• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Tog fram min lösa panel för att kolla kablarna, de var 50 amp awg 12.
Samtidigt var det bra för jag har ju redan kabeln med anderson kontakt från regulatorn i detta packet, bara flytta den till Victron regulatorn och där ifrån en Y split.
Kan man förlänga denna befintliga kabel som är 5 m med 5 meter till ?
Eller blir det för långt, tänkte att man inte alltid står så man har solen på rätt sida av husbilen.
Tänkte att jag sätter anderson kontakter på bägge sidor av en kabel som är 5 meter , när jag behöver den så blir det som en förlängning.solcell.JPG

Det som kan skje med lengre kabel er et lite spenningsfall, men dette er linjært avhengig av strømmen som går gjennom tråden. Så lenge dette er mellom panel og regulator så er det kun når det er på grensen mot ingen ladning at det vil kutte litt tidliger på kvelden og starte litt senere om morgenen. Mellom regulator og batteri er det mer kritisk, så her gjelder korte gode kabler,

Det som kan hända med längre kabel är ett litet spänningsfall, men detta är linjärt beroende av strömmen som går genom ledningen. Så länge detta är mellan panelen och regulatorn är det först när det är på gränsen till ingen laddning som det skär lite tidigare på kvällen och startar lite senare på morgonen. Mellan regulator och batteri är mer kritiskt, så korta bra kablar gäller här,
Det är bara 80 cm mellan regulatorn och batteriet, är solen på rätt sida av husbilen så räcker 5 m, men hamnar den på fel sida så skulle det va skönt att kunna förlänga den.

Kommer funka. Eventuellt kan du få lite sämre laddning med dina extra 5m - men lite sämre är mycket bättre, än inget alls…

Alternativet är att gå upp i kabelarea, men testa först så som du tänkt.

Kommer funka. Eventuellt kan du få lite sämre laddning med dina extra 5m - men lite sämre är mycket bättre, än inget alls…

Alternativet är att gå upp i kabelarea, men testa först så som du tänkt.
Hittade ingen färdig kabel med Anderson kontakter på alixpress, så börjar med mina 5m, skulle jag behöva en så får jag be nån som jobbar med detta att göra en kabel med 2 anderson kontakter.

Hittade ingen färdig kabel med Anderson kontakter på alixpress, så börjar med mina 5m, skulle jag behöva en så får jag be nån som jobbar med detta att göra en kabel med 2 anderson kontakter.
I just found this on AliExpress:
11,26€ | 50A/120A/175A 600V Power Plug with 8/6/4/2/0awg Silicone Cable for Electric Car Battery Charging Plug High Current Connector Kit

Nå er det ingen stor jobb å lage en forlenger med Andrson 50A kontakter, og så lenge det er på solpanel siden av regulatoren så trenger en ikke å regne på spenningstapet. Det er kun grensen mellom når er får ladning eller som forskyves litt.

En toleder kabel og et par kontaktsett er det som trengs, Får en krimpet på metall pinnen på de 4 enden er det bra, men en kan godt bruke loddetinn og fylle hullet rundt ledningsendene. Har brukt den tekniken i over 20 år selv uten problemer.

Nu är det inget stort jobb att göra en förlängning med Andrson 50A-kontakter, och så länge det är på solpanelsidan av regulatorn behöver man inte räkna ut spänningsbortfallet. Det finns bara gränsen mellan när den får en laddning eller förskjuts lite.

En tvåtrådskabel och ett par kontaktsatser är allt som behövs. Om du kan krympa metallstiftet på de 4 ändarna är det bra, men du kan använda lödning och fylla hålet runt ledningsändarna. Har själv använt den tekniken i över 20 år utan problem.
Tänkte så att jag kan ju förhoppningsvis skapa kabeln själv när jag provat att få till de anderson kontakter jag köpt och ska på det befintliga kablaget jag har. Blir kul att prova nått nytt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen