• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Så här ser en frostvakt ut och den brukar man väl hitta i närheten av Truman.
Den ska lösa ut vid 4-5 grader och då rinner vattnet ut på backen.
Ska förhindra att Truman-boilern fryser sönder...
Återställning genom att vrida på det övre vredet och trycka in den blå (utlösta) knappen,
så är den åter "laddad" inför nästa köldknäpp.


Frostvakt.JPG
 
Senast ändrad:
Jag har hittat felet. Det är frostvakten som har löst ut. Den fastnar inte i stängt läge. Det satt en ståltråd på knappen som jag har undrat vad den skulle vara bra för. Det vet jag nu. Den binder man upp knappen med så den är stängd! Så nu funkar det. Får se om man kan laga frostvakten eller det blir att köpa en ny.
7DA99066-ECEA-4930-8315-3008F02252F9.jpeg
 
Jag har hittat felet. Det är frostvakten som har löst ut. Den fastnar inte i stängt läge. Det satt en ståltråd på knappen som jag har undrat vad den skulle vara bra för. Det vet jag nu. Den binder man upp knappen med så den är stängd! Så nu funkar det. Får se om man kan laga frostvakten eller det blir att köpa en ny.
Visa bilaga 23674
Jag har en likadan frostvakt i min Hymer, den öppnar/släpper ifall man bryter 12V, samt kallare än ca +5C, jag sätter ett gem på den som håller den stängd tills pannan fått värmen i pannrummet.
Obs tvångsstäng den inte ifall du har vatten i pannan och inte har värme eller varmvattnet igång, kan bli vansinnigt dyrt ifall kylan slår till
 
Ja nu är det +1,5 ute och jag har satt värmen på 22 grader. Får man se om man kan ta bort ståltråden imorgon. Oliiiiidligt spännande 😊
På min har den öppnat nån vårnatt och då jag inte behövde värme, då töms hela min färskvattentank via pannan, snopet att bli av med 170L vatten när man sover, jag kör med den spärrat vår/höst när jag är ute med husbilen numera.
 
Har stängt dessa ventiler.
Finns det fler?
Visa bilaga 23656

Går inte att se. Det är ju dubbelgolv så man ser int vart röret tar vägen. Frostvakt har jag inte hittat nån. Hur kan den se ut?
Dessa har även jag, de sitter på din lågpunkt i vattensystemet, det är vanliga nålventiler, öppnas moturs/stängs medurs, röd slang är varmattensystemet, öppna samtidigt alla blandare fullt i mittenläge varmt/kallt, så ska det bli tomt.
 
Jo de är stängda för det rinner inte ut nåt vatten vid de ventilerna.
Om jeg ikke tar helt feil så går det slanger fra disse ventilene til en eller flere gjennomføringer gjennom golvet. Avhengig av om det er senkepumpe eller trykkpumpe så er det 2 eller 3 slike ventiler. En mellom tank og trykkpumpe, en på kallvatn og en på vamvatn alle på laveste punk for de respektive slanger/rør. Er det senkepumpe så er tømmingen av tank løst på annen måte.
 
Om jeg ikke tar helt feil så går det slanger fra disse ventilene til en eller flere gjennomføringer gjennom golvet. Avhengig av om det er senkepumpe eller trykkpumpe så er det 2 eller 3 slike ventiler. En mellom tank og trykkpumpe, en på kallvatn og en på vamvatn alle på laveste punk for de respektive slanger/rør. Er det senkepumpe så er tømmingen av tank løst på annen måte.
På vår tidigare Euramobil var det tryckpump och två sådana (inlägg #139) ventiler. Färskvattentanken hade bottenpluggar för tömning.
Det var lite knepigt att få bort allt vatten ur ventilerna, så först frös den första sönder och efter några år även den andra. Jag bytte då till sådana här och problemet var löst:

 
På vår tidigare Euramobil var det tryckpump och två sådana (inlägg #139) ventiler. Färskvattentanken hade bottenpluggar för tömning.
Det var lite knepigt att få bort allt vatten ur ventilerna, så först frös den första sönder och efter några år även den andra. Jag bytte då till sådana här och problemet var löst:



Jag har också en sådan på varmvattnet

2015-04-28 18.46.12.jpg
 
Har konstaterat att frostvakten är trasig. Pannan har gått hela dagen och det var varmt vid frostvakten. När jag tog bort ståltråden så rann vattnet ut. Har kollat på nätet efter en ny, från 1700:- och uppåt kostar den. Ett saftigt pris för en plastbit tycker jag.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen