- Ort
- Huddinge
Vet att många haft problem med laddare från CBE, men jag vet inte om det gäller just den laddaren. Skall försöka kolla lite.Laddaren är CBE Cb 516
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Vet att många haft problem med laddare från CBE, men jag vet inte om det gäller just den laddaren. Skall försöka kolla lite.Laddaren är CBE Cb 516
Kanske behöver en shunt, kan ju va som du sa att allt är ok, men batteri övervakaren är kassKänner att mina råd börjar ta slut. Men det finns ju fler, dessutom kunniga, som kan hjälpa Lasse att lösa hans problem!
Försökte länka från amazon.se men nåt blir fel, nu fann jag istället en säljare på Aliexpress med högt betyg.Hej Peter, den shunt du hänvisar till kommer inte upp på skärmen.
Det kan vara Appen i din telefon som inte fungerar som den ska. Testa att installera om den.Kanske är det inget fel förutom att batteri Guard visar soc lite för lågt. Men soc ska ju va mellan 20-80. Kollar man på spänningen så ligger den helt jämnt hela natten runt 13.3 -13.4. Soc borde då efter spänning ligga på runt 80 efter tabellen. Bifogar bild igår efm och nu i morse på spänning.
Ska prova detta när jag kommer hem!Det kan vara Appen i din telefon som inte fungerar som den ska. Testa att installera om den.
Har du litiumbatterit i husbilen hela vinter?Jag har min inkopplad i perioder, men inte hela tiden på vintern. Kör även på vintern i Sverige och då har jag solcellerna urkopplade, men kör 230 ett tag innan vi åker ut. Har fungerat bra i 2 vintrar nu.
Ja det har jag. Det är väl bara vid laddning som det är problem, men mitt har inbyggd värme. Det har suttit i konstant sedan maj 2022.Har du litiumbatterit i husbilen hela vinter?
Då skulle man kunna ladda dem när det är töväder, och låta den sitta kvar i husbilen.Att ha 230V ansluten 24/7 är i sig inget problem.
Däremot gillar inte LFP-batterier underhållsladdning.
En "riktig"Litiumladdare har bara 2 steg.
1.CC=Constant Current (max A vad laddaren kan ge)
2.CV=Constant Voltage (max 14,6V).
Underhållsladdning från en laddare för blybatterier har ett tredje steg=underhållsladdning, med för hög spänning (13,5-13,8V) som sliter på komponenter i Litiumbatteriet.
Men det går såklart att koppla bort laddning ofta är det en säkring i ebl.
En av fördelarna/vitsen med Litiumbatteri är just att man inte behöver hålla på att ladda dem.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons