• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Årets höjdpunkt, MC-utflykt med MC-Veteranerna Kungsbacka till en lantgård i norra Halland.
Tre bröder har samlat prylar och gjort ett eget muséum med allt mellan himmel och jord.
Samling vid Onsala-motet i Kungsbacka.
1.jpg


Man får inte ha anlag för klaustrofobi.
3.jpg
Medlemmar med MC och mopeder äldre än 30 år är välkomna till Medlemsrallyt.
Denna gång får det bli min R45 BMW från 1979.
4.jpg

33 medlemmar på plats i Åsa, Halland.
5.jpg

Några av rariteterna.
Militärversionen körde jag som MC-ordonnans på S1 och S2, vintertid med skidor på.
6.jpg

En tidigare militär.
7.jpg

En BSA(?) från 1929.
Bromsarna är av en något annorlunda konstruktion. Samma modell fram som bak.
8.jpg

En separat oljetank, en pump som pumpar upp oljan synlig i apparaten som sitter på bensintanken.
9.jpg

För att starta motorcykeln vrider man bensinkranen åt "fel håll" och koppen fylls med en snaps. En vridning på den kranen och snapsen är i cylindern.
10.jpg

Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:
Fortsättning...

En skönhet med dubbla fiskstjärtdämpare
11.jpg

Gammal men i nyskick.
12.jpg

En Saroléa, sent 20-tal, minutiöst renoverad till nyskick.
13.jpg

En Husqvarna 20-talare
14.jpg

På gården har man byggt flera förråd för att härbärgera alla prylar man samlat på sig.
Det är allmänt känt i bygden att bröderna är samlare så det ringer folk och säger att de skall köra grejor till återvinningen. "NEJ! kom hit med dem istället"

Fordon finns det gott om.
15.jpg

Verktyg för träbearbetning.
16.jpg

Uniform, kameror, radio mm.
17.jpg

Hua mig vad grejor.
18.jpg

Från golv till tak med grejor.
19.jpg

Samlar på precis allt!
20.jpg

Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:
Fortsättning...

Förrådet med motorsågar och röjsågar.

21.jpg

Ännu fler prylar.
22.jpg

Utombordare och två kanoner.
23.jpg

Ett nybyggt förråd. Väggarna fyllda men det finns plats på marken.
24.jpg

Traktorer i vindskydd, alla får inte plats på samma bild.
25.jpg

Och några traktorer står ute. Bakom Volvo-traktorn skymtar en Fordson Major och en till.
26.jpg

Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:
Fortsättning och avslut.
Vad kan få mer än 30 gubbar att lämna fikabordet med bra fart.
Jo, det utlovades start av en tändkulemotor och en bensin/fotogen-driven motor.
27.jpg

Tändkulan värms, denna gång med gasol men annars brukar det vara med en blåslampa.
28.jpg

Dags för start.
Det är en "frislagsmotor" vilket lär innebära att så länge motorn håller varvtalet sker ingen inmatning av bränsle, därav benämningen frislag.

Denna motor är lite speciell.
Vevstake och kolv är synliga.
Det fyrkantiga hålet häller man kylvatten i. När det kokar häller man i mer vatten.

På träffen fanns också en poängpromenad med 10 kluriga frågor. Den som Googlade hotades bli svartlistad.
Många av frågorna var dock inte Googlebara.
  • Höbal, vad väger höbalen, ange kilo med två decimaler.
  • Putta golfboll i en kopp.
  • Fälla en kubb med ett svänghjul hängande i ett rep, inte lodrätt under repets fästpunkt, nej så enkelt var det inte.
Fika med hembakade mjuka kakor.
Lunch med ungsgratinerad falukorv med potatisgratäng.
Prisutdelning, jag vann en termosmugg.

En toppenträff ytterligare kryddad med en slinga på ca 4 mil slingriga vägar till lantgården och ett bra väder som syns på bilderna.
 
Senast ändrad:
Fortsättning...

En skönhet med dubbla fiskstjärtdämpare
Visa bilaga 10240

Gammal men i nyskick.
Visa bilaga 10241

En Saroléa, sent 20-tal, minutiöst renoverad till nyskick.
Visa bilaga 10242

En Husqvarna 20-talare
Visa bilaga 10243

På gården har man byggt flera förråd för att härbärgera alla prylar man samlat på sig.
Det är allmänt känt i bygden att bröderna är samlare så det ringer folk och säger att de skall köra grejor till återvinningen. "NEJ! kom hit med dem istället"

Fordon finns det gott om.
Visa bilaga 10244

Verktyg för träbearbetning.
Visa bilaga 10245

Uniform, kameror, radio mm.
Visa bilaga 10246

Hua mig vad grejor.
Visa bilaga 10247

Från golv till tak med grejor.
Visa bilaga 10248

Samlar på precis allt!
Visa bilaga 10249

Fortsättning följer...
Jag såg en fin Suzuki GT 750 på bilden en sån ägde Jag i mitten på 80talet en riktig värsting på sin tid.
 
Precis, tänkte själv när såg bilderna "måste vara en vattenbuffel" (d.v.s en Suzuki GT 750). Förmodligen en av dom senaste årgångarna med tanke på designen. Åkte många år på semester med min kompis som hade en tidig 70-talare som gick hur fint som helst. Kul att se. Tvåtaktarna dog ut ganska snabbt efter den modellen. 😀
 
Gick det verkligen att lämna detta himmelrike? Helt fantastiskt, tack för att vi fick följa med i appen.
Vi medlemmar i MCV-Kba överlever den mörka årstiden genom att tänka tillbaka på träffen och tänka framåt på nästa träff.
Maken tillgästfria människor är svårt att uppbåda. Gubbarna/besökarna, (jo det finns några kvinnor med också) blir som 15-åringar :)
 
Det var tråkigt, dit skulle jag vilja åka.
Ja det muséet skulle man verkligen vilja besöka, vi får starta ett renoveringsprojekt och gå med i MCV-Kba så följer vi med nästa år. Robert kanske har nått objekt vi kan ta över men avstår gärna alabaman😊. Som14åring lyckades jag få föräldrarna att köpa en ”98” åt mig men som jag lyckades förstöra under sommaren. Den skulle man haft kvar.
 
Hört talas om Bengt Åberg och Arne Kring?
Bengt, tävlande för Bollnäs MC, världsmästare i motocross 500cc.
En av hans kombattanter var Arne Kring, tävlande för Voxnadalens MC, andra plats i WM Motocross 500cc.
Arne startade Knåda Sport som ligger öster om Edsbyn.
A106C1F6-B56B-4010-80B4-BF4E1623F9A4.jpeg

Det finns en del begagnade cyklar i lager.
2EEF63E1-8469-4791-921E-105360C60EF7.jpeg

57B5B389-97FF-41DC-9630-FD9384232197.jpeg
5B57C587-1BBE-456B-A84D-41C535BDA0B7.jpeg

Arnes tävlings-MC finns i en särskild byggnad, tyvärr inte öppen idag så det blev fotografering genom fönstren.
5359E594-F1DA-4581-B141-E0D51C6E9AAE.jpeg
B4AC0843-B7E5-41BE-87D2-04A94B347744.jpeg
25A7CDD5-48E1-4C95-93AB-1ADB79492DE8.jpeg
64F87DBD-1213-4100-AC0E-DDB437356F38.jpeg
FFC2E959-3ABB-48A6-A4DC-7A3C56A8F975.jpeg

Bengt lever tyvärr inte längre men Arne finns i Knåda.
Två legender inom svensk motocross.
 
Senast ändrad:
Årets utflykt med MC-Veteranerna Kungsbacka till fältspatgruvan vid Hanhalsholme, strax söder om Kungsbacka.
Klubben bjuder på grillkorv med bröd och päron- eller äppledryck.
Gratis är gott så det blev rätt många som tog sin raritet till festplatsen.
IMG_4344.jpg



På vägen till gruvan puttrade denna Husqvarna Drömbåge, renoverad till nyskick.
IMG_4343.jpg


Namnet Norton klingade gott i mina tonårsöron på den tiden och gör det fortfarande.
IMG_4345.jpg

98cc var populära på 30- 40-talen. Bakom den en Husqvarna Silverpil från 1958.IMG_4352.jpg

Det finns en mopedgrupp inom MCV-Kba,
IMG_4348.jpg
IMG_4347.jpg

En Zenith med JAP-motor.
JAP-motorn satt i nästan alla speedway-MC. Minnesbilden för mig är Kyrketorpsloppet på banan med samma namn strax utanför Skövde. Jag tror att metanol och ricinolja användes som bränsle med den speciella doft det gav ifrån sig.
IMG_4346.jpg

Men hur låter en Zenith med JAP-motor, lyssna och njut.

Denna Saroléa finns med i ett tidigare reportage, den med sup-koppen.
1657184389115.png

Men hur låter den då?

En lyckad kvällsutflykt i lagom MC-åkarväder. Ser fram emot nästa utflykt.
 
Det som är viktigt är ju varför kilen gick av, kilen i sej klarar inte mycket krafter det är konan som tar upp de krafterna. Jag misstänker att det hänt tidigare och att det finns skador på ytorna som gör att konan inte låser som den ska, kilen är ju bara en styrning så allt hamnar rätt.
 
Brukar finnas repor och skador speciellt där kilen skjuvas av.
Hade en Fram King Fulda med 200cc sachs där fungerade backen så att man startade baklänges det var relän till brytare och dynostarten som skötte om detta. Problemet var att man hade bråttom och inte väntade tills motorn stannat ordentligt innan man bytte rotation. Hade hänt tidigare så jag la imellan tunn kopparplåt och drog allt jag vågade det höll tills några presumtiva köpare provkörde. Använde Epoxilim och det fungerade ganska bra.
Idag hade den varit värdefull men sålde den för 500kr.
Ganska svårt att laga så konan tar igen man får se efter så inte brickor är felmonterade och hindrar att man kan dra åt, oftast så sjunker svänghjulet in mot axeln när det finns skador på konan finns det utrymme så att man kan dra åt hårt så är det är det man måste göra. Gäller att brytarna är bra så man inte behöver ta isär. En putsning med finaste smärgelduken kan hjälpa. Väldigt viktigt att man får rätt kil finns massor olika. Det blir ju en riktigt stor skada byte av vevaxel och svänghjul år ju ett storjobb på en gammal motor.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen