• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Tyckte bara att den såg fet ut på ytan och att du behandlat den med något för att den skulle tåla vatten bättre.

När jag köpte obehandlad stålplåt för att lägga under braskaminen tipsade smeden mig om följande behandling för att göra ytan mer tålig. Blanda balsamterpentin och linolja 50/50 och stryk på plåten. Bränn in blandningen med en gasolbrännare. Upprepa behandlingen 3-4 gånger eller tills ytan ser torr och blank ut. Gjorde så och ytan, som blev svart, har hållit sig fin i många år. Men denna behandling kanske inte passar på ditt fordon och jag vet ju inte hur väl den klarar uteklimatet. Gjorde i och för sig samma behandling på ett par plattjärn som jag monterade under husbilen för några år sedan, men har inte varit under och sett hur de klarat sig.
 
I gamle dager ble innbrenning av linolje brukt på beslag til vogner og lignende som smedene laget. Behandlingen holdt i mange år i all slags vær og var også ganske slitesterk. Regner med at svart smijern fortsatt er behandlet på denne måten. Mindre deler ble faktisk varmet opp og dyppet i linolje flere ganger.
 
Ytrost och smuts avlägsnas med en grovrengörare.
Skall lägga på ett rostskydd inne i skärmarna.
IMG_6521.jpg

Provar mig fram med rubbing, polish och vax. Det kan bli något av detta.
IMG_6522.jpg

Framskärmen klar. Visst syns det skillnad.
IMG_6523.jpg
 
Problemet med att ramnumret inte stämde är löst. Nu har jag fått kopior av registreringsbeviset på rätt ramnummer.
Det är en Husqvarna mod. 227 - 1950 registrerad första gången 1950 8/7 på Fröken Birgitta Ohlsson Stenberga Vångaby.


IMG_6530.jpg

Sist registrerade ägare är 1957 24/8, Carl-Gerhard Florén.
MC:n anmäldes skrotad och därmed avförd från fordonsregistret 1964 6/3.
Sista ägaren:
1729604982019.png
Nu Carl-Gerhard i din himmel skall du få se att det går att få liv i din tidigare Rödqvarna 60 år efter skrotningen.
 
Den första ägaren, 1950-07-08, var Fröken Birgitta Ohlsson i Skara.
Tveksamt om hon fortfarande är bland oss. För att få köra lätt MC måste man vara minimum 16 år. Det innebär att hon nu skulle vara 90år troligen något äldre än så. Gifte hon sig har hon ett annat efternamn, hon går inte att spåra.
Nästa ägare 1955-06-23, ny ägare Bröderna Ohlsson Bil- & Traktorförsäljning i Jungskola.
Det är nästan 5 år efter första registrering och gissningsvis ett inbyte vid köp av en bil.
Nästa ägare är nämnda Carl-Gerhard Florén 1957-08-24. Rödqvarnan var alltså under 2 år i bilfirmans ägo.
1964-03-06 avregistrerades den och under hela den aktiva tiden har den gått i Skaraborgs Län.

Nuvarande status.
Undrar om jag någonsin får upp någon böna på bönpallen.
Modellbeteckningen 227 innebär förare och en passagerare, grundmodellen är 27.
Svartqvarnan tillverkades t.o.m. år 1949 så detta är en tidig Rödqvarna 1950.

IMG_6532.jpg
 
En undran, när man skrotade ett fordon förr räckte det då att bara säga att man skulle skrota motorcykeln?
Jag förstår inte hur du nu kan ha en skrotat motorcykel i din ägo, förövrigt häftigt att den blir återuppväckt. (y)

När jag googlar så skulle den förmodligen vara återvunnen till ett armeringsjärn och suttit in armerad i betong, vilket tråkigt slut för den skönheten.
 
En undran, när man skrotade ett fordon förr räckte det då att bara säga att man skulle skrota motorcykeln?
Jag förstår inte hur du nu kan ha en skrotat motorcykel i din ägo, förövrigt häftigt att den blir återuppväckt.
Jag är osäker på hur man anmälde skrotning = avförd från fordonsregistret. En gissning är att man fyllde i en blankett men jag är osäker.

Att ett skrotat = avfört fordon kan uppstå igen kväver ett antal steg.
Finns det ett gammalt reg.nr, t.ex. R 12943, då kontaktar man Riksarkivet på den ort som ansvarar för det länets gamla fordonsregister och begär en kopia av registreringsbeviset.
Riksarkivets fordonsarkiv är sorterat på reg.nr. Har man bara ett ramnummer kan man sitta några veckor i arkivet och leta bland alla registerkort.

Har man inget gammalt reg.nr kan man kontakta [email protected] och uppge ramnumret och fabrikat eller troligt fabrikat. Har man tur så finns ramnumret i hans privata register och därmed det gamla reg.numret . Mot betalning beställer han en kopia av registreringsbeviset. Finns inte ramnumret i hans register betalar man inget.

Saknas det fortfarande uppgift om gammalt reg.nr kan man för Husqvarnas MC kontakta Husqvarna Museum och beställa ett tillverkningsbevis baserat på ramnumret. Sedan gäller det att bevisligen ha kollat alla andra vägar då man hos Transportstyrelsen beställer "Ansökan om Ursprungskontroll".
Jag hade ett sådant fall med en Rödqvarna utan gamla papper. Jag sökte i "Ägar-spåret", hos tillverkaren Husqvarna, Myndighets-spåret baserat på ett id-nr på en kontrollbesiktnings-etikett, hos Bilprovningen med ledning av kontrollbesiktnings-etiketten, Transportstyrelsen, Landsarkiven i Härnösand, Uppsala och Karlstad. Allmänhets-spåret, se https://www.dalademokraten.se/artikel/husqvarnamysteriet-kan-du-hjalpa-robert/ och skrolla lite nedåt.

Jag skrev en begäran om Ursprungskontroll till Transportstyrelsen med 23 bilagor baserat på ovanstående och fick ett godkännande.
Ibland kan det vara omständligt men det går bevisligen.
Misslyckas man kan man söka registrering som "Entusiastfordon".

Har man väl en godkänd Ursprungskontroll är nästa steg att hos bilbesiktningen beställa registreringsbesiktning och kontrollbesiktning.
Vid godkänd registrerings- och kontrollbesiktning kan man sedan via en MC-klubb, i mitt fall MC-Veteranerna Kungsbacka, beställa en fordonsbesiktning vilket vid godkännande gör att man får fordonet klassat som veteranfordon hos ett försäkringsbolag och då en helförsäkring för en årspremie på 480kr.
Hela denna procedur kostar mellan 3 000 - 4 500kr.

Vi kommer dit så småningom men vi tar det stegvis.
 
Det centralstödet är rätt klantigt svetsat och inte helt ok.
Hur få till det med returfjädern, jag har inte svets så det får bli lite improviserat.
IMG_6535.jpg

Letat fram skruv och muttrar i "bra-att-ha-lådan".
IMG_6536.jpg

För att fästa skruven borras ett hål 5,5mm.
IMG_6537.jpg

En gängtapp, 6mm för att gänga upp hålet för en 6mm skruv.
IMG_6538.jpg

Bricka, skruv, fjäder, muttrar på plats. Funktion = godkänt.
IMG_6542.jpg
 
Fotstöd för passageraren på plats.
Verktygslådans rem var utom all räddning och spännet saknades.
Hittade en lämplig rem i gömmorna som anpassades och popnitades på plats.
IMG_6543.jpg

Innan bakhjulet skall monteras så har jag gett mig den på att kabeln till bakljuset skall vara dold då jag saknar clips och vävförsedd kabel som är original.
Drar kabeln inne i bakskärmen.
IMG_6545.jpg

Fastsatt och dold.
IMG_6546.jpg
 
Upplysningsvis så håller jag på med strålkastaren.
Kablarna till kontaktblecken är kapade och det är svårt att komma åt att löda fast nya kablar.
Fick fila ner nitarna för att få lös kontaktblecket, lödde fast nya kablar och popnitade fast blecket igen.
IMG_6548.jpg

Kvar att koppla kabeln från baklyktan och plusströmmen från belysningsspolen men då skall motorn vara på plats så det dröjer.
IMG_6549.jpg

Läget nu.
IMG_6550.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen