• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Den ena kan helt enkelt vara en extra laddare för att kunna få en högre laddström, det är inte ovanligt att originalladdaren inte räcker till när man tänder upp all belysning m.m. jag har sett sådana exempel på nyare husbilar med massor av belysning.
Jag hade (innan jag byggde om mitt laddsystem) Schaudt's ebl99 som ger 18A + Schaudt's extra laddare originalmonterat totalt 36A laddning, så dubbla laddare är inte jätteovanligt.
 
Har beställt Victron Energy Mppt 75/15 med Bluetooth.
Kollar på Lifepo batterier men om jag har fatta rätt så kan en av laddarna inte ladda lifepo batteriet, medans den andra troligen kan om det finns en switch under kåpan, då ska man kunna välja mellan PB och Gel. Men det är ju sjukt svårt att hitta vad som är kopplat till vad allt dyker ner under och sen ser man inte mycket mer. Går det mäta på nått sätt vilken laddare som är kopplad till batteriet eller är bägge kopplade till den?
Fick detta råd: Du skulle då eventuellt kunna använda GEL läget och koppla ur temperatursensorn och ställa de båda brytarna S1 och S2 i läge OFF.
Men vart stänger man av temperatursensorn?

Lite bilder
IMG_1210.JPG
 

Bilagor

  • IMG_1205.JPG
    IMG_1205.JPG
    628,9 KB · Visningar: 23
  • IMG_1209.JPG
    IMG_1209.JPG
    801,6 KB · Visningar: 24
  • IMG_1206.JPG
    IMG_1206.JPG
    617,5 KB · Visningar: 22
Koppla från 230V till en laddare i taget så ser du vilken som laddar, CBEladdaren har inte tempsensor,jag har min ställd på bly enligt rekommendation från Sunlux
 
Koppla från 230V till en laddare i taget så ser du vilken som laddar, CBEladdaren har inte tempsensor,jag har min ställd på bly enligt rekommendation från S

Koppla från 230V till en laddare i taget så ser du vilken som laddar, CBEladdaren har inte tempsensor,jag har min ställd på bly enligt rekommendation från Sunlux
Har du enbart CBE laddaren? Kanske kan jag koppla bort den andra och bara använda CBE laddaren.
 
Jag har enbart CBE
Jag satt igår kväll och provad lite fram och tillbaka, på CBE finns ett läge en switch så jag troligen kan köra Lifepo med den.
Ne287 kunde jag inte följa kablarna då de gick ner under, så jag satte i sladden i 230v och satte igång panelen, och mätte på + poolen och minus poolen, inte en reaktion till ström. Kan det va så att Ne287 har dött och de har satt i CBE laddaren och sen har de struntat i att plocka bort den söndriga?
 
Jag satt igår kväll och provad lite fram och tillbaka, på CBE finns ett läge en switch så jag troligen kan köra Lifepo med den.
Ne287 kunde jag inte följa kablarna då de gick ner under, så jag satte i sladden i 230v och satte igång panelen, och mätte på + poolen och minus poolen, inte en reaktion till ström. Kan det va så att Ne287 har dött och de har satt i CBE laddaren och sen har de struntat i att plocka bort den söndriga?
Har du provat om den laddar startbatteriet?
 
Jeg går ut i fra at du også har en dce ebl. Denne har koblingspunkter for lader i tillegg til for begge batterier, selve ebl inneholder endel logikk for lading. Kort fortalt så lades bobatteri fra bil om det er ladespenning på bilen, lades bobatteri fra andre kilder (solar ++) så trigges ladning av bilbatteri når spenningen på bodelen overstiger et nivå og spenningen på bilbatteri er under et annet nivå. Har ikke lengre dokumentasjonen så jeg kan ikke gi deg de eksakte spenningene. I tillegg er det en tom sikringsposisjon hvor en kan putte inn en sikring på 2A eller mer og overstyre sammenkoblingen, avhengig av hvilekn dokumentasjon en har så kan denne omtales som en nødlasning. Selve spennings styringen for ladning av bilbatteri forutsetter i praksis nesten fulladet bobatteri og under hvilespenning på bilbatteri, men da er det kun motstand i kabling og batterier som begrenser ladestrømmen. Spennings styring av ladning begge veier finnes og på Calira ebl.
 
Hur provar jag det? Är ju ingen ström alls i ne287 an, om den hade ström så är den i kopplad, men nu fick jag inte liv i den alls.
Jagar telefonnummer till förra ägaren hoppas han kan lösa gåtan med 2 laddare! 🙃
Har du ingen ström alls så laddar den ju inte,annars tänkte jag att du kan mäta spänningen vid startbatteriet med inkopplad laddare.
Har du DCE elblock som Knut beskriver så kopplas start/bodel ihop över 13.5V.
CBE laddaren brukar vara standard tillsammans med det elblocket.
 
NU har nog problemet löst sig.
Nordelettronica Ne287 används som en omvandlare till golv värmen. (golvvärmen var inte på när jag provade mäta igår)
Så CBE 516 är ensam laddare av bodelsbatteriet, så den kan jag ställa om för att klara Lifepo4 batteri.
Så när nya regulatorn kommer så kan jag beställa ett Lifepo Batteri, och det lutar åt denna: https://lanpwr.com/en-se/products/lanpwr-12v-100ah-lifepo4-battery-bluetooth

Kan nog inte bli sämre än det jag nu har!

Så skönt att få lite klarhet i allt.
Nu ska jag även kolla på en dc dc laddare då jag har euro 6 på min bil.

TAck för all hjälp!
 
Liknar den installationen som finns i min MC- Louis, sitter två laddare en för batteriet och en för den elektriska golvvärmen (ställd för konstantström) DC-DC laddaren sitter under passagerarstolen. När jag bytte till litium behövde jag bara ställa om till life läge på DC-DC laddare och batt-laddaren (nyare modeller ne287) bytte samtidigt solcell laddaren till mppt. Som info
 
Liknar den installationen som finns i min MC- Louis, sitter två laddare en för batteriet och en för den elektriska golvvärmen (ställd för konstantström) DC-DC laddaren sitter under passagerarstolen. När jag bytte till litium behövde jag bara ställa om till life läge på DC-DC laddare och batt-laddaren (nyare modeller ne287) bytte samtidigt solcell laddaren till mppt. Som info
Har du oxå 2 olika eller har du ne287 or? Ska kolla under passagerarstolen kanske jag redan har en DC DC laddare, men tror det ligger en svart låda med domkraften där om jag inte mins fel.
 
Har du oxå 2 olika eller har du ne287 or? Ska kolla under passagerarstolen kanske jag redan har en DC DC laddare, men tror det ligger en svart låda med domkraften där om jag inte mins fel.
Det är två ne287 lite osäker just nu om den ena kanske heter ne286? Öppna baksidan på stolen där sitter min DC DC laddare, framifrån sitter domkraften.
 
Liknar den installationen som finns i min MC- Louis, sitter två laddare en för batteriet och en för den elektriska golvvärmen (ställd för konstantström) DC-DC laddaren sitter under passagerarstolen. När jag bytte till litium behövde jag bara ställa om till life läge på DC-DC laddare och batt-laddaren (nyare modeller ne287) bytte samtidigt solcell laddaren till mppt. Som info

Tyvärr fanns inget under stolarna varken förare eller passagerare. Provar köra life
Po batteri utan dc dc så får jag utvärdera sen.
Har fått hem nya regulatorn, nått man ska tänka på när jag ska byta den gamla mot nya?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen