• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Höstens objekt är upphängt i verkstaden i väntan på projektstart i oktober.
Det finns en del att göra på denna Rödqvarna mod 228 från 1951 med de flesta delar som saknades har jag kunnat skaffa.
Hoppas det finns något intresse av att följa återställandet av denna Skaraborgare.
IMG_6389.jpg
IMG_6390.jpg
 
Hösten är här, husbilen avställd, tömd och redo för vinterdvala.
Dags att dra igång detta projekt.
Första steget är att demontera allt ner till en tom ram.
Nuläget:IMG_6488.jpgIMG_6489.jpg
 
2,5tim jobb.
Tänk att alla mer än 73 år gamla rostiga skruvar och muttrar lossnade med lite 556 och lite kraft på skruvmejsel och ringnyckel, behövde inte värma med gasol vilket annars är steget innan vinkelslip.
Återstår att lossa stagen från skärmarna och hjulnaven men så långt allt väl. IMG_6490.jpg
 
Imponerande.
Kul att följa, trots att jag inte ens har körkort för dessa skönheter.

Har några funderingar, hur många motorcyklar/mopeder har du renoverat?
Vad gör du med dessa fordon när du är klar, säljer du dom eller behåller du allt?

Har en kompis som renoverar gamla bilar, när han blir klar med ett objekt så blir han less på bilen, säljer bilen och köper ett nytt vrak, men att serva frugans bil det gör han bara inte. :unsure:
 
Har några funderingar, hur många motorcyklar/mopeder har du renoverat?
Mopeder:
1. Puch MS50V 1958
2. Erlan, (Monarped) 1954
3. Stålpilen (Monarped som såldes av järnhandlarna)
4. Husqvarna Novolette 1954
5. Solex (En fransk skapelse i form av en påhängsmotor på framhjulet)
6. Rex Vicoped 1956
7. Puch Alabama

Motorcyklar
1. Rödqvarna mod 227 1950
2. Svartqvarna mod24 1946
3. Husqvarna Silverpil (Restaurering åt en kompis)
4. NV36 Army Six Days 1953
5. BMW R45 1979
6. Svartqvarna mod 24 1946
7. Rödqvarna mod 228 1951
Vad gör du med dessa fordon när du är klar, säljer du dom eller behåller du allt?
Av dessa har jag "bara" kvar de rödmarkerade resten är sålda. Nöjet var utmaningen att kunna få "skrotet" (min frus benämning) att bli körbara och fungera både tekniskt och trafiksäkert. När de väl var renoverade körde jag några mopedrallyn med dem, sedan såldes de på Tradera eller Blocket.

7. Puch Alabama var i ett mycket dåligt skick.
Alabama.JPG
Den saknade motor och trots efterlysning i alla mina kanaler gick det inte att få tag på någon motor. Jag hade fått den gratis av en medlem i iHusbil. Jag demonterade den men där hjälpte inte 556 eller gasollampa utan det blev att kapa bultar med vinkelslip. De delar som gick att rädda såldes sedan på Blocket och inbringade 4.600kr. Hela beloppet sattes in på Barncancerfondens konto.

1. Puch MS50V är ett utslag av nostalgi.
Detta är en enormt stolt ägare till en Puch MS50 1956.
1728377716712.png
Många års sparande med jobb på skolloven resulterade i ett inköp av det tuffaste som fanns att köpa enligt mig.
Kostade 795kr vilket i nuvarande penningvärde är över 12.000kr.
Den såldes när MC-ålder uppnåddes men den satt djupt i själen.
Genom åren har jag spanat efter ett sådant renoveringsprojekt men de är eller var svåra att få tag på. Av en händelse råkade jag på ett exemplar, Puch MS50V 1958, enda påtagliga skillnaden mellan en 1956 och en 1958 är pakethållaren.
Så här såg fyndet ut:
Penselmålad i en turkos färg.
1728378174800.png
1728379077158.png
Så här blev den efter rätt mycket jobb.
1728379178593.png
 
Det finns tre olika skolor när det gäller renoveringar av veteranfordon.
  1. Få den körduglig tekniskt och trafikmässigt. Gör absolut inget annat, låt skiten sitta kvar, det är patina enligt denna grupps åsikt. Stor risk att bli smutsig vid användandet.
  2. Demontera ner till minsta detalj, gör rent, putsa bort ytrost, säkra upp den tekniskt och trafikmässigt. Patina som visar åldersslitage men man smutsar inte ner sig vid användandet.
  3. Varenda detalj återställs till nyskick. Resultatet blir att objektet blir bättre än när objektet stod i affärens skyltfönster och något dammkorn råkat hamna på objektet.
Ett exempel på objekt i grupp 1.
Triumph.JPG
Bilden är tagen på en av våra MC-utfärder. Ägaren spanade oroligt på några grå moln, skulle det börja regna och därmed förstöra "patinan" på MC:n.

Ett exempel på objekt i grupp 2.
1728380245429.png

Ett exempel på objekt i grupp 3.
1728380578611.png

Jag håller till i grupp 2, min kompis som bor i närområdet, håller till i grupp 3. Det är hans Husqvarna Guldpil på bilden.
Skall du lyckas få tag på tips och delar till ett veteranfordon underlättar det om du är medlem i en MC-klubb, i mitt fall MC-Veteranerna Kungsbacka, lär känna likasinnade och därmed det nätverk som entusiasterna har. Besök veterandelsmarknader, kolla Tradera och Blocket.
Det kan ta tid att hitta svårfångade delar men oftast går det.
 
Här har jag ett problem.
Oavsett vilket verktyg jag tar så sitter mutter och skruv fast. Vill inte värma med gasollampan då lacken skadas.
IMG_6491.jpg
IMG_6492.jpg

Med vinkelslip slipas skallen platt.
Ett körnslag för att kunna borra centrerat.
IMG_6493.jpg
Med ett körnslag kommer skruvskallen att lossna. Sådan hantering tar tid men det får ta tid.
IMG_6494.jpg
 
Att demontera över 70 år gamla däck, rätt hårda, är inte det lättaste.
Tvingarna trycker ner däckssidan på motstående sida in i fäljens mitt för att få lite bättre utrymme på andra sidan.
IMG_6495.jpg

Allt är demonterat och uppsorterat.
Jag väntar med att öppna motorn till det är dags att sätta in den i ramen.
IMG_6496.jpg

Första steget är att rengöra ramen. därefter delarna i den ordning de kan monteras i ramen.
IMG_6497.jpg

Tvätt med lacknafta. Sedan lite grövre rubbing följt av två olika grovlekar på polish. Sist vax som är avsett för husvagn med kulhamrad plåt där vaxet inte lämnar krita efter sig. Autosol för aluminium.
IMG_6498.jpg
 
Det har dykt upp ett problem!
När jag hämtade den nyinköpta Rödqvarnan på en bondgård i Järpås fick jag med en flyttlåda med diverse prylar.
Fyndlådan.JPG
Detta var innehållet i lådan.
Fyndlåda-innehåll.JPG
Det var mest delar till en Rödqvarna men också andra delar till andra MC.
Frågan som jag ställde mig var, varför har man förutom en mer eller mindre komplett Rödqvarna också flera lösa delar till en Rödqvarna?
Hos Riksarkivet kan man få utdrag från fordonsregistret om man har ett gammalt registreringsnummer. Jag beställde en kopia av besiktningsinstrumentet för registreringsnummer R12943, det kom med posten några dagar senare.
Regbevis.JPG
Varför har "cykeln ändrats" 1956?
1958 har MC:n anmälts för skrotning.
Rödqvarnan skrotas efter drygt 7 års användning!

När jag klätt av MC:n allt så tittar jag på det instämplade ramnumret.
IMG_6500.jpg
Det är inte samma ramnummer som Rödqvarnan med registreringsnummer R 12943 har!
Alltså är registreringsskylten inte tillhörigt den Rödqvarna som jag har.
Pust!

Problem att lösa:
För att kunna få in MC:n i fordonsregistret igen måste jag ha en kopia av besiktningsinstrumentet för MC:n med ramnummer 35716.
Problemet är att fordonsregistret för äldre fordon inte är digitaliserade varför man inte kan söka på ramnummer, bara på registreringsnummer.
Nu behöver jag använda mina kontakter i MC-Veteranerna för att få tips om hur det går att lösa detta problem.
Återkommer i denna fråga men tvätt-puts-vaxning pågår.
 
Som jag sagt tidigare, ett nätverk med kompisar som tipsar om...
Det resulterade i en kontakt med en person som kunde spåra Rödqvarnan med hjälp av ramnumret.
Kostar en slant men det är det värt.
Nu väntar jag på en kopia av det gamla registreringsbeviset.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen