Blås i slangen måste ha någon som hjälper
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Jag har en likadan frostvakt i min Hymer, den öppnar/släpper ifall man bryter 12V, samt kallare än ca +5C, jag sätter ett gem på den som håller den stängd tills pannan fått värmen i pannrummet.Jag har hittat felet. Det är frostvakten som har löst ut. Den fastnar inte i stängt läge. Det satt en ståltråd på knappen som jag har undrat vad den skulle vara bra för. Det vet jag nu. Den binder man upp knappen med så den är stängd! Så nu funkar det. Får se om man kan laga frostvakten eller det blir att köpa en ny.
Visa bilaga 23674
På min har den öppnat nån vårnatt och då jag inte behövde värme, då töms hela min färskvattentank via pannan, snopet att bli av med 170L vatten när man sover, jag kör med den spärrat vår/höst när jag är ute med husbilen numera.Ja nu är det +1,5 ute och jag har satt värmen på 22 grader. Får man se om man kan ta bort ståltråden imorgon. Oliiiiidligt spännande
På bilden är inte ventilerna stängda. Men bilden är kanske tagen vid annat tillfälle.Har stängt dessa ventiler.
Finns det fler?
Visa bilaga 23656
Går inte att se. Det är ju dubbelgolv så man ser int vart röret tar vägen. Frostvakt har jag inte hittat nån. Hur kan den se ut?
Dessa har även jag, de sitter på din lågpunkt i vattensystemet, det är vanliga nålventiler, öppnas moturs/stängs medurs, röd slang är varmattensystemet, öppna samtidigt alla blandare fullt i mittenläge varmt/kallt, så ska det bli tomt.Har stängt dessa ventiler.
Finns det fler?
Visa bilaga 23656
Går inte att se. Det är ju dubbelgolv så man ser int vart röret tar vägen. Frostvakt har jag inte hittat nån. Hur kan den se ut?
Jo de är stängda för det rinner inte ut nåt vatten vid de ventilerna.På bilden är inte ventilerna stängda. Men bilden är kanske tagen vid annat tillfälle.
Batteriet gav för lite så pannan hade stannat på morgonen. Nu har solcellen laddat upp batteriet så jag startade pannan igen. Får vi se vad som händer.Ja nu är det +1,5 ute och jag har satt värmen på 22 grader. Får man se om man kan ta bort ståltråden imorgon. Oliiiiidligt spännande
Om jeg ikke tar helt feil så går det slanger fra disse ventilene til en eller flere gjennomføringer gjennom golvet. Avhengig av om det er senkepumpe eller trykkpumpe så er det 2 eller 3 slike ventiler. En mellom tank og trykkpumpe, en på kallvatn og en på vamvatn alle på laveste punk for de respektive slanger/rør. Er det senkepumpe så er tømmingen av tank løst på annen måte.Jo de är stängda för det rinner inte ut nåt vatten vid de ventilerna.
Ok. De jag hade i husvagnen såg ut som dessa men med ytterligare en del (käglan) som inte sitter i här. Så är det väl en annan variant.Jo de är stängda för det rinner inte ut nåt vatten vid de ventilerna.
På vår tidigare Euramobil var det tryckpump och två sådana (inlägg #139) ventiler. Färskvattentanken hade bottenpluggar för tömning.Om jeg ikke tar helt feil så går det slanger fra disse ventilene til en eller flere gjennomføringer gjennom golvet. Avhengig av om det er senkepumpe eller trykkpumpe så er det 2 eller 3 slike ventiler. En mellom tank og trykkpumpe, en på kallvatn og en på vamvatn alle på laveste punk for de respektive slanger/rør. Er det senkepumpe så er tømmingen av tank løst på annen måte.
På vår tidigare Euramobil var det tryckpump och två sådana (inlägg #139) ventiler. Färskvattentanken hade bottenpluggar för tömning.
Det var lite knepigt att få bort allt vatten ur ventilerna, så först frös den första sönder och efter några år även den andra. Jag bytte då till sådana här och problemet var löst:
SÄKERHETSVENTIL AVTAPPNIN
www.kamafritid.se
Då kan det vara ett avbrott på 12V till frostvakt en, det ska höras ett tydligt klick och den låser fast när du drar i den röda knappen på frostvakten.Ja den är på. Har ju inte kollat om det är ström fram till frostvakten, det blir nästa steg.
Det hade gärna gjort också men får bli längre framFår kolla imorgon.
Idag ska jag besöka Helsingör i det fina vårvädret. Ta en øl och en smørrebrød.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons