• VĂ€lkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto hÀr!

Victron vs Renogy .....

NÄr det gjelder SOC sÄ trenger en Ä resette denne. Andy i Off Grid Garage har nettopp lagt ut en video pÄ YouTube om drift av denne over tid og forskjell mellom flere BMS og et Victron system.
 
Senast Àndrad:
Allt Àr inte klart Àn, hÄller pÄ och mailar Dchouse och de vill ha in lite bilder och information, sÄ fÄr jag se vart det landar.

TÀnkte starta en ny trÄd med andra frÄgor, men tror att detta smÀlter in i samma och kanske kan hjÀlpa nÄn som Àr som mig, novis pÄ el!
Min CBE cb 516 Laddare kan inte ladda mer Àn 13,5v om jag fatta rÀtt.
Om jag nu vÀljer att byta min laddare till:


Eller till lille brorsan med en utgÄng för laddning istÀllet för 3 som den ovan har, vad mer behövs för att fÄ detta att fungera. ( I kabel vÀg Àr det bara en 230v stickkontakt och sedan kablar till batteriet eller gÄr de via nÄn ebl? ) TÀnker att ebl ser ut som pÄ bilden jag bifogar, men en sÄdan har jag inte i min hubil!

Eller om man köper en Dc-Dc laddare kan man klara sig med den, eller mÄste man ha bÄda ?

Har kollat pÄ lite videon nu och fÄr inte riktigt grepp om det finns en laddare som kan sköta bÄde vanlig laddningen och laddning under fÀrd.
 

Bilagor

  • schaudt-ebl-271-2.jpg
    schaudt-ebl-271-2.jpg
    42,1 KB · Visningar: 3
NÄr det gjelder SOC sÄ trenger en Ä resette denne. Andy i Off Grid Garage har nettopp lagt ut en video pÄ YouTube om drift av denne over tid og forskjell mellom flere BMS og et Victron system.
Jag skrev tidigare om exakt samma erfarenhet pÄ min husbil, att bÄde min smartshunt och bms'et driver nÀr jag stÄr still lÀnge i garaget och aldrig nÄr 100% SoC.

Lite lustigt att Andy litade sÄ mycket pÄ smartShunt, men han fick Àta upp det i klippet.
 
Senast Àndrad:
NÀr det gÀller SOC mÄste du ÄterstÀlla den. Andy i Off Grid Garage har precis lagt upp en video pÄ YouTube om hur detta fungerar över tid och skillnaden mellan flera BMS och ett Victron-system.
Hahah den videon Ă€r helt klart över kurs för mig đŸ€Ł Men det va kul att se hans setup! det skulle man ha i BorĂ„s, inte för att man hade haft nytta dĂ„ solen skiner inte lika ofta som i Australien;)
 
Ifall du vill förkovra dej om litiumbatterier, laddning m.m. sÄ Àr Andy's YT-kanal "Off grid garage" en guldgruva.
En annan YouTuber som jag kan rekommendera Àr Will Prowse "DIY Solar Power" Han har testat mÄnga drop-in LFP, men förklarar bra om utrustning m.m. för nybörjare, vilket vi alla har varit.
 
Allt Àr inte klart Àn, hÄller pÄ och mailar Dchouse och de vill ha in lite bilder och information, sÄ fÄr jag se vart det landar.

TÀnkte starta en ny trÄd med andra frÄgor, men tror att detta smÀlter in i samma och kanske kan hjÀlpa nÄn som Àr som mig, novis pÄ el!
Min CBE cb 516 Laddare kan inte ladda mer Àn 13,5v om jag fatta rÀtt.
Om jag nu vÀljer att byta min laddare till:


Eller till lille brorsan med en utgÄng för laddning istÀllet för 3 som den ovan har, vad mer behövs för att fÄ detta att fungera. ( I kabel vÀg Àr det bara en 230v stickkontakt och sedan kablar till batteriet eller gÄr de via nÄn ebl? ) TÀnker att ebl ser ut som pÄ bilden jag bifogar, men en sÄdan har jag inte i min hubil!

Eller om man köper en Dc-Dc laddare kan man klara sig med den, eller mÄste man ha bÄda ?

Har kollat pÄ lite videon nu och fÄr inte riktigt grepp om det finns en laddare som kan sköta bÄde vanlig laddningen och laddning under fÀrd.
Bara som ett exempel. HĂ€r har du en laddare som bĂ„de laddar under fĂ€rd och vid anslutning till 230V. Den har dessutom en solcellsregulator. Finns i lite olika storlekar. Fördelen med den hĂ€r typen av utrustning Ă€r att de innehĂ„ller ”allt”. Nackdelen Ă€r vĂ€l vad som hĂ€nder om nĂ„gon del gĂ„r sönder.


Om du skall starta en ny trĂ„d för att fĂ„ tips pĂ„ lite utrustning sĂ„ Ă€r mitt tips att du börja med att kontakta en vĂ€lkĂ€nd leverantör t.ex Sunlux och sĂ€ger/mailar att jag har en bil si och sĂ„ utrustad med de hĂ€r ”komponenterna”. Nu skulle jag vilja komplettera med dessa funktioner 




.Vad har ni för förslag till utrustning och övriga kompletteringar i bilen. Det senare kan t.ex gĂ€lla nya kablar, sĂ€kringar osv.
 
Det Àr vÀl ett vÀlkÀnt faktum att BMS inte fÄngar upp smÄ strömuttag vilket kan leda till att det visar en SOC pÄ 100% trots att det i realiteten Àr betydligt lÀgre, t.ex efter 5-6 mÄnaders vintervila. Kollade sjÀlv ett fulladdat batteri som stÄtt utan inkoppling i 6 mÄnader. Kommer inte ihÄg exakt hur stor urladdningen var men vill minnas att den var ca 3% per mÄnad.
 
Det Andy pÄ Sunshine Coast fant var at SOC informasjonen ble for alle 4 enheter en god del for lav. Like fÞr de ble rekalibrert ved 100% ladning av alle 3 batterer sÄ viste de en mye lavere verdi og alle var forskjellig. Sunshine Coast er omlag 500 km nord for meg pÄ hovedveien langs Þstkysten av Australia. Han har gradvis byget ut sin solar installasjon og er nÄ i prinsipp selvforsynt med el for eiendommen og de to elbilene de har.
 
Kontaktade Dchouse som jag skrev om tidigare och skickade all info om min utrustning, de Àr sÀkra pÄ att min laddare inte klarar att ladda deras batterier, sÄ hÀr skrev de nu senast:
.Hej. Tack för ditt svar. Vi har frÄgat om den hÀr laddaren du anvÀnder. Det verkar som att den hÀr laddaren du anvÀnder inte kan anpassas till vÄra batterier (kontrollera den bifogade bilden, som vi har lÀrt oss av artikeldetaljerna för denna laddare).VÄra batterier mÄste anvÀnda en speciell laddare för litiumbatterier som stöder LiFePO4-batterier. Annars kan du fÄ problem med att inte kunna ladda eller att batteriet inte laddas tillrÀckligt. LiFePO4-batterier mÄste anvÀnda en laddare för LiFePO4-batterier pÄ grund av deras egenskaper. Du mÄste byta ut laddaren mot en annan. Om du Àr villig att köpa vÄr laddare kan vi erbjuda dig lite rabatt. https://www.amazon.se/dp/B0D1K9792N?th=1 Best wishesCeleste
.
.De rekommenderade att byta den och förslog den in lÀnken.
.Samt bifogade bild pÄ text om min laddare, vart de fÄr version 3 ifrÄn vet jag ej för jag kan inte lÀsa av det pÄ laddaren
 

Bilagor

  • B971ECF7-870A-441d-8AB1-1E40ADF78C42.png
    B971ECF7-870A-441d-8AB1-1E40ADF78C42.png
    17 KB · Visningar: 7
Senast Àndrad:
Bara som ett exempel. HĂ€r har du en laddare som bĂ„de laddar under fĂ€rd och vid anslutning till 230V. Den har dessutom en solcellsregulator. Finns i lite olika storlekar. Fördelen med den hĂ€r typen av utrustning Ă€r att de innehĂ„ller ”allt”. Nackdelen Ă€r vĂ€l vad som hĂ€nder om nĂ„gon del gĂ„r sönder.

En sĂ„dan har jag anvĂ€nt i 3 sĂ€songer nu. Den fungerar vĂ€ldigt bra, bĂ„de konstruktion och tillverkning ger ett gediget intryck. Enligt Votronic sjĂ€lva Ă€r de inriktade pĂ„ yrkesfordon, ”high quality campers” och marina sektorn; sĂ„ produkterna Ă€r inte de billigaste man kan hitta.

Den anvÀnder inte mer Àn en energikÀlla samtidigt, sÄ man skall inte tro att man exempelvis fÄr laddning bÄde frÄn generator och solcell medan man kör.
 
Senast Àndrad:
Allt Àr inte klart Àn, hÄller pÄ och mailar Dchouse och de vill ha in lite bilder och information, sÄ fÄr jag se vart det landar.

TÀnkte starta en ny trÄd med andra frÄgor, men tror att detta smÀlter in i samma och kanske kan hjÀlpa nÄn som Àr som mig, novis pÄ el!
Min CBE cb 516 Laddare kan inte ladda mer Àn 13,5v om jag fatta rÀtt.
Om jag nu vÀljer att byta min laddare till:


Eller till lille brorsan med en utgÄng för laddning istÀllet för 3 som den ovan har, vad mer behövs för att fÄ detta att fungera. ( I kabel vÀg Àr det bara en 230v stickkontakt och sedan kablar till batteriet eller gÄr de via nÄn ebl? ) TÀnker att ebl ser ut som pÄ bilden jag bifogar, men en sÄdan har jag inte i min hubil!

Eller om man köper en Dc-Dc laddare kan man klara sig med den, eller mÄste man ha bÄda ?

Har kollat pÄ lite videon nu och fÄr inte riktigt grepp om det finns en laddare som kan sköta bÄde vanlig laddningen och laddning under fÀrd.

Det första man mÄste göra Àr att inventera sin dygnförbrukning av 12V.
DÀrefter hur lÄng tid vill man kunna fricampa (utan extern 230V).

NÀr man vet dessa 2 sÄ fÄr man bestycka husbilen med lÀmplig bobatteribank samt laddning.
Kommer man huvudsakligen att campa med 230V ansluten, typ campingplatser m.m. SÄ Àr ett litiumbatteri överkurs.

Har man nu utrustat husbilen med litiumbatteri sÄ Àr den stora laddkÀllan motorns generator dÀr kan en bra dc/dc hjÀlpa till med laddningen.
Den ljusa delen av Äret kan Àven solpaneler hjÀlpa till att förlÀnga fricampingen.
Sen kan man utrusta husbilen med en 230V laddare avsedd för litiumbatteri, men Àr sÀllan ett mÄste, dÄ har man rÀknat fel tidigare.

Jag har en Victron IP22 1utgÄng 30A undanstuvad i husbilen, har inte behövt den, men det Àr en bra laddare med blÄtand och historik, en sÄdan med fler utgÄngar skulle kunna funka för dej dÄ fÄr du separat laddning av startbatteriet.
 
Senast Àndrad:
Det första man mÄste göra Àr att inventera sin dygnförbrukning av 12V.
DÀrefter hur lÄng tid vill man kunna fricampa (utan extern 230V).

NÀr man vet dessa 2 sÄ fÄr man bestycka husbilen med lÀmplig bobatteribank.
Kommer man huvudsakligen att campa med 230V ansluten, typ campingplatser m.m. SÄ Àr ett litiumbatteri överkurs.

Har man nu utrustat husbilen med litiumbatteri sÄ Àr den stora laddkÀllan motorns generator dÀr kan en bra dc/dc hjÀlpa till med laddningen.
Den ljusa delen av Äret kan Àven solpaneler hjÀlpa till att förlÀnga fricampingen.
Sen kan man utrusta husbilen med en 230V laddare avsedd för litiumbatteri, men Àr sÀllan ett mÄste, dÄ har man rÀknat fel tidigare.

Jag har en Victron IP22 1utgÄng 30A undanstuvad i husbilen, har inte behövt den, men det Àr en bra laddare med blÄtand och historik, en sÄdan med fler utgÄngar skulle kunna funka för dej dÄ fÄr du separat laddning av startbatteriet.
Tack Peter!
SÄ troligen laddar inte min Gamla laddare Startbatteriet som det Àr nu?
Jag trodde att det gjorde det.
Finns det nÄtt lÀtt sÀtt att se om den gör det?
Följa kablarna Àr bökigt dÄ de dyker rÀtt ner.
 
Jag lyckades inte fÄ fram/förstÄ vad som var den egentliga orsaken till de för lÄga vÀrdena.
Han hadde en nedstenging grunnet tomme batterier en dag i juni eller juli, BMS og shunt brukte antagelig denne for setting av null base. Og de 2 forskjellige BMS pÄ 3 forskjellige batterikonfigurasjoner regnet opp fra dette nullpunkt og alle feilet mer eller mindre pÄ Ä se nÄr en kom til fulle batterier. Alle 4 mÄlere var sist kalibrert med fulle batterier 161 dager tidligere. Men det Ä telle Ah inn og ut av batteri og system mister gjerne en del hele tiden. Noe sÄ enkelt som spenningsfall over 2 mÄleshunts i serie kan gi en god del utslag. Og husk at denne feilen er igjen avhengig av strÞmmen som gÄr gjennom. Men uansett gir slik mÄling og kalkuleringer et bedre resultat enn Ä bruke spenning som kilde da eksempelvis 50% er en spenning under ladning og en annen under forbruk.
 
Tack Peter!
SÄ troligen laddar inte min Gamla laddare Startbatteriet som det Àr nu?
Jag trodde att det gjorde det.
Finns det nÄtt lÀtt sÀtt att se om den gör det?
Följa kablarna Àr bökigt dÄ de dyker rÀtt ner.

Gör sÄ hÀr, mÀt spÀnningen i ditt startbatteri utan 230V, ev. solpanel ansluten och motorn avstÀngd.
Anslut sedan 230V, mÀt spÀnningen igen pÄ startbatteriet, Àr den nu högre sÄ har du laddning pÄ startbatteriet frÄn din 230V laddare.
 
Gör sÄ hÀr, mÀt spÀnningen i ditt startbatteri utan 230V, ev. solpanel ansluten och motorn avstÀngd.
Anslut sedan 230V, mÀt spÀnningen igen pÄ startbatteriet, Àr den nu högre sÄ har du laddning pÄ startbatteriet frÄn din 230V laddare.
Tack ska prova detta nÀr jag Àr hemma!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vÄrt forum. Det Àr enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in hÀr.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen