• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Nu börjar det våras... (i mitt huvud i alla fall)
Nu har jag tänkt klart och vill nog ha det så här (se bild)
Eftersom regulatorn bara har 1 ingång för + och - så måste jag splitta kabel, går det med en Anderson kontakt?
Vill samtidigt sätta en on/off brytare efter regulatorn för att kunna bryta ström till regulatorn lätt istället för att koppla bort kablar.
Om det går splitta den så går en del till befintlig panel på taket och en del fortsätter till en lång kabel för den portabla panelen.

Är detta möjligt, har jag tänkt fel nånstans?
Du får tänka på att spänningen som matas in i regulatorn kommer att blir spänningen som är lägst från de två solpanelerna. Kolla vilken nominell utspänning som de två panelerna har. Om den portabla t ex har 5V lägre utspänning än den fasta, och den fasta levererar 5A vid ett givet tillfälle så kommer du att tappa 25W effekt från den fasta panelen. Men det lönar sig antagligen ändå eftersom du kan optimera placeringen av den portabla panelen.

Jag har också funderat på en portabel solpanel men tänker mig nog att jag kopplar den via en egen regulator direkt på batteriet, såg något paket som var komplett med regulator från Sunwind. Funderingen är väl om det gör att min Victron 75/15 då får för sig att ladda mindre.

Du får tänka på att spänningen som matas in i regulatorn kommer att blir spänningen som är lägst från de två solpanelerna. Kolla vilken nominell utspänning som de två panelerna har. Om den portabla t ex har 5V lägre utspänning än den fasta, och den fasta levererar 5A vid ett givet tillfälle så kommer du att tappa 25W effekt från den fasta panelen. Men det lönar sig antagligen ändå eftersom du kan optimera placeringen av den portabla panelen.

Jag har också funderat på en portabel solpanel men tänker mig nog att jag kopplar den via en egen regulator direkt på batteriet, såg något paket som var komplett med regulator från Sunwind. Funderingen är väl om det gör att min Victron 75/15 då får för sig att ladda mindre.
Ok det har jag inte tänkt på, men eftersom jag har den liggande sedan Husvagns tiden så är det ju gratis, istället för att köpa en nya panel till taket eller utöka med 100 w till.
Bägge är på 100 w, mycket mer kan jag inte ha för då måste jag byta regulatorn.
Troligen kommer jag bara använda den portabla när vi står stilla några dagar.

Ok det har jag inte tänkt på, men eftersom jag har den liggande sedan Husvagns tiden så är det ju gratis, istället för att köpa en nya panel till taket eller utöka med 100 w till.
Bägge är på 100 w, mycket mer kan jag inte ha för då måste jag byta regulatorn.
Troligen kommer jag bara använda den portabla när vi står stilla några dagar.
OK, då blir det gissningsvis mycket små förluster. Jag har en 180W panel av bra kvalitet på taket och har aldrig sett mer än 8A ut ur regulatorn så det går säkert att ha uppåt 300W solpanel innan det blir dags att byta regulator...

Det ska inte störa din Victron.

Sen beror det på vilken batteri-kemi du har.
Har du blybatteri kommer det att bromsa allteftersom soc stiger, och det inre höga motståndet bromsar, ska man ladda blybatterier snabbt så måste spänningen ökas, det brukar sluta med kokning i batteriet, sen hjälper det inte ifall du har 1000W paneler, laddarna kommer inte att ge mer än vad batteriet tar emot.

Har du däremot Litiumbatteri så tar de emot nästan hur hög laddström som helst, det är inte kemin som bromsar utan kringutrustning som BMS, anslutningar, kablar, och så klart max effekt på laddutrustning.
Det är samma spänning (typ) i båda fallen.
Så har man Litiumbatteri så gäller det att fylla taket med paneler, ifall man vill utnyttja batteriets fördelar, och har behov/möjlighet.

Har du oxå denna? Victron 75/15 trodde max gränsen var 220 w / 15 amp
Man kan trycka in hur många W som helst i din Victron, den kommer ändå aldrig att ge mer än 15A.
Solpaneler (i Sverige) ger som bäst i april -maj, sedan tappar de effekt pga högre temperaturer, så 300W skulle vara optimalt till din Victron.
Jag brukar räkna ca.5A per 100W panel.

Funderade på om jag kan löda fast kabeln i Anderson kontakten istället för att betala 400 kr för en Crimptång som jag kanske aldrig mer använder.
Kanske inte håller lika bra, nån som har erfarenhet av det?

Funderade på om jag kan löda fast kabeln i Anderson kontakten istället för att betala 400 kr för en Crimptång som jag kanske aldrig mer använder.
Kanske inte håller lika bra, nån som har erfarenhet av det?

Jag använder en sån HÄR klämmer den i skruvstycket, funkar bra i förhållande till priset.
Jag skulle inte löda.

Har loddet mange Andersson kontakter og ikke hatt noen feil på disse. Så lenge en er under 50 A belastning så blir det ingen lokal oppvarming så forbindelsen skulle holde evig. Om det er større utgaver av Anderson (de finnes opp til flere hundre A) og rett kabeldimensjon for disse så trenger en riktig krympeverktøy (helst hydraulisk). Me prylen fra Biltema burde fungere bra for 50A utgaven.

Har löddat många Andersson-kontakter och inte haft några fel på dem. Så länge man är under 50 A belastning kommer det inte att finnas någon lokal uppvärmning så anslutningen bör vara för evigt. Finns det större versioner av Anderson (de finns upp till flera hundra A) och rätt kabeldimension för dessa behöver du ett ordentligt pressverktyg (helst hydrauliskt). Me-prylen från Biltema borde fungera bra för 50A-versionen.
Köpte detta och 50 amp räcker gott. Ska kolla på biltemas crimptång vad den kostar.
.1736415214836.png

Om jeg husker tabellene rett så er en awg 12 oftest brukt for 20A som vil varme kablen til ca 60 grader, 25A til 75 grader. Men 2,5 mm2 kabel blir brukt for 15A uten at det blir oppvarming. En fare en kan komme i kontakt med er at det er alu ledere da er det kun laveste A verdi som gjelder.

Om jag minns tabellerna rätt så används oftast en awg 12 för 20A som ska värma kabeln till ca 60 grader, 25A till 75 grader. Men 2,5 mm2 kabel används för 15A utan värme. En fara du kan komma i kontakt med är att det finns aluminiumledare, då gäller bara det lägsta A-värdet.
Hittade denna tabell men svårt att säga vad so är vad, ska mäta diametern på mina kablar och välja efter det.
.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen