• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Jag har alltid övervintrat mina litiumbatterier ståendes kvar i husbilen, fast jag ser till att koppla bort batterikablarna (!)
När våren sen kommer, så har inte kapaciteten sjunkit nämnvärt. Någon "underhållsladdning" verkar inte behövas.
Skulle man få för sig att åka iväg en vinterdag, är de ju i så fall lätta att bära in i stugvärmen och ladda upp dom.

Däremot är jag noga med att ladda upp startbatteriet regelbundet under vintern och se till att det behåller sina rätta värden.
 
Då skulle man kunna ladda dem när det är töväder, och låta den sitta kvar i husbilen.
Eller så får jag köpa en extern litiumladdare.
Har bara en laddare från Biltema
Innan du ställer bilen med laddare ansluten och det finns risk för minusgrader, så försäkra dej om att det inbyggda bms'et i batteriet bryter laddningen i kyla.

Har du inga förbrukare på i husbilen så behöver du heller inte ladda speciellt ofta, egentligen inte alls under under vinterstoppet, jag har ett egenbyggt LFP på 100Ah som inte blivit använt på 3år, (till en el-båtmotor) det har jag bara gett lite laddning 1gång/år, helt otroligt vad bra det håller sin laddstatus.

Min husbil har en förbrukning på ca.0,2A när den står avställd, då har jag en Nighthawk router och en motorkamera igång, jag har inte ens någon 230V laddare i husbilen, har kopplat bort den i ebl119.
Jag brukar dock ansluta en Biltemaladdare (10A) direkt på startbatteriet 1gång i månaden, när spänningen då stiger i mitt startbatteri till 13,4V startar min Renogy dc/dc och börjar ladda mitt Litiumbatteri ( tål att laddas med 0,1C ner till -45C) det brukar då stiga kanske 10% på denna "laddcykel" min Renogy dc/dc vaknar inte av underhållsladdning från min Biltemaladdare, vill jag ha mer laddning måste jag starta om Biltemaladdaren på startbatteriet. Så har jag löst det i 4år nu. Jag har ju solpaneler men bilen står i kallgarage så där får jag ingen laddning från solpanelerna.
 
Avinstallerade appen i mobilen, plockade loss battery Guarden. Installerade om appen, registrerade serienumret och valde litiumbatteri och celsius istället för farenheit. Skruvade fast den på batteriet. Nu ser det ut så här, ska bli kul att se imorgon! Kan 230 vi kopplad hela tiden även med lifepo ?
Jag är nog lika grön som du på det här med litium men när mina är på 100% så har jag 14.2V men det kanske beror på tillverkare?
 

Bilagor

  • IMG_4539.jpeg
    IMG_4539.jpeg
    207,6 KB · Visningar: 2
Tänkte på kopplingsplinten, kan den va för klen? 350 A, tänker på laddningen när 230 är i för att ladda.
E0335Svart5 x max 10 mm² (M5)350 A
5x10-e1472038037772.png
115x28x16 mm
77 g
 
Innan du ställer bilen med laddare ansluten och det finns risk för minusgrader, så försäkra dej om att det inbyggda bms'et i batteriet bryter laddningen i kyla.

Har du inga förbrukare på i husbilen så behöver du heller inte ladda speciellt ofta, egentligen inte alls under under vinterstoppet, jag har ett egenbyggt LFP på 100Ah som inte blivit använt på 3år, (till en el-båtmotor) det har jag bara gett lite laddning 1gång/år, helt otroligt vad bra det håller sin laddstatus.

Min husbil har en förbrukning på ca.0,2A när den står avställd, då har jag en Nighthawk router och en motorkamera igång, jag har inte ens någon 230V laddare i husbilen, har kopplat bort den i ebl119.
Jag brukar dock ansluta en Biltemaladdare (10A) direkt på startbatteriet 1gång i månaden, när spänningen då stiger i mitt startbatteri till 13,4V startar min Renogy dc/dc och börjar ladda mitt Litiumbatteri ( tål att laddas med 0,1C ner till -45C) det brukar då stiga kanske 10% på denna "laddcykel" min Renogy dc/dc vaknar inte av underhållsladdning från min Biltemaladdare, vill jag ha mer laddning måste jag starta om Biltemaladdaren på startbatteriet. Så har jag löst det i 4år nu. Jag har ju solpaneler men bilen står i kallgarage så där får jag ingen laddning från solpanelerna.
Tror att den slutar ladda enligt detta:
Charge Temperature Range: 0 - 55℃Discharge Temperature Range:﹣20-55℃
 
En del budget-LFP anger laddstoppsautomatik vid kyla, som vid test visar sig inte fungera, därför kan det vara bra att verkligen kontrollera den funktionen ifall man har nån form av laddning ansluten i minusgrader, 230V, solpanel, ev. motorstart.
 
En del budget-LFP anger laddstoppsautomatik vid kyla, som vid test visar sig inte fungera, därför kan det vara bra att verkligen kontrollera den funktionen ifall man har nån form av laddning ansluten i minusgrader, 230V, solpanel, ev. motorstart.
Kollade lite tester som kunnigt folk gjort och det är nog inte helt värdelöst, enda de reagerade på var att BMS slog av först vi 7.6 v när de gjorde kapacitet test på den. Men utan problem kunde de börja ladda den igen!
 
Under 2 volt pr celle kan cellen ta permanent skade. Den virkelige grensen ligger litt lavere, men ingen vil eller kan si eksakt hvor den er så 1,9 volt er ikke helt galt. BMS sin 10 volt grense er bra defensivt, men fra bly syre så pleier EBL og Invertere å koble fra ved 11 volt da disse batteriene starter å degenerere kraftig i løpet av en time selv ved 11 volt.

Noe annet er at med en shunt i BMS så vil spenningen utenfor bli noe lavere spesielt ved belastning. Men et BMS burde stenge når første celle når en alarmgrense som burde være over 2 volt.
 
Bra video!
Gillar dock inte bms'et som har alldeles för lågt urladdningsstopp, i husbilen räddar dock troligen(?) ebl batteriet, det får du kolla upp.
Sen det tråkiga som jag misstänkte, bms'et saknar laddstopp i kyla, här får du klura ut en metod som förhindrar laddning under nollan.
I övrigt ett ok budgetbatteri :)
 
Bra video!
Gillar dock inte bms'et som har alldeles för lågt urladdningsstopp, i husbilen räddar dock troligen(?) ebl batteriet, det får du kolla upp.
Sen det tråkiga som jag misstänkte, bms'et saknar laddstopp i kyla, här får du klura ut en metod som förhindrar laddning under nollan.
I övrigt ett ok budgetbatteri :)
Får ta in den under nov-mars, då åker vi endå inte, eller plocka bort polerna.
Då kan ju jag även underhålls ladda bilens batteri via 230 varannan helg!
 
Bra video!
Gillar dock inte bms'et som har alldeles för lågt urladdningsstopp, i husbilen räddar dock troligen(?) ebl batteriet, det får du kolla upp.
Sen det tråkiga som jag misstänkte, bms'et saknar laddstopp i kyla, här får du klura ut en metod som förhindrar laddning under nollan.
I övrigt ett ok budgetbatteri :)
Hittade detta nu i deras beskrivning:
  • Temperaturen säkerställer automatisk avstängning när temperaturen är för låg. Detta skyddar effektivt batteriet och är mer lämpligt för vinteranvändning i EU.
  • [Automatisk BMS]: Det integrerade batterihanteringssystemet (BMS) skyddar ditt batteri från överladdning och urladdning, överström och kortslutningar, låga och höga temperaturer och säkerställer högre prestanda och längre livslängd. BMS stänger automatiskt av batteriet och spänningen faller under 1 V.
 
Hittade detta nu i deras beskrivning:
  • Temperaturen säkerställer automatisk avstängning när temperaturen är för låg. Detta skyddar effektivt batteriet och är mer lämpligt för vinteranvändning i EU.
  • [Automatisk BMS]: Det integrerade batterihanteringssystemet (BMS) skyddar ditt batteri från överladdning och urladdning, överström och kortslutningar, låga och höga temperaturer och säkerställer högre prestanda och längre livslängd. BMS stänger automatiskt av batteriet och spänningen faller under 1 V.
Det är inte ovanligt med förändringar/förbättringar i nyare batcher, så du bör kolla upp så just ditt batteri har det, det brukar räcka att testa när batteriet är runt nollan.
 
Det är inte ovanligt med förändringar/förbättringar i nyare batcher, så du bör kolla upp så just ditt batteri har det, det brukar räcka att testa när batteriet är runt nollan.
Ska prova när det är kallare och se om den tar laddning!
Tror att det största problemet är Battery Guarden som visar soc värdet. Ska kolla när jag kommer hem tabellen på soc värdet som de skickad med.
 
Nu är man hemma, och så här ser detta batteriets tabel ut. Det som jag tänker på är soc 100% = 13.46 v =fullt
Trodde att fullt var över 14v
 

Bilagor

  • IMG_3437.jpeg
    IMG_3437.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 5
Soc sjönk under natten, 230 i kopplad
Lite märkligt, kan det va nått med batteriet endå?
Jag säger det igen lita inte på denna voltmätare som försöker räkna ut SoC i ett LFP-batteri, t.o.m en riktig shunt kan ha problem vid små strömmar ur batteriet, jag har både ett smart bms123 med dubbla hallgivare samt en Victron Smartshunt på mitt bobatteri, jag vet fortfarande inte säkert vilken av dem som visar rätt, det växlar mellan omständigheterna.
 
Nu är man hemma, och så här ser detta batteriets tabel ut. Det som jag tänker på är soc 100% = 13.46 v =fullt
Trodde att fullt var över 14v
Nu blandar du de 2 spänningskurvorna.
SoC= State of Charge
DoD= Depth of Discharge

SoC= när du laddar batteriet
Max.14,2-14,6V
DoD= när du urladdar batteriet
Max.13,4-13,5V
Nu presenteras aldrig dessa värden i V utan alltid i %

Nu visar mej veterligen inget BMS DoD utan värdet presenteras alltid som SoC, det kan vara krångligt nog ändå.

Jag tvivlar starkt på att någon fått till en voltmätare att lösa denn uppgift :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Peter , menar du att tabellen de skickade inte stämmer? Om jag mäter på batteriet och får 13.4 v är det inte då mellan 90-100 % soc, som Dc house tabell visar?
Den bifogade filen i förra inlägget.
 
Peter , menar du att tabellen de skickade inte stämmer? Om jag mäter på batteriet och får 13.4 v är det inte då mellan 90-100 % soc, som Dc house tabell visar?
Den bifogade filen i förra inlägget.
Jo obelastat kan det stämma, men du kan få fram 3st olika värden på spänningen,
Obelastat batteri/vilospänning
Under laddning
Under urladdning
Lika lätt är det när batteriet är nästan tomt, har du under 12V så finns inte många Wh kvar, det är däremellan som det är svårt att utläsa ett riktigt SoC på spänningen.
Men kör på och testa den med olika förbrukare.
Det jag vill säga är att ta dina SoC-värden med en nypa salt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen