• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Inte helt säker på alla komponenter du skall koppla in. Men om du har en sollcellsregulator, uppfattat att du har en Victron, så kopplar du in den så att den får ström från batteriet och efter det ansluter du solcellen till regulatorn. Hoppas du förstår vad jag menar.
Tror jag fatta, victron först till batteri sen solpanel till victron.
 
Vet inte ifall Victron är känslig på detta.
Min Renogy kopplas bort helt från mitt LFP-batteri (av bms'et) när batteriet är fulladdat, dock så fortsätter Renogy att ladda startbatteriet.
 
Låg och funderade igår, bara 50 cm från där batteriet ska stå har jag en tom yta som är svår att använda till nått vettigt.
Tänkte om man skulle förlänga batteri kablarna och ställa batteriet där i stället. Det blir luftigt och gott om plats.
Men går det skarva batteri kablar, eller finns det nån typ av plint med säkring som man kan dra ifrån.
Tänkte om jag drog nya kablar men det blir att riva upp halva bilen.
Bara fundering när man inte kan sova, men skulle nog bli bra om det gick. 🙃 ;)

Nån som förlängt/skarvat?
 
En proff skjøt av grov kabel er ikke vanskelig. Finn en stump kobberrør som går utenpå kjernen i kabelen og selvfølgelig samme dimensjon kabel for forlenging. Tre en krympestrømpe endel lengre enn kobberrøret og avisoler begge kabelendene halve lengden av røret - dytt kabelene inn i røret og krymp røret. Best er dette med et krympevektøy som klemmer fra 4 eller flere sider samtidig, men det fungerer å slå røret flatt med hammer. Trekk krympestømpen så den dekke røret og et stykke ut på kabelendene. Varm strømpen så den strammer godt rundt kabel og rør. For endel kabeldimmensjoner finnes ferdige skjøter både med og uten isolasjon.

Det finnes og bussbar plinter som en kan benytte, i praksis er dette korte kobberskinner med bolter som en kan skru kablene fast i og med et plastdeksel, en variant av dette er en sikringsholder for flate sikringer i 100A og større med bolter for feste av kabler.

Selv ville jeg brukt en åpen busbar med mer enn 2 bolter for minus siden og en sikring med passende verdi på pluss. Hvor stor sikringen skal være velger en ut i fra hva hvilket forbruk en vil ha maksimalt. 100A passer bra for 1 kW.
 
En proff skjøt av grov kabel er ikke vanskelig. Finn en stump kobberrør som går utenpå kjernen i kabelen og selvfølgelig samme dimensjon kabel for forlenging. Tre en krympestrømpe endel lengre enn kobberrøret og avisoler begge kabelendene halve lengden av røret - dytt kabelene inn i røret og krymp røret. Best er dette med et krympevektøy som klemmer fra 4 eller flere sider samtidig, men det fungerer å slå røret flatt med hammer. Trekk krympestømpen så den dekke røret og et stykke ut på kabelendene. Varm strømpen så den strammer godt rundt kabel og rør. For endel kabeldimmensjoner finnes ferdige skjøter både med og uten isolasjon.

Det finnes og bussbar plinter som en kan benytte, i praksis er dette korte kobberskinner med bolter som en kan skru kablene fast i og med et plastdeksel, en variant av dette er en sikringsholder for flate sikringer i 100A og større med bolter for feste av kabler.

Selv ville jeg brukt en åpen busbar med mer enn 2 bolter for minus siden og en sikring med passende verdi på pluss. Hvor stor sikringen skal være velger en ut i fra hva hvilket forbruk en vil ha maksimalt. 100A passer bra for 1 kW.
Tack för svar! Ska kolla om jag hittar en samlingsskena/plint i nån affär här i Borås.
Så får vi se i helgen vilket det blir!
 
Jag köpte mina plintar på Swedol, som ska finnas i Borås. Plintarna finns i olika storlekar beroende på hur hög ström som ska passera
Denna har jag
En hel del av kablarna köpte färdigpressade jag på en välsorterad båtbutik

Visa bilaga 42124
Tack för kolla där!
Ser att du har ett lock, hur mycket luft har du mellan locket och batteri polen?
 
Senast ändrad:
Har du en båttillbehörsbutik i närheten så har de säkert kopplingsplintar. Både öppna och med lock. Dessutom kan du köpa färdigpressade kablar för anslutning till batteriet där. Jag brukar köpa mina el-prylar på Hjertmans men dom finns nog inte i Borås.
 
Så, nu var det äntligen gjort!
Tack för all hjälp!
Det som för bryllar mig att batteriet har stått på 79% hela tiden, hela natten mellan fre-lör hade vi 230, idag utan el. Se bilder
 

Bilagor

  • IMG_3392.png
    IMG_3392.png
    441,3 KB · Visningar: 25
  • IMG_3409.jpeg
    IMG_3409.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 23
  • IMG_3410.jpeg
    IMG_3410.jpeg
    2 MB · Visningar: 20
  • IMG_3411.jpeg
    IMG_3411.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 20
  • IMG_3373.jpeg
    IMG_3373.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 20
  • IMG_3372.jpeg
    IMG_3372.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 24
Har inte batteriet egen blåtand så du kan kommunicera med bms'et?

Voltmätaren som du anslutit "Intact battery guard" innehåller ingen shunt som krävs för att mäta aktuell kapacitet i ett LFP-batteri, däremot fungerar den på blybatterier.
Ifall batteriet saknar blåtand så kan du komplettera med en extern shunt finns billiga med display, och dyra (Victron) med blåtand.
 
Har inte batteriet egen blåtand så du kan kommunicera med bms'et?

Voltmätaren som du anslutit "Intact battery guard" innehåller ingen shunt som krävs för att mäta aktuell kapacitet i ett LFP-batteri, däremot fungerar den på blybatterier.
Ifall batteriet saknar blåtand så kan du komplettera med en extern shunt finns billiga med display, och dyra (Victron) med blåtand.
Det fanns en inställning för litium
 

Bilagor

  • IMG_3414.png
    IMG_3414.png
    109,6 KB · Visningar: 20
Det fanns en inställning för litium
Ok, jag ser att de skriver det, men det funkar inte utan en shunt, vore det så enkelt så behövde man inte en shunt.
Du har olika spännings kurvor SoC och DoD, beroende på om man laddar eller urladdar, en voltmätare klarar inte av att visa momentan kapacitet korrekt på ett LFP.
Det finns prisvärda shuntar, jag har en på ett av mina byggen som har fungerat tillfredsställande i flera år.
Sök efter "battery monitor with shunt for LiFePO4" det finns ett stort utbud från någon hundralapp till flera tusenlappar.
Jag har även en Victron smartshunt som kostar mångdubbelt, men som inte tillför något extra, förutom historik via app över blåtand.
 
Senast ändrad:
Har inte batteriet egen blåtand så du kan kommunicera med bms'et?

Voltmätaren som du anslutit "Intact battery guard" innehåller ingen shunt som krävs för att mäta aktuell kapacitet i ett LFP-batteri, däremot fungerar den på blybatterier.
Ifall batteriet saknar blåtand så kan du komplettera med en extern shunt finns billiga med display, och dyra (Victron) med blåta

Ok, jag ser att de skriver det, men det funkar inte utan en shunt, vore det så enkelt så behövde man inte en shunt.
Du har olika spännings kurvor SoC och DoD, beroende på om man laddar eller urladdar, en voltmätare klarar inte av att visa momentan kapacitet korrekt på ett LFP.
Det finns prisvärda shuntar, jag har en på ett av mina byggen som har fungerat tillfredsställande i flera år, en sån Här
Jag har även en Victron smartshunt som kostar mångdubbelt, men som inte tillför något extra, förutom historik via app över blåtand.
Får kolla på detta, vill ju veta om batteriet är laddat och hur mycket kräm det finns kvar!
 
Får kolla på detta, vill ju veta om batteriet är laddat och hur mycket kräm det finns kvar!
När batteriet är fulladdat är enkelt att upptäcka, tar det inte emot laddning vid 14,4-14,6V är det fulladdat (vid +grader)
Det är mellan 80-20% som det är svårt utan en shunt att veta kvarvarande energi.
När det når en bit under 12V i vilospänning så är det inte långt kvar till tomt.

https://lifepo4.se/soc-och-spanningsnivaer/
 
En shunt är naturligtvis aldrig fel för att få koll på i- och urladdning. Min tanke var att först ta reda på om de olika komponenterna fungerar/levererar som de ska innan du går vidare och investerar i ny utrustning. Allt enligt den gamla devisen ”att mäta är att veta”.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen