• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

En tanke jag har är att lägga den på sidan då får jag in 12 V 200 Ah LiFePO4-batteriet.
Är det ok, det är väl inget som kan läcka.
Hålet jag har är max 42 långt max 36 bred och höjd max 26
Batteriet är höjd 27.1 cm där av ville jag lägga ner den.
 
Vad tror du/ni om detta batteriet?
320ah för knappt 6k? Skickas från Tjeckien.


[Kr5,897.74 26% OFF]Gokwh 12V 320AH LiFePO4 Litiumbatteri 4096Wh 200A BMS 8000+ Djupa cykler Inbyggd bluetooth Perfekt för husbil, båt, hemenergilagring Bilelektronik from Bilar och motorcyklar on banggood
 
Vad tror du/ni om detta batteriet?
320ah för knappt 6k? Skickas från Tjeckien.


[Kr5,897.74 26% OFF]Gokwh 12V 320AH LiFePO4 Litiumbatteri 4096Wh 200A BMS 8000+ Djupa cykler Inbyggd bluetooth Perfekt för husbil, båt, hemenergilagring Bilelektronik from Bilar och motorcyklar on banggood
Oj det var bra pris, men även denna är högre så den måste jag lägga ner isåfall,
 
kopplingarna jag har nu är ju sådan runda som man trär på, går de att använda när det sitter en bult på LIFEpo batteriet?
Du kan komplettera LiFePO4-batteri med sådana här - då fungerar det som vanligt.


Alternativt tar man bort de runda och crimpar på rörkabelsko, med rätt diameter i skon. Bygger aningens mindre på höjden.
 
Ja då tackar jag alla för bra hjälp!.

Redan igår kväll började nästa fundering 🤣.
Ska jag köpa en ny solpanel på 220 w eller komplettera med 120 w till min befintliga 100 w panel?
Victron Mppt 75/15 klara max 220 w.
Ska man skarva ihop kablarna ifall det blir en panel till, eller trycker man ihop kablarna i Mppt regulatorn bara.
Brukar det få plats dubbla kablar via genomföringen jag har eller måste det till en genomföring till.

Ja min lilla valnöt får inte vila !
valnott.jpg
 
Köp en ny panel på så mycket effekt du kan. Jag har en 180 W panel, har aldrig sett att den lämnat mer än 8 A.

Om du serie eller parallellkopplar två paneler så får du ut 2 x den lägsta panelens effekt. Men om din befintliga panel har några år på nacken så kanske dess maximala teoretiska effekt har degraderats till under 90W vilket innebär att även om du lägger till en 120W panel så får du ut ett teoretiskt max på 180 W.

Den högsta effekt jag sett på min 180W panel var 142W, så köp en panel på 220 W!
 
En 220W-panel borde var lättare också, än 2 separata.
Men det är en ren killgissning, utan faktakontroll.
Och du har kanske inga problem med lastvikt?
 
Lastvolymen inga problem, blir nog bättre byta till en 220 panel om det finns annars 200 👍
Man kan aldrig få för många watt på taket. 3 x 180 = 540 Watt har jag på min lilla plåtis.

Kände mig tvungen när jag bytte till kompressorkylskåp. Hade bara krångel med gasolen på mitt gamla. Nu är det aldrig krångel och har alltid ström. Laddar hyfsat även om det är mulet.

20230612_185050 (3).jpg
 
Man kan aldrig få för många watt på taket. 3 x 180 = 540 Watt har jag på min lilla plåtis.

Kände mig tvungen när jag bytte till kompressorkylskåp. Hade bara krångel med gasolen på mitt gamla. Nu är det aldrig krångel och har alltid ström. Laddar hyfsat även om det är mulet.

Visa bilaga 41989
Du har ju sol nästan året runt, så det är ju smart att ta vara på det. Vi får köra på 220 w och fri campa när det är sol och regniga dagar får vi förlita oss på gasolen och att våra prylar är fulladdade!
Vi har aldrig åkt vinter tid, men det är klart att det kanske blir det i framtiden, då får det bli el platser om det är riktigt kallt!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen