Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Det är bara 80 cm mellan regulatorn och batteriet, är solen på rätt sida av husbilen så räcker 5 m, men hamnar den på fel sida så skulle det va skönt att kunna förlänga den.Det som kan hända med längre kabel är ett litet spänningsfall, men detta är linjärt beroende av strömmen som går genom ledningen. Så länge detta är mellan panelen och regulatorn är det först när det är på gränsen till ingen laddning som det skär lite tidigare på kvällen och startar lite senare på morgonen. Mellan regulator och batteri är mer kritiskt, så korta bra kablar gäller här,
Hittade ingen färdig kabel med Anderson kontakter på alixpress, så börjar med mina 5m, skulle jag behöva en så får jag be nån som jobbar med detta att göra en kabel med 2 anderson kontakter.Kommer funka. Eventuellt kan du få lite sämre laddning med dina extra 5m - men lite sämre är mycket bättre, än inget alls…
Alternativet är att gå upp i kabelarea, men testa först så som du tänkt.
I just found this on AliExpress:Hittade ingen färdig kabel med Anderson kontakter på alixpress, så börjar med mina 5m, skulle jag behöva en så får jag be nån som jobbar med detta att göra en kabel med 2 anderson kontakter.
Den hittade jag oxå, men ingen med kontakt i var ände och 5 m långI just found this on AliExpress:
11,26€ | 50A/120A/175A 600V Power Plug with 8/6/4/2/0awg Silicone Cable for Electric Car Battery Charging Plug High Current Connector Kit
50a/120a/175a 600V Netz stecker mit 8/6/4/2/0awg Silikon kabel für Elektroauto Batterie Ladestecker Hochs trom stecker Kit - AliExpress 13
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.coma.aliexpress.com
Tänkte så att jag kan ju förhoppningsvis skapa kabeln själv när jag provat att få till de anderson kontakter jag köpt och ska på det befintliga kablaget jag har. Blir kul att prova nått nytt.Nu är det inget stort jobb att göra en förlängning med Andrson 50A-kontakter, och så länge det är på solpanelsidan av regulatorn behöver man inte räkna ut spänningsbortfallet. Det finns bara gränsen mellan när den får en laddning eller förskjuts lite.
En tvåtrådskabel och ett par kontaktsatser är allt som behövs. Om du kan krympa metallstiftet på de 4 ändarna är det bra, men du kan använda lödning och fylla hålet runt ledningsändarna. Har själv använt den tekniken i över 20 år utan problem.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons