• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Min fru utfärdade förbud mot införande av skrotet i villan.
"Man vet aldrig vilka inneboende det bor i sadeln och passagerarkudden, inte in i vårt hus".
Nu har det gått en tid och jag har inte upptäckt några ovälkomna gäster så nu håller vi till, skrotet och jag, i verkstan i nedre våningen i villan.

Angående att sy:
I syslöjden skulle man sy för hand ett förkläde att senare ha i trä- och metallslöjden. Det tog mig en hel termin att med mitt fullständiga ointresse sy ett förkläde och det blev inte klart så morsan fick sy den färdig.
Dock har jag körkort på symaskin men inte på tvättmaskin. "Håll dig borta från den" är det otvetydiga budskapet.

Hur skall detta gå?:eek:
IMG_6560.jpg
 
Enig med Pålle om det verktøyet, har selv en variant som jeg benytter på diverse utstyr til hest. Men til arbeid i lær kan en og pille med syl og to nåler slik at en kan sy begge sider på en gang først den ene nålen gjennom begge lag fra den ene siden og så den andre nålen som er i andre enden av tråden fra den andre siden. Når begge nålene er gjennom strammer en med begge trådenden det hele sammen. Sylen bruker en først til å gjøre hullene. Best er det om nålene er butte slik at de ikke stikker gjennom trådene. Såm med 2 nåler blir vesentlig penere enn med verktøyet hvor en dytter tråden gjennom begge lag og trer den andre tråden gjennom på undersiden. Problemet med verktøyet er at det forsøker å gjøre samme jobb som syl og to nåler i en operasjon. Men det er klart det raskeste!
 
Sytt men inte färdig.
IMG_6563.jpg

Ytrost borttagen och sedan rostskyddsfärg. Det luktar sprayfärg i hela huset :oops:
Gör färdig stommen innan jag fortsätter med klädseln för att se hur jag skall fästa klädseln på stommen.
IMG_6564.jpg
 
Tack för tipset!
Enligt M så "det räcker med tre motorcyklar" så jag tolkar det beskedet som att det råder inköpsförbud för tillfället. ;)
Ja det sätts gränser, när jag höll på med gamla rallybilar så sa min fru att en bil in=en bil ut. Som tur var så hade jag tillräckligt många. En annan gång när jag hämtat en raritet så hängde det en ”massa” nya kläder i hallen med lappar uppsatta med texter: vänster framskärm, hö dörr, trimmad motor mm. Jag fattade ingenting men Bettan hade roligt.
 
Problem:
När jag hämtade Rödqvarnan satt bromsnavet fram på vänster sida, den skall sitta på högersida.
IMG_6581.jpg

För att få den att fungera på vänster sida har man kapat fästet, vänt det och svetsat fast den i den positionen.
Det är ju inga snygga jobb dom gjort.
IMG_6582.jpg

Bromsnavet skall sitta på höger sida och nu krävs det lite fantasi och jobb för att få till det, jag har ingen svets så ....
IMG_6580.jpg
Här syns det tydligt att man vänt på fästet, hållaren för bromswiren går inåt och bromsarmen skall vara vänd åt andra hållet.
Återkommer med en lösning...
 
Vad tror du är skälet till att denna ändring har gjorts?
Måste varit en total missuppfattning.
Det finns ju många bilder på nätet och tidigare i tidskrifter och broschyrer så hade man bara letat lite hade man sett hur bromsnavet skulle monteras.
Hittade en bild på en Rödqvarna renoverad till nyskick. Så skall det vara monterat.
IMG_6509.jpg
 
Ja det är ju en total missuppfattning om man kapar, vänder och svetsar utan att kolla om det fungerar på andra sidan. Därför trodde jag att det kanske kunde ha funnits en anledning.
Vissa trumbromsar är ju konstruerade så att de tar olika bra om de rullar framåt eller bakåt. Förhoppningsvis är de i alla fall inte konstruerade så att de tar bäst om de rullar baklänges. För då hade det ju kunnat vara ett skäl till att vända hjulet.
 
Senast ändrad:
Robert, et enkelt lite sveisaggregat er rett billigt, men jeg klarer ikke å finne noen på jula eller biltema. Har ikke søkt andre steder i EU. Her nede starter slike kitt på priser under 500 kr. Har selv et slik og en stor MIG/TIG svets, Til småjobber er det liten forskjell, men den store vinner klart for større jobber og for aluminium er det eneste mulighet - da med tilkoblet gass.
 
De billiga svetsarna är mer en "klisterapparat", dvs man får vad man betalar för. Jag får klara mig utan svets.
Husqvarnas MC på 50-talet har en framfjädring med bottenlänk (tror jag det heter) med gummiband.
IMG_6583.jpg

Jag har funderat länge på hur jag skall kunna få dem på plats. Dom låter sig inte töjas med mankraft.
Jag kopplade ett spännband genom gummibanden och med styret som mothåll.
IMG_6584.jpg

Det var nog mot gränsen för vad det spännbandet orkade med men gummibandet kom på plats.
IMG_6585.jpg

Bottenlänken skall ha en dämpare så att metall inte går mot metall, den gick inte att ha på plats då gummibandet sträcktes på plats i första steget.
Den blå pilen visar var gummiringen skall placeras.
För att få den på plats användes spännbandet igen.
6586.jpg

Nu är allt på plats, förutom däck och slang. Återkommer...
IMG_6588.jpg
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen