• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

På tur med Ture, ett annat kapitel ;)

Händer inte så mycket här mer än att jag har åkt på en förkylning. Covid provet var negativt.
Jag hade ju tänkt att åka till Kroatien i mars, jag och Bengtic har reviderat planerna, vi åker till Moseldalen i april istället och möter våren därnere.
Sparar lite slantar som kan komma att behövas när jag åker till MotoGP i Finland i juli.
 
Motogp i Finland vore nåt, kanske tar mig dit jag också. om det ev. skulle stämma
med semestrar och hustruns önskningar, barn o barnbarns önskningar, nä det blev
nog inget med det, men nån gång så, vill gärna se Pecco o grabbarna live.
 
Jag håller på att planera lite resor framöver.
Jag åker ju till MotoGP i Finland i juli.
Har tänkt åka till Åland och sen via alla öarna till Finska fastlandet. Är det någon som vet vad färjorna kostar mellan öarna?
Vet inte om jag ska fortsätta norrut eller köra via de baltiska länderna hem.
Vilket hade ni gjort, rundat bottenviken och sen söderut eller åka söderut genom de baltika länderna? Dieseln är väl billigare söderut och lite närmare hem men så tillkommer det ju en båtresa innan man är hemma.
Kan ju bli så att jag låter vädret bestämma vilken väg det blir när jag är på plats i Finland.
 
Jag ser att det är en ung man som planerar en resa.
Det finns ju färjor både norrut och söderut som du kan ta för att förkorta resvägen.
Och du behöver inte ta någon färja alls.
Norrut så klart... men söderut genom Polen, Tyskland och sen Jylland och broarna..... men som gammal man tänker jag.... det blir många mil hur du än gör.
Jag tror att förutom att titta på en kartbild över vägar behövs några inre riktmärken.
Några tankar och principer att hålla sig till under resan. Vad vill jag? Vad är syftet? Hur ska jag göra?
Jag tycker att man har mycket att lära av Gösta på detta området. Han håller ibland in på restempot. Han stannar upp o ser sig omkring samtidigt som han fixar med vardagslivet småsaker. Då tar han sina rundor och lägger märke till de små sakerna. Saker som de boende på platsen kanske inte ser längre. Samtidigt så flyttar han på sig och kommer till något nytt.
.
Så till en annan sak. Hur lång tid?
Att göra så här långa resor behöver nog tid. Det är väldigt många mil som man slänger bort om man inte har tid.
Även här kan man kolla på Gösta. Ibland är det kanske bara 3 mil på en dag!

Ps även din rutt söderut har flera färjor som tar dig över till Sverige...från de baltiska länderna och från Polen.
 
Tittade lite på prislistan och det blir dyrt att färja den vägen som Hasse tänker sej, Ska man åka via åland så kan man få 50% på viking line om man är medlem i ålands caravan club men medlemskapet kostar 40 eu men då kan man ju stanna gratis på deras camping som ligger mittemot mariehamn. Det har knappt varit någon verksamhet pga coronan men nu kommer ju finland öppna upp och då kommer förmodligen landskapstyrelsen att öppna upp också. Hade ju tänkt åka dit men så blev det inte.
På sommaren kan man få stå gratis på skolans parkering inne i mariehamn se hemsidan.
Problemet är nog att få till bokningar av färjor eftersom det förmodligen kommer bli många som reser under sommaren som inte kunnat göra det tidigare.
Hur det spända politiska läget kommer att påverka en östlig resa söderut är ju väldigt svårt att förstå idag.
Skulle man inte kunna låsa in alla gamla gubbar som vill starta krig i ett rum och de får inte komma ut innan de är överens. Eller så kan man ta in dom på ett äldreboende.
Man kan ju flyga också med en väska med tält osv. blir nog knappast dyrare.
Kan vara bra med en surfplatta på läktaren så kan man följa loppet på viasat och få svenska istället för finska som förmodligen kommer att talas av speakern.
 
Så till en annan sak. Hur lång tid?
Att göra så här långa resor behöver nog tid. Det är väldigt många mil som man slänger bort om man inte har tid.
Tid är ju det enda man har gott om som pensionär. Det får ta den tid den tar och lite till. Enda tid jag har att passa är fredagen på Kymi ring när MotoGP drar igång. Har ju ingen att ta hänsyn till heller numera mer än hunden och han är ganska foglig.
Kör jag söderut tar jag nog färjan från Polen till Sverige, kör jag norrut kan jag ju ta färjan till Umeå om jag vill. Kan ju också ta färjan från Helsingfors till Sverige om vädret är för dåligt. Finns många alternativ.
 
Du kan ju åka i vänstervarv via polen och upptill finland och sen åka runt östersjön tillbaka. Du kan ju undvika de flesta färjor räcker ju med tallin helsingfors.
Men många mil blir det eller så tar du färjan till kappelskär tillbaka och då kan du ju tanka billigare hela vägen samtidigt drar nog bilen betydligt mindre med östdieseln.
 
Om man kör Polen först och sen de baltiska länderna så kan det lätt bli stressigt innan man är på KymiRing därför kör jag på andra hållet så har jag ingen press på att vara framme på en viss tid på en viss plats.
Kollat lite i AutoRoute där man kan sätta hur länge man vill köra per dag. Jag satte 2tim om dagen och undvik motorväg när jag lämnat KymiRing, då tar resan ca 25 dygn och ca 320 mil. Sätter man ett genomsnittspris på 19 kr/l så blir kostnaden för dieseln ca 7000:- om den tar 1,1 l/mil
 
Ja det blir ju ungefär som en enkelresa till spanien. Vet inte hur dieselpriset är i öst men lär vara väsentligt lägre och det finns knappast någon inblandning av rme och liknande vilket gör att det också blir billigare mycket diesel kommer nog direkt från ryssland. Din bil skulle jag kunna tänka mej dra 0,9Lmil
googlade
0,9 x 13,11 11,8kr/mil x 320mil 3775kr.
De andra östländerna ligger på samma nivå.






Aktuella bensinpriser
LandBensin (SEK)Diesel (SEK)
Polen13,02 kr13,11 kr
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen