• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Har man en äldre husbil så fungerar inte den tidigare sidan

HÄR kan man även kolla äldre fordon, klicka på det vänstra valet "Avkoda VIN" den är gratis, det högra valet är en betaltjänst.

Mitt chassi är från 2004, men husbilen är en 2005.
 
Inte ens Fiat verkstaden i Borås kunde säga om jag har smart eller inte då det inte är generatorn som styr det utan nån box. Som han sa: Generatorn är lika dum oavsätt årsmodell :confused:

Jo så är det, allmänt så kallas det miljövänligare laddsystemet för "smartgenerator" men har inget med generatorn att göra.
Men veterligen så är det bara på Iveco Daily, som man kan programmera bort detta "smarta laddsystem". Alla andra får montera en DC/DC-laddare som lurar datorn att släppa ut mer ström från bilens laddsystem.
 
Senast ändrad:
En bekant har sannolikt "smartgenerator" i sin Carado från 2018, då laddningen av bodelsbatteriet var så där i original.
Med DC/DC så har det löst sig.

Tycker mig ha sett fler inlägg, med samma problem från just årsm. 2018 från flertalet påbyggare.
 
Om man nu har en smart generator, borde den inte dra ur ett blybatteri oxå? Eller har jag missat nåt?
Japp, det är just det det gör.
När bodelsbatteriet kopplas ihop med bilbatteriet under körning för laddning, så tror bilens dator att hoppsan här var det hög spänning - nu kan vi stänga ned laddningen och spara en mikroliter/mil...
Kontentan är att bodelsbatteriet förser det hela med ström, och inget av batterierna är laddade när du kommer fram.
 
For å kjenne igjen en euro-6 generator så må en følge med på spenning under kjøring, faller den under belastning på motoren og stiger ved tomgang er en ganske sikker på en euro-6. Det er motsatt av en dum generator somlader sterkere når motoren går fort - med eller uten belastning.
 
Från 2019 euro6x så gäller "smartgenerator", sen hade ju Fiat sin egen "Diesel Gate" och fuskade några år, dessa chassin har ibland hamnat som husbil och har "osmart laddning".
Har en 2019 euro 6 , laddningen är bra nu när vi kör neråt, kan ju va solen oxå men har inte kommit under 12,6 på bodelsbatteriet trots att jag kollat tv varje stopp vi gjort, följer fotbolls EM
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen