• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

För det första är jag inte en expert!
Däremot har jag troligen ADHD och när ett intresse väcks hos mej så fördjupar jag mig sjukligt både genom att dammsuga all info och fördjupa mej sjukligt i ett ämne, samt prova själv i praktiska tester/försök på min nivå, har ingen sponsring.
Jag försöker även väcka förståelse hos alla som känner att de måste ha ett litiumbatteri och all kringutrustning, definitivt alla har inte ett behov av ett litiumbatteri+all kringutrustning, får man husbilslivet att funka med blybatterier så fortsätt så.
Sen är det mycket trevligt att se alla smarta lösningar som kommer upp i forumen.

Trevlig helg på er :)
Okey då. Jag kan tänka mig att degradera dig till sakkunnig.

Trevlig helg på dig själv🤤

Eller varför inte ett med inbyggd värme? Peter, tycker du att det är ett sämre alternativ?
Jag har köpt värmeplattor och en termostat så ska bygga till värme för mitt batteri nu under hösten. Kan återkomma med status senare om någon är intresserad.
Kostnad för konvertering ca 250:- vilket är bra mycket mindre än vad ett förvärmt batteri kostar.

Jag har köpt värmeplattor och en termostat så ska bygga till värme för mitt batteri nu under hösten. Kan återkomma med status senare om någon är intresserad.
Kostnad för konvertering ca 250:- vilket är bra mycket mindre än vad ett förvärmt batteri kostar.
Kan säkert vara ett bra alternativ för de som har kunskap och färdighet. Men för de allra flesta är det nog överkurs.

Eller varför inte ett med inbyggd värme? Peter, tycker du att det är ett sämre alternativ?
Det är ju ännu bättre de har ju även inbyggd laddstopp i kyla. Kommer inte på något budgetbatteri på raken med inbyggd värme, men det kanske finns, då är det ett bra BMS.
Även de med laddstopp i kyla vittnar om ett hyffsat bra BMS, de som saknar laddstopp vid kyla/värme är riktigt bottenskrap enligt mej, synd med en sån miss i vårat klimat, det kräver bra användarrutiner av ägaren.

Tänkte installera nya laddaren, men gamla laddaren visar 14.1v hela tiden. Har dragit jacket, lyft bort - polen på star och bildels batteriet brytt till off på batteri brytaren, varför är det kvar spänning? Se bild

Bilagor

• IMG_3501.jpeg
    IMG_3501.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 14
Efter 1h rivande så ser jag att kabeln från 230 kopplas utifrån, är det kabeln som gick direkt in i gamla laddaren, med typ dator nätaggregat uttag. Se bilder.
Kan jag bara rakt av klippa kabeln och montera en stickpropp hona typ den på bilden. Så är problemet löst. Ny Victron laddaren har ju en hane 230 kontakt.

Bilagor

• IMG_3505.jpeg
    IMG_3505.jpeg
    2 MB · Visningar: 15
  • IMG_3506.jpeg
    IMG_3506.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 15
  • IMG_3509.png
    IMG_3509.png
    467,3 KB · Visningar: 15
  • IMG_3508.png
    IMG_3508.png
    605,7 KB · Visningar: 15
Jag gjorde ungefär som du tänkt dig men bytte hanen på sladden till nya laddaren istället, tyckte det blev snyggare. Tror den kallas "apparatkontakt hane"

Visa bilaga 42317
Det hade ju gått, viste inte att det fanns lösa sådana! Det blev så här! Se bild.
Imorgon blir att montera tillbaka allt 😫

Bilagor

• IMG_3511.jpeg
    IMG_3511.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 21
Tänk om man var lite smartare och inte tog fösta bästa iden som dyker upp.
Hade jag googlat lite efter att Mats visa apparatkontakten så hade jag sluppit riva upp hela golvet där gamla batteriet suttit.
Detta hittade jag nu,,,, alltså det finns en färdig övergång för 69 kr 🤣 🙃 :eek:

Nån som har Victron Energy Blue Smart IP22 12-Volt 20 amp 230V och har installerat den.
Det står att den ska monteras vertikalt, men många videon på nätet monterar den horisontellt, även de som jobbar för Victron.
Hade ju underlätta om man vågar köra horisontellt . Vågar man göra det?

Jag har ju en lite tunn vit el kabel som satt i gamla laddaren och antar att den är till panelen för att visa att den laddar, vågar man koppla den till nya laddare som Plåtis tobbe gör i sin Video. Har ju lite nyare panel.

Jag har ju en lite tunn vit el kabel som satt i gamla laddaren och antar att den är till panelen för att visa att den laddar, vågar man koppla den till nya laddare som Plåtis tobbe gör i sin Video. Har ju lite nyare panel.
Nån som har Victron Energy Blue Smart IP22 12-Volt 20 amp 230V och har installerat den.
Det står att den ska monteras vertikalt, men många videon på nätet monterar den horisontellt, även de som jobbar för Victron.
Hade ju underlätta om man vågar köra horisontellt . Vågar man göra det?
Det har med kylningen av laddaren att göra. Varm luft stiger och det blir självdrag.
Jag tror att fläkten i laddaren kommer att starta oftare om den ligger ner. Det är inte heller bra om laddaren blåser varm luft på andra komponenter som inte gillar värme.

Så här blev det tillslut.
Batteriet tog helt klart bättre laddning, efter 20 min var den 14.2 v.
Har inte fått den över 13.83 v om jag minns rätt. Laddare ligger ner men inget nära den och ventilen till utrymmet är 15 cm från laddarens botten.
Nu är det bara den lille vita kabeln, vågar man montera den i laddaren🤔

Laddaren låter rätt mycket, är det bara i början när den laddar för fullt?

Bilagor

• IMG_3525.png
    IMG_3525.png
    164 KB · Visningar: 19
  • IMG_3526.jpeg
    IMG_3526.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 19
  • IMG_3527.png
    IMG_3527.png
    465,2 KB · Visningar: 19

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera