En undran, när man skrotade ett fordon förr räckte det då att bara säga att man skulle skrota motorcykeln?
Jag förstår inte hur du nu kan ha en skrotat motorcykel i din ägo, förövrigt häftigt att den blir återuppväckt.
Jag är osäker på hur man anmälde skrotning = avförd från fordonsregistret. En gissning är att man fyllde i en blankett men jag är osäker.
Att ett skrotat = avfört fordon kan uppstå igen kväver ett antal steg.
Finns det ett gammalt reg.nr, t.ex. R 12943, då kontaktar man Riksarkivet på den ort som ansvarar för det länets gamla fordonsregister och begär en kopia av registreringsbeviset.
Riksarkivets fordonsarkiv är sorterat på reg.nr. Har man bara ett ramnummer kan man sitta några veckor i arkivet och leta bland alla registerkort.
Har man inget gammalt reg.nr kan man kontakta
[email protected] och uppge ramnumret och fabrikat eller troligt fabrikat. Har man tur så finns ramnumret i hans privata register och därmed det gamla reg.numret . Mot betalning beställer han en kopia av registreringsbeviset. Finns inte ramnumret i hans register betalar man inget.
Saknas det fortfarande uppgift om gammalt reg.nr kan man för Husqvarnas MC kontakta Husqvarna Museum och beställa ett tillverkningsbevis baserat på ramnumret. Sedan gäller det att bevisligen ha kollat alla andra vägar då man hos Transportstyrelsen beställer "Ansökan om Ursprungskontroll".
Jag hade ett sådant fall med en Rödqvarna utan gamla papper. Jag sökte i "Ägar-spåret", hos tillverkaren Husqvarna, Myndighets-spåret baserat på ett id-nr på en kontrollbesiktnings-etikett, hos Bilprovningen med ledning av kontrollbesiktnings-etiketten, Transportstyrelsen, Landsarkiven i Härnösand, Uppsala och Karlstad. Allmänhets-spåret, se
https://www.dalademokraten.se/artikel/husqvarnamysteriet-kan-du-hjalpa-robert/ och skrolla lite nedåt.
Jag skrev en begäran om Ursprungskontroll till Transportstyrelsen med 23 bilagor baserat på ovanstående och fick ett godkännande.
Ibland kan det vara omständligt men det går bevisligen.
Misslyckas man kan man söka registrering som "Entusiastfordon".
Har man väl en godkänd Ursprungskontroll är nästa steg att hos bilbesiktningen beställa registreringsbesiktning och kontrollbesiktning.
Vid godkänd registrerings- och kontrollbesiktning kan man sedan via en MC-klubb, i mitt fall MC-Veteranerna Kungsbacka, beställa en fordonsbesiktning vilket vid godkännande gör att man får fordonet klassat som veteranfordon hos ett försäkringsbolag och då en helförsäkring för en årspremie på 480kr.
Hela denna procedur kostar mellan 3 000 - 4 500kr.
Vi kommer dit så småningom men vi tar det stegvis.