• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Utan ett nätverk av kompisar som känner kompisar som känner någon som kanske har... osv så är det inte lätt att få tag på delar till veteranerna.
Har man tur kan det finnas på Tradera eller på Blocket. Marketplace på Fb är inte av något större intresse tyvärr.
Att efterlysa i olika grupper på Fb kan vara en poäng med men på Fb sjunker inlägget längre och längre ner och snart är det utanför intresseområdet.

Idag var en bra dag, kompisen kände någon som hade övertagit ett lager med grejer så det blev ett besök där.
IMG_5866.jpg
IMG_5867.jpg
IMG_5868.jpg

Detta fick jag tag på plus som bonus några begagnade broms- kopplings- och gasvajrar.
IMG_5869.jpg


Uppdatering:

Nu letar jag efter:
Fjäder till centralstöd
Broms- och kopplingshandtag
Växelstång

Utblåsningsrör
Avbländningsomkopplare


Det minskar på detaljlistan.
 
Uppdatering:

Nu letar jag efter:
Fjäder till centralstöd
Broms- och kopplingshandtag
Växelstång
Utblåsningsrör
Avbländningsomkopplare


Nu har jag fått tag på alla detaljer på listan.
Utöver det saknade utblåsningsröret ingick även en ljuddämpare i köpet vilket nog var tur för den ljuddämpare jag har saknade innanmäte och det fanns inte en gnutta krom kvar på den.
Det har gått över all förväntan.
Säkert kommer det fram att det behövs flera detaljer när jag startar renoveringen i oktober men jag tror läget är under kontroll.
Nu gäller det att hålla fingrarna i styr fram till i höst även om det kliar i renoveringsfingrarna.
Återkommer om inte förr så i oktober.

PS
M slipper följa med till bilskrotar i sommar, kanske man kan nyttja det till att få besöka några bil- och motormuseeum utan knot?
Man får inte vara dum;)
DS
IMG_5870.jpg
 
Senast ändrad:
Denna Svartqvarna restaurerades 2021-2022.
1716537636069.png

Den har börjat läck olja, med tiden mer och mer.
Monterade ur motorn och kunde konstatera var läckorna var.
IMG_5893 (1).jpg

Detta är ju ingen "vänta till 1 oktober-projekt", utan här gäller det att lösa ett problem på en MC i drift.
Det är bara att skrida till verket och börja demonteringen/isärtagningen av motorn.
En mutterdragare är ett utmärkt verktyg för att lossa muttern som håller fast svänghjulet.
IMG_5895.jpg

En avdragare för Svart-Rödqvarna skruvas fast i svänghjulets centrum, sedan används en kraftig skiftnyckel som mothåll och en ringnyckel för att vrida in skruven som trycker på axel-centrum.
IMG_5896.jpg

Vänder på motorn där transmissionskåpan tagits bort. Demonterar kopplingen och med en avdragare dras kickstartsdrevet bort.
IMG_5897.jpg

Vänder på motorn.
Ut med tändplattan, lossa ett antal skruvar bakom tändplattan och på den delen av motorhalvan med den utgående axel.
Här måste två avdragare användas för att dra av motorblocket rakt av så att inget blir skadat.
Det knakar och knäpper när kullagren lämnar sina säten.
IMG_5898.jpg

Motorn är delad, nu skall sätena för packningarna rengöras, planslipas vid behov och nya packningar tillverkas.
IMG_5899.jpg
 
Har tillverkat tre packningar med de gamla som modeller för transmissionskåpa, motorblock och cylinderfot.
Topplockspackningen är i bra kondition så den kommer att återanvändas.
IMG_5908.jpg

Följer inte Husqvarnas verkstadshandbok för återmontering av motorn utan istället Jim Lundberg´s anvisningar Classic Motor.
Värmer med värmepistol en bra stund.
IMG_5907.jpg

Med ett lätt tryck sjunker vevaxeln med de dubbla kullagren på plats.
IMG_5909.jpg

Måste köpa packningssilikon innan fortsättningen följer.
 
Det är många delar i en motor, även en liten motor.
IMG_5910.jpg

Packning och packningssilikon på plats.
IMG_5911.jpg

Det är ett pillgöra att få axlarna in i sina rätta lägen. Två av dem är synliga från utsidan, men det tredje som har en dold placering i ett lager, den är inte så lätt att få in i rätt läge.
Så långt allt väl. Fortsätter med återmonteringen men hoppas slippa läckage i fortsättningen.
IMG_5912.jpg
 
Snyggt o fint jobbat. (y) Har bara en liten kommentar. Tycker den här orangea packningssiliconen inte passar på veteranmotorer, det brukar skina igenom i springorna. Ger inte rätt veterankänsla. Brukar använda svart packningstätning, typ Permatex Form-a-gasket, eller liknande. Men det är min åsikt...:)
 
Tidligere hadde Wurth en sort pakning silikon i metallbeholder med drivgass som jeg brukte mye. Jeg tror det er den som i dag heter Produktnummer: 08933311.
 
Läcker olja fortfarande!
Bara någon droppe då och då men det blir kladdigt efter ett tag, det var precis det jag ville få en lösning på.
Har konstaterat att någon tidigare ägare inte använt avdragare utan jobbat med något bändverktyg för att få isär motorblocken.
Får hitta på någon lösning på problemet.
IMG_5916.jpg
 
Läcker olja fortfarande!
Bara någon droppe då och då men det blir kladdigt efter ett tag, det var precis det jag ville få en lösning på.
Har konstaterat att någon tidigare ägare inte använt avdragare utan jobbat med något bändverktyg för att få isär motorblocken.
Får hitta på någon lösning på problemet.
Visa bilaga 39132
Svårt jobb. Går det att plana någon tiondel och kompensera med något tjockare packning???
 
Det tar emot att dela motorblocket igen för att täta på nytt.
Jag chansade på att 10 sekunders snabblim kan täta, genomskinligt och det går fortfarande att dela blocken om man skulle behöva det.
Tillverkade en kopparpackning till bottenskruven i glödgad 1mm kopparplåt.
Verkar vara tätt nu men det avgörande blir vad som sker när motorn är rejält uppvärmd.
IMG_5917.jpg
 
Ett alternativ för att återställa skadorna från bändverktygen är att med hammare och mothåll försiktigt knacka tillbaka materialet till ursprungsläget.
Behöver man mer precision kan man använda en dorn med lämplig diameter.
Tar man sakta och lite i taget kan man komma ganska nära ett bra resultat men det hela kan bero på hur hårt materialet är.
Med hjälp av en stållinjal kan man kolla så att flänsens yta blir så rak det gå att få den.
Det kräver lite mod och omdöme för att ge sig på så här gamla grejor förutom att delarna behöver demonteras igen men kan var enda sättet att få det tätt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen