rätt lätt att få hjälp att välja lämpliga produkter som du skall komplettera med.
Jo vi har kollat lite lätt på detta.
Vi kör kylskåp på gasol.
Värme på Gasol.
Alla våra lampor är led i husbilen.
Vi behöver kunna ladda våra mobiler samt en dator.
Vi åker helger mellan april och september.
Mitt på sommaren juni- juli är vi iväg hela tiden.
Vi står sällan längre än 2 dygn på samma ställe, förutom när vi är i Kroatien, Italien och Frankrike men då gäller camping.

Vi har klarat oss denna sommar på vårt gamla 110 ah blybatteri, 3 dygn utan 230v, och bara 100 w solceller. (har även 100 w panel i en väska om det skulle krisa)


Så tror att vårt nya Lifepo 200ah batteri.
Snabbare laddare, från vårt gamla 16 A till 20-25 A
Eventuellt byte till 220 w solceller i vår kommer göra skillnad även om det skulle va mulet nån dag.

Så tror att det kommer räcka gott för oss i dagsläget, Men om framtiden vet ingen :p
 
Jo vi har kollat lite lätt på detta.
Vi kör kylskåp på gasol.
Värme på Gasol.
Alla våra lampor är led i husbilen.
Vi behöver kunna ladda våra mobiler samt en dator.
Vi åker helger mellan april och september.
Mitt på sommaren juni- juli är vi iväg hela tiden.
Vi står sällan längre än 2 dygn på samma ställe, förutom när vi är i Kroatien, Italien och Frankrike men då gäller camping.

Vi har klarat oss denna sommar på vårt gamla 110 ah blybatteri, 3 dygn utan 230v, och bara 100 w solceller. (har även 100 w panel i en väska om det skulle krisa)


Så tror att vårt nya Lifepo 200ah batteri.
Snabbare laddare, från vårt gamla 16 A till 20-25 A
Eventuellt byte till 220 w solceller i vår kommer göra skillnad även om det skulle va mulet nån dag.

Så tror att det kommer räcka gott för oss i dagsläget, Men om framtiden vet ingen :p

Det låter som ni har en väldigt låg dygnsförbrukning, då har ni inte behov av någon kraftig 230V laddare.

Jag har sett premium bilar med 15A laddare original, när man tände upp all led lull lull belysning så gick man back i batterierna.
Slå på allt som kan ta ström
Belysning
Värme
Tv/stereo
Dator/mobil laddare
m.m.

Mät sen hur många A som går åt
Det som överstiger ditt värde då blir laddning från laddaren.
 
Vi har ju klarat oss med den gamla CB 516 16 A, men ska ju byta för Lifepo batteriets skull.
Så då tänkte jag att man lika väl kan hoppa upp till 20 A då pris skillnaden var ca 240 kr på victron 15 A och Victron 20 A.
Det blir nog alternativ 2 för oss. Alternativ 1 hade vart billigast, men som Kjell skrev att bättre ha samma produkter då jag redan har victron Mppt.

Men ska prova lite i helgen då vi inte ska åka iväg, ska slå på allt och kolla hur mycket som det drar 🙃
 
For din lille bruk av 230 lader skulle den orginale kunne klare seg. Ladespenningen er ikke langt fra den optimale og den gjør ingen farlige saker.
 
För din lilla användning av 230 laddare bör originalet klara sig. Laddspänningen är inte långt ifrån optimal och den gör inga farliga saker.
Själv kan jag ju inte detta, men de på DC house skrev följande:
Hej.
Tack för ditt svar. Vi har frågat om den här laddaren du använder. Det verkar som att den här laddaren du använder inte kan anpassas till våra batterier (kontrollera den bifogade bilden, som vi har lärt oss av artikeldetaljerna för denna laddare).Våra batterier måste använda en speciell laddare för litiumbatterier som stöder LiFePO4-batterier. Annars kan du få problem med att inte kunna ladda eller att batteriet inte laddas tillräckligt. LiFePO4-batterier måste använda en laddare för LiFePO4-batterier på grund av deras egenskaper. Du måste byta ut laddaren mot en annan. Om du är villig att köpa vår laddare kan vi erbjuda dig lite rabatt.https://www.amazon.se/dp/B0D1K9792Best wishes Celeste
.
Så jag tänkte eftersom jag bytt till litium så för att bibehålla garantin på 3 år så är det smartare att byta laddaren till en som är för litiumbatterier och även kan väcka den om BMS skulle stänga ner den.
 
Det låter som ni har en väldigt låg dygnsförbrukning, då har ni inte behov av någon kraftig 230V laddare.

Jag har sett premium bilar med 15A laddare original, när man tände upp all led lull lull belysning så gick man back i batterierna.
Slå på allt som kan ta ström
Belysning
Värme
TV/stereo
Dator/mobil laddare
mm

Mät sen hur många A som går åt
Det som överstiger ditt värde då blir laddning från laddaren.
Det var inte lätt att se förbrukningen, trodde att jag kunde se det i i Victron appen för Mppt.
Försökte mäta före och 10 min efter men det blev ju pannkaka.
 
Jag har ingen uppfattning i garantifrågan då det är något mellan dig och säljaren. Men då du redan använt din CBE ett flertal gånger så kan du väl använda den en gång till och då verkligen mäta hur den laddar ditt nya batteri. Det kräver ju att du har tillgång till en multimeter och helst en som är kombinerad med en tångamperemeter så att du kan mäta strömmen i A som laddas. Det innebär att du måste mäta vid ett flertal tillfällen, säg varje halvtimme/timme som laddaren är på. Notera aktuell spänning och ström vid varje tidpunkt så får du en bra uppfattning om hur laddaren fungerar. För att mätningen skall bli bra får ju inte batteriet vara fulladdat när du börjar laddningen. Så starta med att sätta på alla tillgängliga förbrukare några timmar innan du börjar ladda.
 
Har kollat under hela veckan, och även dragit ut ur batteri vakten excel blad men har aldrig kommit högre än 13.43v det som oftast visas både med mätare och appar är 13.8.
Får prova och köpa en Victron.
Vi får äta knäckebröd och vatten 2 veckor, det är det värt!👍
Trevlig fredag på er alla ❤️❤️🤔
 
Ifall du vill ha "full koll" så skulle jag i första hand satsa på en Victron Smartshunt, en laddare kommer inte att visa hur mycket du förbrukar eller har kvar i batteriet.
Med er låga förbrukning och relativt stora batteri så är det ingen "ko på isen".
Det känns som er 230V-laddning är "sekundärt problem"
Nu har denna tråd växt sig så stor så jag har glömt grundorsaken/problemet :rolleyes:
 
Ifall du vill ha "full koll" så skulle jag i första hand satsa på en Victron Smartshunt, en laddare kommer inte att visa hur mycket du förbrukar eller har kvar i batteriet.
Med er låga förbrukning och relativt stora batteri så är det ingen "ko på isen".
Det känns som er 230V-laddning är "sekundärt problem"
Nu har denna tråd växt sig så stor så jag har glömt grundorsaken/problemet :rolleyes:
Aa Peter samma med mig, kommer knappt ihåg vad som är vad, men nu får det bli en laddare jag kan lita på, sen får vi se i mars vad vi hittar på. Shunt eller nya solceller !!!

ps lite roligt är det trots allt!🤔🥸😁
 
Du förekom mig med att det är roligt. Tänkte skriva det i ett tidigare inlägg men avstod med tanke på att det skulle kunna missuppfattas. Men jag håller med dig, lite roligt är det och Rom byggdes inte på en dag.🙄
 
Inte att förglömma är att man lär sig nya saker hela tiden. Det dröjer nog inte så länge innan du, liksom Peter, blir en av forumets experter på lithiumbatterier med tillhörande komponenter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen