• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Blir aldrig som man tänkt. Fick ju en hjärtinfarkt i början av september och kollade med försäkringsbolaget idag vad som gäller. Får jag en infarkt igen innan det har gått tre månader sen den förra så får jag betala allt själv utom det försäkringskassan står för via det blå kortet. Så nu får jag vänta till i början av december innan jag kan komma iväg. Missar MotoGP för femte gången…
 
Kan inte trycka på gillaknappen, men tycker det är kul att höra av dig. Krya på dig. Hälsningar Göran
Ja jag har varit dålig på att skriva här. Skrivlusten har inte riktigt infunnit sig. Ingen som trycker på att jag ska skriva har jag ju heller. Får skärpa till mig när jag väl kommer iväg.
Har ju fixat prostatan men inte fullt nöjd. Har problem med läckage hela tiden. Var i Kalmar i måndags för kontroll. Fanns inga problem som han kunde se mer än att det inte var fullt läkt ännu. Jag tog husbilen dit och sov över i Ronneby på vägen upp. Körde hem via mörkaste Småland. Blev duggregn när det blev mörkt så jag stannade för att jag var trött när jag kom till Örkeljunga. Stod på BiÖs ställplats för 50:- Jag kanske tar en tur här i södra Sverige och njuter av alla fina höstfärger nu i november.
 
Har ägnat den extra tiden jag fick innan jag kan åka söderut med lite uppdatering av el och värme i husbilen.
Dragit 16 kvadrat kabel från startbatterier till bodelsbatteriet. Nu laddar det 30-32 amp som mest när man kör. Även installerat en ”Smartshunt” från Victron så man har full koll på batteristatusen.
Installerar även en Vevor dieselvärmare så man har reserv när gasolen tar slut.
Bytt ut alla halogenlampor mot led för att spara på batteriet när man står utan elstolpe.
Lite fler USB uttag ska också monteras.
Fixat en väska min elcykel så Rossi kan åka med bakpå när han blir trött.
Nu återstår bara att vänta in den 3 december när jag kan åka iväg.
Tack BengtL för lån av lokal och hjälp med det elektriska. Min bror Peter har också hjälp mig. Stort tack till er båda.
 
Idag har min bror och jag fortsatt monteringen av dieselvärmaren. Blev inte helt klara, återstår att koppla dieselslangen framme vid tanken och montera ljuddämpare med avgasrör. Vi ville inte smutsa ner Bengts garage så vi gör det ute hemma hos min bror.
Här är elcentralen BengtL och jag byggde för ett tag sen. Dieselvärmaren sitter i samma utrymme som Truman.

Elcentralen sitter under förarsätet tillsammans med batteriet.
IMG_4775.jpeg

IMG_4776.jpeg
Värmaren fick plats i samma utrymme som Truman.
 
10 gr ute och 20 gr inne nu på morgonen. Blir att elda för kråkorna när det är varmare ute. Brukar vilja ha lite värme i bilen när det är 16-17 gr och kallare i bilen på natten. Öppna en taklucka och ett fönster löser ju det problemet. Dubbla täcken och nattmössa och stänga av värmen är ju ett annat alternativ.
 
Då var jag framme i Flensburg. Här ska vi stå inatt Rossi och jag.
Var snöfall hela vägen från söder om Køpenhamn till jag kom till Store Bält bron. Gick mellan 50 och 80 beroende på hur mycket det snöade. När vi kom över till Fyn snöade det inte så mycket så det flöt på bra. Har legat efter lastbilarna i 85-90 ca.
Ska gå in och se om det finns nåt att äta på köpcentret.
Vart jag tar vägen imorgon har jag inte bestämt än. Bara att jag ska söder ut mot värmen.IMG_4817.jpeg
IMG_4819.jpegIMG_4820.jpegIMG_4821.jpeg
 
Nu står jag på ”Greven”. Har haft snö nästan hela vägen. Här är det vitt på marken och +0,3 gr enl min termometer. Var inne och tog en schnitzel på ”restaurangen”. Den var ganska god. Imorgon blir det en ställplats i Wasserbillig. En bensinstation som har ställplats. Förr stod man gratis om man tankade, vet inte om det är samma nu. Finns el om man behöver.
Dålig täckning här så det blir inga bilder idag. Kommer fler imorgon hoppas jag.
 
Nu är jag framme i Wasserbilig efter en riktig skitdag. Började med att det inte fanns något vatten på ställplatsen så jag kunde inte fylla på vatten som jag hade tänkt. Sen skulle jag starta min dieselvärmare, E 03 i felkod, betyder att glödstiftet är ur funktion. Ska sätta på radion för att ha lite musik under körningen, funkar inte heller. Ca 10-15 mil innan målet för dagen så börjar femmans växel hoppa ut ibland, ett vanligt fel på gamla Fiatväxellådor. Humöret är inte på topp ikväll. Lust att vända och köra hem igen. Vad ska gå sönder nästa gång undrar man.
Har varit upp till 10gr varmt idag men regnat från och till. Just nu 4 gr och regn.
Vet inte vad målet blir imorgon, beror på humör och väder.
 
Nu är jag framme i Wasserbilig efter en riktig skitdag. Började med att det inte fanns något vatten på ställplatsen så jag kunde inte fylla på vatten som jag hade tänkt. Sen skulle jag starta min dieselvärmare, E 03 i felkod, betyder att glödstiftet är ur funktion. Ska sätta på radion för att ha lite musik under körningen, funkar inte heller. Ca 10-15 mil innan målet för dagen så börjar femmans växel hoppa ut ibland, ett vanligt fel på gamla Fiatväxellådor. Humöret är inte på topp ikväll. Lust att vända och köra hem igen. Vad ska gå sönder nästa gång undrar man.
Har varit upp till 10gr varmt idag men regnat från och till. Just nu 4 gr och regn.
Vet inte vad målet blir imorgon, beror på humör och väder.
Håll ut jag tänker på dig vad säger Rossi blir bättre bi morgon
 
Dette klarer Hasse!!
Du har både kunnskap og evne til å rette feil underveis, det er bare litt slitsomt mens du skrur.
Husk att når du er ferdig så er det 20 år til neste gang de delene går i stykker.
Rossi tar sikker med glede jobben som konsulent og verktøylanger.
Håper du får en behagelig overvintring.
 
Ja, jag ger ju inte upp i första taget.
Somnade tidigt och vaknade tidigt, 5:30 så idag tar jag en lång etapp så jag kanske kommer ner i lite värme och slipper lappmöglet.
Får fundera längs vägen vad som är fel på växellådan. Femman hoppar ur precis när man lagt i den och motorn börjar dra, inte när man motorbromsar som det brukar vara när det blir fel på femmans drev. Börjar tro att det är nåt med växelspaken och överföringen till lådan som spökar, växeln går inte i som den ska. Ska prova mig fram idag och se om jag kommer fram till något.
Blev inga bilder igår heller pga dålig mottagning där jag står. Hoppas på bättre ikväll.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen