• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Det var en äldre version som jag eldade upp, en MR 200. Den var jag väldigt nöjd med. Vad skiljer en MR 200 från en MR 600 som gör att priset är det dubbla? Är det värt prisskillnaden?
Tp 600 har stöd för flera kanaler/band bla28 som funkar bäst i glesbygd om jag fattat rätt vad övriga användare säger står mycket skrivet om det i ett annat hb forum
 
Jeg så feil og sammelignet 200 med mellom modellen 400. MR600 er i praksis MR400 med bedre 4G - den har B28 (700 MHz) som gir bedre dekning i glesbygden plus støtte for LTE Cat6 som gir noe bedre båndbredde de fleste steder. Denne forbedringen er verdifull.
 
Ja jag får se om jag köper en MR 200 igen. Jag var nu väldigt nöjd med den så länge det varade.
Idag har Bengtic med son varit på besök. Vi tog hans bil och körde in i Vadstena och åt lite mat. Vi snackade som vanligt mycket och sonen var ganska tyst inte alls lik sin far eller mig som kan tala i timmar om allt möjligt. Nu sitter jag i solen och tar en öl och skriver här. Imorgon kör jag hemåt på slingriga vägar. Ska köra öster om E4 tänkte jag. Får se vart jag hamnar. Kör ner till Ödeshög och rakt över E4. Sen får jag se vart det bär iväg. Rapport kommer imorgon.
 
Hasse och jag gjorde ett kastbyte jag fick en mindre gasolflaska i plast mot en p11 som är tung och klumpig behöver ju inte mycket gas bara till spisen så det blir en hel del kilon sparade och även utrymme.
Trodde vi skulle träffa trevligt husbilsfolk men vi kände oss ganska ensamma och såg inga kändisar från iHusbil. Frånsett en kall vind från vättern sken solen. Vi åt sån där fattigmansmat file oskar hette det och man hade inte ens skalat potatisen och för att dölja det hade man skurit den på ett listigt sätt så att skalet hamnade nedåt.
Jo min son är en som tänker först och talar sen, jag har slutat med det eftersom jag tänker så långsamt nuförtiden att det skulle bli helt tyst. Säjer man något dumt kan man alltid skylla på åldern och en galopperande demens.
 
Hasse och jag gjorde ett kastbyte jag fick en mindre gasolflaska i plast mot en p11 som är tung och klumpig behöver ju inte mycket gas bara till spisen så det blir en hel del kilon sparade och även utrymme.
Trodde vi skulle träffa trevligt husbilsfolk men vi kände oss ganska ensamma och såg inga kändisar från iHusbil. Frånsett en kall vind från vättern sken solen. Vi åt sån där fattigmansmat file oskar hette det och man hade inte ens skalat potatisen och för att dölja det hade man skurit den på ett listigt sätt så att skalet hamnade nedåt.
Jo min son är en som tänker först och talar sen, jag har slutat med det eftersom jag tänker så långsamt nuförtiden att det skulle bli helt tyst. Säjer man något dumt kan man alltid skylla på åldern och en galopperande demens.
Läste detta precis innan läggdags dom två sista raderna gör att att jag somnar med ett leende, tack o natti natti
 
Nu har jag landat i Ängelholm efter en lång dag på vägarna. Det blev som vanligt inte närmsta vägen hem. Körde öster om E4 hem. Hamnade så småningom i Nässjö. Tänkte det är ju inte långt till min morbrors gård där jag tillbringade många somrar i min ungdom. Så jag körde dit men körde fel i en korsning och hamnade på en kostig med två hjulspår. Men jag kom ut på rätt väg igen. Körde visserligen förbi en skylt ”Privat väg” men då var det bara en kilometer kvar till vägen jag skulle kört så jag körde förbi den skylten och kom fram till Gåsegöl som gården heter. De ”nya” ägarna var hemma så jag förklarade vem jag var och de bjöd in mig så jag kunde se vad de hade gjort under de 25 åren de har bott där. Det var mycket trevligt.
Sen körde jag lite vägar söderut, ingen motorväg. Hamnade så småningom i Örkelljunga där jag hälsade på en husbilsbekant, Gittan. Ni som var/är medlemmar i en annan känd klubb känner säkert igen ”Gittan och Jojje” därifrån. Jojje gick tyvärr bort för några år sen. Det var de som inspirerade Åsa o mig att åka till Spanien. Vi hade ett trevligt snack och jag fick gott kaffe o god kaka.
Tog inte så mycket bilder idag.IMG_3560.jpeg
Stora landsvägen!
IMG_3561.jpeg
Nu ska jag mot Bringetofta.
IMG_3562.jpeg
Gåsegölen med gården på andra sida sjön
IMG_3563.jpeg
Där har jag tillbringat många somrar och ”Vårvinterlov” som det hette på den tiden.
 
Idag har jag suttit i bilen mesta tiden. Det har regnat och blåst nästan hela dagen. Nu har solen tittat fram men det blåser fortfarande kallt. Har kollat på tv och fixat lite i bilen. Mörkläggningsgardinen i taket funkade inte men det är fixat nu. Skulle koppla in routern så jag skulle få bättre uppkoppling men det gick inte så bra. Blev en liten blå rökslinga när jag kopplade in den. Kopplade fel, blandade ihop plus o minus så den får åka till återvinningen när jag kommer hem. Nåja, finns fabriker som bara tillverkar routers. Nu är då frågan vilken jag ska köpa. Vill ha en som jag kan koppla direkt på 12 volt och någotsånär billigt pris. Visa bilaga 24685
Trevligt att träffas!!
 
Nu är jag hemma i Ängelholm igen efter en mycket trevlig helg på Kinnekulle. Ett glatt gäng som samlades på en parkering vid Götene folkets hus på fredagskvällen. Arrangörerna bjöd på Sangria och grillad korv.
På lördag morgon körde vi en runda runt berget och svarade på kluriga frågor om platserna vi besökte. Mycket trevligt. Efter rundan samlades vi på en parkering vid Hällekis hamn och satt och snackade och drack upp resten av sangrian som blev över sen kvällen innan. Vi blev underhållna av två gitarrspelande herrar vars namn jag har glömt.
Det bjöds på hemlagad Ramslöksoppa till förrätt och huvudrätten fick vi själva fixa. Blev stekt korv och potatissallad för min del. Ramslöksoppan var mycket god! Ja korven dög ju den med.
Tack till Leif o Lotta som visade vägen till de olika kontrollerna.
Jag ville ha nåt sorts handikapp eftersom jag var den ende som inte hade codriver med mig. Fick jag inte för jag hade ju nån i framsätet sa de, Rossi! Vi fick pris iaf. Iof så fick ju alla det. Manöverprovet i början av rundan gick inte så bra. Man skulle köra så nära en pinne som möjligt, jag trodde min var länge än den är, bilen alltså, så det blev inget pris där. Den bäste hade 2 cm kvar till pinnen, jag hade 55 cm. Jag skyller på att jag har precis köpt den och inte lärt mig var alla hörn är än.
Får vi se vad nästa runda blir.
IMG_3781.jpegIMG_3780.jpegIMG_3782.jpegIMG_3784.jpegIMG_3785.jpegIMG_3786.jpegIMG_3788.jpegIMG_3789.jpegIMG_3790.jpeg
Blev inga bilder när vi åt för batteriet i telefonen dog…
 

Bilagor

  • IMG_3783.jpeg
    5,2 MB · Visningar: 33
Har inte skrivit här på ett tag.
Helgen 6-7 maj var på en husbilsträff för soloåkande husbilsfolk. Träffade många trevliga husbilsåkare. Efter helgen åkte jag till Tjorvenmuseet utanför Kalmar. Tog en fika och kollade på olika modeller på Tjorven. Efter det körde jag över bron till Öland. Körde ner till Södra udden. Där vände jag och och körde norrut mot Färjestaden där jag hittade en ställplats utanför ett köpcentrum. Låg en natt där sen körde jag i i Kalmar där jag ställde mig ganska centralt nere i hamnen. Kostade 80:- dygnet
På onsdagen skulle jag göra ett ingrepp för att fixa min förstorade prostata. Ingreppet var gjort på 15 minuter.
Jag stannade till fredagen då styrde jag kosan hemåt igen. Körde småvägar och hamnade på en väg för jag precis fick plats på bredden.
Fiskerian i Hörvik fick ett besök också. Åt abborre med potatismos. Gott och prisvärt, 100:-
Körde vidare till Svaneholms slott där jag hade bestämt träff med en av tjejerna från Kostad träffen. Grillade på gräsmattan framför slottet, snackade och drack lite goda drycker. Körde hem längs slingrande vägar. IMG_3591.jpegIMG_3592.jpegIMG_3596.jpegIMG_3606.jpegIMG_3610.jpegIMG_3611.jpegIMG_3612.jpegIMG_3622.jpegIMG_3629.jpegIMG_3644.jpeg
 
I helgen som gick var jag på Bananpannkakans Ställplats. Jag och kompisen testade om vi kunde bo tillsammans en helg utan att bli osams. Det funkade! Så nu ska vi åka tillsammans till Spanien till hösten. Han har varit i Spanien 44 gånger med tält och husvagn så han har ju lite erfarenhet. Ska bli kul.
Det var en del från Soloåkare i husbil som jag kände så det var mycket trevligt. Grillade tillsammans både fredag och lördag IMG_4148.jpegIMG_4149.jpeg
Sheriffen kom på besök på lördagen.

IMG_4150.jpegIMG_4151.jpeg
Grillmästaren Bart som ska hänga med till Spanien.
.
 
Har inte blivit så mycket åkande med husbilen sista tiden. Och nu har jag fått körförbud. Ja inte på bilen men på gubben. Fick en hjärtinfarkt i lördags em. Ilfart till Lunds lasarett och där fixade de proppen och satte in en stent. Fick sen åka till Hbg hjärtintensiv där jag har fått god vård. Fick åka hem idag med en hel påse full med olika mediciner . En veckas körförbud på personbil och 7 veckor i yrkesmässig trafik. Har ju tänkt att åka söderut i början av november men nu är jag tveksam på att ge mig iväg. Läkaren tyckte att jag nog skulle fundera på om det är lämpligt att ge sig iväg själv så långt men kunde inte förbjuda mig att köra.
Ska ha ett arbetsEKG innan jag får köra yrkesmässigt igen. Får se efter det om jag ger mig iväg.
Skulle ju se finalen på MotoGP i Valencia sista helgen i november hade jag tänkt. Får se hur det blir med det. Kanske flyger ner över helgen och sen hem igen.

IMG_4436.jpeg
Utsikten från rummet på Hbg lasarett kan man ju inte klaga på iaf.
 
Ja det börjar bli ett antal Moto gp som du missat nu. Eller så tar du med sovsäck och litet tält har ett bra enmans. flyga ner och taxi till tävlingen. Ganska billigt att flyga ner.
Men det är ju två månader kvar så du hinner nog piggna till. Jag hoppas ju att jag kommer ner ett tag också.
Det kan ju bli en spännande avslutning efter sista kraschen i Italien.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen