Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VÀlkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto hÀr!
Jag skrev tidigare om exakt samma erfarenhet pÄ min husbil, att bÄde min smartshunt och bms'et driver nÀr jag stÄr still lÀnge i garaget och aldrig nÄr 100% SoC.NÄr det gjelder SOC sÄ trenger en Ä resette denne. Andy i Off Grid Garage har nettopp lagt ut en video pÄ YouTube om drift av denne over tid og forskjell mellom flere BMS og et Victron system.
Hahah den videon Àr helt klart över kurs för mig Men det va kul att se hans setup! det skulle man ha i BorÄs, inte för att man hade haft nytta dÄ solen skiner inte lika ofta som i AustralienNÀr det gÀller SOC mÄste du ÄterstÀlla den. Andy i Off Grid Garage har precis lagt upp en video pÄ YouTube om hur detta fungerar över tid och skillnaden mellan flera BMS och ett Victron-system.
Bara som ett exempel. HĂ€r har du en laddare som bĂ„de laddar under fĂ€rd och vid anslutning till 230V. Den har dessutom en solcellsregulator. Finns i lite olika storlekar. Fördelen med den hĂ€r typen av utrustning Ă€r att de innehĂ„ller âalltâ. Nackdelen Ă€r vĂ€l vad som hĂ€nder om nĂ„gon del gĂ„r sönder.Allt Ă€r inte klart Ă€n, hĂ„ller pĂ„ och mailar Dchouse och de vill ha in lite bilder och information, sĂ„ fĂ„r jag se vart det landar.
TÀnkte starta en ny trÄd med andra frÄgor, men tror att detta smÀlter in i samma och kanske kan hjÀlpa nÄn som Àr som mig, novis pÄ el!
Min CBE cb 516 Laddare kan inte ladda mer Àn 13,5v om jag fatta rÀtt.
Om jag nu vÀljer att byta min laddare till:
Victron Blue Smart IP22 batteriladdare 12V/20A 3 utgÄngar BT Lithium och blybatteri
Laddaren Blue Smart IP22 Charger Àr en professionell batteriladdare med 3 laddutgÄngar och inbyggd Bluetooth. Blue Smart IP22 Charger kan anvÀndas pÄ enheter i din verkstad och pÄ motorfordon sÄsom bilar, motorcyklar, bÄtar och husbilar.sunlux.se
Eller till lille brorsan med en utgÄng för laddning istÀllet för 3 som den ovan har, vad mer behövs för att fÄ detta att fungera. ( I kabel vÀg Àr det bara en 230v stickkontakt och sedan kablar till batteriet eller gÄr de via nÄn ebl? ) TÀnker att ebl ser ut som pÄ bilden jag bifogar, men en sÄdan har jag inte i min hubil!
Eller om man köper en Dc-Dc laddare kan man klara sig med den, eller mÄste man ha bÄda ?
Har kollat pÄ lite videon nu och fÄr inte riktigt grepp om det finns en laddare som kan sköta bÄde vanlig laddningen och laddning under fÀrd.
Nu funkar denLĂ€nken till Amazon fungerar inte.
En sĂ„dan har jag anvĂ€nt i 3 sĂ€songer nu. Den fungerar vĂ€ldigt bra, bĂ„de konstruktion och tillverkning ger ett gediget intryck. Enligt Votronic sjĂ€lva Ă€r de inriktade pĂ„ yrkesfordon, âhigh quality campersâ och marina sektorn; sĂ„ produkterna Ă€r inte de billigaste man kan hitta.Bara som ett exempel. HĂ€r har du en laddare som bĂ„de laddar under fĂ€rd och vid anslutning till 230V. Den har dessutom en solcellsregulator. Finns i lite olika storlekar. Fördelen med den hĂ€r typen av utrustning Ă€r att de innehĂ„ller âalltâ. Nackdelen Ă€r vĂ€l vad som hĂ€nder om nĂ„gon del gĂ„r sönder.
Allt Àr inte klart Àn, hÄller pÄ och mailar Dchouse och de vill ha in lite bilder och information, sÄ fÄr jag se vart det landar.
TÀnkte starta en ny trÄd med andra frÄgor, men tror att detta smÀlter in i samma och kanske kan hjÀlpa nÄn som Àr som mig, novis pÄ el!
Min CBE cb 516 Laddare kan inte ladda mer Àn 13,5v om jag fatta rÀtt.
Om jag nu vÀljer att byta min laddare till:
Victron Blue Smart IP22 batteriladdare 12V/20A 3 utgÄngar BT Lithium och blybatteri
Laddaren Blue Smart IP22 Charger Àr en professionell batteriladdare med 3 laddutgÄngar och inbyggd Bluetooth. Blue Smart IP22 Charger kan anvÀndas pÄ enheter i din verkstad och pÄ motorfordon sÄsom bilar, motorcyklar, bÄtar och husbilar.sunlux.se
Eller till lille brorsan med en utgÄng för laddning istÀllet för 3 som den ovan har, vad mer behövs för att fÄ detta att fungera. ( I kabel vÀg Àr det bara en 230v stickkontakt och sedan kablar till batteriet eller gÄr de via nÄn ebl? ) TÀnker att ebl ser ut som pÄ bilden jag bifogar, men en sÄdan har jag inte i min hubil!
Eller om man köper en Dc-Dc laddare kan man klara sig med den, eller mÄste man ha bÄda ?
Har kollat pÄ lite videon nu och fÄr inte riktigt grepp om det finns en laddare som kan sköta bÄde vanlig laddningen och laddning under fÀrd.
Tack Peter!Det första man mÄste göra Àr att inventera sin dygnförbrukning av 12V.
DÀrefter hur lÄng tid vill man kunna fricampa (utan extern 230V).
NÀr man vet dessa 2 sÄ fÄr man bestycka husbilen med lÀmplig bobatteribank.
Kommer man huvudsakligen att campa med 230V ansluten, typ campingplatser m.m. SÄ Àr ett litiumbatteri överkurs.
Har man nu utrustat husbilen med litiumbatteri sÄ Àr den stora laddkÀllan motorns generator dÀr kan en bra dc/dc hjÀlpa till med laddningen.
Den ljusa delen av Äret kan Àven solpaneler hjÀlpa till att förlÀnga fricampingen.
Sen kan man utrusta husbilen med en 230V laddare avsedd för litiumbatteri, men Àr sÀllan ett mÄste, dÄ har man rÀknat fel tidigare.
Jag har en Victron IP22 1utgÄng 30A undanstuvad i husbilen, har inte behövt den, men det Àr en bra laddare med blÄtand och historik, en sÄdan med fler utgÄngar skulle kunna funka för dej dÄ fÄr du separat laddning av startbatteriet.
Han hadde en nedstenging grunnet tomme batterier en dag i juni eller juli, BMS og shunt brukte antagelig denne for setting av null base. Og de 2 forskjellige BMS pÄ 3 forskjellige batterikonfigurasjoner regnet opp fra dette nullpunkt og alle feilet mer eller mindre pÄ Ä se nÄr en kom til fulle batterier. Alle 4 mÄlere var sist kalibrert med fulle batterier 161 dager tidligere. Men det Ä telle Ah inn og ut av batteri og system mister gjerne en del hele tiden. Noe sÄ enkelt som spenningsfall over 2 mÄleshunts i serie kan gi en god del utslag. Og husk at denne feilen er igjen avhengig av strÞmmen som gÄr gjennom. Men uansett gir slik mÄling og kalkuleringer et bedre resultat enn Ä bruke spenning som kilde da eksempelvis 50% er en spenning under ladning og en annen under forbruk.Jag lyckades inte fÄ fram/förstÄ vad som var den egentliga orsaken till de för lÄga vÀrdena.
Tack Peter!
SÄ troligen laddar inte min Gamla laddare Startbatteriet som det Àr nu?
Jag trodde att det gjorde det.
Finns det nÄtt lÀtt sÀtt att se om den gör det?
Följa kablarna Àr bökigt dÄ de dyker rÀtt ner.
Tack ska prova detta nÀr jag Àr hemma!Gör sÄ hÀr, mÀt spÀnningen i ditt startbatteri utan 230V, ev. solpanel ansluten och motorn avstÀngd.
Anslut sedan 230V, mÀt spÀnningen igen pÄ startbatteriet, Àr den nu högre sÄ har du laddning pÄ startbatteriet frÄn din 230V laddare.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons