Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden! Registrera ett gratiskonto här!
🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸
Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026 på The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping. Läs mer och anmäl dig här.
Du använder en inaktuell webbläsare. Det kan inte visa denna eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en eller alternativ webbläsare.
Den nummerplåtshållare jag fick tag på är till en Silverpil och passar inte alls på en Rödqvarna.
Baklyktan på en Silverpil är som ett rör där lampan sitter längre ut.
Tillverkade en hållare, ett avdankat fönsterbleck fick sätta livet till.
Avlägsnat ytrost och sedan snyggat till bromssköld och bakdrev.
Rubbing eller Polish rår inte på den illa medfarna bakfälgen.
Det är den enda gången jag fått använda stålull för att få bort ytrost och smuts.
Det blir inte bättre än så här.
Letade rätt på talk i M:s samling, inte värt att nämna det för henne.
Tanken är att kunna kränga på däcket på fälgen utan allt för mycket friktion gummi/metall.
Kvar är genomgång, fullständig renovering av motorn, sedan alla reglage och inkoppling av el.
M:s kommentar: "Men det skall ju vara ditt vinterprojekt, det verkar ju bli klart innan vintern ens har kommit!"
Så sant, så går det när entusiasmen flödar.
Jag får ta en rejäl paus nu och återstartar projektet andra veckan i januari.
Det kan inte vara bra att sluta så tvärt, risken för abstinensbesvär är överhängande.
Ett sätt att bota det är att trappa ner på verksamheten t.ex. genom att försöka få liv i kedjan igen.
Besök hos en bekant med lite prylar i lager.
Skall nog kunna kombinera ihop reglage för gas, koppling och handbroms av dessa och de jag har sedan tidigare.
Skall försöka få ihop till ett riktigt registreringsnummer, siffrorna skall vara 50mm höga. Skall bli R11801, saknas 1,0,1
Letar efter siffrorna 110, 50mm höga, till registreringsplåten.
Inte heller "Grimeton" hade dessa (annons i Classic Motor).
Tips mottages gärna, ett alternativ är att leta på vårens veteranmarknader.
El kopplad.
För att få rätt mått på reglagen för gas och koppling var jag "tvungen" att tillfälligt sätta motorn på plats.
Hur fungerar den behandlade kedjan?
Växeln i friläge och sedan 2:ans växel på handborrmaskinen. Slänger kedjan?
Nej, verkar ok.
Vad mer? Finns gnista på stiftet?
Svårt att hålla fingrarna i styr.
Vad väntar från nu till dess Rödqvarnan är körklar, en sammanställning av kostnader i sämsta fall.
Marknadsvärdet på en körklar, höggradigt patinerad Rödqvarna, är runt 15 000kr.
Det gäller att hitta ett vrak för max 8 000kr för att inte kostnadsmässigt gå back.
Ok, det var kronor.
Det går inte att värdera nöjet av att syssla med denna hobbyn och alla uppmuntrande "Gilla" från intresserade som följer denna restaurering under husbilens lågsäsong.
Fortsättning följer!