• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Nu är bytet gjort, allt funkar nog som det ska, men i appen där man väljer vilken sort batteri jag har hittar jag inget vanligt batteri för jag tror mitt är vanligt bly batteri. kan det va så att Victron själv ställer den i bästa möjliga läge?
mppt.PNGIMG_1472.PNGIMG_1475.PNGIMG_1474.PNGIMG_1476.PNG
 
Mej veterligen finns det inget blybatteri som kallas "vanligt blybatteri".
Men ofta används ett öppet, vått fritidsbatteri med ventilationsslang, näst vanliga brukar vara ett AGM slutet fritidsbatteri.
Läs på ditt bobatteri, notera alla beteckningar, googla fram modellen och läs vilken typ du har.
 
Mej veterligen finns det inget blybatteri som kallas "vanligt blybatteri".
Men ofta används ett öppet, vått fritidsbatteri med ventilationsslang, näst vanliga brukar vara ett AGM slutet fritidsbatteri.
Läs på ditt bobatteri, notera alla beteckningar, googla fram modellen och läs vilken typ du har.
Enda jag hittar är att det är ett sli batteri.

Nån som vet hur man kan ta reda på om man har smart eller dum generator i bilen, Fiat euro 6 år 2019 ingen adblue.
 
Enda jag hittar är att det är ett sli batteri.

Nån som vet hur man kan ta reda på om man har smart eller dum generator i bilen, Fiat euro 6 år 2019 ingen adblue.
Startbatteri är inte lämpligt till förbrukning i bodelen,men du var väl på väga att byta, i appen kan du själv välja hur laddning skall ske också,förutom dom förinställda värden, läs på vilken spänning för laddning som ditt batteri vill ha,annars hade jag valt något av tractionlägena.
Troligen har din bil inte smart generator,men att mäta är enklast,ger den över 14V till bodelen så bör det vara dum generator.
 
Du verkar ha ett startbatteri, gör inget val, då ska du automatiskt få default värden, 14,4V/13,8V.
Det som skiljer annars är ifall man har ett AGM, GEL eller LFP batteri, då bör man ändra valet.

Tänk dock på att inte ladda ur batteriet för djupt, helst inte inte djupare än ner till 70% SoC, då kan du iallafall få ut ca.150st cykler.
 
Tack alla, ska försöka luska ut eller hur nu jag kan mäta vilken generator jag har, är det dum generatorn så beställer jag ett lifepo batteri direkt.

Jag har en usb-laddplugg som visar spänningen i min vardagsbil MB Vito 2015 med smartgenerator.
På den syns tydligt hur stort spänningen varierar med smartgenerator, mellan 12,6-14,9V, hög spänning vid tomgång och motorbromsning samt låg spänning när man påverkar gaspedalen.
Lätt att se laddningen med en sådan i cigguttaget.
Har även en sådan i husbilen fast den har en vanlig generator.
12V.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har en usb-laddplugg som visar spänningen i min vardagsbil MB Vito 2015 med smartgenerator.
På den syns tydligt hur stort spänningen varierar med smartgenerator, mellan 12,6-14,9V, hög spänning vid tomgång och motorbromsning samt låg spänning när man påverkar gaspedalen.
Lätt att se laddningen med en sådan i cigguttaget.
Har även en sådan i husbilen fast den har en vanlig generator.
Visa bilaga 39342
Ok då går det inte mäta bodens batteriet vid tom gång, får kolla om Kjell i Borås har en sådan
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen