• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Om jag nu har två batterier sammankopplade..., räcker det med enbart en shunt till bägge eller borde man ha en shunt till varje batteri?
Jag har mina batterier kopplade via en frånskiljare och kan välja 1:an eller 2:an eller båda samtidigt*, (*vilket är det mest normala)
Egentligen har jag koll på varje batteri via bluetoth, så jag vet egentligen inte vad en shunt skulle kunna tillföra...?
 
Om jag nu har två batterier sammankopplade..., räcker det med enbart en shunt till bägge eller borde man ha en shunt till varje batteri?
Jag har mina batterier kopplade via en frånskiljare och kan välja 1:an eller 2:an eller båda samtidigt*, (*vilket är det mest normala)
Egentligen har jag koll på varje batteri via bluetoth, så jag vet egentligen inte vad en shunt skulle kunna tillföra...?
Jag tycker att en extern shunt i ditt fall blir "överkurs" du har bra koll från dina BMS. Konsten vid parallellkopplade batterier är att få till en jämn urladdning/laddning.

HÄR är ett klipp som jag tycker tydligt förklarar "problemet"
 
Nåt som inte stämmer mätt batteriet nu, den har var inkopplad på 230 3 timmar.
13.3 visar när jag mäter. Och nu är den nere i 48 soc. Så känns som den inte tar laddning alls.
 

Bilagor

  • IMG_3421.png
    IMG_3421.png
    181,3 KB · Visningar: 6
  • IMG_3419.png
    IMG_3419.png
    469,9 KB · Visningar: 6
En shunt är naturligtvis aldrig fel för att få koll på i- och urladdning. Min tanke var att först ta reda på om de olika komponenterna fungerar/levererar som de ska innan du går vidare och investerar i ny utrustning. Allt enligt den gamla devisen ”att mäta är att veta”.
Mätte batteriet 13.3 just nu. Så den har nog inte tagit nån laddning alls sen i fredags
Vad kan jag mäta mer?
 
Kommer inte ihåg vilka komponenter du har så du kan väl lista vad du har i form av laddare och regulatorer som är kopplade till batteriet.
Du har ju en solcellsregulator, lämnar den ifrån sig någon ström?
Om du mäter på batteriet med motorn igång, hur ser det ut då?

Missade din bild på laddning från regulatorn, så den verkar ju fungera.
 
Då verkar ju solcellsregulatorn fungera.

När du startar motorn så går ju spänningen bara upp marginellt. Detta skulle kunna betyda att batteriet är fulladdat och inte tar emot någon mer laddning. I sådana fall är det fel/mätfel i den komponenten som mäter spänning/SOC på lithiumbatteriet. Något Peter var inne på i ett tidigare inlägg. Ett sätt att kontrollera hur många Ah som batteriet innehåller är att ansluta en hel- eller halvljuslampa till batteriet och se hur länge den lyser. Ett annat sätt är ju att kolla på några av de billiga shuntar som Peter tipsade om.

Det kan ju också vara så att den marginella spänningsökningen med motorn igång berodde på att solcellerna levererade lite mer spänning just då. Har du kontrollerat säkringarna som sitter vid startbatteriet?
 
Ska kolla säkringarna vid start batteriet.
Men om batteriet skulle va fullt borde jag inte då kunna se det när jag mäter på polerna på batteriet?
 
Jo visst skall du kunna göra det. När mina lithiumbatterier är fulladdade har de en vilospänning på ca 13,25V. Så din spänning på 13,3 volt var en av de faktorer jag tog hänsyn till när jag skrev att det skulle kunna vara fulladdat.
 
En fråga av lite annan karaktär. Vad har du för motor i bilen? Euro6 med smart generator? Om så skulle vara fallet kan du behöva en DC/DC-laddare.
Det är en euro6, men tror inte det är en smart generator, om jag fatta rätt så kan smart generator ladda ur bodelsbatteriet när man kör långa sträckor på motor väg. Det kollade jag i somras på Europa resan. Batteriet laddade bara drog aldrig ur eller mindre än när vi började köra.

Hittade 1 st 25 amp säkring under huven, den va hel, inga säkringar vid bilens batteri. Sen kollade jag små säkringarna vid vänster benet på förarsidan men tror inte nån av dem har med batteriet att göra.
 
Ett annat tips är att kolla jordförbindelsen mellan startbatteri och chassi. Om den är dålig så blir laddningen låg. Skälet är att litiumbatteriet kan ta emot mycket mer laddning än ett vanligt bly/syrabatteri. Om du har möjlighet så kan du testa genom att ansluta t.ex en startkabel mellan minuspolen och någon del av motorn där det går att få bra kontakt. Om spänningen då stiger på batteriet är jordanslutningen för dålig.
 
Det är en euro6, men tror inte det är en smart generator, om jag fatta rätt så kan smart generator ladda ur bodelsbatteriet när man kör långa sträckor på motor väg. Det kollade jag i somras på Europa resan. Batteriet laddade bara drog aldrig ur eller mindre än när vi började köra.

Hittade 1 st 25 amp säkring under huven, den va hel, inga säkringar vid bilens batteri. Sen kollade jag små säkringarna vid vänster benet på förarsidan men tror inte nån av dem har med batteriet att göra.
Men på den resan hade du väl inte lithiumbatteri. Skillnaden mellan ett bly/syra- och lithiumbatteri är att det senare har lägre motstånd och tar emot mera laddning. Den smarta generatorn tror då att batteriet är fulladdat och slutar leverera ström till det. I stället suger startbatteriet ur bodelsbatteriet med följden att det blir mindre och mindre laddat.

Det borde finnas någon större säkring än den på 25A.

När du gör dina tester av spänningen har du då kylskåpet gående på 12V?
 
Har inte batteriet egen blåtand så du kan kommunicera med bms'et?

Voltmätaren som du anslutit "Intact battery guard" innehåller ingen shunt som krävs för att mäta aktuell kapacitet i ett LFP-batteri, däremot fungerar den på blybatterier.
Ifall batteriet saknar blåtand så kan du komplettera med en extern shunt finns billiga med display, och dyra (Victron) med blåtand.
Hade du en länk till en shunt som du rekommenderade?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen