• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Ja jag hoppas att jag kommer så långt. Har ingen femte växel alls idag. Kör på fyran hela tiden i 70-75 km/h. Tommy Dynér ska kolla med verkstan i Altea om de kan hjälpa mig. Min bror söker delar på nätet också. Det är lätt att byta femman femman bara man har delarna. Ett stort tack Tommy för att du hjälper mig!
 
Drevene for femman sitter under et eget lokk på enden av lådan. Det er noen få skruer for å ta av dette lokket, en ser da lett om skiftearmen beveger seg når en skifter til og fra femman. Det kan og være synkronringen somer slitt, den kan tas av og settes på motsatt da det er kun ene siden sim slites. Skiftet selv drev på en 1999 model, fordel om en har tilgang til et impakt verktøy for å ta av muttrene på endene av aksene.
 
Nu har jag stannat på en stor lasbilsparkering några mil söder om Lyon. Har kört i max 75 km/h på FYRAN hela dagen. Femman funkar inte alls, kom inte ut ur Luxemburg förrän den la av. Ska ta mig till Altea. Där finns en Fiatverkstad där Tommy Dynér fixat en tid på måndag för koll vad som är felet. Det är troligtvis femmans drev och synkning som gett upp. Lätt att byta om man har grejorna. Finns på eBay för lite drygt 7200:- sen tillkommer montering. Får väl stanna lite kortare tid i värmen om jag ska ha råd till reparationen. Köra hem till Sverige på fyrans växel så långt känns inte som en hit.
 
Nu har jag stannat på en stor lasbilsparkering några mil söder om Lyon. Har kört i max 75 km/h på FYRAN hela dagen. Femman funkar inte alls, kom inte ut ur Luxemburg förrän den la av. Ska ta mig till Altea. Där finns en Fiatverkstad där Tommy Dynér fixat en tid på måndag för koll vad som är felet. Det är troligtvis femmans drev och synkning som gett upp. Lätt att byta om man har grejorna. Finns på eBay för lite drygt 7200:- sen tillkommer montering. Får väl stanna lite kortare tid i värmen om jag ska ha råd till reparationen. Köra hem till Sverige på fyrans växel så långt känns inte som en hit
Tänkte tipsa dig om det tyska företaget Axel Augustin som är stora på fiatdelar. Köpte en drevsats därifrån för många år sedan och då kunde man välja utväxling på dreven. Träffade en av cheferna på Elmia i höstas, han talade bra svenska. Du kanske redan känner till företaget. Företaget hemsida finns på svenska.
 
Nu har jag äntligen kommit till Spanien. Står på en stor gratis ställplats strax utanför Girona. Resan hit gick bra. Kör motorväg hela dan, även betalväg. Helt emot mina principer men ligga på landsvägen i 75 som en stoppkloss är ju inte heller roligt.
Hittade en ovanlig stad på vägen hit. Fick tips i en Facebookgrupp. Nästan alla hus hade en egen brygga i en stadsdel.
Vet inte vad som hänt, kan inte lägga in bilder som jag tagit med iPhonen när jag använder iPaddan. Någon inställning som inte är rätt förmodligen.
Bilder kommer senare, hoppas jag.
 
Hasse när du kommer till Altea, föreslår jag att du ställer dig på den stora parkeringen i stan, samma plats där vi träffades förra gången, när du just hämtat Rossi från frissan.

Där finns det idag 6 platser vikta för husbilar, men när dessa platser är fulla, så ställer sig husbilarna snett upp till höger på parkeringen, du ser husbilarna. Där står du säkert och gratis.

Verkstan är informerad att du kommer på måndag och jag är stand by vid mobilen här, eftersom jag tror att du behöver tolkhjälp, när du träffa chefen.

Lycka till, kör försiktigt.

Tommy
 
Ok! Då vet var jag ska stå. Fixar du en trimning av Rossi samma dag?
Barberaren har flyttat in i finare lokaler, vid N332, adressen är: Calle Gabriel Miro 7 ALTEA

Från ställplatsen är det inte mer än 5-10 minuter om du promenerar. Här ser du på.kartan, men OBS det är om man kör bil. Promenerar man med hunden är det i princip rakt ner mot N332 från.

IMG_6340.jpeg

Men vilken tid skall jag beställa? Din bil är på verkstan på förmiddagen och de kollar bilen, då är det möjligt att bilen fastnar på verkstan. Skall vi chansa att du kan lämna Rossi kl 16.00 när de öppnar efter siestan och hämta henne några timmar senare?

Om växellådan monteras ner och bilen måste stå kvar på verkstan över natten/nätter, så får vi fixa övernattningen för dig och Rossi. Det löser vi.

Tommy
 
Ja det blir bra kl 16. Övernattning har jag fixat. Kommer en tjej i husbil som jag får bo hos undertiden som bilen fixas.
Har pratat med hundfrisören som bekräftade att Rossi o Du är välkomna kl 17.00 på måndag. Ta en före och en efter bild på Rossi så vi andra som sitter omgiven av snö får se omvandlingen.

Säg bara ”Tommy” när du kommer, så vet man.

Lycka till

Tommy
 
Senast ändrad:
Stått två nätter på Camping Florida i Benicàssim. Nu står jag på en parkering i Altea. Har inte kört motorvägar idag utan kört längs slingriga vägar hela dan. Slingrigast är det strax innan man kommer fram till Altea.
Imorgon är det koll av växellådan och trimning av Rossi. Får se vad det kan kosta att fixa lådan.
IMG_4946.jpegIMG_4948.jpeg

IMG_4950.jpeg
IMG_4955.jpeg
Han blir väl snyggare imorgon hoppas jag. IMG_4956.jpegIMG_4958.jpeg
Här skulle jag ha varit och sett MotoGP för två veckor sen. IMG_4964.png
IMG_4959.jpegIMG_4966.jpegIMG_4968.jpeg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen