• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Jo jag var på Hymer-Center idag. De kan ta hem ett drev till mig till den facibla kostnaden av nästan 1500:- utan montering. Jag tyckte att till det priset måste väl montering ingå men nej det gjorde det inte. Då är det inte aktuellt tyckte jag.
Nu är jag hos min bror och se om jag kan låna svets och vinkelslip och göra nya kuggar. Får se om det lyckas.
 
Hejsan Hasse!
Kul med nytt hjul-hus, grattis!

Det här med egna kuggar kan jag relatera till.
På VW-bussen (86-a) ändrade jag passagerarsätes lutningsvinkel på ryggstödet.
Typ, mera åt ligg-och-sov hållet, naturligtvis med
uppblåsbar nack-kudde i skön symbios.

Nåväl, lilla 5" (125mm) vinkel-slipen är alla "Krabbe-rövars" bästa vän.
Men men, på slutet av arbetsuppgiften vänligen,
byt till handhållen fil.
Gärna en gammaldags såg-fil med dubbel V-formad profil. Enkelhuggen!

Använd gärna märk-färgen Rits-olin, eller åtminstone en Sprit-dopad Tusch-penna.
det visar dig var ganska tydligt var material-överskottet finns.

Frågar någon mig om det finns, både snabba och enkla lösningar
som håller över tid.
-Brukar då fråga tillbaka tillbaka, vilka EGNA exempel kan du påvisa?

Mvh Raasken vars hand-gjorda kuggar höll i minst 29 år.

Visst var det bättre förr, ju förr dessbättre... :)

Det här med File-Server ska absolut inte förväxlas!
 
Senast ändrad:
Jo jag var på Hymer-Center idag. De kan ta hem ett drev till mig till den facibla kostnaden av nästan 1500:- utan montering. Jag tyckte att till det priset måste väl montering ingå men nej det gjorde det inte. Då är det inte aktuellt tyckte jag.
Nu är jag hos min bror och se om jag kan låna svets och vinkelslip och göra nya kuggar. Får se om det lyckas.
Annars kan du säkert hitta det du behöver här:
Kostar inte jättemycket.

Hälsningar
Peter
 
vet inte om jag missat vilket märke du har på trappen, men till thule finns det en som gör drev/kugghjul i Karstad.
Skall se om jag lyckas hitta det
Det är nog en original Hymer eftersom den fanns i deras reservdelskatalog. Kan ju vara Thule som tillverkar den ändå. Min bror trodde också att det fanns en som gjorde sådana kugghjul men hittade heller inte vem. Vi fick den nästan att fungera men den kärvar fortfarande på ett ställe. Får fortsätta en annan dag för det blev för kallt och mörkt att ligga ute och mecka när solen gick ner.
 
Annars kan du säkert hitta det du behöver här:
Kostar inte jättemycket.

Hälsningar
Peter
Fanns inget som passar vad jag kan se. Jag ska tagen bild imorgon på kugghjulet. Det är bara en tunn plåtbit med kuggar utskurna.
 
Det är nog en original Hymer eftersom den fanns i deras reservdelskatalog. Kan ju vara Thule som tillverkar den ändå. Min bror trodde också att det fanns en som gjorde sådana kugghjul men hittade heller inte vem. Vi fick den nästan att fungera men den kärvar fortfarande på ett ställe. Får fortsätta en annan dag för det blev för kallt och mörkt att ligga ute och mecka när solen gick ner.
Har letat och sökt men hittar det inte. Hoppas det löser sig.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen