• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Lastning

IMG_5691.jpg

En Husqvarna, även kallad Rödqvarna, årsmodell någon gång tidigt 50-tal.
Vad kan fyndlådan innehålla?
IMG_5692.jpg

Motorcykeln är lite avskalad, hoppas det är delarna i lådan som gör att det blir mer komplett.
Fortsättning följer...
 
Rödmyra har jag hört...
Nja, om man skall vara petig så är en Rödmyra en NV 125cc men det blandas friskt mellan en röd Husqvarna och en NV (Nymans Verkstäder).
 
Hemkomst - Avlastning
Med viss stolthet visar jag frun vilken juvel jag kommit över och även innehållet i fyndlådan.
Det är bara att konstatera att det finns två grupperingar av människor.
De som ser "här och nu" och helt saknar visioner.
De som ser vilken grund som gäller men framför allt vilken juvel det kan bli.
Jag tillhör den senare men det gör inte min fru.
"Men vad är det för skrot du släpat hem och betalat för.
Fick du inte betalt för att du hjälpte honom att bli av med skrotet.
Skall du ta in detta i huset, det kan ju finnas inneboende, spindlar, myror och kanske ännu värre.
Inte den lådan in i huset!"

Jag, som gammal signalist, mumlade "Hörbarhet nolla" vilket inte gjorde saken bättre i förhållandet till frun men det hjälpte mig att behålla känslan av att jag gjort ett fynd.
Vad är det jag har köpt?
IMG_5695.jpg
IMG_5696.jpg

IMG_5698.jpg

Den Svartqvarnan såg inte så kul ut när jag hittade den. Såg ännu värre ut än det senaste fyndet.

IMG_5699.jpg

Fyndlådans innehåll. En del dubbletter, några saker som tillhör andra fordon men så en del som kompletterar MC:n.
IMG_5700.jpg
 
Senast ändrad:
För att så småningom kunna registrerings- och kontrollbesiktiga fordonet måste ursprunget kontrolleras.
Förhoppningsvis är medföljande nummerplåt tillhörande den Rödqvarnan vilket underlättar i ansökan som görs på Riksarkivets hemsida och den organisationsdel som ansvarar för aktuell länsbokstav.
En bestyrkt kopia av tidigare registreringsbevis beställdes direkt. Sedan skall en "Ansökan om ursprungskontroll" göras hos Transportstyrelsen men den har en begränsad aktualitet så den väntar jag med.
Riksarkivet.jpg

Nästa steg är att tvätta bort allt bõs , damm och eventuella inneboende innan MC:n får invänta 1 oktober innan restaureringen börjar.
Fortsättning följer...
 
Jag får inte ta in Rödqvarnan i huset/verkstaden beroende på alla "inneboende".
Har tvättat den med högtryckstvätt med varmt vatten, skall göra en ny ansökan om att få ta in den i huset.
Sadeln och bönpallen är bannlysta.
IMG_5706.jpg
 
Riksarkivet har skickat en kopia av registreringsbeviset.
1712667588140.png
Husqvarna mod 228 1951.
En ägare från 26/2 1951 till avregistreringen 9/6 1958.
Sedan har den förvarats i en lada på en lantbruksfastighet till dess att jag köpte den 21/3 2024.
Ett steg i rätt riktning vad gäller att få den i körbart skick/registrerad.
Renoveringen startar 1 oktober (enligt min bättre hälft) men det finns väl inget hinder att jag och min kompis felsöker varför det inte kommer någon gnista på stiftet. Sker i morgon.
 
Min kompis hade med sig ett antal tändspolar som vi provade med ett negativt resultat.
IMG_5774.jpg

Jag har ytterligare en gammal Husqvarna där tändningen fungerar så jag tänker plocka delar från den och därmed ringa in vilken komponent i tändsystemet som bråkar med oss.
 
Kompisen har några plasthinkar med "Ej HVA-delar" vilket för honom betyder "Inte Silverpil eller Guldpil-delar" men för mig är det tänkbara fynd.
Hittade en tändspole där och monterade sedan hela tändsystemet.
Gnista på stiftet!!! Mot nya mål

Igår var kompisen och jag på Nossebro Veteranmarknad, en lerig tillställning där det säljs vad jag uppfattar som "rammel" men mitt bland allt ointressant hittade jag till Rödqvarnan:
Övre kedjeskydd
Kabelbygel + bult till frambromsen
Bränslefilter
Gashandtag (bland hur många stånd som helst med hur många handtag som helst hittade jag just ett som jag sökte)
Signalhorn
Nummerplåtshållare.
En lyckad dag i leran på marknaden.

Nu letar jag efter:
Fjäder till centralstöd
Broms- och kopplingshandtag
Växelstång
Utblåsningsrör
Avbländningsomkopplare

Återkommer med uppdateringar
IMG_5812.jpg
 
För säkerhets skull kollade jag hur status var på frambromsen, förmodligen samma status på bakbromsen.
73 år gamla bromsband, bäst att utöka inköpslistan med nya både fram och bak.
IMG_5815.jpg
 
Uppdatering:

Nu letar jag efter:
Fjäder till centralstöd
Broms- och kopplingshandtag
Växelstång
Utblåsningsrör
Avbländningsomkopplare


Delarna på detaljlistan är svåra att få tag på.
Lyckades få tag på en avbländaromkopplare.
Nu gäller det att leta överallt efter resterande delar, har lagt ut förfrågan på flera Fb-grupper, söker på Blocket och Tradera bl.a. och veteranmarknader.
Har tagit reda på vilka skrotningsföretag som skrotar MC, hittat 5 i mellan- och nordsverige. Dom kan ju tänkas ha avgasrör.
Nämnde det för M att det blir "studiebesök" på skrotar i sommar, det mottogs inte så där entusiastiskt som man kunde önska sig i den kniviga situation som hennes make befinner sig i. ;)
IMG_5821.jpg
 
Uppdatering:

Nu letar jag efter:
Fjäder till centralstöd
Broms- och kopplingshandtag
Växelstång
Utblåsningsrör
Avbländningsomkopplare


Det minskar på detaljlistan.
IMG_5827.jpg

Men, det blir svårare och svårare att få tag på resterande men jag har tid på mig. Renoveringen startar 1 oktober.
 
Imorgon är det Kungsrallyt i Kungsbacka. Veteran MC och Moped årsmodell 1994 eller äldre kör 65km eller 96km beroende på var reliken orkar med, avser både fordonet och åkaren.
Tänkte ta min Svartqvarna modell 24 1946 och hoppas den står pall för påfrestningen.
 
45:e upplagan av Kungsrallyt i Kungsbacka.
Gråmulet, 11gr så det gällde att rigga på sig ordentligt.
IMG_5843.jpg

På plats i Kungsbacka.
IMG_5836.jpg
78 veteran-MC och nästan lika många veteran-mopeder deltar.
Den långa slingan är 96km och den korta 65km.
Ett litet axplock av de startande.

En tidig Husqvarna, med ålderns rätt smått inkontinent.
IMG_5837.jpg

Växelspaken mitt i tanken. Vad var tanken med det ;)
IMG_5842.jpg


En strippad Svartqvarna.
IMG_5839.jpg

Det är inte så ofta man ser en Douglas. En racer med boxermotor. Där får man se upp när man lägger ner hojen i krökarna så att inte topplocken skrapar i.
IMG_5840.jpg

En äldre Harley-Davidson i skick som ny.
IMG_5841.jpg

Speakern Stefan intervjuar alla startande, även på tyska med denna långresande tyska deltagare. En vacker veteran-MC med en tidsenligt klädd förare.
IMG_5838.jpg
 
På första kontrollen gällde det att försöka mäta upp en repstump till exakt 3,5m.
2 x full armlängd från vänster till höger + lite till.
Det gick väl så där.

Andra kontrollen gällde det att svara rätt på 10 frågor.
De kommer här:
IMG_5845.jpg
IMG_5846.jpg
IMG_5847.jpg
IMG_5848.jpg
IMG_5849.jpg
IMG_5850.jpgIMG_5851.jpg
IMG_5852.jpg
IMG_5853.jpg
IMG_5854.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen