Du får tänka på att spänningen som matas in i regulatorn kommer att blir spänningen som är lägst från de två solpanelerna. Kolla vilken nominell utspänning som de två panelerna har. Om den portabla t ex har 5V lägre utspänning än den fasta, och den fasta levererar 5A vid ett givet tillfälle så kommer du att tappa 25W effekt från den fasta panelen. Men det lönar sig antagligen ändå eftersom du kan optimera placeringen av den portabla panelen.Nu börjar det våras... (i mitt huvud i alla fall)
Nu har jag tänkt klart och vill nog ha det så här (se bild)
Eftersom regulatorn bara har 1 ingång för + och - så måste jag splitta kabel, går det med en Anderson kontakt?
Vill samtidigt sätta en on/off brytare efter regulatorn för att kunna bryta ström till regulatorn lätt istället för att koppla bort kablar.
Om det går splitta den så går en del till befintlig panel på taket och en del fortsätter till en lång kabel för den portabla panelen.
Är detta möjligt, har jag tänkt fel nånstans?
Jag har också funderat på en portabel solpanel men tänker mig nog att jag kopplar den via en egen regulator direkt på batteriet, såg något paket som var komplett med regulator från Sunwind. Funderingen är väl om det gör att min Victron 75/15 då får för sig att ladda mindre.