• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Bodelsbatteriet verkar vara slut, då är frågan, AGM eller litium? Vad säger ni? Vill ju inte lägga en förmögenhet på batterier.
Det beror på,
Hur stor är din dygnsförbrukning?
Tänk på att det tar lång tid att ladda upp ett blybatteri till 100%
Hur brukar/eller vill du campa, med eller utan 230V ansluten?
Små marginaler på lastvikten?
Priserna på ett bra Deep Cycle AGM skiljer inte sig åt mot ett hälften så stort Litiumbatteri.
Så det är från fall till fall, men i längden är litiumbatteriet billigare.
 
Priserna på ett bra Deep Cycle AGM skiljer inte sig åt mot ett hälften så stort Litiumbatteri.
Ja og det gir i praksis omtrent samme brukstid mellom ladninger, med vesentlig raskere ladning av LFP batteriet. En kan regne med dobbelt levetid på selve batteriet. Normal levetid på AGM og GEL er litt over 5 år, for LFP om det ikke er en feil på celler eller bms over 10 år. Min Flair fra 2008 trengte nye batterier etter 5 år, fikk da 4 LFP celler uten noen endring på bilen ellers og bilen har fortsatt dette oppsettet. At jeg gikk opp til batteri med samme volum som de gamle blyklumpene ga drastisk økning i tilgjengelig el. Skal en gjøre det enkelt for seg selv finner en et drop inn LFP batteri som passer inn på plassen til det gamle og bytter uten å gjøre andre endringer.
 
Du kan ju kolla in Hjertmans
Det här tror jag ör ganska prisvärt.
Nää... Verkar vara ett klent BMS i detta batteri, vill man driva en inverter bör batteriet klara en ström på 150A.
Sen rekommenderar jag att köpa ett litium med inbyggd blåtands övervakning.
Detta skulle jag kunna rekommendera, men även ägare av Sunlux batterier verkar nöjda, det finns så klart flera alternativ, men bra support kan vara värt en hel del.
 
Kan man sätta i ett Sunlux utan att göra några ändringar i elsystemet?
Batteriet i bilen vaknade till liv idag. Körde min CTEK laddare på rekond läget och nu är det uppe i 13,7 volt några timmar efter att jag laddat det. Var helt dött igår morse när jag drog ut elsladden från bilen. All 12 volts utrustning dog direkt efter att jag tog ut sladden. Låter några lampor vara tända inatt så får man se om det liv i det imorgon.
 
Kan man sätta i ett Sunlux utan att göra några ändringar i elsystemet?
Batteriet i bilen vaknade till liv idag. Körde min CTEK laddare på rekond läget och nu är det uppe i 13,7 volt några timmar efter att jag laddat det. Var helt dött igår morse när jag drog ut elsladden från bilen. All 12 volts utrustning dog direkt efter att jag tog ut sladden. Låter några lampor vara tända inatt så får man se om det liv i det imorgon.
Ifall du har solpanel så det enda jag skulle göra vid byte till litiumbatteri är att skaffa en MPPT- regulator som har litiumläge, och du har troligen ett Schaudt ebl med 2 val gel/blysyra, det funkar på vilket som där.
Ditt nuvarande batteri verkar ha gjort sitt.
 
Mr Wook har fått med ALLE detaljer. Det er kun PWM solar regulator som kan skape problemer, og når en bytter fra en slik til en MPPT får en noe mer ut av panelene også.
 
Jag har en Schaudt 99 ebl. Får se om det går att ändra batterityp på den. Solcellsregulatorn har jag inte hittat än så den vet jag inte vad för typ det är. Ska gå ut och hämta handboken nu och läsa i den och samtidigt se om det är nån ström kvar i batteriet.
Tack för alla goda råd och tips!
 
Jag har en Schaudt 99 ebl
Enl handboken men det hade jag inte i verkligheten. Det sitter en EBL105-3 i den. Solcells regulatorn är en Solara SR135TL.
Jag hade 11,5 volt nu på morgonen, då har jag haft värmen igång och två lampor hela natten. Så det är ju inte full effekt på det. Det är inköpt 2017-04-10 så det har ju några år på nacken.
Eltrappan la av när jag skulle fälla in den nu på morgonen. Den gick in halvvägs sen stannade den. Ingen säkring som gått om det inte sitter nå på kabeln till den. Nån som har nån idé vad som hänt?
 
Jag har en Schaudt 99 ebl. Får se om det går att ändra batterityp på den. Solcellsregulatorn har jag inte hittat än så den vet jag inte vad för typ det är. Ska gå ut och hämta handboken nu och läsa i den och samtidigt se om det är nån ström kvar i batteriet.
Tack för alla goda råd och tips!
Nu har jag inte sett exakt din modell av Hymer från detta år men Solcellsregulatorn sitter troligen under EBL till höger om passagerarens fötter om det är en orginalinstallation.. Svenska batterilagret har ett 150Ah Litium som passar under passagerarstolen.
Jag har ett sådant i min 01'a, bytte solcellsregulatorn till en modern Victron och allt funkar bra. Valde senare att addera en dc/dc laddare ochså den från Victron, är mycket nöjd med denna lösningen. Vi har inte någon jätteförbrukning och använder invertern väldigt sparsamt så det tidigare AGM batteriet räckte men de verkar tyvärr ta stryk och degraderas redan efter ett par år så jag hoppas att denna nya installtion skall vara stabilare över tid.

Hälsningar
Peter

P.s vi skrev tydligen samtidigt!
 
Jag har en Schaudt 99 ebl. Får se om det går att ändra batterityp på den. Solcellsregulatorn har jag inte hittat än så den vet jag inte vad för typ det är. Ska gå ut och hämta handboken nu och läsa i den och samtidigt se om det är nån ström kvar i batteriet.
Tack för alla goda råd och tips!
På ditt äldre ebl99 kan du välja mellan gel/blysyra.
Ifall du har solpanel, har du troligen en likadan Schaudt pwm regulator som jag hade tidigare, och då hittar du den troligen nära ebl99, är den inkopplad på ebl så ska du se ev. laddning på din Amp-meter.
2016-05-10 16.06.49.jpg
2016-05-10 18.22.47.jpg
2019-03-23 13.13.40.jpg

Lycka till :)
 
Det är en EBL105-3 som sitter i bilen. Vet inte om den går att ställa om.
 
Enl handboken men det hade jag inte i verkligheten. Det sitter en EBL105-3 i den. Solcells regulatorn är en Solara SR135TL.
Jag hade 11,5 volt nu på morgonen, då har jag haft värmen igång och två lampor hela natten. Så det är ju inte full effekt på det. Det är inköpt 2017-04-10 så det har ju några år på nacken.
Eltrappan la av när jag skulle fälla in den nu på morgonen. Den gick in halvvägs sen stannade den. Ingen säkring som gått om det inte sitter nå på kabeln till den. Nån som har nån idé vad som hänt?

Ok, din Solara är en pwm-regulator, ifall du i framtiden byter till litiumbatteri så ska du byta ut den till en mppt-regulator.
På Ebl105-3 kan jag inte se någon ställare för batterityp, iallafall inte på framsidan
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen