• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Läste lite på Skanbatts forum om CBE 516. Tydligen är det så att den fungerar bra på vissa litiumbatterier men inte på andra. Efter ett visst antal timmars laddning avbryter den laddningen och går in i ett tillstånd där den inte startar laddningen förrän spänningen sjunker under 13V. Och det är ju inte bra för ett lithiumbatteri med en nästan konstant spänning över 13V. Så rådet var att antingen byta laddare till t.ex en Victron eller att sätta en timer på laddaren så att den startade om laddningen med jämna mellanrum.
 
Oj, det var mycket skrivet nu, ska försöka minnas det viktigaste.
Du har en euro6x, mej veterligen har alla dessa någon form av "smartgenerator" vilket inte innebär en annan typ av generator, utan att all laddning från generatorn styrs av bilens dator, dock så laddar mej veterligen alla euro6x på tomgång samt vid motorbromsning.
Har du ingen dc/dc- laddare installerad, så rekommenderar jag starkt att du gör det, det kommer annars inte att fungera bra pga den högre vilospänningen i Litiumbatteriet, enda för mej kända chassi där man kan programmera bort "smartgeneratorn" är på Iveco daily.

Ett bra hjälpmedel i husbilen är en kombinerad multimeter/tångampermeter som klarar likström, t.ex. DENNA ett måste enligt mej vid felsökning/kontroll.

Shunt
En populär shunt är Victron smartshunt
Den har många inställningar samt historik och app via blåtand.

Det fullkomligt kryllar av budget shuntar som gör det de ska, men som ofta saknar historik, t.ex. en sådan HÄR har jag i ett bygge, den har fungerat bra i många år för mej gav under 300kr min, den visar V, A, Ah, %, kolla bara så shunten klarar din aktuella max. ström (A) min klarar max.100A, men det räcker i min hembyggda släpbara
"12V powerbank".
IMG_20210809_184153.jpg
 
Senast ändrad:
Kanske är det inget fel förutom att batteri Guard visar soc lite för lågt. Men soc ska ju va mellan 20-80. Kollar man på spänningen så ligger den helt jämnt hela natten runt 13.3 -13.4. Soc borde då efter spänning ligga på runt 80 efter tabellen. Bifogar bild igår efm och nu i morse på spänning.
 

Bilagor

  • IMG_3425.png
    IMG_3425.png
    476,3 KB · Visningar: 12
  • IMG_3427.png
    IMG_3427.png
    444,2 KB · Visningar: 6
  • IMG_3428.png
    IMG_3428.png
    385,9 KB · Visningar: 12
  • IMG_3429.png
    IMG_3429.png
    642,4 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Kanske är det inget fel förutom att batteri Guard visar soc lite för lågt. Men soc ska ju va mellan 20-80. Kollar man på spänningen så ligger den helt jämnt hela natten runt 13.3 -13.4. Soc borde då efter spänning ligga på runt 80 efter tabellen. Bifogar bild igår efm och nu i morse på spänning.
Det kan vara Appen i din telefon som inte fungerar som den ska. Testa att installera om den.
 
Laddade ner en excel fil där jag ser hur stabil spänningen vart, där ser man även hur soc värdet går ner från installation datumet och till i morse.
 

Bilagor

  • excelspanning.pdf
    238,8 KB · Visningar: 9
Tror inte att tabellen stämmer för alla typer av lithiumbatterier. Mina Skanbattbatterier har i viloläge och 100% SOC aldrig högre spänning än 13,3V.

För att ha koll på ladding, via DC/DC-laddare, och spänning, både i startbatteriet och bodelsbatterierna har jag satt följande instrument vid förarplatsen.

IMG_6598.jpeg

IMG_6600.jpeg

Den första bilden visar värden under färd och den senare när batterierna är i viloläge.
 
Avinstallerade appen i mobilen, plockade loss battery Guarden. Installerade om appen, registrerade serienumret och valde litiumbatteri och celsius istället för farenheit. Skruvade fast den på batteriet. Nu ser det ut så här, ska bli kul att se imorgon! Kan 230 vi kopplad hela tiden även med lifepo ?
 

Bilagor

  • IMG_3431.png
    IMG_3431.png
    441,1 KB · Visningar: 3
Att ha 230V ansluten 24/7 är i sig inget problem.
Däremot gillar inte LFP-batterier underhållsladdning.
En "riktig"Litiumladdare har bara 2 steg.
1.CC=Constant Current (max A vad laddaren kan ge)
2.CV=Constant Voltage (max 14,6V).
Underhållsladdning från en laddare för blybatterier har ett tredje steg=underhållsladdning, med för hög spänning (13,5-13,8V) som sliter på komponenter i Litiumbatteriet.
Men det går såklart att koppla bort laddning ofta är det en säkring i ebl.
En av fördelarna/vitsen med Litiumbatteri är just att man inte behöver hålla på att ladda dem.
 
Att ha 230V ansluten 24/7 är i sig inget problem.
Däremot gillar inte LFP-batterier underhållsladdning.
En "riktig"Litiumladdare har bara 2 steg.
1.CC=Constant Current (max A vad laddaren kan ge)
2.CV=Constant Voltage (max 14,6V).
Underhållsladdning från en laddare för blybatterier har ett tredje steg=underhållsladdning, med för hög spänning (13,5-13,8V) som sliter på komponenter i Litiumbatteriet.
Men det går såklart att koppla bort laddning ofta är det en säkring i ebl.
En av fördelarna/vitsen med Litiumbatteri är just att man inte behöver hålla på att ladda dem.
Då skulle man kunna ladda dem när det är töväder, och låta den sitta kvar i husbilen.
Eller så får jag köpa en extern litiumladdare.
Har bara en laddare från Biltema
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen