• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Tog hjälp av min kompis i MC-Veteraneran Kba som bor i området.
Han är noggrann, började med tre olika grovlekar på karborundum. Resultat en matt, grå yta på den konade axeln.
Han tyckte att abriss-avståndet var för litet och vi justerade brytaravståndet i några omgångar.
Slutkontroll med stroboskoplampa och nu acceptabelt förtändning, kontroll av abriss, helt ok.
Provkörning, varvar ur ordentligt och bra drag. Dags för en längre provtur inom några dagar.
 
Ja kompisar som vet och kan är ovärderliga speciellt när det gäller svåra saker. Jag är övertygad om att motorcykeln har många mil kvar. Hoppas den blir körd och inte blir stående. Alltför många har blivit stående pga ett enkelt fel som inte blivit åtgärdat. Jag har ett misslyckande själv som står i källaren sen många år.
 
@Lasse En skåning till här
Temat för MC-Veteranernas utställning på Kungsbacka Marknad var svenska motorcyklar.
Monark Blue Arrow, 2-cyl, JLO-motor.
IMG_4411.jpg


Monark 350cc, 2-cyl Jawamotor, militärversionen.
Den är anpassad för att köra med skidor. Det gröna handtaget före klistermärket är handtaget för växeln. Står man på skidorna så kommer man inte åt växelpedalen. Av samma anledning sitter det dubbla bromshandtag till höger på styret, en för frambromsen och en för bakbromsen.
IMG_4412.jpg

Husqvarna Guldpil, 200cc.
IMG_4414.jpg
Husqvarna Silverpil, 175cc.
Just detta exemplaret har en särskild historik.
Stefan, som äger den köpte den ny när han var 16 år, han är 80 år nu.
Sedan ingick den i ett byte av fordon.
För några år sedan upptäckte Stefan en Silverpil på en skrot i Norrland, helt nedgången och misshandlad.
Till hans stor förtjusning visade sig det vara den Silverpil som han köpt i sin ungdom.
Sedan några år tillbaka är den restaurerad till nyskick och jag fick det stora förtroendet att köra den till utställningen idag.

IMG_4413.jpg

Rex, okända data om den.
IMG_4415.jpg

Nörd-gruppen sammanträder, diskussion på detaljnivå.
IMG_4417.jpg
 
Dags för en utfärd i MC Veteranerna Kungsbackas regi till en av medlemmarna i Åsa, Halland.
Det är en lantgård där bröderna/ägarna samlar på allt från traktorer till damunderkläder. I ett antal byggnader har man skapat ett privat museum.
Medlemmarna i MC Veteranerna bjuds på fika, poängpromenad, lunch och guidning runt i muséet.
Klar årets höjdpunkt bland alla klubbens utflykter. Lite regn - duggregn gjorde att många tog bilen dit men vi några tappra åkte naturligtvis MC dit.
Några bilder från muséet.
Laxrosa gammaldags underkläder samt badbyxor i typisk 70-talsfärger.
IMG_5081.jpg
Räkne- och skrivmaskiner och musikinstrument.
Längst ned och framför mandolinen ett psalmodikon. Den användes i bönehusen där man saknade en orgel men behövde lite stöd i psalmsången.
IMG_5082.jpg
Gårdsverktyg och tändkulemotorer
IMG_5083.jpg
Bandspelare, projektorer, vågar...
IMG_5084.jpg
Radioavdelningen
IMG_5085.jpg
Militärutrustning
IMG_5086.jpg
Varför bara en båtmotor när man kan ha många
IMG_5088.jpg
Ett fynd i en lada där taket försvunnit. Den fungerar.
IMG_5089.jpg
Flera tändkulemotorer och en gammal traktor
IMG_5090.jpg
 
Senast ändrad:
Fortsättning...
Iordningställda traktorer
IMG_5091.jpg

Klart det finns en gårdskatt.
IMG_5092.jpg

Det blir bara en bild på en veteranMC, det är ett speciellt ljud i en Norton twin.IMG_5093.jpg

Bland alla unika föremål finns denna något udda vante.
Förr om vintrarna när man tog en promenad med sin käraste så stack han in sin hand i vanten och hon gjorde likadant och så kunde man gå hand-i-hand utan att frysa.
IMG_5094.jpg
 
Hittade denna bild på mina föräldrar på en MC, kortet taget 1929.
1708704670398.png
Registreringsnumret R1751 syns tydligt och jag skrev till Landsarkivet i Vadstena för att få en kopia av registreringsbeviset.
1708704768498.png

Sammanfattning av denna sidan och baksidan:
BSA 500cc 1929. Första registrering 24/5 1929.
Icke lämplig för krbr (krigsbruk).
Överförd till "reservregistret" 1940, återregistrerad 1946, överförd "reservregistret" 1956 och "Avförd från registret" 1960.
Jag antar att den var avställd under kriget då det rådde brist på bl.a. drivmedel.
Vilka som varit ägare före 13/9 1945 framgår inte av kopian men på goda grunder, baserat på dateringen av fotot så var min far första ägaren 24/5 1929.
 
Är det något på gång?
IMG_5687.jpg

Usch, jag har lidit svårt av abstinens under vintern 2022-23 och 2023-24.
Jag har saknat något att skruva på, rengöra, laga, leta delar osv, vad gör man då för att lindra besvären?
Jo, jag satte igång att leta för att ha en lugnare tillvaro, helt utan abstinens, under den kommande mörka perioden.
Jag tror mig ha hittat ett vrak som behöver räddas åt eftervärlden, en historiskt berömvärd insats för fordonskulturen.
Lyckas jag? Det ger sig under dagen.
Frågan är om Du hänger med från projektstart idag, paus fram till 1 oktober och sedan hela vägen fram till ett körbart fordon både tekniskt och juridiskt?
Återkommer.
 
Har just hämtat släpet och laddat med spännband, tidningar om objektet är lite inkontinent och en landgång.
Nu bär det iväg mot, ja, vaddå?
Visa bilaga 37521
Budapest på tallriken, Nordpolen på servetten, Glasgow, (lite långsökt), Kungsbacka på kepsen, Java i koppen. Vart är vi på väg?
Det finns ett kondis i Vara som serverar dylika smakligheter och som heter Nordpolen
 
Kan vara att platsen är Gränna med hänsyn till Nordpolen och Andrée.
Glasgow tyder på att det kan vara en Triumph motorcykel som ska hämtas.
 
Vi är i Vara.
1711096121866.png
Och vi är min MC-Veteran-kompis Stefan och jag.
Efter den kaloribomben får jag gå på sträng diet i en vecka, minst.

Hur tänkte man här. Det är blott ett resecentrum men färgvalet var väl inte det bästa. Vad är det för grejer som fastnat på taket.
Kn någon konstälskare förklara?
IMG_5690.jpg
Vi färdas en bit ytterligare norrut till Järpås för att sedan åka på smala grusvägar som går vid sidan av plöjda åkrar, skarpa böjar och långt ut i den platta Varaslätten skymtar vi en bondgård med mangårdsbyggnad.
När vi kommer fram blir vi utskällda av tre Basset-hundar i en hundgård. Bättre larm för främmande fordon och människor får man leta efter.
IMG_5693.jpg
Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:
Då är du nästan där jag hämtade husbilen igår från vinterförvaringen :D
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen