• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Den nummerplåtshållare jag fick tag på är till en Silverpil och passar inte alls på en Rödqvarna.
Baklyktan på en Silverpil är som ett rör där lampan sitter längre ut.
Tillverkade en hållare, ett avdankat fönsterbleck fick sätta livet till.
IMG_6591.jpg

Avlägsnat ytrost och sedan snyggat till bromssköld och bakdrev.
IMG_6592.jpg
 
Rubbing eller Polish rår inte på den illa medfarna bakfälgen.
Det är den enda gången jag fått använda stålull för att få bort ytrost och smuts.
Det blir inte bättre än så här.
IMG_6596.jpg

Letade rätt på talk i M:s samling, inte värt att nämna det för henne.
Tanken är att kunna kränga på däcket på fälgen utan allt för mycket friktion gummi/metall.
IMG_6597.jpg
 
Status just nu:
IMG_6598.jpg
IMG_6599.jpg

Kvar är genomgång, fullständig renovering av motorn, sedan alla reglage och inkoppling av el.
IMG_6595.jpg

M:s kommentar: "Men det skall ju vara ditt vinterprojekt, det verkar ju bli klart innan vintern ens har kommit!"
Så sant, så går det när entusiasmen flödar.
Jag får ta en rejäl paus nu och återstartar projektet andra veckan i januari.
 
Besök hos en bekant med lite prylar i lager.
Skall nog kunna kombinera ihop reglage för gas, koppling och handbroms av dessa och de jag har sedan tidigare.
Skall försöka få ihop till ett riktigt registreringsnummer, siffrorna skall vara 50mm höga. Skall bli R11801, saknas 1,0,1

IMG_6604.jpg
 
Lite kompletteringsjobb innan verkstan stänger för i år.
Korta vajer, löda fast lämplig nippel.
IMG_6615.jpg

Av de reglagekablar jag fått har jag anpassar tre av dem till gas, frambroms och koppling
IMG_6616.jpg

Kvar att koppla el i omkopplaren på styret.
 
El kopplad.
För att få rätt mått på reglagen för gas och koppling var jag "tvungen" att tillfälligt sätta motorn på plats.
Hur fungerar den behandlade kedjan?
IMG_6619.jpg

Växeln i friläge och sedan 2:ans växel på handborrmaskinen. Slänger kedjan?
Nej, verkar ok.
IMG_6618.jpg

Vad mer? Finns gnista på stiftet?
Svårt att hålla fingrarna i styr.
 
Vad väntar från nu till dess Rödqvarnan är körklar, en sammanställning av kostnader i sämsta fall.
1732194378000.png
Marknadsvärdet på en körklar, höggradigt patinerad Rödqvarna, är runt 15 000kr.
Det gäller att hitta ett vrak för max 8 000kr för att inte kostnadsmässigt gå back.
Ok, det var kronor.
Det går inte att värdera nöjet av att syssla med denna hobbyn och alla uppmuntrande "Gilla" från intresserade som följer denna restaurering under husbilens lågsäsong.
Fortsättning följer!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen